{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.268 visninger | Oprettet:

med eller uden stamtavle {{forumTopicSubject}}

nu har jrg læst en del på dette forum, og må indrømme af jeg er godt træt af de folk der har noget i mod os der ikke har stamtavle på vores race katte, og ja min får killinger engang imellem,, når vi mener vi har tid og når vi mener det er ok for katten, men i tager ikke særlig godt i mod os men race katte uden stamtavle, ved godt jeg er ny, men jeres kat med stamtavle er ikke mere vær end dem uden, i har et stykke papir på jeres kat det har jeg ikke, så hvis det er sådan i tager i mod nye, vil jeg nødis skrive hvad jeg mener,


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  med eller uden stamtavle
  • #1   23. sep 2007 Beklager har ikke ondt nogen steder, men er lidt træt af den udvanding af racerne, som ofte forekommer smiley

    Jeg synes ikke, at mine katte med stamtavle er mere værd, jeg ved ikke, hvor det kommer fra og de fleste med racekatte (med tavle!) har også en huskat eller blandigskat. Jeg selv elsker min "bastard" lige så højt, som alle mine andre katte.

    I kan se ham her:

    www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8045


  • #2   23. sep 2007 set ville være dejligt med en debat, da jeg ærligt syntes det kunne være rat,

    jeg har skam også andre katte

    feks hellig birma hun er med stamtavle med den siger mig intet og jeg skal ærligt indrømme af jeg ikke aner hvor den er, da jeg ikke skal bruge papiret til noger

    så har vi hendes søn han er 75%hellig birma 25% ragdoll
    den smukkeste kat på jorden suntes jeg

    så har vi jo hans far han er 50%helligbirma50% ragdoll
    smuk er han, men i mine øjne er de alle lige så gode som min hellig birma der er ikke forskel, i mine øjne

    men der er der openbart for dem der har 3 katte med stamtavle og avler katte med stamtavle

    min main coon venter som sagt killinger og vi ved ikke hvem faderen er , men en ting er sikkert de er bl katte og de bliver skønne


  • #3   23. sep 2007 tja når jeg feks læser om min main coon som nogle ønsker flyttet til bl katte da jeg ikke har stamtavle på hende,

    eller fra dem jeg har fået pb fra på min besked komto

    så det kommer ikke fra den blå luft det jeg skriver

    ved godt mange af jer der har racekatte med papir på sikkert også har bl katte


  • #4   23. sep 2007 Jeg tror altså det har meget at gøre med hvorvidt man føler sig truffet.. Jeg har altså aldrig haft nogen der har brokket sig over min Putti, heller ikke da jeg ville have killinger på hende en enkelt gang, og jeg åbnede en debat om hvorvidt jeg skulle gøre det eller ej.. Jeg fik begge katte testet og putti vaccineret og tjekket inden de blev parret.. (og både putti og hannen jeg parrede hende med kom fra samme sted)..

    Er enig med Britta..


  • #5   23. sep 2007 Katja - prøv at gå de mange tråde om emnet igennem - og fortæl så, hvormange der er opdrættere med stamtavler, som skriver at katte med stamtavler er mere værd end dem uden stamtavler. Jeg har ikke set det skrevet én eneste gang.

    Jeg glæder mig også til svar på Karens spørgsmål.


  • #6   23. sep 2007 Maria:

    Det kan godt være, men det betyder udvanding af racen og det kan jeg godt forstå, at opdrættere irriteres over.

    Endnu en opfordring til at neutralisere kælekatte, inden de flytter hjemmefra og til at være rigtig påpasselig med, hvem man sælger avlskatte til. Denne diskussion i sig selv, burde være nok til at stramme op på den konto smiley


  • #7   23. sep 2007 Maria - Så gør det på en huskat? Hvis det er for hyggens skyld. Fremfor at gå ind og "ødelægge" andre folks arbejde.. Huskatte har ikke samme standard som racekatte, så der er ikke et bestemt udseende eller temperament du forsøger at få frem. Det er bare tests for sygdomme osv osv man skal have foretaget der :o)

  • #8   23. sep 2007 Alle katte er lige meget værd. Og en stamtavle koster altså kun175,- så rent økonomisk er tavlekatten 175,- mere værd, men...
    Jeg opdrætter for at lave nogle sunde og fine killinger. Jeg laver da både showkatte og kælekatte. Mine katte er testet for PKD, nogle for HD og så har jeg en del importkatte, for at få nyt blod til mine linjer.
    Mit store arbejde vil jeg ikke have ødelagt, så derfor neutraliserer jeg også de killinger som ikke skal bruges i avl.
    Jeg ved hvilke sygdomme og evt. misdannelser som ligger på linjerne, og véd dermed også hvilke katte der IKKE skal parres sammen. Det samme med indavl, man kan jo gå mange generationer tilbage med en tavlekat.


  • #9   23. sep 2007 Kære opdrættere: Vi bør vidst neutralisere vores kælekatte inden vi sælger dem, det har denne tråd lige bevist!


  • #10   23. sep 2007 Prinsesse Julie:

    Er meget enig, men man bør også være skeptisk i forhold til, hvem man sælger avlskatte til. Synes efterhånden, at vi ser disse tråde alt, alt for tit.


  • #11   23. sep 2007 Laila: "Samme standard", her refereres til, at der findes en standard (for udseende) for racekatte og ikke på samme måde for huskatte.

  • #12   23. sep 2007 Maria F skrev: Den eneste grund til at det er så vigtigt for jer. er det arbejde i har lagt i det.. Jeg kan sku ikke se hvad det er jeg ødelægger for opdrætter.

    Så kan du vel nok forstå at vi bliver sure når i pisser på vores arbejde!


  • #13   23. sep 2007 Laila - Det var bestemt ikke ment sådan. Jeg mener bare at vil man gøre det uden stamtavle er huskattene den perfekte race da de jo netop er indbegrebet af den frie danske race som er opstået uden indblandning fra mennesker der har forsøgt at fremavle et bestemt look eller temperament. En race der er opstået ud fra at den bedst egnede overlevede :o) (self bunder mange af racerne i naturkatte, f.eks nfo, sibere og mco. for nu at nævne dem jeg kender).

    Aeh, men kan se hvad du måske misforstod ud fra Pernille H's indlæg.
    Med standard mener jeg den f.eks. FIFE fastsatte racestandard for udseende..


  • #14   23. sep 2007 Maira - Vi kan sagtens forstå det. Men stamtavlen er de optegnelser der giver os informationer om kattene generationer tilbage..

  • #15   23. sep 2007 Jeg tænker på om i overhovedet har købt kattene til avl af opdrætter? og om han/hun ved i bruger den til BYB?

    Tavlekatte mere værd end huskatte/blandingskatte? Mit svar er nej! Akilah jeg havde tænkt mig at beholde til at arbejde videre med som avlskat når hun engang blev stor nok, kunne ikke blive til noget denne omgang, da min kærste sagde han godt undede mig det, men hvis jeg ville beholde hende, måtte jeg af med en af de tre andre. Ingen tvivl om at drømmen om at beholde Akilah ikke kunne blive til noget.

    Og gang på gang, som Prinsessejulie siger, er i grundene til at vi neutraliserer vores killinger inden de flytter!


  • #16   23. sep 2007 Laila - Huskatte er ikke "bare" huskatte. Aldrig nogensinde. Men de har heller ikke stamtavle og det samme arbejde bag dem. For har de det, ja så er de europé'er :o)

  • #17   23. sep 2007 hehe, og det var så lidt..

  • #18   23. sep 2007 Der er skam stamtavler på mennesker *G* Hos kommunen, man oplyser jo mor og far ved fødsel. smiley

    Maria F - Jeg vil da nødig købe en Maine Coon som jeg ved har evt. 50% chance for dør af en hjertefejl inden for 5 år, fordi opdrætter avlede videre i de linjer.


  • #19   23. sep 2007 MB, hvor er du? Må jeg ikke nok parre Tine med en Orientaler, bare for hyggens skyld? og så lige overtræde FD's regler m.m. *GG*

  • #20   23. sep 2007 Sørgeligt :-(((((

  • #21   23. sep 2007 Dækker ikke dine udgifter? 2000 kr. pr killing? Den må du vist længere ud på landet med..

  • #22   23. sep 2007 Må sige, at jeg beundrer jer seriøse opdrættere, når jeg ser, hvad I er oppe imod af ulødige katteavlere.

    Hvor må det være træls for jer at følge denne diskussion og vide, at det er jeres renommé, det kommer til at gå ud over i sidste ende.


  • #23   23. sep 2007 Fy føj Maria F - Du er da en kattehandler med stort K....

    Ækelt og tarveligt at sælge katte og kalde dem MCO når du rent faktisk ikke aner hvad de er .....

    Det er folk som dig at man skal gå langt udenom!!!!!!!!


  • #24   23. sep 2007 Maria der er et 1. kuld hos alle kattehandlere - og du er en.... Længere er den ikke .....

    Man kan teste katten i hoved og r** for diverse sygdomme - men det har du ikke tænkt dig ??

    Du vil hellere spare pengene og risikere at sælge dødsyge katte ???

    Kan du slet ikke selv se hvor galt afmarcheret du er ??


  • #25   23. sep 2007 Det er bare sjovt, at mine opvokser på kvalitetsfoder af bedste slags, kvalitetsgrus, og mit kan køre rundt og jeg tager 1800 kr mere end dig? Og jeg har MANGE flere udgifter i det end du har for de sidste 1800 kr.

    Mine ekstra udgifter;

    - 700 kr pr killing til leje af farmis
    - Transport til sjælland for parring
    - Stamtavler
    - Neutralisering
    - Chipning
    - Anden vaccination

    og hvis alt går efter planlagt er der også en udstilling ved siden af..


  • #26   23. sep 2007 + de teste der er blevet foretaget.

  • #27   23. sep 2007 Gallaxe - Der er desværre ingen anden måde med kattehandlere som har poterne ude......

  • #28   23. sep 2007 Kristina - Hun har heller ikke så mange udgifter ... Hun skal bare tjene penge ind ...... = Kattehandler!!!

  • #29   23. sep 2007 Hold da op, jeg er sandelig glad for jeg har købt mine katte fra en registreret opdrætter, som jeg ved har testet forældrene for sygdomme, når jeg hører dig Maria F sige at "det er jo bare ærgerligt, hvis de skulle dø af en eller anden sygdom, sådan er naturens gang"

    Når man nu kan teste sine katte, hvorfor så ikke gøre det, så de der køber katten ikke skal igennem en masse sorg over at deres kat er død af en sygdom, som kunne være undgået hvis man ellers havde testet sine avlsdyr?? Det fatter jeg simpelthen ikke. Synes godt nok det er sørgeligt..

    Og ja, du pisser på opdrætteren, når du avler på en kat med stamtavle, som du ikke har lov til at avle på. Så vidt jeg har forstået bliver alle katte fra reg. opdrættere solgt med kontrakt, hvori der står at katten IKKE må bruges til avl, hvis du har købt den som kælekat. Det står på begge mine kattes kontrakter, og jeg kunne da aldrig finde på at avle på dem, når jeg har skrevet under på at jeg ikke må.


  • #30   23. sep 2007 Maria:

    Skamme sig, over hvad.......?


  • #31   23. sep 2007 Maria ---
    STOP LIGE EN HALV.. du kan ikk bruge det med mennesker og handicap.. jeg er tilfædigvis handicappet men det absolut os kun mig der er født med det i min familie..

