{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.436 visninger | Oprettet:

Et par spørgsmål.. {{forumTopicSubject}}

Hej! jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber at nogle vil hjælpe mig med at få svar på.

- Hvor ofte skal en udekat have ormekur? Og hvordan i forhold til killinger? -skal man give den ormekur lige inden parring eller efter eller hvordan?

-Hvad ville en rimelig pris være for killinger hvis far er maine coon og hvor moderen sansynligvis er maine coon men måske også skovkat, og ingen af dem har tavle? (killingerne bliver ikke vacc./ormekur eller noget, så det skal ikke regnes med...)

på forhånd mange tak smiley

Monika


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et par spørgsmål..
  • #1   26. mar 2009 Hov...glemte lige et sidste spørgsmål. En transportboks, skal den helst være hård (af plastik) eller blød (af stof)? Min kæreste og jeg er meget uenige, da han mener at det kan være ligemeget for sikkerheden når man kører i bil, men der mener jeg at den hårde transportboks da må være mere sikker??

  • #2   26. mar 2009 Mine katte får ikke ormekur, da de ikke har orm. Man kan ikke give ormekur forebyggende.

    Mht transportkasse i bil - jeg ville også vælge en hård plastkasse. Det vigtigste ved sådan en kasse er faktisk lågen og lukkemekanismen - lågen skal være af metal (plastlågerne kan kattene skubbe ud) og lukkemekanismen skal ikke være vriderne (da de bliver slidt).


  • #3   26. mar 2009 mine udekatte får ormekur 2 gange årligt,l her nu og når sommeren er slut

    jeg giver det fordi mine spiser en del mus, og fugle, vi bori skoven,

    men vi behandler kun hvis vi ser orm

    jeg bruger kun transportkasser i hårdt plastik,

    prisen for killinger af samme bl ligger på1000.1500 hvis du kikker på dba og dyrenetet


  • #4   26. mar 2009 tusinde tak for svarene smiley

  • #5   26. mar 2009 Mener da, at klillinger skal have ormekur, da orm kan overføres til killingerne via modermælk.


  • #7   27. mar 2009 lotte:... jeg har intet problem med at sælge killinger der ikke er vacc. eller har fået ormekur eller er neu., har gjort det før og gør det igen. tilgengæld kom killingerne fra sidste kuld kun ud til folk i min omgangskreds hvor jeg kan holde lidt øje, og kun til folk som jeg stoler 100% på. Mine egne katte var heller ikke nogle af delene da jeg fik dem.... Og jeg må være godt dum, for jeg købte en "maine coon" uden papirer og hvor jeg kun havde set en kat som manden påstod var faderen, og som der ikke var gjort noget ved. Hun er muligvis ikke helt maine coon, men det er de bedste 1000kr jeg nogensinde har gevet ud!

  • #8   27. mar 2009 Monica,
    Skal jeg du af det du starter tråden med forstå det sådan at dine katte går frit? Indekatte får normalt ikke orm.

    Er moral virkelig så stor en mangelvare i dagens Danmark at al sund fornuft tilsidesættes overfor de dyr man producerer? - det må være ene og alene fordi man kun har profit for øje.


  • #9   27. mar 2009 Lis: ja, de er udekatte. Og profit er måske ikke lige det jeg har for øje, da jeg aldrig før har taget andet end en flaske rødvin for mine killinger...

  • #10   27. mar 2009 - er tillid til andre mennesker virkelig så stor en mangelvare i dagens Danmark, at man ikke kan stole på at der er andre en én selv der er ansvarlige nok til at tage sig af det dyr de anskaffer sig? Det synes jeg da et eller andet sted er mere foruroligende...

  • #11   27. mar 2009 Udekatte og salg af uvaccinerede killinger er et mest uansvarlige jeg længe hørt - også selv om man forærer dem væk.


  • #12   27. mar 2009 Monica skriver:
    "- er tillid til andre mennesker virkelig så stor en mangelvare i dagens Danmark, at man ikke kan stole på at der er andre en én selv der er ansvarlige nok til at tage sig af det dyr de anskaffer sig? Det synes jeg da et eller andet sted er mere foruroligende..."

    Jeg har stor tillid til dem jeg omgås - men det starter jo ligesom med man SELV udviser tillid OG ansvar for de dyr man selv har og giver andre.
    Hvis man ikke selv gør det rigtige hvorfor skal køberne så gøre det?



  • #13   27. mar 2009 Monika:

    Måske er du ikke helt klar over hvorfor man vaccinerer og hvornår/hvorfor det er vigtigt at gøre??
    Det synes jeg dog er foruroligende at man sætter killinger til verden uden at gå op i den slags.


  • #14   27. mar 2009 Vil så lige tilføje, at begge mine katte overholder vaccinationerne...

  • #15   27. mar 2009 Så vidt jeg ved (ret mig hvis det er forkert, men jge har informationen fra dyrenes beskyttelse) kan killinger tages fra moderen når de er 12 uger gamle. Og hvis i følger linket herunder kan i se, at man med fordel kan vente med at vacc. indtil de er 12 uger gamle...

    (link fjernet)


  • #16   27. mar 2009 undskyld jeg blander mig men 12 uger er også salgs tidspunktet

  • #17   27. mar 2009 Killinger kan vaccineres ned til 8 ugers alderen, men er moderkatten vaccineret inden parringen, kan man med fordel vente med at vaccinere killingerne til 12-ugers alderen.

  • #18   27. mar 2009 jo, men hvad gør du så når killingen på 12 uger kommer ud i nyt hjem, hvor der måske i forvejen er en kat, som bærer rask rundt på en virus du ikke ved noget om. Så bliver den uvaccinerede killing edermandme syg.
    Plus flytning af killingen er en kæmpe stress faktor for sådan en lille en, og du har helt sikkert et eller andet i huset som du ikke ved fordi kattene er vaccinerede, når killingen bliver stresset pga. flytningen, kommer det så i udbrud. Det kunne du minimere ved bare at tage op og vaccinere dem allesammen. Du får jo pengene ind igen når killingerne bliver solgt, og dyrlægen kan sikkert overtales til at lave en regning.


