{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.200 visninger | Oprettet:

Ghost .
Ghost .
Tilmeldt:
7. mar 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11

Katte med eller uden halsbånd {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres holdning til halsbånd på katte.

er det ok, så andre kan se at den hører til et sted, - eller er det ikke ok pga. det er farligt.

Jeg har brug for at få nogle kommentarer med begrundelse, - da det er med til at beslutte om min kat skal bo hos en familie hvor deres ude katte bruger halsbånd.

Tak for hjælpen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte med eller uden halsbånd
  • #1   15. okt 2009 nu er mine katte kun indekatte, og de har halsbånd... men hvis mine katte skulle gå ude også, ville jeg ikke vælge at give dem halsbånd... men ved der er nogle halsbånd der er lavet sådan at de nogenlunde nemt kan gå op, hvis de skulle kænge fast i noget så de ikke bliver hængt....

  • #2   15. okt 2009 Halsbånd er alt for farlige for katte. De kan hænge i - de kan få et ben i klemme - og jo, det kan kan lade sig gøre.

    Halsbånd er for hunde - ikke for katte.

    er det på grund af ejerskab - få den øremærket.


  • #3   15. okt 2009 Jeg fatter det ikke - hvad skal katte have halsbåd på for. For at glæde ejeren? - det glæder ihertfald ikke katten.

  • Ghost .
    Ghost . Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #4   15. okt 2009 Lis.

    Det er pga. hans to andre katte har halsbånd med kode i, så de kan gu ind og ud af kaattelemmen..... jeg skal af med min kat, - og hvis det er til denne familie så vil det også være sådan at min kat skal have halsbånd på.... jeg var næsten overbevidst om de skulle have min kat, - indtil han sagde de havde halsbånd på.... så jeg har udbedt mig betænknings tid til i morgen....


  • #5   15. okt 2009 mine kattes halsbånd har en såkaldt sikkerhedslås, og åbner sig ved et træk, jeg kan bare godt lide at folk kan se hvor mine katte hører til, hvis de endelig skulle forsvinde.

  • #6   15. okt 2009 Man kan få en katteklap der åbner på chippen - langt mere sikkert.

  • #7   15. okt 2009 Hvis man bruger halsbånd fornuftigt, synes jeg det er ok og har selv brugt det.

    1: Man kan få halsbånd med lås der springer op ved belastning eller med elastik, så de kan alligevel kan kravle sig fri.

    2: Det er tydeligt for enhver at katten har et hjem, hvis den bliver fundet ude, så derved mindre sandsynlighed for at katten bare bliver afleveret på internat eller skudt...

    Vi har haft kattelem med sådan en magnet, der virker på den der sidder i halsbåndet og derved undgår besøg af fremmede katte, så derfor har mine katte på et tidspunkt haft halsbånd på. Men det har altid været af den type de kan komme fri af, hvis de skulle hænge fast.


  • #8   15. okt 2009 Jeg ville aldrig gi mine katte halsbånd på... lige meget hvor meget sikkerhedslås eller andre foranstaltninger, de har, kan det gå galt... og jeg fatter da slet ikke indekatte skal ha halsbånd på... min hund har da heller ikke haldbånd på indendøre...

  • #9   16. okt 2009 jeg har hørt flere historier om de halsbånd med den sikkerheds lås på hvor det er gået galt hvor den ikke er gået op hurtigt nok til at katten kunne overleve....

    hvis din kat er tattooveret kan alle jo se den har en ejer...

    jeg er modstander af halsbånd og tilhænger af øremærkning.

    valget er dit og jeg håber du bliver glad for dit valg...