    Så 2 normale mennesker kan sagtens få handicappet barn

    og 2 feks dværge kan få et velskabt barn..

    synes virkelig du træder mere i det hele end det gavner og hvor gammel er den avl's martiale du snakker om? for den tidszone vi lever i ændres hele tiden der sker hele tiden noget nyt.. og gad vide om denne avl's matriale er kun for dyr i ZOO..

    Med alt det du sidder og lukker ud vil det så sige at du skrider på opdrætter.. hva skal der så blive af dem til sidst hvis for havde din holding.. Næ de må ty sig til metoder for at forhindre "hygge BYB'er" i at lave kuld som måske kan have et handicap fordi de ikk har en skid viden om det når det kommer til stykket..

    Jeg har selv en blandings kat og jeg elsker hende men kunne aldrig finde på at avle på en med tavle med mindre den er købt til det formål og så ville jeg skam os vise min respekt for opdrætteren jeg har købt den af istedet for at til smusse deres navn ved at tage en "tilfældig" kat og parrer min kat med fordi det er så hyggeligt.. Og til din første kommentar så tror jeg det er dig som har ondt i røven i den sidste ende..


  • #32   23. sep 2007 Maria F - Hvis faren ikke har stamtavle så kan du ikke vide hvem dens forældre er......

    Og ja DU burde skamme dig....


  • #33   23. sep 2007 Maria...

    Syntes ikke du kan være bekendt at sidde og sige du er meget klogere end opdrætterne, og så samtidig sidde og sige du er ligeglad med alt det arbejde og viden de har lagt i deres opdræt...

    Jeg har 2 norske skovkatte, men de er under blandingskatte, da jeg ikke har tavle og ikke syntes nogen af den ser ud, som en ægte NFO... jeg har huskatte, hvor nogle er kommet til mig gratis og andre betalt for...
    Jeg har haft et kuld killinger på en af mine huskatte... og ja, det er da drøn hyggeligt med killinger i huset...

    Men en registreret opdrætter går jo meget meget mere op i, at gøre det ordentligt...


    Og mennesker har da en form for stamtavle... vi er alle registreret i folkeregistret, og man kan finde oplysninger om familiens sygdomshistorie...
    Men vi mennekser er jo ikke "avlsdyr" på samme måde... vi udskiller os fra dyrene, hvis du ikke lige havde lagt mærke til det... smiley


  • #34   23. sep 2007 Har lige et ? til Katja som åbnede tråden ....

    Hvis du er så ligeglad med stamtavlen hvorfor køber du dig så ikke en almindelig huskat eller kører ud på en gård og få en kastet i nakken ??

    Det er jo dig som er snobbet med dit "min kat har ikke stamtavle-men den er renracet-jeg vil bare ikke betale så meget for den"

    Adw siger jeg bare ...

    Heldigvis er man blevet klogere på det punkt - det håber jeg da virkelig oss at du gør en dag....


  • #35   23. sep 2007 jeg syntes maria er lidt afsporet her, man parrer squ da ikke en stamtavle kat med en "tilfældig" kat bare for at få flotte killinger osv. det er squ da at ødelægge katte-opdrætternes arbejde, idet mange af dem lægger en stor ære i at kunne levere racerene katte osv.
    jeg har jo ikke selv stamtavle-katte og er som osse ligeglad med selve stamtavlen som følger med en racekat, men jeg betaler gerne prisen for en mco el norsk skovkat fordi jeg syntes det er flotte katte, men jeg kunne aldrig finde på at gå imod den opdrætter hvor jeg har købt katten ved bare at parre den med en kat fra en anden race.
    at det så sker ved uheld nu og da at der kommer "urene" killinger er en anden snak, det gør ikke killingerne mindre søde vel*S*
    men at gøre det bevidst er squ rigtig fy skam dig


  • #36   23. sep 2007 Ja nu er jeg da glad for jeg ALDRIG ville sælge en killing uneutraliseret når jeg starter opdræt om nogle år - FØJ!

  • #37   23. sep 2007 netop karen..

    bare trist nogle folk vælger at udnytte opdrætteres tro på det gode i killingekøbere...


    trist...


  • #38   23. sep 2007 Maria F

    Det lyder mere til det er dig, der har ondt et vist sted, når de sådan har kløerne fremme...

    Kan du ikke forstå, folk blive foragede, når du er pisse ligeglad med hvor meget de knokler for deres opdræt...
    Og så sidder du samtidig og syntes du er SÅ meget klogere end dem, der har brugt mange år og meget tid, bare fordi du er dyrepasser...

    Selv om du ikke pare med en tilfældig kat, kan der stadig ske så meget, og syntes virkelig det er koldt, at du sidder og siger, at det bare er ærgeligt hvis killingerne dør...


  • #39   23. sep 2007 de=du (har kløerne fremme)

  • #40   23. sep 2007 Jeg bliver nød til at knytte en kommentar, eller nærmere et spørgsmål. (prøv at tage det for hvad det er og ikke et angreb)

    Du siger du er ligeglad med om killingerne dør af en hjertefejl i en alder af et år, sådan er naturen.

    Men men men, nu har du valgt at avle på en kat der har vist sig at have anlæg for lige netop hjertefejl, hvorfor så vælge at avle på en kat hvor netop dette er fremtrædent?? Oplyser du dine killingekøbere om at det ikke bare er naturen men en race relateret sygdom, og at du naturligvis ikke kan garantere for om det ligger i netop dine kattes linier? for det har du ikke testet imod..??

    Ville sætte stor pris på hvis du ville forsøge at svare seriøst på spørgsmålet istedet for bare at kalde opdrættere forstokket snobber



  • #41   23. sep 2007 jeg for snart en ocicat med tavle. de neutralisere ikke deres katte inden de bliver solgt, jeg har så fået lov til at få killinger på min men det står så også i min kontrakt, og de vil så hjælpe mig med det da det er første gang. men jeg er glad for at når man nu giver mange penge for en kat, at man så ved at de er testet for div sygdomme.

  • #42   23. sep 2007 Zoe - Det er underordnet om ejerne har begge forældre - Maria kan ALDRIG dokumentere at de to NFO katte er forældre til hendes killingers farmis ...

    Længere er den ikke ....

    Prøv nu selv at sætte dig lidt ind i tingene Maria og lad være med at være så s**de gammelklog!!!

    Husk på at du sidder og skriver med folk der har været opdrættere i mange år!


  • #43   23. sep 2007 Jeg tror ikk hvis opdrætteren eller forælderne til den kat som du har ville falde dig om halsen hvis de fik bare en nys om din holding som du har givet til udtrykke i denne tråd..

    Du praler med din dyrpasser udd. men du svarer ikk på folks kommentar men tager sidespring hele tiden og bruger nedenladene udtryk for at kunne forsvarer dig selv lidt.. altså hvem er det lige som skulle stoppe osv du lagde dig jo selv ud i denne tråd..

    det kan godt være du ved en del om avl via din udd. men indholder den os lige for katte det tror jeg næppe den gør..


  • #44   23. sep 2007 maria:
    Du skriver kun du får dem sundheds tjekket, jeg går ud fra det er det dyrlægetjek der foregår ved vaccinationen, det kan jo intet sige om arvelige sygdomme.
    Derfor jeg spørger om dette.

    og det er din egen udtalelse at hvis killingen dør af en hjertefejl, ja så er det bare naturen, derfor jeg også beder dig svare på mit spørgsmål, hvilket du på ingen måder gør.


  • #45   23. sep 2007 Angelce -- det er vel muligt at finde frem til opdrætteren af missemoren ... - jeg synes da de burde vide at deres killinger bliver brugt til kattehandel.....

  • #46   23. sep 2007 eller lad mig spørge mere direkte, hvad tester du dine katte for..?? Nu du pludselig skriver at du tester dine killinger for alt hvad der er at teste for.

    Men hvad med forældredyrene...??


  • #47   23. sep 2007 WEEEEEEE jeg er da lige nødt til at prale


    Jeg har ÆGTE RACERENE katte.. Jeg er simpelthen en snob så det basker, for mine har stamtavle - nå ja det har jeg egentligt også selv, den hedder bare en dåbsattest.

    Jeg snobber HEEEEEEEEEEELT vildt, for jeg vil bestemt ikke have en bastard uden tavle - måske lige bortset fra min lille huskat, men ham var jeg jo nødt til at tage med, men han holder vel ikke for evigt og SÅ kan jeg rigtigt snobbe med min ÆGTE katte..

    Er du tilfreds nu???
    Er det sådan du satser på at vi opdrættere er???

    I så fald, så er du meget galt afmarcheret.

    Det kæmpe arbejde der ligge i opdræt (ikke avl eller produktion) skider mennesker som dig VIRKELIGT højt og flot på..

    Et spørgsmål.. Hvorfor ikke parre ne løve og en leopard?? De kunne sq se umådelig søde.....

    ÆV hvor er jeg bare så træt af at høre på sådanne bemærkninger du kommer med,..

    Buuuhuuuu min kat er sq ægte nok - også selvom den ingen stamtavle har... NÅÅÅ og så kan I bare lære det... Jeg VED nemlig ååååh så meget omkring AVL...



  • #48   23. sep 2007 Karen - joooh det gjorde der vist ;-))

  • #49   23. sep 2007 Jeg syntes det er ærgeligt når mna så kommer med et ganske relevant spørgsmål i en pæn tone at man først får et næbbet svar tilbage og derefter intet svar, hvad er pointen så med at gå i debat.
    Er det fordi den ene debatør ikke er seriøs og kan svare for sig..??
    Man må undres.


  • #50   23. sep 2007 Heidi - det tror jeg for man har heller ikk rigtigt hørt for hovedpersonen af denne tråd..

  • #51   23. sep 2007 det er bare ærgeligt når folk selv udbeder sig om en saglig debat at de ikke indgår i den.

    især når man gør en indsats for at debattere og ikke bare siger, du er galt på den, jeg håber jo at min holdning kan komme frem i debatten, er det ikke det der er formålet med en debat.

    Nå nok om det, der er sikkert svar man aldrig får. og havde nok heller ikke regnet med det.


  • #52   23. sep 2007 Jeg lagde godt mærke til det karen, men i min naive tro om at noget var overset, ja så prøvede jeg at omformulere og sende spørgsmålet en gang til.

    Men det er nok ganske håbløst


  • #53   23. sep 2007 Jeg synes, at det er meget pudsigt, at man som dyrepasser kan være så ignorant. Det burde være almenviden, ikke at avle på ikke dyr med anlæg for arveligt betingede sygdomme, som man kan teste for.

    Jeg kan se, at det ikke er tilfældet og synes, at det er himmelråbende!!! Og ikke nok med det, så kan "man" ikke se, at det er et problem.... og igen det er forældrekattene, som inden de anvendes i opdræt skal testes for diverse arvelige sygdomme, sundhedsckecket hos dyrlægen, ja, det er i hvert fald varierende i kvalitet...

    Og ægte uden stamtavle, stop nu, der stikker altid et eller andet under. Jeg har kun hørt en forklaring på, at der var særlige, rimelige omstændigheder - Resten er vås.


  • #54   23. sep 2007 det værste er nok at der desværre er marked for det, folk aner ikke hvad det er de køber og tænker, næhh det var billigt, men desværre bliver folk også tit gevaldigt snydt.
    Det er jo også "forbrugeren" der er den ignorante og uvidende i det her.