  • #19   27. mar 2009 så vaccinen skal de ha uanset hvad ,om så køber selv sørger for det med mindre andet er aftalt =O)

  • #20   27. mar 2009 Så det du bruger på foder og vaccine er den ca pris du får for killingen smiley

  • #21   27. mar 2009 hmm hvis du ikke giver killingerne noget som helst, så mener jeg ikke du kan tillade dig at tage noget særligt for dem..

    og det med at sælge uvaccineret killinger, synes jeg ikke er særligt moralsk.. Da de små jo nemt kan blive syge, og så er det ikke sikkeret de overlever...
    Da missemors antistoffer ikke virker mere når de er omkringe 6-8 uger.. så skal de selv til at opbygge dem


  • #22   27. mar 2009 Hanne P: 6-8 uger?? Hmmm...
    (link fjernet)


  • #23   27. mar 2009 kommer sq da an på hvornår moderen er vaccinert om det er nogle dager uger eller månder inden den ikke virker mere og får dem vaccinen er de da bedre stillet selv om de har lidt antistoffer selv!

  • #24   27. mar 2009 Killinger får antistoffer mod de sygdomme som deres mor har antistoffer imod igennem råmælken. Det kaldes de maternelle antistoffer. Disse antistoffer bevarer deres virkning indtil killingen er ca. 11-15 uger gammel. Efter det tidspunkt i killingens liv skal den selv til at danne antistoffer
    Killinger kan vaccineres ned til 8 ugers alderen, men er moderkatten vaccineret inden parringen, kan man med fordel vente med at vaccinere killingerne til 12-ugers alderen. Således er det muligt at beskytte killingen i den periode, hvor den overgår fra at have hunkattens antistoffer og til selv at skulle producere dem.
    Killinger vaccineres altid med 2 vacciner med 3-4 ugers mellemrum. Det kaldes en basisvaccination.
    Alle katte skal derefter revaccineres mod de samme sygdomme, når de er et år gamle.
    Voksne katte, som tidligere har været vaccineret, skal vaccineres med det interval, som vaccineproducenten anbefaler


  • #25   27. mar 2009 benthe: nemli...

  • #26   27. mar 2009 ja , men så skal du jo netop også vacc. dem inden de flytter så de satadg kan have deres antistoffer..
    Du kan jo ikke være sikker på at køber kører direkte til dyrlægen og får det gjort


  • #27   27. mar 2009 skulle jeg købe en kat ville jeg helle have den var vacinert så jeg ikke selv skulle bøvle med det.

  • #28   27. mar 2009 jeg ville også gerne have det var gjort inden , så jeg også havde lidt tid at løbe på inden den skulle revacc.

  • #29   27. mar 2009 jeg kan forsikre mig om at de får det gjort, og kan de ikke garantere det får de ikke mine killinger. igen, giver/sælger jeg kun killinger til folk jeg kender eller har fuld tiltro til. Nu er der nok nogle der så vil tænke at det er naivt, men så længe jeg kan falde i søvn om aftenen med god samvittighed, er det fint for mig, og det kan jeg kun hvis jeg er forvisset om at kattene har det godt og er sunde og raske.

  • #30   27. mar 2009 Og naturligvis, hvis dem der skal have kattene gerne vil have at jeg sørger for det, gør jeg det med glæde. Det vigtigste er jo ikke hvem der gør det, men at det bliver gjort.

  • #31   27. mar 2009 de er heller ikke neutralisert så ??

  • #32   27. mar 2009 eller tror jeg ikke på du får mere end de 800 for dem

  • #33   27. mar 2009 nope. Folk skal selv bestemme om det er noget de vil have gjort. Personligt mener jeg at de skal, medmindre folk vil bruge dem til noget, men jeg ville selv være træt af at der var nogle der tog beslutningen for mig. Noget helt andet er, at killingerne kan overtages fra de er 12 uger, og neutraliseringen skal først ske ved 5-7 mdrs.alderen...

  • #34   27. mar 2009 jeg havde egentlig tænkt mig at tage omkring 500kr for dem...

  • #35   27. mar 2009 så vidt jeg ved kan de neutraliseres fra 8 uger alderen

  • #36   27. mar 2009 Benthe: Katte, som man ikke har tænkt sig at avle på, bør neutraliseres i omkring 5-7-måneders-alderen, og senest inden kattene i januar måned begynder at parre sig.

    fundet på denne side: (link fjernet)


  • #37   27. mar 2009 du kan sagtens neutralisere killinger fra 11 ugers alderen.

    Hvorfor er det lige at du ikke vaccinere dem?? Bare af ren nysgerrighed??


  • #38   27. mar 2009 Nu kan man altså ikke lukke en hunkat op og se hvor mange antistoffer hun afleverer til sine killinger - og heller ikke hvor godt eller i hvor lang tid killingerne modtager dem.

    Så længe killingen modtager antistoffer fra moderen har vaccinen ingen effekt. En hunkat der er nyvaccineret lige før hun parres afgiver flere antistoffer end en på en "gammel" vaccine.

    Monika, at linke til netdyreoktor viser du ikke har styr på det, jeg ved f***** ikke hvem der har skrevet et, men er er en dyrlæge står det slem til.

    Intetnettet er en go ting hvis man er kritisk, og ved hvilke kilder er er troværdige.

    Man kan vaccinere fra 6 uger i katterier hvor man ser øvre luftvejsproblmer, 6 uger er ikke godkent af proucenten, man giver halv dosis.

    8 uger er helt normalt i belastede katterier, og godendt. Der vaccineres mef 4 ugers interval, således en siste vaccine gives ved 16 uger, a man ved på et tidspunkt er killingen igang med at danne sit eget immunforsvar og modtager ikke længere antistoffer fra moderen.