  • #10   16. okt 2009 Lucca har halsbånd på med navneskilt så folk nemt kan se hvor han hører til... Det er med safety klick hvilket vil sige at det går op selv ved den mindste belastning.. Han har haft "tabt" det mange gange nu, men vi har kunne finde det igen.. Jeg er ikke det mindste nervøs for kvælning med vores halsbånd *S*

    M.v.h Kiddie


  • #11   16. okt 2009 lonnie...Godt at du skrev HISTORIER, det er vist lige hvad det er *ss* jeg har tidligere spurgt min dyrlæge om brug af halsbånd, hvilket han så prøvede at undersøge, og det er påstande der ikke har hold i virkeligheden, er et halsbånd med ellastik eller sikkerhedslås så er der ingen registrerede uheld herhjemme *SS*

  • #12   16. okt 2009 Jeg brugte engang halsbånd til mine, fordi jeg syntes de så søde ud med halsbånd.. Men efter at jeg kom hjem engang efter en weekendtur, hvor jeg bare havde disket op med rigeligt af det hele så de kunne klare sig weekend over, og fandt Misse med halsbåndet om maven fik jeg virkelig dårlig samvittighed.. Hvem ved hvor længe hun har kæmpet med at få den derned.. Hun har jo haft begge ben igennem.. Det kan lige så vel være sket samme dag jeg tog afsted...
    Efter den hændelse pillede jeg straks halsbåndene af alle mine katte og smed dem i skraldespanden uden tøven...


  • #13   16. okt 2009 Miemiv L skrev:

    "Hvis man bruger halsbånd fornuftigt, synes jeg det er ok og har selv brugt det.

    1: Man kan få halsbånd med lås der springer op ved belastning eller med elastik, så de kan alligevel kan kravle sig fri.

    2: Det er tydeligt for enhver at katten har et hjem, hvis den bliver fundet ude, så derved mindre sandsynlighed for at katten bare bliver afleveret på internat eller skudt..."

    <b>Jeg er fuldstændig enig. Jeg bruger halsbånd på mine to katte. De kan frit komme ind og ud af huset og ud i haven, som er hegnet ind. Men for en sikkerheds skyld har de halsbånd på.
    Jeg tjekker selv meget ofte, om halsbåndene stadig giver sig/ går op i låsen, hvis der bliver hevet i dem. Og det går op!!
    I halsbåndene har mine katte et navneskilt med tlf, nr og en cylinder med adresse og besked, om at de er chippet osv.
    Jeg synes, at det er rart at vide, at <i>hvis</i> mine katte skulle slippe væk, så kan det ses, at de tilhøre nogen!!
    Jeg har ikke nogle betænkeligheder omkring brug af halsbånd!!</b>


  • #14   16. okt 2009 linda...Du kan ikke sammenligne et halsbånd til hunde, med de halsbånd der er til katte og har enten sikkerhedslås eller ellastik

  • #15   16. okt 2009 Jeg har aldrig haft prblemer med brug af halsbånd. Men vi har til gengæld en syg nabo, der går og piller halsbåndet af - for at de så må skyde kattene uden halsbånd.

    Har så sent som igår aftes og i morges ringet til politiet. Da konen igår aftes kom og virkede truende overfor mig (blot fordi vores killing sad i deres have, og de ikke kunne styre deres hund). Senere holdt de vores killing fanget.. Og da de endelig slap den (eller den slap væk?), havde de pillet halsbåndet af.

    I morges så vi så, at de havde begået herværk hos os - som "straf" for at vores killing kom til at sidde i deres have... FØJ!

    Skal lige siges at vores tidligere kat (Tiger), blev fanget og smidt i et bur i skoven... Vi fandt hende udelukkende fordi hun kaldte og vores hanhund fandt frem til hende. Var igen denne nabo der havde gjort dette. Senere blev hun på mystisk vis dræbt lige udenfor vores dør..............

    Andre der har problemer med kat/nabo?
    Vi flytter i eget hus inden så længe - skal ikke længere bo til leje et sted, hvor der er sådanne syge naboer!!!



  • #16   16. okt 2009 Jeg er dyb modstander af halsbånd men tilhænger af øretatovering. Halsbånd bør hverken bruges til katte, hunde eller andre dyr.