  • #55   23. sep 2007 Heidi:

    Bestemt, det er også derfor, jeg altid skriver i den slags tråde, som denne. Kunne jeg blot være medvirkende til, at en enkelt ikke købte under falske forudsætninger, så er det alt skrivearbejdet værd smiley

    Men hvis man kigger under Maine Coon f.eks. her på sitet (og i øvrigt mange andre racer også), så er det godt nok svært at se, hvad der er racetypisk... Så derfor: Køb med tavle...



  • #56   23. sep 2007 Måske er de mennesker der insisterer på at kalde deres blandingskat for en Maine Coon (eller andet..) et eller andet sted godt selv klar over de er blevet snydt, men de vil bare ikke være ved det.. Derfor opretter de de her tråde og proklamerer at det er ejerne af stamtavlekattene der er nogle snobber. Suk...

    Når man hører om folk som har købt en kat og "har valgt tavlen fra" fordi så kunne de få den for det halve af hvad den kostede med tavle, så er der da noget galt.. De har stadig ikke forstået at det ikke er papiret, men alt forarbejdet med tests og vaccinationer, neutralisering osv. der koster...


  • #57   23. sep 2007 Ja, men de er skam ægte nok, ofte har brugern jo set begge forældre, som har tavle og har blot fravalgt tavlen, så sparer man jo den nette sun af 175 kr, det kan vi vel allesammen forstå???????

    Og bare lige for at ingen, skal misforstå, så er ovenstående sætning, et udtryk for sarkasme.


  • #58   23. sep 2007 Mille - jeg tror du er inde på det helt rigtige..

    Folk er taget ved nummeren, og for at dække over den fejltagelse de har lavet, så HIDSER de sig op og siger at alle andre er godt dumme.....

    Pernille - sarkasme?? Kan det virkeligt passe?? Jeg forstår slet ikke *GGGGGGGGGGG*

    Karen - enig ;-))))))




  • #59   23. sep 2007 Hold fest det er typisk at folk opretter tråde - for så at klappe karry.... Død irriterende!!!!!!!!!!

  • #60   23. sep 2007 Maria.... Dyrepasser det kan du altså ikke være, og specielt ikke uddannet i Zoo.... Kender tilfældigvis 2 af slagsen en i KBH og en i Giveskud, og de går meget op i avl, af Løver, Tiger og Gorillaer.... Jeg ved ikke om du har lagt mærke til det men der er ikke så ski.... mange af de arter tilbage, så derfor er det meget meget meget vigtigt at det avl arbejde der bliver gjort, bliver gjort ordentligt, og der tror jeg sørme at du skal holde din lille næse langt væk, for så har vi da kun en af slagsen om 2 år :o( Der er ikke en kæmpe arvemasse at tage af i de arter, derfor bliver er frosset en masse "BIP" ned, taget DNA og div. blodprøver for at udelukke svagheder og sygdomme ( som løver og tiger faktisk har, præcis pga at der er forekommet indavl i naturen, og derfor forstærket svaghder og sygdomme ) Sååå Maria du er ikke uddannet indenfor det fag.... Eller er det Zoo City du mente du var dyrepasser i, for så kan jeg godt forstå dine udtalelser... Er ked af at lyde lidt hård, men du udtaler dig om noget som du klart ikke aner noget som helst om :o( Trist Trist Trist

  • #61   23. sep 2007 Og så undlader jeg at udtale mig om stamtavler/ikke stamtavler og komme med min sædvanelige Piet Hein sammenligning fnis.....

  • #62   23. sep 2007 jaaah klapper løs i mine små pølsefinger.. *S* hørt hørt Charlotte..

  • #63   24. sep 2007 Charlotte - SÅDAN ;-)))

    *Klapper for vildt i hænderne*



  • #64   24. sep 2007 Charlotte: Tak for det, så er det vist sat på plads:-))

    Men hvorfor undlade Piet Hein og stamtavler, det er jo nærmest blevet dit motto????:-))


  • #65   24. sep 2007 Fnis Ja Pernille du har ret, det er mit Motto og slogan *GG*

    Kan se at det gik lidt stækt på tasterne i går, så I må undskylde de små taste fejl *SS* Man kan jo sige meget i sådan en streng som denne, og specielt til de ignorante stupide udtalser som der er kommet i denne streng, jeg syntes faktisk at det er trist og bekymrende at der render mennesker rundt som ser stort på andres arbejde, og dyrenes ve og vel, det er en rigtig skidt udvikling, en ting er at opdrættere er begyndt på at neutraliserer deres afkom, men det forhindre desværre ikke disse typer mennesker i at fuske sig frem, og køre på frihjul.... Ved dog at indenfor NFO regi bliver der holdt øje med disse mennesker, og der bliver taget skridt til at stoppe dem, jeg håber at der også vil blive taget tiltag til det samme indenfor andre racer.... så måske vi kan danne en juridisk raceatte klub hvis arbejde udelukkende består i at lukke og slukke disse fuskere, og uddele bøder for bedrageri, som det jo faktisk hører ind under, da de mennesker har købt kattene som kælekatte, og ikke avlskatte, dvs de har bedraget opdrætterne, for at få en økonomisk vinding på købet.... Hmmm måske det var en ide ??? Nogle med juridisk baggrund som har lyst til at melde sig på banen ??


  • #66   24. sep 2007 Katja S- undskyld at jeg lige fik drejet din tråd, det var ikke min mening, vil egentlig gerne sige til dig at jeg er vild med alle dyr uanset race, med eller uden tavle, de har alle en plads i vores hjerter og det er der de hører til....

    Når det så er sagt, så vil jeg så også sige at jeg er dybt imod den måde der bliver drevet rovavl til højre og venstre på "racekatte" bare fordi det er in, smart, og man kan få mere end 50,- for dem, med den evige undskyldning med at det jo bare er for hyggens skyld, jo jo, det er sgu da også hyggeligt at få et kuld killinger med omvendte farver, navlebrok, HCM, AA, HD, RA, PRA you name it, fordi man ikke gad at sætte sig ind i, hvad den pågældende race havde af svagheder/sygdomme mv. og man ikke aner en dyt om, hvad der ligger af forfædre på sit dyr, det er da smadder hyggeligt ;o( ej heller gad man at bruge penge på at teste sine katte, eller opretholde vaccinerne.

    Specielt hyggeligt er det at se en masket, ticked, chokolade "ægte skovkat" skie... morsomt... :o( NOT

    Skie hyggeligt er det helt klart når der kommer mutanter ud, og man så kan begynde en helt ny "race".... Man er simpelthen en helt...man har designet... Voila ....Kængurukatten.....

    Også rigtig hyggeligt at have et kuld killinger hvor man sælger 2 til opdrættere, og indgår en aftale om, at ikke flere fra det kuld vil blive brugt i avl, eller til udstilling, hvorefter at en kælekatte køber dukker op på udstilling med sin kælekat ( får sansynligvis kun en EX3/4 ) men proglamere så at denne vil opdrætte på sin kælekat :o( Ikke fedt overfor de 2 som har købt deres avls/udstillingskatte, og super tarveligt overfor opdrætteren, som så ikke har mulighed for at overholde sin aftale ( skriftelig ).

    Eller kælekatte ejeren siger ingenting, men parre sin hunkat med en no name hankat og der bliver ikke trukket stamtavler på kuldet.... 1.; fordi kattene er købt som kælekatte 2.: man misvedligeholder en salgskontrakt 3.: katten har navlebrok 4.: katten har halefejl 5.: katten er indavlet ved et uheld 6.: der er avls forbud stemlet på stamtavlen 7.: katten har HCM 8.: Katten har HD 9.: Katten har anlæg for RA 10.: Katten er for lille i forhold til standarden 11.: Katten holder ikke standarden for racen....og bla bla bla.

    Der kan være utallige grunde, og det er en opdrætters fornemmeste opgave at forstærke sin race, forbedre/forfine div. lækre detaljer på dyret, og gøre den endnu sundere og stærk...så vi kan have glæde af de lækre dyr vi omgiver os med, og sprede denne glæde til vores killinge købere, og de skulle meget gerne have deres kat i 15-18 år ikke kun i 1-2 år...

    Så derfor er jeg imod katte uden stamtavle ikke fordi de er mindre værd, for det er de absolut ikke... men pga måden de som regel er kommet til, ofte via uærlige metoder, og stor uvidenhed....


  • #67   24. sep 2007 Sådan har jeg det os Lis.. alle er dejlige at nogle så går helt vild højt op i at den man skal have tavle for at sætte den i racen er så det.. men har noget imod hvis man kan se katten ikk er i nærheden af en feks MCO og den så bliver sat derunder..

  • #68   24. sep 2007 Denne form for bevidst avl på blandingskatte, kan jeg ikke se noget som helst bedre i end alle andre BYB foretagender, det er alt sammen med til at udvande racerne og hvor er det dog en frygtelig skam.



  • #69   24. sep 2007 Hørt Pernille....

    Til Ninna F - Hvis Katja ( og maria for den sags skyld) ik kan finde ud af at debattere så må Katja jo lade være med at oprette et sådant emne ... - Og så skal man da ik kalde opdrættere for snobber ... De prøver at vedligeholde racen - holde racen fri fra sygdomme osv..

    Og så er der bare de småfolk der VIRKELIG er snobber som går rundt og siger at de har en racekat og så avler løs på den ... Uden stamtavle ... Uden tjek for diverse sygdomme ... Og sælger gud-hjælpe-mig killingerne som værende en bestemt race .... Det er da at pisse på opdrætterne af de racer ...

    FØJ siger jeg bare!!!!


  • #70   24. sep 2007 Og Katja - der er da ingen der har noget imod at folk ikke har stamtavle på deres katte ....

  • #71   25. sep 2007 hå nu har jeg læst de mange mange svar og diskutioner, og helt ærligt,prøv lige af læse dem alle,

    jeg syntes faktisk det er ok af parre sin kat, som man vil og til jer der nu kun vil sælge killinger der er kastereret eller steliriseter inden killingerne forlader jeg efter min mening er det dy......... da killingen ikke er fuldt udvokset og der svare til af i kasterere en dreng på 3.
    jeg er faktidk også uddannet dyrepasser llige som hende den anden,

    og trot nok vi går op i kattens ve og vel lige så meget som avlere,

    og ja jeg valgte stamtaqvlen fra det kan godt være den kun koster 175 men katten koster ca 2000mere hvis det parir er på dem,

    men helt ærligt nogle af jer opføre jeg som små fornærmet børn over for hinanden, det er til af blive dårlig af

    hvis du skal se på katten som det dyr det er er det en jæger, der har yngelpleje desvære har mennesket manipoleret med de forskellige racer for af tilfredsstille vores behov for farve, pelslængde osv, så tja en kat er en kat, som jeg bestemt mener skal have sin frihed ved af gå ud af væren og være den jæger den er, den høre ikke til i et lokale fyldt med mennesker der skal vudere den, det er ikke en kats natur, i naturen for katte killinger med den stærkeste han, det gør de ikke ved avl, der bliver den pæneste osv han valgt, for af racen skal bliver bedre efter menneskes standart, det handler ikke så meget om overlevelse, men om udseende,

    men nu tror jeg snart alle har skrevet hvad de mener tror osv.og dette er bare min mening

    jtil dig med de 2 smukke main coons med tavler der har tækt dig af lave killinger uden, jeg synter det er helt fint, , glæder mig til af se billeder af dem, når de engang kommer til

    og os der ikke har savle på katten, tja jeg syntes bestemt vores katte skal have lov til killinger, for der er faktisk mange der gerne vil ha en killing uden papir, da ikke mange vil gi 3500 for en , når de kan få en til 1500. og ja de er smukke katte der får et godt hjem, uden af de får 2 kuld killinger hvert 1.5 år til de er 6-7 år, for af tilfreds stille ejerens behov


  • #72   25. sep 2007 og lige en ting til majse prøv lige af læse alt det der står her. og så fortæl mig igen af der ikke er nogle der har noget i mod katte uden stamtavle der får killinger, althvad jeg skrev i den første besked var sf der ikke blev tage godt i mod nye der havde racekat uden papir, og dette har jeg fra de personlige beskeder hvor der er flere der fortæller mig at da min kat ikke har tavle på syntes de ...... til dem der skrev der,

    hvad helvet bilder i jer ind, dette skulle være et forum for alle, og lige en ting jeg har kke kandt nogen for snoppet, men det ender nok med jeg gør det.

    jeg sktiver hvad jeg menet tag det eller lad vær
    men opfør jer dog som voksne mennesker det ligner snart en børne have dette her,


  • #73   25. sep 2007 Katja - du skrev i dit åbningsindlæg (og jeg citerer) : " jeg er godt træt af de folk der har noget i mod os der ikke har stamtavle på vores race katte " ....