    Det vil sige starter man mef at vaccinere ve 8 uger, vaccineres også i 12. og 16. uge

    25% af de killinger er vaccineres 12 uger gamle er ikke i stand til at modtage vaccinen (antisoffer fra moderen) og er altså uvaccinerede!





  • #39   27. mar 2009 Jeg gider ikke engang læse et link du sender til Dyrenes beskyttelse, mage til nonsens skal man lede længe efter. Præcis som jeg sagde før, kend dine kilder og stol ikke på alt.

    Man kan neutralisere ne til 6 uger - et er ikke almineligt i Danmark, 11-12 uger er mere almindeligt


  • #40   27. mar 2009 Det her er så fra dyrenes beskyttelse. Er det en godkendt kilde? Hvis man ønsker sin killing bedst muligt beskyttet, skal den vaccineres første gang i 12. leveuge og igen i 16. leveuge. Hvis vaccinationen påbegyndes før 12. leveuge skal der stadigvæk gives to basisvaccinationer i 12. og 16. leveuge.

    (link fjernet)


  • #41   27. mar 2009 Og hvorfor skulle jeg så stole mere på dig end på Dyrenes beskyttelse? ....bare nysgerrig, man skal jo kende sine kilder..

  • #42   27. mar 2009 den her kilde er troværdig:

    (link fjernet)

    Early Age Altering
    Susan Little, DVM, DABVP (Feline)
    ©2006
    Early age or prepuberal altering (EAA) refers to gonadectomy (spay or neuter) between six and sixteen weeks of age and is now more commonly practiced as veterinarians gain experience with pediatric anesthesia and surgery. The traditional gonadectomy age is about six months, although in some countries, gonadectomy may be delayed until one year of age.
    Prepuberal gonadectomy is altering before the onset of puberty, which may occur in females between 4 and 21 months of age and in males between 8 and 10 months of age. Prepuberal gonadectomy has been commonly recommended by veterinarians for many years to avoid unwanted pregnancy and to reduce the risk of mammary cancer. What is new is the earlier age at which prepuberal altering is now being performed. EAA is one desirable approach for control of pet overpopulation as it enables shelters to perform pre-adoption altering and avoids the risk of owner non-compliance with altering contracts. Increasingly, it is recognized there are also health benefits to EAA.
    Major veterinary organizations around the world are supportive of EAA, including:
    • American Veterinary Medical Assoc.
    • Canadian Veterinary Medical Assoc.
    • British Small Animal Veterinary Assoc
    • European Society of Feline Medicine
    • Feline Advisory Bureau (U.K.)
    • Winn Feline Foundation
    Health Issues
    Objections to EAA have included concerns about:
    • Effect on growth
    • Long bone fracture risk
    • Obesity
    • Behavioral changes
    • Increased risk of disease
    • Safety of surgery and anesthesia in pediatric patients
    Testosterone and estrogen assist maturation of the growth plates in long bones. Growth stops when physeal closure occurs. Intact cats have distal radial physeal closure at 1 year of age or older. Cats altered at 7 weeks and 7 months of age had distal radial physeal closure about 8 weeks later than intact cats. The effect of this delay in physeal closure is unknown, but adult size in cats is not significantly affected by age of altering. It has been
    suggested that delayed physeal closure may predispose cats to Salter fractures of the femoral capital growth plates. The femoral capital growth plate normally closes between 7.5 and 10 months of age. Other risk factors for this type of fracture include obesity and gender/reproductive status (neutered male). The risk of fracture would be the same for cats altered at any age that results in delayed physeal closure, not just EAA cats. These fractures appear to be rare in the altered cat population. One large study (Spain et al) failed to find any association between EAA and long bone fracture risk in cats.
    Obesity is a multifactorial problem involving diet, exercise, age and other factors. Altered cats have a lower metabolic rate than sexually intact cats regardless of the age at gonadectomy. Altered male cats require 28% less calories than intact male cats and altered female cats require 33% fewer calories than intact female cats. Clients should be counseled on the dietary needs of altered cats to avoid obesity.
    Compared to altered cats, sexually intact cats show less affection to humans and more aggression to other cats. One study has shown that EAA male cats are less aggressive to vets, and exhibit fewer problems with urine spraying. Spain et al showed there is no difference in the prevalence of significant behaviour problems based on age at altering.
    Lower urinary tract disease in cats is caused by a wide variety of factors such as diet, water intake and stressors. The diameter of the male urethra is no smaller in EAA cats than in intact cats. Age at altering does not influence risk of urinary tract disease; in fact, one study showed a lower risk of urinary tract obstruction in EAA male cats. Several long term studies have been performed to assess health risks of EAA. These studies confirm that EAA is not associated with any increased risk of disease, but rather is associated with a lower risk of some diseases (such as asthma and gingivitis).
    Anesthesia and Surgery
    Pediatric patients have unique perioperative, anesthetic and surgical issues. With the use of safe and effective techniques, it has been shown that EAA does not increase morbidity or mortality associated with anesthesia and surgery. In fact, kittens altered at less than 12 weeks had lower postoperative complication rates than those altered at over 23 weeks of age in one study. There are surgical benefits to EAA that include less bleeding, improved visualization of organs, shorter surgery times and more rapid recoveries.
    Pediatric patients distribute and metabolize drugs differently, so the clinician must be careful with drug selection and doses. Bear in mind that renal and hepatic function does not reach adult levels until about 12-14 weeks of age. Certain anesthetic concerns must be addressed, such as the neonate’s rate dependent cardiac output, maintenance of breath rate, and minimizing dead space in anesthetic equipment. Certain anesthetic drugs should be avoided in pediatric patients, but many safe and effective drug protocols have been described.
    Hypothermia occurs easily due to the greater surface area:volume ratio of the neonate, less subcutaneous fat and reduced ability to shiver. Hypothermia can cause bradycardia and prolonged recovery from anesthesia. The prep, surgery and recovery areas should be kept warm. Ensure kittens are never placed on cold metal surfaces. Use warmed blankets or circulating water blankets to maintain body temperature. Plastic “bubble pack” wrapping is also useful for maintaining warmth. Warm the surgery prep solutions, and
    replace alcohol with sterile saline. Hypoglycemia occurs easily due to their small hepatic glycogen reserves, so neonates should not be fasted for more than 2 to 3 hours before anesthesia. Within an hour of recovery, they should be offered a small meal. Kittens unwilling to eat after an hour or more can be given oral dextrose to prevent hypoglycemia.
    Certain surgical concerns must also be addressed. Meticulous hemostasis is necessary as tissues are more friable than in adults, so handle tissues gently. For males, perform closed castration via a single or double scrotal incision, tie off with absorbable suture or use hemostatic clips and leave the scrotal incision open. For females, the OHE technique is the same as for a mature cat. It is best to close the skin with subcuticular sutures or tissue adhesive and avoid skin sutures. Note that serous fluid in the abdomen of neonates is normal.
    Five Rules for Successful Early Age Altering
    1. Kittens should have a complete physical exam; have their first vaccination and treatment for parasites; postpone surgery if any illness or abnormality is found (including cryptorchidism)
    2. Weigh each kitten to nearest 100 grams, calculate drug doses carefully
    3. Combat hypoglycemia: withhold food for only 2-4 hours; feed a small meal within 1 hour of recovery; administer 50% dextrose orally to kittens with prolonged recoveries or those that will not eat post-op
    4. Decrease stress: keep litters together before surgery in a warm, quiet environment; minimize handling; avoid IV injections; reunite litters as soon as possible after recovery
    5. Combat hypothermia: insulate against cold surfaces, minimize hair coat clipping, avoid alcohol in preps, warm prep solutions, monitor rectal temperature, use supplemental heat sources (warm blankets, hot water bottles, heat lamps, etc.)
    For more information:
    The Cat Group (UK) Policy Statement:
    (link fjernet)

