{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.030 visninger | Oprettet:

Et par spørgsmål :) {{forumTopicSubject}}

Halløjsa alle katteelskere!

Har et par spørgsmål jeg meget gerne vil have svar på (beklager på forhånd hvis nogle er spørgsmålene er blevet stillet/besvaret for nyligt)
Håber derfor at i kan hjælpe! smiley

1: Jeg skiftede fornylig kattefoder, jeg gik at fodre med "optimal tørfoder" til "Arion tørfoder"
Doserings vejledningen på Optimal sagde 65-70g pr kat/dag (hvilket var mere end rigeligt, mine katte ville ikke spise så meget af det).

Doseringsvejledningen på Arion siger så tilgengæld 30-40g pr kat/dag, og her kommet problemet så, fordi det virker slet ikke til at være nok mad til dem.
Har prøvet i et par dage at give dem 50g pr kat/dag, og alligevel virker det bare som om de KASTER maden i sig og er færdige på få minutter..

Skyldes det bare at bedre kan lide arion? og at jeg mht. overvægtsproblemer nok bør holde mig til den anbefalede mængde ?(vil ikke sige mine katte er overvægtige, og det ønsker jeg nu heller ikke de skal være)..

De får PT. ikke noget vådfoder.

2: Specielt min ene kat (Missy), er rigtig glad for at skulle op og afmærke ens hænder/fingre med sine kinder/duftdepoter (hun ser helst også gerne at man lige får en finger ind i munden på hende :-D)
Derudover er hun helt vild med at skulle slikke på ens fingre flere gange dagligt, er dette "normalt" ? smiley

3: Min anden kat (Perle), har lige fra den dag jeg fik hende, Pevet/miauvet når man løfter hende (Så snart man holder hende oppe er der intet problem), det er kun når man lige løfter hende.
Dog er hun flere gange blevet undersøgt af dyrelæger, og de kan intet finde...
Hvad kan dette skyldes :)?

Mange tak på forhånd, og beklager den lange tekst!

/Morten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et par spørgsmål :)
  • #1   19. jun 2011 Jeg vil prøve at give dig mine bud på et svar.

    Foder. Jeg har altid tørkosten til at stå fremme , så reguler de det selv.
    Gør det fylder skålen op hver dag (1 dl.)

    Det Missy gør, gør min Freja også, tror det er en form for kærlighed/tryghed.

    Perle. Tror bare det er fordi jeg ikke bryder sig om fornemmelsen af, at blive løftet


  • #2   19. jun 2011 Er helt enig med Alice A smiley

    1. Hos mig står der altid tørfoder fremme, de fleste katte er selv gode til at styre hvor meget de skal have.
    Det er en god ide at give katte dåsemad da det er en god måde at få væske i katten på smiley

    2. Jeg har også et par katte der kommer og "møsser" og kærlighedshapser, det er helt normalt smiley

    3.Måske hun bare ikke kan lide at blive løftet på... Min Gizmo brokker sig også når jeg løfter på ham... Så jeg løfter yderst sjældent på og lader ham hopper op til mig når han brug for et kram smiley


  • #3   19. jun 2011 1 Man skal ALDRIG følge foderanvisningen på poserne, de er sat til det absolut mindste en kat kan overleve på. Det gør de fordi at det så ser ud som om deres foder rækker længere end andres. Så fyld skålene op hver dag og sørg altid for at der er foder i.

    2 Ja, det er normalt.

    3. Det gør min den ene osse, det har ikke nogen betydning. Hun mister jordforbindelsen og det kan give et øjebliks nervøsitet


  • #5   19. jun 2011 Siger mange tak for svarene smiley

    Da jeg fodrede med optimal var der altid foder fremme.

    Har vel bare en "frygt" for at hvis jeg bare fylder skålen hver dag, vil jeg få nogle meget overvægtige katte? (perle er klart mere doven end missy)

    Et eksempel er at min bror altid har foder fremme, og hans kat er temmelig overvægtig..
    (dog er hans kat også 2 år)

    Har prøvet at veje Mine katte, de vejer hhv. 3.9 og 4.5 kg (perle som den tungeste, men hun er også en del længere end missy)
    De er begge ca 1 år og neutrliserede..

    Mvh morten


  • #6   19. jun 2011 Det lyder ikke som en overvældende vægt.
    Men du vil sikkert opleve den første tid at de spiser meget. Det vil de blive ved med indtil de finder ud af at maden er der hele tiden og de ikke behøver at spise op, af angst for at de skal løbe tør igen.
    Det er en god ide at holde øje med kattens vægt, men man skal osse passe på ikke at overreagere. De fleste katte er trods alt normalvægtige. Der er osse forskel på knoglebygning, længde og højde.
    JEg har altid givet mine fri adgang til tørfoder og jeg har aldrig haft en overvægtig kat. Husk en direkte slankekur skal foregå i samarbejde med en kvalificeret dyrlæge. Grunden til jeg siger kvalificeret er at det desværre ikke er alle dyrlæge der ved det de burde vide om katte. De ved måske lige basis og så er det sagt. Lad være med at vælge en dyrlæge, bare fordi han/hun er flink, det risikerer man at fortryde den dag man har en rigtig syg kat.


  • #7   19. jun 2011 Okay smiley

    Ja kan da se at jeg har taget fejl mht doseringen smiley
    Men er da blevet det klogere !

    Siger i hvert fald mange tak for svarene smiley

    Så håber jeg de kan styre sig og holde sig på en fornuftig vægt!


Kommentér på:
Et par spørgsmål :)

Annonce