    Der er ingen der har noget imod katte uden stamtavle -- men hvordan vil du NOGENSINDE kunne dokumentere at din kat er den race du udgiver den for at være ?? Det kan du eller andre med "racekatte" uden tavle!!

    Du kan da sagtens lave blandingskillinger uden at høre for det -- men når du laver killinger og så kalder dem for Mco, Nfo eller whatever -- og så ik har papir på det -- så er det at folk bliver irriterede -- MED GOD GRUND!

    Tænk på hvor meget opdrætterne af disse racer ligger i at lave en racetypisk MCO (ex) og så kommer der en BYB'er og leger opdrætter af den race...

    Så ville jeg sgu oss blive sur!!

    Og når så en som Maria bare laver killinger og siger "bare ærgeligt hvis de dør af hjertefejl eller lign" så bliver man da stødt!! -- Hvorfor ikke teste far og mor katten for sygdomme ??? Hvorfor lave syge killinger ??

    Og så kik lige på dine egne indlæg -- Du er ikke ligefrem sober at høre på selv .... Fej for din egen dør!!


  • #74   25. sep 2007 Det kan du eller andre med "racekatte" uden tavle!!

    Der skulle stå :Det kan du eller andre med "racekatte" uden tavle aldrig dokumentere!!


  • #75   25. sep 2007 Og desuden så kan man ikke sammenligne katte og mennesker ... Det er to vidt forskellige racer !!!!!!!!!

  • #76   25. sep 2007 Ej Katja det var da ikke særlig sobert..... ??? Kan godt forstå at du måske ville kunne blive en smule harm, det kan man godt blive når man er meget passioneret omkring det man går op i, men det du skriver virker som om du kun vil hælde benzin på bålet, og understrege og gennem trumfe din holdning og synspunkt, syntes faktisk at der var en del herinde som gjorde et godt og helhjertet forsøg på at svare dig på dit indlæg...

    Jeg må altså også stille spørgsmålstegn til den der dyrpasser uddannelse...Hvor vil dig og Maria hen med den udtalelse ? Gør det jer klogere, bedre vidende eller hvad er det i prøver at pointerer ? Jeg selv har så en noget højere udannelse end jer indenfor dyr, har brugt hele 8 år af mit liv på det, 16 år som opdrætter, og 7 år som dommer og bla bla bla, men jeg har da ikke tænkt mig at gøre mig klogere, bedre vidende eller andet af den grund.

    I må have misset et par fag, eller også er det dyrepasser indenfor landbrug og der er genetikken ikke det stærkeste fag, det springer man let og elefant hen over, der er altså forskel på jersie køer, høns og grise, og så heste, Hunde og katte, det er ikke helt det samme.

    Men det var så ikke pointen i denne tråd, men der var jo nogen som bragte det på banen..

    Så skriver du at du har modtaget beskeder fra folk ang m/u papirer "hvad helvet bilder i jer ind, dette skulle være et forum for alle, og lige en ting jeg har kke kandt nogen for snoppet, men det ender nok med jeg gør det."

    Hmm jeg har ikke skrevet til dig, ej heller ville jeg gide at bruge min tid på det, men du sidder her i et åbent forum og bruger div. gloser og skælder alle ud, skriv tilbage til dem som har skrevet til dig, det ville være voksent, det er ikke særlig voksent at skrive sådan i et åbent forum, hvor 98 % ikke har skrevet eller sagt en dyt.

    Og så skriver du "og ja jeg valgte stamtaqvlen fra det kan godt være den kun koster 175 men katten koster ca 2000mere hvis det parir er på dem," Hmmm ja ja det gør et Piet Hein bord også, men køb da endelig en KOPI vare.

    "og os der ikke har savle på katten, tja jeg syntes bestemt vores katte skal have lov til killinger, for der er faktisk mange der gerne vil ha en killing uden papir, da ikke mange vil gi 3500 for en , når de kan få en til 1500. og ja de er smukke katte der får et godt hjem, uden af de får 2 kuld killinger hvert 1.5 år til de er 6-7 år, for af tilfreds stille ejerens behov"

    Tilfredsstille ejerens behov ??? Øhhh sad du ikke lige at fremhævede at i naturen gør de dit og i naturen gør de dat ??? I nature går missemor sgu' i løbetid hver 3 uge og ved du hvad ?? Hun får sørme også killinger mere en 2 gange om året.... sikke dog en viden.... Og jo vist vælger de den stærke han, og de svage killinger går til i naturen.... Men ved du hvad ?? Det er så vildkattene som gør det !

    Du har sjovt nok valgt katte af racer som ikke er i naturen, så hvorfor sidder du og påråber dig hvad de gør i naturen ? Jeg forstår ikke hvad det er du vil opnå ?

    Nå nu var jeg da vist passioneret hva ;o) SORRY



  • #77   25. sep 2007 til chatlotte b
    jeg valgte iike min kat, jeg fik hende da hun var 12 ugen . jeg blev rent faktisk ringet op af avleren selv, hun bor ved roskilde, og hun ville høre om jeg kunne være interserret i hende, for hun kunne iiike bruge hende fordi hun var rød, hvad siger det om avleren....og nej du har ikke skrevet til mig, og jeg har heller ikke nævnt dit navn, men alligevel føler du dig åbenbart trådt på, og skriver en smørre uden lige, og alligevel skriver du heller ikke vil bruge din tid på det, er det ikke det du gør nu...

    ved godt kattene går i løb hver 3 uge, og af de fleste vilde katte får 2-3 kuld om året, men din kat stamfædre stammer også fra en vildkat. dette var ikke for af fornærme nogle eller noget andet jeg skrev denne tråd, det var for af få klarhed på hvorfor dem der har tavle på ikke mener dem dem der ikke har er (huskatte )

    og til alle jeg der undre sig over jeg ikke svare,´jeg sidder alså ikke ved min comp hele tiden eller hverdag, da jeg har andet af se til end dette forum.

    jeg skelder ikke ud, så havde jeg skrevet det med stort.
    jeg skrev bare min mening og hvad jeg tænkte, men det trådte åbenbart nogle over fødderne,eller hvad ved jeg

    ang dyrepasser uddannelsen, har jeg inde for små dyr, samt after arbejde for dyrelægen så jjeg kender til hunde katte indere, osv
    men der er jo ikke det tråden handler om, der er med eller uden tavle og folks forskellige meninger

    ang tilfreds ejerens behov, det er ikke mig der har katte der skal avles på, og udstilings katte, eller noget, her hos mig har kattene et frit liv, de går ud i skoven og på markerne, kommer hjem når de har lyst, og får ikke killinger, hvis det kan ungåes, de får p.piller. men det kan jo smutte. eller de kan kaste dem op, så det er 2 kuld på 4 år,
    men feks main coon katten er jo avlet for af tilfredsstille menneskes behov for en stor , rolig, langpelset kat. og de bliver forsat avlet efter et mål for menneskes øje og behag, lige som perseren hvor næsen er så flad så det giver stoppet tårekanaler, hvis det ikke er for af fremstille katten efter menneskes behov ved jeg ikke hvad det erm tror bestemt ikke den selv har valgt det

    men jeg takker for de mange forskellige meninger og holdninger, synd hvis nogle føler sig brændt, eller mobset, folk har meninger osv, og det har de ret til














  • #78   25. sep 2007 lige en ting til

    jeg har andre end main coonen,

    hellig birma med tavle til jder mener jeg har et problem med tavler

    hendes søn med tavle

    et stk rtagdoll. hellig b
    en reeasø kat
    og en huskat

    alle de andre en steliserret da vi ikke onsker killinger og det samme bliver main coonen når hendes ventende kuld er gamle nok
    så til dig der mener jeg bare skal køre ud på en går og å kastet en kat i nakken, kan jeg sige det har jeg allerede, og mener en huskat er den bedste du kan få,


  • #79   25. sep 2007 ang neutarlisering af katte, den dyrelæge jeg arbejder for mener heller ikke det er forsvarligt af kasterere eller steliseret kattan før de er ca 6 mdr, der er faktisk kun avlerene der vil ha det gjordt for af sikre sig af deres avl ikke får killinger, men hvis du ringer til en dyrelæge og spørg hvornår han hun vil mene det er forsvarligt af neu dem, vil svaret lyde når de er ca 6 mdr, og ikke inden de er 12- 13 uger

  • #80   25. sep 2007 Katja S:

    Det er ikke rigtigt, det kan godt være, at din dyrlæge har det sådan, min har f.eks. ikke.


  • #81   25. sep 2007 Katja S:

    I øvrigt så spørger du om, hvad det siger om opdrætteren, at hun vil sælge katten, da hun ikke kan bruge den, fordi den er rød.

    Det er nu ikke farven, jeg studser over, men mere over, at hun vil sælge dig en blandigskat og så samtidig binde dig den mærkværdige historie på ærmet. Det synes jeg ikke er i orden.


  • #82   25. sep 2007 Katja - Maine coon er da ikke avlet efter en rolig langpelset kat? Det er da perseren? Maine coon er jo en naturligt opstået race, fra staten Maine i USA; og der bliver stadig importeret novice-katte derfra.

    Og derudover så tror jeg du ser problemer hvor der ikke er nogen.
    Jeg har selv to blandingskatte. Huskat og Maine coon blandning. Jeg har fået killinger på den ældste. og beholdt en, det er den yngeste. Og jeg har Aldrig hørt andet end rosende ord ang. mine katte herinde.

    Og nu siger du at det koster 2000 mere at få en med tavle fremfor uden. Har du set på annoncerne hvad du ellers fået med i købet. De såkaldte "ægte maine coons uden tavle" bliver tit solgt uvaccineret og uneutraliseret for 1500-2000, e rman heldig har de måske fået ormekur. Hvorimod de tavlekatte til 3500-4500 ofte er 1. gangs, hvis ikke 2. gangs vaccineret og neutraliserede. Du tror måske ikke det er penge man så selv sparer i det lange løb?