    Please Note: The Winn Feline Foundation provides the feline health information on this site as a service to the public. Diagnosis and treatment of specific conditions should always be in consultation with one's own veterinarian. The Winn Feline Foundation disclaims all warranties and liability related to the veterinary information provided on this site.


  • #43   27. mar 2009 fair nok, men jeg tror nu ligeså meget på Dyrenes beskyttelse...

  • #44   27. mar 2009 Unskyld Monica, den her bemærkning du kommer med:
    "Og hvorfor skulle jeg så stole mere på dig end på Dyrenes beskyttelse? ....bare nysgerrig, man skal jo kende sine kilder.."

    siger mere om dig end om mig - og tro mig, det er ikke til din fordel


  • #45   27. mar 2009 helt okay med mig smiley

  • #46   27. mar 2009 "!Det her er så fra dyrenes beskyttelse. Er det en godkendt kilde? Hvis man ønsker sin killing bedst muligt beskyttet, skal den vaccineres første gang i 12. leveuge og igen i 16. leveuge. Hvis vaccinationen påbegyndes før 12. leveuge skal der stadigvæk gives to basisvaccinationer i 12. og 16. leveuge."

    Hvad ovenstående tekst angår ja, HVIS man ikke har øvre luftvejsproblemer.

    Det er jo faktisk det jeg har skrevet tidligere!


  • #47   27. mar 2009 Fjong. Der er jo altid nogle der er klogere end andre smiley

  • #48   27. mar 2009 det er nu altid godt at lytte til gamle garvede opdrættere ..... noget kan man bruge andet ikke , men i dette tilfælde kan du

  • #49   27. mar 2009 Jep, der er nogen der ved mere end andre.. og det har vi lært ved at have haft opdræt i mange år...

    der var en gang en klog mand der sagde man lære hele livet...

    Jeg ved meget, men er villig til at lære mere..

    Hvad med dig


  • #50   27. mar 2009 Jeg kan ud af din flabede bemærkning forstå du ikke har læst den engelske tekst - for den er ellers klog

    Det her er også vise ord - om vaccinering
    (link fjernet)

    Så det kan kraftigt anbefales at gå til foreraget som en af danmarks absolut dygtigste dyrlæger: Stig Feldballe, er foredragsholder på.


  • #51   27. mar 2009 helt sikkert at det er godt at lytte til dem der ved noget man ikke selv gør. Men for det første har jeg det lidt svært med når folk ikke bruger en venlig tone, og for det andet har jeg ingen anelse om hvem hun er og hvor klog hun er ud fra hvad hun skriver, netop på grund af tonen der mest lyder som...ja. Den kloge kunne have gevet den mindre kloge et godt råd, men valgte i stedet for at fremstille sig selv som nedladende og bedrevidende, hvilket jeg ikke kan bruge til noget.

  • #52   27. mar 2009 det er svært at få tonelejet med når man skriver .. Vi kan alle af og til føle at der hakkes på en , men tror nogle gange det også afhænger af ens eget humør

  • #53   27. mar 2009 monika, det er fair nok. Ingen har lyst til at blive talt ned til, og folk har det med at lukke i når de føler sig trængt op i en krog.

    Som jeg kender Lis herindefra, har det ikke været hendes hensigt, men blot prøve at give dig nyttig information.
    Hun er garvet opdrætter gennem mange år og det er mange af de andre herinde også som har skrevet i din tråd.

    Jeg håber du prøver at læse lidt om det igen, og hvis jeg må spørge dig, hvorfor vil du vælge ikke at vaccinere dine killinger??


  • #54   27. mar 2009 mange oprdættere er mere klar over div sygdomme osv end dyrlæger .. så ville nu heller høre på en med erfaring en en gang vrøvl fra nettet af og som de els siger de er ekspærter kan man næsten altid finde det modsatte ved en anden ekspært.

  • #55   27. mar 2009 gratis stave fejl haha

  • #56   27. mar 2009 Umiddelbart ville jeg mene at edr ikke er så meget at misforstå i de her indlæg...:

    "Er moral virkelig så stor en mangelvare i dagens Danmark at al sund fornuft tilsidesættes overfor de dyr man producerer? - det må være ene og alene fordi man kun har profit for øje."