    Katte kravler tit i træer og igennem buskadser og faren for at de hænger fast og bliver kvalt er derfor stor. Jeg kender en der også havde halsbånd på sine katte. Det var også sikkerhedshalsbånd der skulle springe op det gjorde det bare ikke, da der virkelig var brug for det. Heldigvis var hun hjemme, da katten fik puttet sit forben ind i halsbåndet og på en eller anden måde vredet det rundt så det lukkede af for luften. Ejeren hørte heldigvis at der var noget rivende galt med katten og fik i en fart klippet halsbåndet af... havde hun ikke været hjemme så havde katten været død. Jeg behøver nok ikke sige at ingen af hendes katte bærer halsbånd efter den dag....


  • Ghost .
    Ghost . Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #17   16. okt 2009 Tak for alle jeres svar.

    Det er en svær beslutning der skal tages.
    Jeg kommer ikke udenom at jeg skal finde en anden familie til min kat.
    Og denne familie bor ud til åbne marker og ingen trafikerede veje - de har en kat på to år og en på 17 uger.
    Jeg har sat en pris på 2500 kr som jeg så vil refundere når der er bevis på at min kat er blevet vaccineret og øretatoveret.
    Det lyder til at være et godt sted - men deres katte brugte halsbånd for at komme igennem kattelemmen.

    Jeg tænker så det knager.... jeg har en god mavefornemmelse mht. til familien... og tænker også på hvis jeg siger nej pga. et halsbånd.. hvad skal han så... nu er det jo ikke lige katte der er nemmest at komme af med.



  • #18   16. okt 2009 Jeg har aldrig haft problemer med halsbånd. Men jeres erfaringer gør da, at jeg muligvis smider det af katten inden længe.

    Synes du skal gøre hvad din mavefornemmelse råder dig til smiley Det er svært at spå om fremtiden.
    Jeg ville hellere vælge at min kat kom til et godt hjem med kærlighed, og så med risikoen der er ved at bære halsbånd. End at den måske ender hos en familie hvor den ikke skal gå med halsbånd - men hvor du egentlig ikke har den samme gode mavefornemmelse som ved den første familie.


  • #19   16. okt 2009 Syns ikke katte skal have halsbånd på..
    For det første syns jeg det er synd og for det andet kan det være farligt.. Hvis det er udekatte kan de nemt hænge fast i noget når de kravler rundt de forskellige steder...


  • #20   16. okt 2009 Hvorfor er det synd???

    Jeg kan godt se, at der <i>kan</i>være en risiko ved det, men ikke at det, som sådan er synd!


  • #21   16. okt 2009 Kan godt være det er mærkeligt jeg syns det er synd.. syns bare ikke det er natyrligt at katte går med halsbånd..
    og hvis man har en kat som norsk skovkat eller maine coon så ædelægger man deres "krave"


  • #22   16. okt 2009 Åh, der er da mange ting, som vi udsætter vores kæledyr for, som ikke er naturligt!! Tørfoder, en hest der bliver redet på, katte og hunde med "tøj", tage på udstilling, kæledyrs-frisør, dyrepsykolog, selektiv avl, skødehund/ -kat, fugle i et bur mm....


  • #23   16. okt 2009 Ja ved det godt.. men der er jo selvfølgelig delte meninger..
    Hvis folk ønsker deres kat skal gå med halsbånd så skal de da gøre det.. personlig ville jeg bare ikke selv gøre det..


  • #24   16. okt 2009 Der var engang, hvor vores katte havde halsbånd på.

    Men da den ene kom hoppende hjem på 3 ben fordi den havde siddet fast og i forsøget på at komme fri, havde den fået det ene bagben op i halsbåndet.

    Det var ovenikøbet en af de gode halsbånd, med en lukkemekanismen skulle knække og elasrtik.

    Nu er vore frit rendende katte øremærkede.