    Men ja, jeg mener så heller ikke at man bør sætte en kat uden stamtavle ind under andet end blanding af racer.

    Og så glæder jeg mig stadig over at vi nu har fået kategorien "Huskat" herinde, så huskattene kan få lov at få den kredit at være den "danske race", eller hvad man nu skal kalde dem.


  • #83   25. sep 2007 Katja S.... Nu er jeg tilfældigvis ikke en af dem som går i hovedet på dem der har katte uden stamtavle.... men skriver eller taler de om det,og ber om en mening, jamen så får de den da, min mening på en saglig måde,jeg siger ikke bare at det er noget skidt, næh jeg siger at det er noget skidt fordi 1, 2 , 3 ,4 mfl. grunde..

    Det der falder mig for brystet er dem som kalder deres katte en eller anden race og så ligner den ikke engang den race, og så dem som "snyder" opdrætterne ved at foregive at de kun vil have en kælemis, ( pga prisen) hvorefter at de så går ud og køber endnu en kælemis af samme race og begynder at lave "hygge opdræt" uden stamtavler.... de aner ikke om der ligger noget "mindre sjovt" bag deres katte, de avler bare derud af, uden interresse for sygdomme/defekter m.m. de vaccinerer ikke killingerne, ej heller tester de forældre dyrene for div. sygdomme FelV, HCM, HD,AA m.m og du som arbejder hos er dyrlæge ved godt at det er meget alvorlige sygdomme og ikke noget man spøger med eller tager let på. Sådan noget Hygge opdræt u stamtavle sætter mit BIP i kog....

    Så er der så dem der blander racer til højre og venstre, igen uden at tage hensyn til hvad race relaterede sygdomme der ligger div. racer.... Pludselig så man en såkaldt Norsk Skovkat med PRA--- Øhhh PRA bla i ABY.. nårh jamen søren skovkatten var da også ticked, jamen så var der jo nok blandet ABY, eller Somalier ind, men den stod som ÆGTE Skovkat....MØG IRRI, og super useriøst.... For ikke at tale om den regning som killinge køberen kommer til at sidde med, og at killingen bliver blind med tiden :o( Joooo de gav da kun 1500 for killingen...

    Du som arbejder hos en dyrlæge ved også at, der er en masse hunde ejere som kalder deres Pitbull for Amstaff, men det har aldrig været en Amstaff, ej heller er der stamtavle på dem..... syntes du det er iorden ??? Se det svar vil jeg syntes var rigtig interresant...... Og jo det er præcis det samme, som med katte af div. racer uden stamtavle.......


  • #84   25. sep 2007 Og så lige en fod note.. jeg har skam også et liv, og sidder ikke ved comp. hele tiden... næææh jeg er skam bare på barsel. og bruger lige lidt fredfyldt tid herinde til at slappe af ;o)

    Og så følte jeg mig nu ikke trådt på..... jeg har faktisk aldrig skrevet til nogen i deres PB at de har en misling uden tavle, det blander jeg mig ikke i.....

    Men Katja S du skriver i et åbent forum så selvfølgelig er der svar fra en del forskellige... og jo det sprog du brugte vil jeg putte i kat. at skælde ud, sådan ville jeg da tage det hvis der blev talt sådan til mig ;o) Håber sørme ikke at der var nogen som kunne finde på at bruge det sprog til mig i en ganske alm samtale fnis

    Og Mht Main Coon'en så er det er jo Natur kat, det er Perseren ikke....Og jovist der bliver forfinet lidt i avlen for at forbedre racerne, men nu var det jo ikke et race specifikt indlæg du startede, og ja der er blevet ændret på standarderne på en del racer igennem tiden, og ja nogle ændringer har slået fejl og givet defekter, men der er så blevet gjort et kæmpe arbejde for at rette op på de defekter, og for at gøre racerne sundere, så langt er vi da heldigvis kommet.....;o)

    Og nej jeg er ikke hverken sur, mopset, snobbet, trådt på eller andet fnis

    Århhh nu gjorde jeg det igen....


  • #85   25. sep 2007 Min dyrlæge neutralisere også tidligt, og jeg er ikke "avler"....

    Der er altså også STOR forskel på en registreret opdrætter, som IKKE må sælge sine killinger uden tavle... og en "BYB"... og Katja, den der solgte dig din kat uden tavle, fordi hun ikke kunne bruge farven, var en BYB!
    Det betyder Back yard breeder, og hentyder til, at dette er en avler, IKKE en registreret opdrætter...

    DERFOR er killingerne også billigere... en byb'er ligger slet ikke samme arbejde i, som en registreret opdrætter... er det så svært at forstå??

    En byb'er kan sælge en killing til 1500, og stadig tjene penge, da de kun lige har vaccineret første gang og givet en gang ormekur...
    Killingerne fra en registreret opdrætter har meget mere med i pakken og kvaliteten ligger i arbejdet bag, med at sørge for en sund og rask killing... En registreret opdrætter har mange flere udgifter i dyrlæge mm. og tjener faktisk ikke rigtigt noget som helst... Ofte kommer der underskud i stedet...

    En byb'er hopper over hvor gærdet er lavest, og kan på den måde tjene en god skilling... og det syntes jeg så er træls...


    Hvis man gerne vil ha killinger på sin kat uden tavle... fint nok... men man kan ikke kalde sig opdrætter af den grund... og det er ikke fair at kalde de killinger 100% rene, for det kan man altså ikke vide med sikkerhed... hellere være ærlig så.... for det gør jo ikke katten mindre værd for den nye ejer.


    Imens jeg har fulgt med her, syntes jeg faktisk kun det er dig, Katja og Maria, der har udtalt jer på barnlige måder... som om I bare skal ha jeres vilje og alle andre bare er nogle snobber...
    Ja, der skal være plads til os alle... så hvorfor prøve at nedgøre de opdrættere herinde, der faktisk gør det rigtigt godt, og samtidig hjælper mange brugere her med spørgsmål og andre ting...??


  • #86   25. sep 2007 jeg er heller ikke ude på af nedgøre nogle prøvede bare af få en forklaring på de p beskeder jeg fik, men kan meddele af det kun er den ene der har deltaget i debatten de 2 andre har ikke udtalt sig, heller ikke da jeg skreve en p besked, så det var nu ikke så meget jer andre jeg ville råbe op ,men de 2 der skrev en pb hvor de virkelig kritiseret katte uden tavle, men de ønsker åbenbart ikke af delltage og stå ved det de har sagt.

    kan godt være min skrive form er lidt anderledes. men der er intet surt i det

    jeg har skrevet til de admisternde af hvis de syntes jeg skriver forkert, kan de slætte mig af forummet d jeg kun skriver hvad jeg tænker og føler, hvis dette er forkert har jeg bedt dem slette mig.

    og jo jeg ved godt hvar vigtigt det er af kattene er estet og får taget alle de prøver for af de skal være sunde og raske

    med hensyn til hundende

    de kampracer skuller helt forbydes, jeg mener ikke det er en godt hund, da de er utilregnlige, selvfølgelig er der også nogle der er gode familiehunde, men mange af den er agrassive over for andrem dette gælder isæt hanund og hanhund,mange kommer også for af få aflivet deres kamp bl fordi de ikke kan styre dem, eller den bider , eller helt andre ting, så lige med henblik på dette emne skulle de forbydes, men det er jo desvære også ejerne af hunen er ikke ved hvad de har med af gøre og ikke har sat sig ind i hvad det er de har købt, men nu er denne tråd igen endt et forkert sted, det er jo katte med og uden stamtavle, vi er i gang med, vi kan også afslutte dette, dZa ongen bliver og er enige, men som skrevet,

    vi har alle lov til en mening

    til charlotte b
    det har jeg heller aldrig skrevet har jeg.....

    nå men jeg må indrømme af der kommer til af gå noget tid inden jeg kikker ind igen tager til madea i 14 dage, med afgang i aften

    hygge


  • #87   25. sep 2007 Katja S:

    Jeg har nu ikke sendt en PB, men jeg vil gerne stå ved, at en ægte racekat har stamtavle og alt andet er blandingskatte.

    Som du selv skriver, har vi alle lov til at have en mening, vel også de personer som har skrevet en PB til dig?

    Og så rigtig god tur til "madea".


  • #88   25. sep 2007 Ja god tur til "Madea" (hvor det så end ligger) Og jeg håber ikke du er hos en dyrlæge i nærheden af Ringsted for så skal jeg da til dyrlæge i Holbæk eller nowet....

    Håber at du får tænkt lidt over tingene i de 14 dage .....


  • #89   25. sep 2007 Katja - kan ikk se hvorfor du starter denne debat når det hele et eller andet sted handler om de private beskeder du har modtaget.. enten kan du sætte dem på ignore filter altså en slags blackliste eller du kan skrive en anmeldse med dem i deres profiler om at deres opførelse.. synes ikk lige alt dette hører til et åben debat for du faktisk sætter alle folk over 1 dørkarm..

    Trist at nogle mennesker skal være så smålige nogle gange og ikk kan se ud over deres egen næse bare indimellem.. vi er mennesker og ja vi kan fejle men vi må ski os kunne inderømme dem istedet for at feje dem under gulv tæppet.. har ikk mere at sige til sådane nogle smålige mennesker der tror de er alt viden frem for andre..


  • #90   25. sep 2007 Katja S, nu var det ikke min mening at du skulle bedømme de pågældende hunderacer ;o) bare et svar stamtavle elller ej.... og der er nu himmel vid forskel på en Pitt og så en Amstaff...
    Og så skal lige siges at jeg selv har 3 af de dersens "kamphunde" og mine skal skutte aflives,og de er skam helt normale oven i bøtten..... det var debatten stamtavle eller ej jeg ville have fat i ;o)

    Her gør stamtavlen på lige præcis de typer hunde nemlig hele forskellen...... Men spøjst at du syntes at de skulle forbydes .... dem du nævner i din beskrivelse af hundene er nemlig hunde uden stamtavler dvs bla Pitt'en, samt blandinger af pitt'en... den anden type - Amstaffen har som regel stamtavler og der bliver avlet for netop at gøre dem til super kærlige familie hunde.
    Dem der laver blandingen, samt Pitt'en er rygende ligeglade med temp. sygdomme, defekter m.m. og derfor kommer der en hel del uheldige hvalpe ud, som har en "brist" m.m.

    Men lige mht hunde så er du imod, blandinger samt de hunde uden tavler.... Ikke at du siger det direkte, men det er jo så det du siger indirekte.... Morsomt.

    Men med kattene er der intet ivejen for at lave blandinger, eller tavleløse "racer" .......

    Madea er en Portugisisk ø ;o) super flot natur.... god tur og tak for debatten ;o)


  • #91   25. sep 2007 Charlotte: Griner, nå sådan... smiley

  • #92   25. sep 2007 Nååårh er det Madeira hun mente ... *GG*
    Ja MadeIRa er portugisisk :))) *GGG*


  • #93   25. sep 2007 Og så må du gerne lige uddybe hvad jeg skal skamme mig over Maria ?? Over at jeg siger min mening - og Nej det har skam INTET at gøre med min graviditet ... Jeg er imod dyrehandel hvad end jeg er gravid eller ej...

    Men Ja ... Sandheden kan være hård at høre... Specielt for dig åbenbart....