    "Unskyld Monica, den her bemærkning du kommer med:
    "Og hvorfor skulle jeg så stole mere på dig end på Dyrenes beskyttelse? ....bare nysgerrig, man skal jo kende sine kilder.."

    siger mere om dig end om mig - og tro mig, det er ikke til din fordel"

    -Hvordan i alverden skulle jeg kunne "kende hende som kilde", når jeg ingen idé har om hendes baggrund??


  • #57   27. mar 2009 et kig på profile , er altid den første vej

  • #58   27. mar 2009 Jamen det er selvfølgelig også svært at vide. Det er klart. men vi er jo andre som siger det samme angående vaccine.

  • #59   27. mar 2009 ellers kan man jo spørge på hvad baggrund vedkomne udtaler sig .....

  • #60   27. mar 2009 DK misling: Det er helt fint at give nyttige råd, men det var ikke råd, det var bare sure opstød (sådan som jeg ser det). Jeg vacc. ikke killingerne, da jeg ikke på forhånd ved om de skal være inde eller udekatte. Min dyrlæge (som jeg måske fejlagtigt vælger at tro på..), har informeret mig om at der er 3 forskellige vacc., og de skal have den der passer til deres levestil. altså om de er udekatte/indekatte osv. derfor lader jeg folk selv vælge hvilken vacc. der passer til deres kat. Men igen; hvis aftageren af killingen gerne vil have at jeg ordner det, gør jeg det med glæde smiley

  • #61   27. mar 2009 men tilbage til emnet , du skriver jo du vil tage 500kr . hvorfor aå ikke tage 800 og så er de vacc. det er det bedste både for nye ejere og killingen

  • #62   27. mar 2009 Hun vil gerne præsentere sig, hun (temmelig nedladene) hedder Lis og hvis du har brug for efternavnet er det Dahlstrøm, men havde din interesse for at vide mere om bæstet kunne du jo gå på min profil.

    Hun har oprættet abyssiniere i tæt på 20 år - har gået til alt der er værd at gå til for at lære endnu mere og har ALDRIG hoppet over hvor gærdet er lavest. Har læst hvad er er værd at læse og er på diverse helselister, også udenlandske hvor nogle af verdens dygtigste dyrlæger rådgiver.

    Jeg er aldrig tilfreds med en diagnose hvis jeg ikke forstår hvad årsagen er - og jeg holder ikke op med at bore, grave, søge og spørge før jeg forstår det.

    Jeg har skrevet artikler til mange forskellige katteblade - også om dyrlægestof (godkent af en dyrlæge, naturligvis). Jeg er så heldig at have en dyrlæge der ikke løfter øjebrynene fordi jeg spørger i en uendelighed. Nogen gange takker han endda for min ihærdighed, en ihærdighed der faktisk gør at man enten kan teste for noget man ikke før har kunnet testet for i Danmark - eller ny eller bedre behandlingsformer. Han er glad for jeg gider - der kommer så meget nyt han ikke kan nå at læse det - så han syntes et er fedt at få det serveret.

    Nej, jeg er ikke klog, jeg er ihærdig, og som du siger ikke en der klapper på ryggen - især ikke når det er uansvarligt.

    Tiden har dog lært mig, jo mere jeg tror jeg ved, jo mindre ved jeg egentlig.







  • #63   27. mar 2009 det har jeg godt nok aldrig hørt det med de 3 forskellige vacciner ??

  • #64   27. mar 2009 benthe: jeg spurgte hende jo rent faktisk om hvad der gjorde at jeg skulle lytte til hende frem for dyrenes beskyttelse...men fik intet svar

  • #65   27. mar 2009 om det er indekat skal den da også helst vaccineres men behøver dog ikke hver år som ude katte så er hver andet til 3 år nok. mine katte er inde katte men vil hest ha dem vaccinert hver år for at være sikker .

  • #66   27. mar 2009 er det ikke samme vaccine som bare skal gentages da ?? også er det andre vacciner som clamydia osv man kan vaccinere mod ved siden af? eller er de ikke med i samme stik?

  • #67   27. mar 2009 Nu spørger jeg .. Er der nogen der kender til det med de tre vacciner til forskellige levevis ?????

  • #68   27. mar 2009 Benthe,

    der findes mange flere end tre vacciner.


  • #69   27. mar 2009 alt efter levevej????eller form . Nu tænkte jeg på den vacc til killinger

  • #70   27. mar 2009 Lis: tak for info smiley -jeg mindes ikke at have bedt dig om at klappe mig på ryggen...? Jeg mindes heller ikke at have bedt dig om at forstå hvorfor jeg vælger at gøre som jeg gør, men jeg mindes heller ikke om at have lagt op til at "tale" upænt til hinanden. hvis du gerne vil videregive din viden, hvilket der helt sikkert er mange der får meget ud af, skal du måske bare prøve at gøre det på en lidt anden måde. ellers kan du nemt komme til at fremstå som en "know-it-all" for folk som mig der ikke kender dig, og det er altså ikke måden at få folk til at lytte på.

  • #71   27. mar 2009 Fel-O-Vax-PCT - kattesyge, katteinfluenza
    Fel-O-Vax Iv - kattesyge, katteinfluenza, clamydia
    Fevaxyn Pentofel - kattesyge,katteinfluenza,clamydia,leukæmi


  • #72   27. mar 2009 og så vidt jeg ved er det den sidste som bliver brugt i de fleste tilfælde

  • #73   27. mar 2009 jeg ved at der er forskellige vacciner, men ikke til henholdsvis udekatte som indekatte???

    Man vaccinerer i forhold til hvor belastet hjemmet er (hvor killingen er vokset op, altså hos dig), og hvad det er belastet med.
    Det har intet med killingens nye hjem at gøre, så vacciner du bare.