  • #25   16. okt 2009 Jeg har 2 katte, og bruger kun halsbånd til min hunkat, da hun er sort og man kan derfor ikk se øremærket, og chippen kan man jo heller ikk ligefrem se, og det er ikke alle mennesker der ved at katte kan blive chippet, og så er det også fordi hun har været forsvundet 1 gang, og vil gerne være sikker på at hvis hun skulle forsvinde igen, så kan den der eventuel finder hende hurtigst muligt kan ringe til os. (:

  • #26   17. okt 2009 jeg ville aldrig bruge halsbånd til mine katte, selvom der er sikkerhedsforanstaltninger derpå er der aldeig noget der er 100% sikkert. Havde en veninde hvis kat havde et af dem med elastik, det ersulterede i at katten fik det ind i munden mens det var rundt om halsen på det....spørg lLIGE om den kat blev ustyrlig. Heldigvis var den indendøre da det skete, men tør slet ikke tænke på hvad der kunne være sket hvis den havde været udenfor.....den havde ihvertfald ikke selv kunne få det af!


    Så nej ALDRIG halsbånd til mine X) de er i stedet øremærkede og skal de på et tidspunkt have en kattelem køber jeg en som arbejders ammen med kattens chip.


  • #27   17. okt 2009 HAnne S **Godt at du skrev HISTORIER, det er vist lige hvad det er *ss* jeg har tidligere spurgt min dyrlæge om brug af halsbånd, hvilket han så prøvede at undersøge, og det er påstande der ikke har hold i virkeligheden, er et halsbånd med ellastik eller sikkerhedslås så er der ingen registrerede uheld herhjemme *SS***

    Hvor skulle de uheld da også blive registreret? De katteejere jeg har mødt, som har haft katte der er kommet til skade ved halsbånd, har da ikke rapporteret det til nogen intstanser - hvilke skulle det da være? Men det betyder jo altså ikke at uheldene ikke er sket.

    Jeg tør ikke selv lade mine katte have halsbånd på, men i dette tilfælde, hvor det drejer sig om nyt hjem til en kat, så synes jeg ikke at halsbåndet bør være afgørende, når det nye hjem på alle andre måder er godt. Der findes sikkert andre hjem, hvor man ikke bruger halsbånd, men det betyder ikke nødvendigvis at disse hjem er bedre.

    Ghost - hvad har du besluttet?


  • #28   17. okt 2009 Jeg vil ikke engang spørge min dyrlæge om halsbånd - han ville tro jeg igen var gået fra forstanden.

  • Ghost .
    Ghost . Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #29   18. okt 2009 Jeg havde besluttet at Min kat skulle bo hos den nye familie der var interesseret i ham - og dette blev familien glad for... i cirka et døgns tid - så skrev de tilbage at de havde fundet en anden kat..... så det blev slet ikke aktuelt med det halsbånd alligevel...

    men nu står jeg så i den situation at jeg skal finde en ny familie der er interesseret i 1 eller 2 katte..... det er ikke nemt.


  • #30   18. okt 2009 Øv, det var ærgerligt. Men det var da lidt mærkeligt at familien pludselig ombestemte sig.

    Er katten forresten kastreret? Hvis ej vil det være en stor fordel at få det gjort inden flytning, ligeledes øretatoo.

    Held og lykke med at finde det rette hjem til ham /dem.

    PS: Neutraliserede katte kan søge nyt hjem via www.vildkat.dk


  • #31   2. feb 2011 kan virkelig ikke se hvad der er i vejen med hals bånd. Min bruger det og hun går idendørs, jeg syntes bare det er rart at hvis hun løb væk at det kan ses på lang afstand at hun tilhøre nogen, og det står stort og tydeligt, navn og adresse smiley desuden syntes jeg også det er pænt, hvor i mod jeg syntes at det er en skam at det er så tydeligt med sådan en tatovering i deres øre, har også hørt at der kan være problemer med at læse dem hvis de ikke er lavet så godt eller den er gammel smiley Min kat har aldrig på noget måde vist ubehag ved at have den på , hvor i mod jeg ikke kunne forestille mig det var så rart at blive tatoveret f.eks smiley

Kommentér på:
Katte med eller uden halsbånd

Annonce