  • #94   25. sep 2007 Og i øvrigt er jeg ikke opdrætter ... Men jeg er imod at folk handler med killinger som de er ligeglade med (mht sygdomme) -- Det har du ligesom gjort klar at du faktisk er ....

    Og hvis du spørger enhver anden herinde - så vil du få samme svar - Så jeg skammer mig ikke OVERHOVEDET..

    Fatter ikke at du kan kalde andre barnlige, bare fordi de taler for dyrets velfærd...
    Du burde ikke have lov til at holde dyr, når du er ligeglad med deres velbefindende....


  • #95   25. sep 2007 Ja men sådan er det når man ikke behandler dyr ordenligt ....
    Havde du regnet med at vi ville klappe i hænderne over at du er ligeglad med om dine killinger har dødelige sygdomme ??

    Det er da ækelt og tarveligt .... Ækelt at være så ligeglad med andre levende væsener - Tarveligt at sælge killinger som du ikke ved om er den oprindelige race.....

    Det er min mening - at du så bliver stødt - er dit problem....


  • #96   25. sep 2007 Men Maria - fair nok du synes jeg skal skamme mig ....

    Men hvorfor skal jeg skamme mig over min mening ?

    Skammer du dig over din mening ?


  • #97   25. sep 2007 Jeg overfalder skam ikke nogen ... Jeg siger min mening ... Føler du dig overfaldet ?

    Du skrev : Det er nu naturens gang vis en killing får hjertefejl eller andre problemer.. Det er ikke noget man nødvendig vis skal pille ved

    Man kan tjekke mor og farmissen inden parring og undgå arvelige sygdomme.....


  • #98   25. sep 2007 Maria:
    Man kunne fristes til at sige "I lige måde".


  • #99   25. sep 2007 Altså, Maria... det lyder slet ikke til at du læser det hele... kun de dele, der gør dig sur...

    Du har lige skrevet en sætning, som også Katja skrev, og som jeg ellers troede, jeg gav et respons til... hmm..

    Du skrev:
    "men i hakker ned på alle der ikke har den samme som jer "avler".. skam jer.. især dig majse.."

    Hvorfor bliver i ved med at skrive det...? Læs nu, at det ikke er jer med katte uden tavle, der er noget galt med, men disse, undskyld mit franske, forbandede kattehandlere eller BYB'er, som de også bliver kaldt, der blander racer på må og få, og det er dem, der pisser på de registrerede opdrætteres arbejde...

    Sidder her og sukker, for jeg ser gang på gang, der bliver skrevet en mening, I ikke er enige i, så raser I op, og hævder vi andre er imod jer...
    Vi kan ikke ha samme mening alle sammen, men når der sidder en og siger at det bare er ærligt hvis en killing dør af en hjertefejl, så rammer det mange herinde... fordi det er præsist sådan noget en BYB'er ville mene...


  • #100   25. sep 2007 Nej det siger jeg heller ikke at du har sagt ...

    Og lad lige være med at skrive "min ven" - Ja min fantasi fejler ingenting - men det er nu ikke den der fejler noget i denne sammenhæng...


  • #101   25. sep 2007 Præcis Julie -- Det er et typisk BYB'er slogan... :((

  • #102   25. sep 2007 Hov, glemte at forklare min undskyldning (Majses, har vi jo fundet ud af:-))....

    Ligesom mange andre og her tager jeg lige de gravide med, så skyldes min undskyldning for ikke at bifalde den slags avl, du omtaler Maria, : Sund fornuft...


  • #103   25. sep 2007 *GGG* Pernille -- Ja jeg er gravid til fingerspidserne .. - Men sund fornuft ift. avl går man aldrig galt i byen med ....

  • #104   25. sep 2007 Maria : Og du tror ikke at vi synes at det du siger er langt ude ?

    Du er da også totalt negativ - så hvorfor skulle man være positiv overfor dig ?


  • #105   25. sep 2007 Nåh -- Nu vil jeg hygge lidt med min dreng -- rive ham op af badet før han bliver en rosin ...

    God debat.. smiley

    Hilsen "Hormonella"


  • #106   25. sep 2007 Maria: Jeg er meget spændt på, hvad dyrlægen kan berige os med i forhold til diskussionen tavle/ikke tavle.


    Og skulle han bifalde avl/opdræt på katte med anlæg for arvelige sygdomme, så vil jeg da personligt opfordre dig til at skifte smiley


  • #107   25. sep 2007 Maria...

    Og hvad en dyrlæge ud af alle i Danmark vil mene, det vil du simpelthen tage for gode vare...?


  • #108   25. sep 2007 Jeg ville personligt til en HVER tid, hellere søge råd hos en registreret opdrætter, der har arbejdet længe med opdræt og VED hvad vigtigheden af tavlen betyder, hvis man skal avle ÆGTE racekatte og være HELT sikker på, der ikke er arvelige sygdomme i linierne... på det punkt, ville jeg i hvert fald ikke spørge en dyrlæge...

  • #109   25. sep 2007 Jamen Maria....

    Hvordan VED du, en kat uden tavle ikke har arvelige sygdomme i familien...? Hvordan er det lige du ved det...?? Svar udbedes...


  • #110   25. sep 2007 Maria:

    Du skriver:
    Det er nu naturens gang vis en killing får hjertefejl eller andre problemer.. Det er ikke noget man nødvendig vis skal pille ved..

    Mit spørgsmål er så, hvad har du testet din hunkat for, inden du lod hende parre og hvad er hankatten testet for?

    En ordentlig dyrlæge ville kunne fortælle dig, at disse test er en rigtig god idé, når man har tænkt sig at lade sin kat få killinger.

    Men hensyn til diskussion om tavle/ikke tavle er dyrlægens ord i hvert fald ikke mere værd, end de ord som er skrevet i denne tråd.



  • #111   25. sep 2007 Nå, til min store overraskelse..tsk..tsk.., får jeg intet svar på spørgsmålet. Karen har også stillet det tidligere og med samme resultat. Maria, ret mig, hvis jeg tager fejl, men der er ikke taget nogen test vel???

    Helle H: En kattehandler er en skruppelløs mand/kvinde, som avler løs uden hverken at tænke på genetik, race eller noget som helst andet - så jo meget negativt, derfor er serisøe opdrættere ikke kattehandlere, som det normalt forstås.

    Du har ret i, at de (opdrættere) handler med katte, men der er forskel på måden og den etik som ligger bag en ansvarlig opdrætters handel med katte.


  • #112   25. sep 2007 Helle H...

    Suk... forskellen er allerede forklaret men du kan da få den igen...

    Har skrevet dette lidt længere oppe:

    Der er altså også STOR forskel på en registreret opdrætter, som IKKE må sælge sine killinger uden tavle... og en "BYB"... og Katja, den der solgte dig din kat uden tavle, fordi hun ikke kunne bruge farven, var en BYB!
    Det betyder Back yard breeder, og hentyder til, at dette er en avler, IKKE en registreret opdrætter...

    DERFOR er killingerne også billigere... en byb'er ligger slet ikke samme arbejde i, som en registreret opdrætter... er det så svært at forstå??

    En byb'er kan sælge en killing til 1500, og stadig tjene penge, da de kun lige har vaccineret første gang og givet en gang ormekur...
    Killingerne fra en registreret opdrætter har meget mere med i pakken og kvaliteten ligger i arbejdet bag, med at sørge for en sund og rask killing... En registreret opdrætter har mange flere udgifter i dyrlæge mm. og tjener faktisk ikke rigtigt noget som helst... Ofte kommer der underskud i stedet...

    En byb'er hopper over hvor gærdet er lavest, og kan på den måde tjene en god skilling... og det syntes jeg så er træls...


  • #113   25. sep 2007
    lige en sidebemærkning til Katja - hvis du købte din kat et sted hvor de forlangte 2000 mere for at få papirene med på katten - så håber jeg du har meldt vedkommende til deres hovedklub - FOR DET MÅ MAN IKKE SOM REGISTRERET OPDRÆTTER!

    EN reg, opdrætter:
    -SKAL søge stamtavle på ALLE killinger og stamtavlerne SKAL følgekillingen gennem hele livet
    - må IKKE kræve mere for tavlen!
    Brud fører til udelukkelse fra klubben!



  • #114   25. sep 2007 Julie - Tja jeg har stadig til gode at møde en reg. opdrætter der kommer ud med + på bundlinjen når kuldet er flyttet hjemmefra! selv efter udgifterne til hankat og hunkat er trukket fra!

    Så med tanke på at byb'er måske kan tjene penge på deres killinger, så tør jeg ikke tænke på hvor det er de har sparet når de sælger deres killinger til ½ pris..


  • #115   25. sep 2007 Maria - Rolig nu., vi har jo alle et liv her udenfor galleriet.. Men det er da godt at høre at du har fået testet for disse ting? Iogmed at du faktisk tester, så mener du vel heller ikke om det er helt lige meget om der kommer raske eller syge killinger ud? :o)
    men jeg glæder mig til at høre din dyrlæges udtalelser om stamtavle vs. blandinger uden stamtavle.
    Men når du nu HAR en dame med stamtavle, hvorfor så ikke bruge en dreng med stamtavle på hende? Medmindre hun har et avlsforbud på tavlen, så kan du jo få stamtavle på hendes første kuld?? (I hendes stamnavn)

    Helle H - Ordet Kattehandler er jo i sig selv ikke mere negativt end f.eks. ordet hestehandler (som dog også har en smule negativ klang). Men det bliver benyttet om personer som handler med katte uden at tænke på kattenes ve og vel, og har derfor fået en negativ betydning :o)


  • #116   25. sep 2007 Øhhh Maria FIV og FeLV har da bestemt noget at gøre med dine killingers ve og vel, der er da noget du helt har misforstået... har dine katte FIV / FeLV / orm / eller andet for den sags skyld så viderefører kattemor det jo til sine killinger..... Kan føres videre før og efter fødsel, så det var da vist en kvajet bemærkning at komme med....

    Og mht at du syntes at du besidder viden bare fordi du har set en stamtavle på din kats forældre eller what ever, så tager du helt fejl... Du skal kende linjerne bag din kat, for at kende til de evt. fejl og mangler der ligger på linjerne... Kender du ikke kattene som ligger på linjerne, så har du ingen viden overhovedet, og du kan bruge det stykke papir du har set til at tørre BIP i....

    Deri ligger en af forskellene på seriøst opdræt og useriøst BYB opdræt....

    Og nu skal du altså ikke komme og fortælle mig at du kender linjerne bag, for hvis du havde den viden om at det var det, det drejer sig om, så havde du trukket den trumf for længe siden....


  • #117   25. sep 2007 Maria: Ja, er selv en af dem, men kunne jo observere, at du var online, men lad os nu lade være med at diskutere det, det fører vist ikke noget godt med sig smiley

    Det undrer mig meget, at du ikke mener, at de fornødne test har nogen relevans for dine killinger. Men på den anden side så er der så meget, der undrer mig ved din adfærd og dine valg, at jeg efterhånden er ved at miste evnen til at være konstuktiv og så kan jeg ikke debattere på et sagligt grundlag og det vil jeg ikke. Så for i aften er det mit sidste, men triste ord.


  • #118   26. sep 2007 Lisbeth:

    Nu du er i gang...Hvis faren har en fin åben stamtavle, hvorfor står det så ikke på hans profil??

    http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5253


  • #119   26. sep 2007 Lisbeth - Rolig nu mange som har skrevet i tråden er IKKE opdrætter.. Læs lige tråden igen det handler ikk så meget om tavler i den sidste ende men at nogle personer er mere velviden om avl end andre er bare på grund af et dyrpasser udd. den er ski for langt ude..