  • #74   27. mar 2009 Jeg kan forstille mig, afhængig af hvor i landet et er at et er Leukæmi der er ekstra til udekatte

    Normal vaccine
    Herpes, calici og kattesyge

    Vaccine til fuldt vaccineree katte
    Herpes og calici

    Deruover kan er i vaccinen være
    Leukæmi
    Clamydia

    og så er der jo rabies

    der er dræbte, levende og svækkede vacciner - og en masse forskellige proucenter


  • #75   27. mar 2009 Uha... Jeg er ved at skrive en masse bandeord om Fel-o-vax. Men føler mig ikke 100% sikker i min sag.
    Er der andre som kan komme på banen her??

    Der er:
    Fel-o-vax
    Purevax
    Felocell


  • #76   27. mar 2009 tak for info , så kan jeg jo lige så godt vælge den sidste for at være dækket ordentlig ind , eller retter sagt katten

  • #77   27. mar 2009 -det er Leukæmi der er ekstra til udekatte...altså denne vacc. Fevaxyn Pentofel - kattesyge,katteinfluenza,clamydia,leukæmi

  • #78   27. mar 2009 benthe:

    Der er ingen grund til at vaccinere katten for noget som den ikke har/kommer til at blive udsat for.



  • #79   27. mar 2009 Rabies er vist en for sig selv efter hvad jeg kan forstå på det hele

  • #80   27. mar 2009 Hov lige et spørgsmål mere ..
    Ville det være en god ide at vacc mine hjemmeboende når de også går i løbegår..
    Skal lige bygges smiley


  • #81   27. mar 2009 man rabiesvaccinerer når katten skal til udlandet.

  • #82   27. mar 2009 er også dækket af calici i den basis vaccine jeg har på elvira

  • #83   27. mar 2009 hov jeg manglede lige vacc. jeg mente om det ville være godt at de også fik en rabbies vacc.???

  • #84   27. mar 2009 Benthe... ja det vil jeg mene for så er jo katten udenfor og der er alle de baktuller i jorden og i luften ;O)

  • #85   27. mar 2009 mine katte, som alle er indekatte bliver vaccineret årligt!!!!

    De bliver også udstillet og jeg har killinger i huset ved jævne mellemrum, så jeg ved da at de bliver udsat for ting og sager.

    Men ja, jeg ville bestemt vaccinerer mine katte selvom de altid kun var hjemme og i løbegård og jeg aldrig havde killinger.


  • #86   27. mar 2009 Man skal bare vide jo mere der er i den samme sprøjte jo mere skal kattens immunforsvar arbejde og jo større risiko er der for vaccinesarkoma (uhelbredelig kræft på injectionsstedet)

  • #87   27. mar 2009 mine skal ha rabies vaccinen inden de kommer i løbegår tager ingen chanser hehe

  • #88   27. mar 2009 Rabies smittes med fra ræve eller katte der er smittet. Der er stort set ikke rabies i DK.
    Man kan ikke rejse over grænsen med en kat uden den er rabiesvaccineret.


  • #89   27. mar 2009 bor i et lidt skov mråde og er meget sikker på det er ræve rundt her og derfor vil jeg ha den vaccine selv om jeg ikke skal til udlandet med kattene

  • #90   27. mar 2009 hmm hmm

  • #91   27. mar 2009 alt har en pris - også overvaccinering. Spørg dyrlægen

    Der er flere af mine katte der ikke er rabiesvaccinerer - og ingen er vaccieret mod leukæmi - jeg bor ikke i et leukæmiområde - og mine katte er i løbegård eller indhegnet have


  • #92   27. mar 2009 Benthe, det kommer helt an på hvor du bor.. jeg bruger den store vac, da der i det område jeg bor i har været udbrud, godt nok for 10 år siden, men... osse selv om mine ikke løber frit..

    jeg ved at der osse har været udbrud omkring Vejle


  • #93   27. mar 2009 Benthe
    "Hov lige et spørgsmål mere ..
    Ville det være en god ide at vacc mine hjemmeboende når de også går i løbegår..
    Skal lige bygges :-)"

    Mener du gamle fuldt vaccinerede ikke avlskatte - er svaret det ikke er en god ide at vaccinere dem hvert år. (se linken til slideshowet om vacciner)

    Som sagt overvaccinering har også en bagside.
    Jeg orker ikke mere nu - men søg der er skrevet om det masser af gange


  • #94   27. mar 2009 Monika skriver:

    "Skrevet: 27-03-2009 13:45:40

    Lis: tak for info smiley -jeg mindes ikke at have bedt dig om at klappe mig på ryggen...? Jeg mindes heller ikke at have bedt dig om at forstå hvorfor jeg vælger at gøre som jeg gør, men jeg mindes heller ikke om at have lagt op til at "tale" upænt til hinanden. hvis du gerne vil videregive din viden, hvilket der helt sikkert er mange der får meget ud af, skal du måske bare prøve at gøre det på en lidt anden måde. ellers kan du nemt komme til at fremstå som en "know-it-all" for folk som mig der ikke kender dig, og det er altså ikke måden at få folk til at lytte på."

    Hehe, nu er det altså ikke første gang der er nogen der er blevet "fornærmede" på Lis og hendes måde at skrive på smiley
    Mener der var en, der engang skrev at "Lis er et omvandrende leksikon, uden pædagogisk sans" - og det er måske ikke helt forkert smiley Under alle omstændigheder, er vi vist ikke i tvivl om at Lis har styr på rigtig mange ting og ved vildt meget, så tag al den viden du kan bruge, og lad være med at tage dig af måden det bliver sagt på.


  • #95   27. mar 2009 ja det var de voksne avlskatte

  • #96   27. mar 2009 Se et var en anden sag - er de fuldt vaccineret med mindst to basis og den året efter, ville jeg er efter gå over til en vaccine uden kattesyge, den kan der måles 100% antistoffer efter 7 år.

    Kattesygevaccinen aflejrer proteiner i nyrerne (fundet i 75% af de testede katte)
    Den hyppigste dødsårsag på kat er nyresvigt.

    Mig bekendt findes der kun een vaccine i DK uden kattesyge: Purevax RC


  • #97   27. mar 2009 tusind tak for info .. ser du det var rigtig rart at vide ..

  • #98   27. mar 2009 enig hehe

  • #99   27. mar 2009 It has long been known that chronic renal failure (CRF) in cats has an inflammatory component. Chronic low-grade inflammation causes gradual destruction and scarring of the kidney, eventually resulting in loss of function and failure of the organ. However, what was not known was what caused the inflammation in the first place. This research hints at a potential cause.
    Recent research from Colorado State University suggests a link between vaccination for feline distemper (panleukopenia) and the development
    of chronic renal failure. The distemper virus is grown in a feline kidney cell culture to make the vaccine.
    Earlier research at Purdue University showed that puppies given a vaccine grown in calf serum developed antibodies to calf proteins that also reacted against the puppies' own cells. These auto-antibodies (antibodies to self, or to one's own tissues) may contribute to later development of autoimmune diseases. Every subsequent vaccine caused the puppies to form even more antibodies.
    In the Colorado State study, 75% of kittens given an injectable distemper vaccine developed antibodies to kidney proteins. However, kittens given the intranasal form of the vaccine did not produce kidney antibodies.
    Ongoing work at Cornell University has demonstrated that the immunity produced by the feline distemper vaccine lasts for many years (the test cats have maintained their immunity to destemper for more than 9 years without revaccination).
    Given the long-lasting immunity provided by the distemper vaccine and the risk of triggering a harmful inflammatory reaction in the kidneys, it seems prudent to minimize the vaccines a cat receives. The current recommendation is to vaccinate every 3 years. For indoor cats, it may be unnecessary to revaccinate at all, once the kitten has had its distemper series.
    Some studies suggest that a single distemper vaccine given after 16 weeks of age, is fully protective and need not be repeated. The intranasal vaccine appears to be much less likely to cause this adverse reaction.



  • #100   27. mar 2009 panleukopenia = kattesyge

  • #101   27. mar 2009 Det har længe været kendt, at kronisk nyresvigt (CRF) hos katte er en inflammatorisk komponent. Kronisk low-grade inflammation forårsager gradvis ødelæggelse og ardannelse i nyrerne, i sidste ende resulterer i tab af funktion og svigt af organet. Men det, der ikke var kendt, blev det forårsaget betændelse i første omgang. Denne forskning antyder en mulig årsag.
    Den seneste forskning fra Colorado State University antyder en sammenhæng mellem vaccination for feline hundesyge (panleukopenia) og udvikling
    af kronisk nyresvigt. Den hundesyge virus er dyrket i en feline nyre cellekultur at gøre vaccinen.
    Tidligere forskning på Purdue University viste, at hvalpene får en vaccine dyrket i kalveserum udviklet antistoffer mod kalv proteiner, som også reageret mod hvalpe egne celler. Disse auto-antistoffer (antistoffer til selvbestemmelse, eller at ens eget væv) kan bidrage til senere udvikling af autoimmune sygdomme. Hvert efterfølgende vaccine forårsaget hvalpene til at danne endnu mere antistoffer.
    I Colorado stat undersøgelsen, 75% af killingerne afgivet injicerbare limfarve vaccine udviklet antistoffer mod nyre proteiner. Men killinger givet den intranasal form af vaccinen ikke producere nyre antistoffer.
    Igangværende arbejde på Cornell University har påvist, at den immunitet, der fremstilles af feline limfarve vaccine strækker sig over mange år (testen katte have vedligeholdt deres immunitet til destemper for mere end 9 år uden revaccination).
    I betragtning af den langvarige immunitet leveres af hundesyge vaccine og risikoen for at udløse en skadelig inflammatorisk reaktion i nyrerne, er det fornuftigt at minimere vacciner en kat modtager. Den nuværende anbefaling er at vaccinere hvert 3. år. Til indendørs katte, kan det være unødvendigt at revaccinate overhovedet, når killing har haft sin limfarve serien.
    Nogle undersøgelser tyder på, at en enkelt limfarve vaccinen gives efter 16 ugers alderen, er fuldt beskyttelsesudstyr og behøver ikke blive gentaget. Den intranasal vaccine synes at være langt mindre tilbøjelige til at forårsage denne bivirkning.


  • #102   27. mar 2009 Det er ikke fori jeg ikke kan huske jeg skrev kattesygevaccinen holdt i 7 år - og i artiklen står 9. Det er fordi et andet studie siger 7 år.

  • #103   27. mar 2009 lige en dkk versjon hehe

  • #104   27. mar 2009 Renate,

    hvor har du fundet den oversættelse?


  • #105   27. mar 2009 google hihi http://translate.google.com/

  • #106   27. mar 2009 er en rigtig god ting ;O) er jo ikke alt man ved på engelsk ;O)

  • #107   27. mar 2009 Inden der er nogen er får gode ideer, itranasal vaccinen er ikke godkendt og findes ikke på et danske marked

  • #108   27. mar 2009 Nåe, det var fordi jeg syntes det var en besynderlig oversættelse og nogle af ordene anede jeg ikke hvad var. Men hovedparten er ok:-)

  • #109   27. mar 2009 Mille: Hehe... Tjah. men jeg har nu egentlig fået opfattelsen fra mange andre også, af at der er tendens til en meget strid tone i forummerne, som rigtig mange synes er ubehageligt, og derfor lader være med at skrive i forummet. det synes jeg er ærgerligt, da vi er mange der ellers kan få stor glæde af de råd andre giver. jeg er da ikke sikker på at jeg har lyst til at spørge om noget igen...og jeg ved at der er mange andre der har det ligesom mig. ærgerligt at der ikke er lidt mere respekt og pli..