    Der er plads til alle men ingen hakker ned på om folk har stamtavle på deres kat eller ej.. det folk bliver harm over at jer som netop bruger stamtavler katte og laver andre kuld uden og have det fornødene viden omkring det men bare tænker " ja det kan jo ikk være svært at lave killinger det er bare en hun og en han kat og så det hygge kuld hjemme" nej der ligger mange flere ting bag såden et kuld samt forældre man vælger at bruge.. derimod sådanne som jer har ikk en disse respekt for opdrætters arbejde og derfor er der desværre mange som tyr til tidligt Neutralition.. men det er jo ikk kun derfor de gør det og synes du skulle læse troldemors indlæg her i tråden..


  • #120   26. sep 2007 En chip, så ved man da, hvem man skal holde sig fra.... Helt ærligt, hvis det er det værste man kan få skudt i skoene, så ville jeg være godt tilfreds smiley

    Karen, du har min fulde respekt som opdrætter, det jeg lige har læst et par indlæg oppe, det gør mig nærmest hysterisk, men det er jo heller ikke samme race, så vidt jeg ved, så opdrætter du MainE Coon, er det det ikke sandt, Karen?


  • #121   26. sep 2007 Igen det med tidlig neutralision... hvorfor læser du ikke det udemærkede indlæg længere oppe, hvor der er fortalt om det...

    Det ødelægger altså ikke væksten... det er en myte, der er fejet af bordet, og mange dyrlæge neutralisere nu tidligt, da killingen kommer sig meget hurtigere end en ældre kat...

    Nu har jeg tilfældigt 2 katte der begge lige er blevet 1 år gamle...
    1 blev neutraliseret som 3 måneder gammel og den anden skal først under kniven her i næste måned...
    Men vækstmæssigt er det faktisk hende, der blev neutraliseret tidligt, der er størst af de 2...

    Og hvorfor få det til at lyde som om en chip er noget rædselsfuldt? Det er da helt normalt at chippe efterhånden, det er bare et ID nummer, som Karen siger, der sættes ind i stedet for øretatovering...


  • #122   26. sep 2007 en sidebemærkning af julies indlæg...

    Det er lovpligtigt at hunde er chippet og har været det en del år.. hvorfor er det så hyst at katte os bliver det..


  • #123   26. sep 2007 Karen: Ja, MCO det er rigtigt, hvis vi alle skrev det, så undgik vi bøfferne...

    Og ja, er enig, så er du en heldig kartoffel:-))


    Lisbeth:

    Hvad med den der fine, åbne stamtavle, var det en fortalelse?


  • #124   26. sep 2007 Ja, bliver desværre nødt til gå nu, men ser frem til at se svarene både mht. test og stamtavle i morgen.....
    ;-)))))))))))


  • #125   26. sep 2007 Lisbeth, du skriver: "Jeg har Fire ÆGTE main coon med alle flotte stamtavler. Og jeg avler uden stamtavler, men vil man have det med kan man det men det er op til de ny ejer.."

    Hvordan i alverden kan køberne få stamtavle på killingerne hvis de vil have det?
    Det er da ikke muligt.
    Skal man søge stamtavle skal man jo have stamnavn, søge på HELE kuldet, og så må man IKKE avle uden tavler.


  • #126   26. sep 2007 Der er jo også forskel på en rigtig godkent FiFé stamtavle, og en, der er hjemmelavet... smiley

  • #127   26. sep 2007 Jamen du godeste, er der da ingen der lærer noget nogensinde?
    De fleste af jer er voksne mennesker, der BURDE have mere end to brikker at flytte med, men denne debat viser med al tydelighed, at der må være sket en hæklefejl i kysen på jer...........og JA jeg taler til mine dejlige med-opdrættere.
    Hvornår LÆRER I at det er OS der er galt afmarcheret?
    Hvornår lærer I, at vi ØDELÆGGER vores killinger ved at neutralisere dem tidligt.......de bliver jo bittesmå og vanskabte.
    Hvornår lærer I, at det er vigtigt at sælge ALT der opdrættes ud til søde mennesker, med MASSER af hjerneceller, der kun vil kattens bedste og derfor lystigt avler løs på dem, Selvfølgelig uden at tage hensyn til race, arvelige sygdommer og andet pjat.
    Hvornår lærer I, at det IKKE er OS med flere år på bagen som opdrættere der VED noget......vi ER altså dumme som vådt bølgepap, vi har ikke forstand på noget som helst og da SLET IKKE opdræt, du godeste, hvor skulle vi da have fået den viden fra.
    Hvornår lærer I, at tests er noget man tager i skolen og når man skal have kørekort og lignende. Ligefrem at betale for at få at vide at ens kat/killinger måske har en sygdom det ER da for dumt.
    Hvornår lærer I, at folk der køber wannabees og avler lystigt på dem, de ER de klogeste og DE har ret i ALT hvad de skriver/Siger, DE har nemlig ALTID lov at have en mening, De har ALTID lov at give udtryk for den og LOV til at fortælle OS, at VI altid hakker på DEM.

    Jamen kan jeg sige det mere tydeligt.
    ps. til de som ikke lige kan forstå det skrevne, dette er TYKT IRONI


  • #128   26. sep 2007 Karen P - Hah, ja folk der kan finde på det slipper i hvert fald på at vente i maaange måneder som det er lige nu..

    Læste foriøvrigt lige at Kattemagasinet ENDNU engang har fejl..
    Er kun kommet til Felis Danica's leder. Og her påstår han at jyrak sidste gang ikke fik deres leder med fordi de ikke overholdte deadline. Men det var nu darak der ikke gjorde det..
    Men ja ja.. Korrektur gør de vist ikke så meget i der :o) I et hvad jeg ellers synes er et super spændende blad.


  • #129   26. sep 2007 Karen... jeg ved nu ikke om nogen gør det, men kunne godt forestille mig det, når jeg læser noget så som, man da godt lige kan få en stamtale med på en ud af et helt kuld, hvis man da vil, som ny ejer... smiley
    Og når nogen hentyder til stamtavlen, som "bare et stykke papir, de ikke kan bruge til en skid..."


  • #130   26. sep 2007 Hold da op... Karen det var da det grummeste du kunne gøre..

    Chippede du virkeligt killingen???
    Kan det virkeligt passe, at du sørgede for, at man altid kan finde sin kat igen, hvis den skulle blive væk??
    Kan det virkeligt passe, at du tog ansvar for killingen??

    Nej nu må jeg tage mig til hovedet...


    Lisbeth - må jeg have lov til at spørge, hvorfor det skulle være så forfærdeligt at få killingen chipmærket??
    Alle hunde skal mærkes ved lov, så hvorfor er det så forfærdeligt, at katten sidestilles med hunden?
    Hvorfor er det så frygteligt, at katten begynder at få en bedre status her i Danmark?
    Hvordan kan det være, at når opdrættere tager ansvar, og sørger for de mest basale ting, så er de nogle svin - eller det er noget svineri som du selv skriver??

    Vil du være sød at forklare dette??

    Kan det virkeligt passe, at hunden STADIGVÆK betyder mere end katten??

    Jeg mener det ikke - derimod mener jeg, at katten bør have bedre vilkår, såsom lovpligtig mærkning og registrering.. Sådan er det ved hunde og sådan bør det altså også være hos kattene...

    Nu hvor jeg er ved hundene, så er det altså VILDT forkert at sige, at alle såkaldte kamphunde (en bedre betegnelse er nu muskelhunde) er aggressive. Det vil svare til at jeg eksempelvis sagde, at alle blondiner var snotdumme - og det har jo ikke hold i sig i virkeligheden - vel....



  • #131   26. sep 2007 Annette - Årh jo.. Jeg er altså ude af stand til at lægge mere end 2 og 2 sammen.. Og stave, tænke eller læse andet end kulørte blade kan jeg da i hvert fald ikke! :oD (Er en af de nævnte snotdumme blondiner)

  • #132   26. sep 2007 Jamen Eva - hvad laver du så herinde??? *GGGGG*

    Skide blondiner






    Aii undskyld, men den lå lige for ;-)))


  • #133   26. sep 2007 Annette - Jamen jeg er jo herinde fordi jeg er for dum til at kommunikere med andre folk på en hjemmeside. .Eller noget..
    og no offence her.. Det er jo en god fordom :oD


  • #134   27. sep 2007 Karen P - Ja, helt ærligt. . Det var da også noget underligt noget at få :oD

  • #135   27. sep 2007 Karen: Så er jeg mere rolig, for sikke da en frygtelig forbrydelse, du har gjort dig skyld i.....:-)))

    Nå, men havde jo håbet på, at kunne læse et svar mht. test og stamtavle, men kigger da lige igen senere.....


  • #136   27. sep 2007 Pernille - Ja, jeg venter også med spændning på et svar fra Lisbeth :o)

  • #137   27. sep 2007 spænding

  • #140   27. sep 2007 Helle H:
    Det kan meget vel være, du kan jo så overveje, hvordan andre så har det mit dit indlæg smiley


  • #143   27. sep 2007 Jeg forstår ikke at i giver blive ved... De forstår det jo åbenbart ikke!

    Køb kat med tavle og du ved hvad du får!


  • #144   27. sep 2007 Maria...

    Problemet er jo så bare, at din dyrlæge tydeligvis ikke er opdateret ang. det han udtaler sig om...

    Og igen... vil du virkelig tage EN dyrlæges mening, ud af alle dyrlæger i Danmark for gode??

    Hvor mange gange er det ikke skrevet efterhånden, at ikke alle dyrlæger er up to date, med hensyn til neutralision i tidlig alder... hvor mange gange er det ikke skrevet, at mange dyrlæger efterhånden endelig har fået øjnene op, og indset, der INTET er galt i at neutralisere tidligt...?

    Men okay... sid du nu der igen og men, at du er så skide klog, og ingen andre kan nå dig til sokkeholderne... det er det eneste du åbenbart har, at holde fast i...


  • #145   27. sep 2007 Jeg tillader mig at være "klogere" end Marias dyrlæge.
    Jeg gad nok vide hvor han får sin manglende viden fra smiley


  • #146   27. sep 2007 Maria: Min Faruq er spøjst nok neutraliseret hos dyrlægerne på Hobrovej og var 16 uger. ingen anbefalinger om at vente til 6 måneder, den må du længere ud på landet med :-))



  • #147   27. sep 2007 Men Maria... dem du nu siger du har snakket med... har du spurgt dem samtidig, hvornår de egentlig sidst har undersøgt ny viden...?
    Eller om de bare hænger fast i den viden, der var, da de uddannede sig...?

    Og med hensyn til at spille klog, tror jeg kun mange kan sige, i lige måde...


  • #148   27. sep 2007 Det er da utroligt så klog du gør dig Maria .... Prøv dog at lytte til andre mennesker som har forstand på katteavl....

  • #149   27. sep 2007 Og jeg glæder mig til update fra MB ... :))

  • #150   27. sep 2007 MB:
    Ser også frem til at høre om de har skiftet mening siden juli, jeg tror det nu næppe :-)))


  • #151   27. sep 2007 vestjydsk dyrlæger? hvad er det for en?? den i nørre nebel?