  • #110   27. mar 2009 skønt at vide . så lige at mine er vacc med den helt store i 07 så jeg må kunne vente til 2010

  • #111   27. mar 2009 **- er tillid til andre mennesker virkelig så stor en mangelvare i dagens Danmark, at man ikke kan stole på at der er andre en én selv der er ansvarlige nok til at tage sig af det dyr de anskaffer sig? **


    De tusinder af annoncer med katte, der søger nyt hjem; og de tusinder af katte, der sidder på internaterne og søger nye hjem, fordi de er blevet til overs; og de mange, mange katte, der bliver sat ud, eller løber væk (hvor ejerene ikke engang gør sig den umage at efterlyse dem), taler sit eget tydelige sprog.



  • #112   27. mar 2009 Benthe,
    "skønt at vide . så lige at mine er vacc med den helt store i 07 så jeg må kunne vente til 2010"

    Skrev du ikke et var fertile dyr du bruger i avl - så har du misforstået noget.

    Katterivirus som Herpes og Calici turde jeg ikke kun vaccinere med hvert tredie år. Hvert år afhængig af vaccinestatus med eller uden panleukopenia

    Katteriets sunde ustressede kastrater og fru Hansens kat, det er ok me hver tredie år



  • #113   27. mar 2009 okay , så blev jeg endnu klogere jo de er fetile så må jeg bare gøre det hvert år minus kattesygen .. Så har jeg vist styr på det smiley

  • #114   27. mar 2009 Monika,
    Mange tillægger jo det er en strid tone når de ikke får ret i hvad de selv mener er den evige sandhed - selv den allermeste seriøse dokumentation rykker ikke deres egen evige sandhed en meter. Det bærer den her tråd også præg af.

    Og at du får den opfattelse fra mange andre at tonen er strid kan jeg godt sætte mig ind i - for her på KG er er kun få der er virkelig seriøse - de fleste vil bare bekræftes.

    Må jeg anbefale dig at melde dig ind i nogen af grupperne - der er man super gode til at bakke hinanden op - man er også super gode til at misinformere i rigtig mange tråde. Det gør så ikke så meget, selvom der er en hel masse der bringer misinformationen videre, alle er glade og hygger sig - at det så i sidste ende kan gå ud over en kat er åbenbart en mindre detalje - for så er hele gruppen der igen med trøstene ord.

    Vi er danskere og alt skal være så rosenrødt, sådan er et virkelige liv ikke, og især ikke med multikattehold.

    Jeg er faktisk temmelig omgængelig overfor alle der viser ansvar for hvad de har påtaget sig.

    Jeg er faktisk så omgængelig at jeg også nogen gange sælger killinger - jeg har aldrig haft een eneste der har klaget over noget. Men jeg udvælger jo også selv mine killigeløbere:-) Ikke alle der er villig til at betale kan købe kat her - heller ikke selvom de overbyder prisen. Og tro mig, pengene kunne jeg godt bruge - men de beslutninger jeg tager skal både katten og jeg leve med resten af dens dage.


  • #115   27. mar 2009 Benthe,
    Der er de færreste dyrlæger der han Purevax RC hjemme - det er jo både nemmere og billigere ikke at have for mange vacciner:-)

    Iøvrigt, af ren og skær interesse, hvor mange dyrlæger spørger hvad I vil have katten vaccineret med?


  • #116   27. mar 2009 ikke dem jeg kender ...

  • #117   27. mar 2009 Lis:
    Nu syntes jeg snart det her er ved at blive lidt ensformigt. jeg er blevet advaret om at der er folk der bare vil løfte pegefingre overfor alle og bevise at de er så meget klogere end alle andre. Jo, jeg har fattet at du har styr på det der med katte, og der er ikke noget du har sagt om katte jeg er uenig i, og nej, jeg ville ikke bare bekræftes, hvilket er åbentlyst eftersom det du har kommenteret på de mange sidste timer SLET IKKE HAR NOGET MED MINE SPØRGSMÅL AT GØRE!!! Jeg synes bare det enormt ærgerligt, at det her forum opfattes som et sted hvor de "rigtige" kattefolk vil konkurere med de "mindre kloge" bare for at vise hvor meget de ved. Min dybeste respekt til din viden om katte og "det virkelige liv", men respekten stopper så også der. Og "den evige sandhed"???? jeg har ikke på noget tidspunkt i det her enormt lange forløb påstået at kendte den eller vidste mere end dig, jeg har bare en anden holdning og et andet synspunkt, som du helt sikkert med mere pædagoiske evner kunne have påvirket. Nej, det virkelige liv er ikke rosenrødt, og det bliver det heller aldrig hvis mennesker ikke fatter, at det at tale pænt til hinanden og udvise en smule respekt er starten til det.


  • #119   27. mar 2009 Lotte,

    Jeg er sikker på det en dag bliver helt almindeligt at have vaccinen på "lager" uden kattesyge. Meeen der går ikke altid lige hurtigt hos de Danske dyrlæger, desværre.

    Der er efterhånden mange opdrættere der er inde i fordele og ulemper med vacciner og ikke "bare" er tilfreds med hyldevaren. Den klinik jeg bruger er det hyldevare - og jeg fatter ikke der ikke er flere der har den hjemme og helt unødigt vaccinerer med en vaccine der kan skade katten.

    Talte med min dyrlæge om et på vejen hjem fra foredraget i Horsens - han er overbevist om der indenfor de næste 5-10 år sker meget nyt med hensyn til vaccineringsprotokol. Han er også overbevist om så er der ikke kun Purevax der laver en vaccine uden kattesyge. Hånden på hjertet - jeg brugte ikke Purevax hvis ikke det var fordi det er den eneste uden kattesyge.


  • #120   27. mar 2009 der er aldrig nogen dyrlæge der har spurgt mig om hvilke vacc jeg vil forteakke

  • #121   28. mar 2009 min dyrlæge spøger hvad jeg vil have og plejer at tage hele pakken undtagen rabbies, så ved jeg mine killinger er dækket godt ind når de rejser hjemmefra

Kommentér på:
Et par spørgsmål..

Annonce