  • #152   27. sep 2007 EEEEEIIIIIIIIIIIIIIIII hvor er der sket meget siden jeg var herinde og lurer sidst ;o) Har dog aldrig fået svar fra Maria ??? Mærkeligt.....

    Maria da Karen P gav sine killinger Chippen, var Karen P ejer af killingerne, derfor ar hun fuld råderet over hvad der skal ske og gøres med hendes killinger.... Der er ingen oplysnings pligt hvad ang. chipmærkning, dog skal dyrlægerne tjekke, kattens hals inden de giver den en chip eller en øremærkning for at se om det allerede skulle være gjort.....
    Og ja hvide katte skal chipmærkes, og dessuden skal alle avlskatte idag chipmærkes og reg.nr indesende til Felis Danicas stambogsføre, så der kan holdes øje med avl/genetik/racer m.m..... men sådan noget er BYB'erne jo ligeglade med....
    Nu har jeg siddet og luret lidt over den der diskution med om hvornår og hvorfor det er for tidl. at neutraiserer killinger... 1.: I USA har man gjort det i de sidste 20 år uden problemer og uden at få mini dyr ud af det....
    2.: På KVL ( Hvis du ved hvad det er Maria ) er der ingen undersøgelser der taler imod tidl. neutralisering.... og idag læres det at det er der ingen problemer i.... måske du skulle ringe til KVL istedet for ???

    Nå men jeg får jo nok heller ingen svar på dette indlæg... virker lidt som om, at der er for meget vægt bag mig *GG* Just kidding


  • #153   27. sep 2007 Helle H: Ja, der var lige en upser, det jeg mente var:

    "Det kan meget vel være, du kan jo så overveje, hvordan andre så har det med dit indlæg :-)"


    Jeg bruger i øvrigt ironi, som det falder mig ind og hvis du synes, at det er særligt sobert at skrive, som de personer, du omtaler : fair nok, Det har jeg ikke lyst til.



    Karen: Sikke en historie og sikke folk du er stødt på. Hvor var det godt, at du fandt kattene i god behold.


  • #154   27. sep 2007 Karen...

    Syntes godt nok også de har været disrespektfulde og pisset på dig og dit opdræt...

    Så selv om kattene rent faktisk slet ikke var chippet, så fortjente de den lille historie, for ellers ville de jo slet ikke fortælle dig sandheden...

    Syntes klart, det burde blive lovpligtigt, så sådanne fuskere ikke vil prøve at snyde ærlige opdrættere igen...
    Bare det, at du er villigt til at tage en laaang tur, for at finde ud af sandheden, fortæller jo kun, at du er en god opdrætter, der ikke vil løbes om hjørner med...

    Jeg forstår slet ikke sådanne mennesker, som bryder en underskrevet kontrakt og prøver at holde det skjult... suk...


  • #156   29. sep 2007 Lisbeth A - Ja historien vil jeg slet ikke blande mig i. Og ja, det kan lade sig gøre at få stamtavle på en killing efter den er født. MEN - man SKAL altså søge på hele kuldet. Det står der altså i reglerne?!

  • #157   29. sep 2007 Det kan altså godt være en stamtavle kun koster 175 kr... men læs nu hvad folk skriver...

    En byb'er bruger jo slet ikke lige så mange penge på killingerne og dermed kan tjene penge, selvom denne kun sælger videre til halv pris af en reg. opdrætter...

    Jeg ville da til en hver tid hellere købe en killing til 4000 kr der var:
    -neutraliseret
    -chippet
    -1. + 2. gangs vaccineret
    -sundhedstjekket og testet for sygdomme
    -har stamtavle med
    -evt. og andre ting så som madpakke, billeder, legetøj mm.
    -og sikkert også flere ting, samt er opvokset hos en velmenende person med god viden.

    Frem for en killing til 2000 kr, der kun er vaccineret 1 gang, har fået et hurtigt sundhedstjek og måske en ormekur...
    Det ender jo med, at man selv betaler mere for denne killing i den sidste ende, så hvad er det for noget fis med, at alle de registrerede opdrætter bare skal sætte deres pris ned??

    Det handler om uvidenhed hos køberne... de tror de spare penge, og får at vide fra byb'erne at de reg. opdrættere bare er nogle pengegriske snobber... men hvem er i sandhed pengegrisk, når det kommer til stykket?

    Spørg lige en reg. opdrætter hvor meget overskud der lige er på kontoen...! Svaret vil være tydeligt, at der INTET er...


  • #158   29. sep 2007 Lisbeth A: Din hankat, som er far til killingerne har ikke stamtavle, det skriver du selv.

    Fint nok med mig, hvis du tror det gavner dig, det du skriver i denne tråd, mig overbeviser det blot endnu mere om, at der er noget om snakken og den er ikke positiv....


  • #159   29. sep 2007 Og skal vi så ikke lige slå fast, at det hedder Maine Coon...

  • #160   29. sep 2007 Pernille - Nej nej, staten Maine er nu omdøbt til Main :oP

  • #161   29. sep 2007 Griner, Ja, det er også rigtigt.... griner, mon ikke det skulle være nok til at skræmme seriøse købere væk?

  • #162   29. sep 2007 Tjaeh.. Man kan da håbe.. Ja må så vist erkende at jeg også meget ofte siger det forkert. Siger main frem for maine.. Får det fordasket..

  • #163   29. sep 2007 Heh... nu er stavefejl jo heller ikke værrere...
    Det er jo ikke det, det handler om, de damer... smiley


  • #164   29. sep 2007 Julie - Helt bestemt ikke.. Jeg undrer mig bare over at man ikke kan sin kats race's navn.. Altså der sker smuttere ind imellem. Men jeg ser en del, ofte nye ejere, stave det som main coon. eller lign. Men at en gennem mange år ejer af maine coon burde da kunne stave det, man læser det jo mange steder :o) I hvert fald hvis man søger info om sin race osv osv :o)

  • #165   29. sep 2007 Jeg synes, at med en anelse seriøsitet, så bør man altså stave det rigtigt. At man så udtaler det anderledes, det er jo en anden ting...:-)

  • #166   29. sep 2007 Fnis man kan jo så bare nøjes med at skrive MCO, så skal man skutte stave så meget ;o)

    Nå men som reg. opdrætter så tjener man ikke en dyt, tvært imod, og det er så også grun,den til at T & S ikke vil kendes ved alm. størrelse katterier, og det går under hobby virksomhed... Men de kære BYB'er skal endelig blive ved, for i Juli 2007 oprettede T & S en gruppe til at gennemgå div. hunde/katte "avlere, da de godt ved at der sidder nogle og gemmer sig bag uregistrede "racekatte" og skovler sorte penge ind... Sååå bliv endelig ved ;o) skattefar holder kun "lidt" øje fnis, regningen for skatteundragelse/sorte penge er jo ikke så stor her i DK.....

    Så Kære BYB'er tiden er inde til at finde div. bilag frem for parrings gebyr, foder, kattegrus, vaccinationer, chip-mærkning, neutralisering, og stamtavler, udstillings gebyr, kørsel nårh nej over halvdelen har I jo ikke.... DUMME MIG


  • #167   29. sep 2007 Ejjj, Charlotte... du ved da godt det ikke hedder Told og Skat mere, men kun Skat... tihi, fnis...
    Sorry, kunne ikke lade være, men det lyder meget fornuftigt med den gruppe...
    Ved da i hvert fald et sted, hvor jeg gerne ville se den gruppe troppe op... smiley


  • #168   29. sep 2007 Ej øv er jeg bare total gammel og støvet hulk hulk *GG* Nårh ja MCO staves Maine Coon og T & S er nu Skat... øv vil så nødig kalde dem skat host host Kære Skat, bla bla det lyder en anelse for kærlligt... *GG*

  • #169   29. sep 2007 Og ja de BYB'er med hjemmesider, annoncer i dba mfl, de kan godt forvente et lille fint brev fra Kære Skat ;o)

  • #170   29. sep 2007 og ja Julie, når nu jeg en dag taler med min lille ven ( Kære lille skat ) så har jeg da heller ikke tænkt mig at holde mund, med dem jeg kender til, men det er selvfølgelig kun hvis jeg bliver spurgt af min Kære lille skat Huh hvor det lyder

  • #171   29. sep 2007 Hehe... ja, det er måske derfor de skiftede til kun at hedde Skat... så lyder de jo meget mere hyggelige og venlige... *g*



  • #172   12. okt 2007 Nå, fik ingen svar, det ser ud til, at det eneste jeg fik ud af at deltage i denne tråd, var hævnkarakterer hos mine katte (både til dem med tavle og min skønne bastard), men det kan jo være, at jeg er for hurtigt ude, måske havde man tænkt sig at svare og måske er mine katte bare så super grimme, at de fortjener lav og middel......... ;-)))

  • #173   13. okt 2007 Pernille H - Tjaeh,. surt nok.. Hvilken mening har du da givet udtryk for?

  • #174   4. jan 2008 Har selv den erfaring af katte uden stamtavler kan være lige så dyre økonomisk som dem med tavle, har selv købt 2 uden stamtavle hvor jeg kan 5000 kr for begge. Men som i os selv siger har "opdrætteren" ikke søget for at killingerne bliver neutraliseret, vaccineret, chippet, øremærket osv. Så jeg skulle selv gøre dette og det ved vi jo alle ikke er helt billigt. Så jeg kunne i istedet have købt 2 kattte med stamtavle for de penge jeg har brugt på mine katte. I jeres øjne ser det ud til at jeg er blevet snydt. Det er jeg vel os lidt siden jeg har givet så mange penge på 2 katte som jeg ikke har garenti på, men har dog ikke fortrydt det, kan slet ikke undvære dem nu, og kunne ikke forstille mig at jeg ikke havde købt dem. Vil dog gerne have en kat mere af stamme race, men det skal dog være med stamtavle. Kunne ikke finde på at købe flere katte uden stamtavle efter jeg har læst i forskellige forummer og hørt på jeres meninger. Kan godt se at man få en meget mere når man køber med stamtavle og man har en garanti, og ved at ens katte ikke er syge.. Og man ved at killingerne kommer fra et hjem hvor de bliver plejet godt, og hvor dyrlæge besøgene bliver overholdt.
    Så selvom jeg selv har 2 katte uden stamtavle, som er blevet købt i den bedste tro, vil jeg dog ikke gøre det igen.. Lidt langt, men min mening. (det er ikke nemt at købe sin første kat, så ville ønske jeg havde opdaget dette før jeg havde købt kat, så man kunne have fået råd)


  • #175   5. jan 2008 Lotte- Selvfølgelig kan man ikke undvære sine katte :o)
    Jeg har selv fortrudt at jeg som 18 årig ikke vidste nok, og dengang købte en kat med stamtavle. Men på den anden side ville jeg aldrig, aldrig undvære Mea :o)
    Og man kan jo ikke gøre andet end at lære af sine fejltagelser, det har jeg gjort. Og det lyder til at du også har :o)
    Og ja, det er svært at kæbe sin første kat - jeg havde selv læst kattehåndbog efter kattehåndbog, men når man så faktisk står i situationen?! :o(


  • #176   5. jan 2008 Nej lige præcis. Og har ihvertfald også lært af det. Så kunne aldrig finde på at gøre det igen.. Og min næste kat skal dog også være med stamtavle:)

Kommentér på:
med eller uden stamtavle

Annonce