{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.396 visninger | Oprettet:

Fedt at finde en side, der giver os ret {{forumTopicSubject}}

weee jeg fandt en side, der bare bekræfter at vi der holder vores dyr på eget matrikel har ret.
Ud over at de forskellige dyreværnsorganisationer i flere år har holdt sig til loven om mark og vejfred, så har jeg nu fundet endnu et sted...kig her http://www.bolius.dk/alt-om/grunden/artikel/love-og-regler-om-dyrehold-ved-enfamiliehuse/#Hvilke-forhold-skal-du-være-opmærksom-på-hvis-du-ønsker-at-holde-bestemte-dyr


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fedt at finde en side, der giver os ret
  • #1   8. sep 2011 <b>*Trykker på SYNES GODT OM-knappen*</b>

  • #4   8. sep 2011 Tjaa Felis, jeg har spurgt 2 advokater i min vennekreds og de giver dig altså ikke ret.
    De siger du fortolker loven som vinden blæser.

    Selv om du skriver det samme igen og igen, betyder det altså ikke at du har ret.

    Men jeg havde nu regnet med dine skriblerier.....så dem springer jeg let og elegant hen over og opfordrer andre til at gøre det samme...... smiley


  • #6   8. sep 2011 Jeg har på den anden side et par venner der er hhv. advokater og jurister som giver Felis ret.
    Min bedste veninde er jurist, man skal sgu aldrig tage deres ord for gode varer ;-)) He he


  • #7   8. sep 2011 Nu har jeg læst flere steder at katte rent faktisk hører under loven om mark og vejfred, endda på en ministeriel side. Men her er en hurtig mere:
    http://www.kattens-vaern.dk/?side=47

    et eller andet sted så kunne det være rart at få det slået fast med syvtommersøm, så disse evindelige diskussioner kan stoppe.
    Tror sgu jeg skriver til ministeriet.


  • #8   8. sep 2011 En af mine købere viste kontrakten inden køb til sin advokat ven. Det eneste punkt han mente kunne være tvivlsomt var at katten ikke måtte gå helt frit ...

    Det var så slet ikke et problem - for det skulle katten ikke


  • #9   8. sep 2011 Man kunne altså ønske sig den der retssag der endelig afgjorde det..

  • #10   8. sep 2011 Den sag har været vendt mange mange gange efterhånden, og konklusionen bliver den samme.

    Ingen enighed...

    Jeg går ud fra, at det er spild af tid at nævne, at Ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri netop antager, at katte er omfattet af kravet. Derfor kan jeg ikke følge argumentationen i Felis' indlæg.

    Fritgående katte eller ej.. Jeg er for så vidt bedøvende ligeglad. Det eneste problem jeg har, er, at fritgående intet har at stille op på vores matrikel, hvilket reglerne i loven også medgiver. Disse regler bliver dog aldrig håndhævet. Det er ligesom lidt svært at forklare kattene, hvor de må og ikke må færdes i det fri.

    Sålænge der findes folk, som ikke vil tage hensyn til deres omgivelser, vil selvtægt eksisterer, hvilket i sidste ende går udover katten.

    Jeg er desværre efterhånden blevet immun overfor alle de tråde og artikler i dagspressen om nedkørte eller mishandlede katte samt trusler herom. Når ejerne af kattene er "ligeglade" med omgivelserne og dermed i sidste ende deres kattes ve og vel, hvorfor skulle jeg så bekymre mig om deres ulykke, når katten ikke er til mere?

    Trist...


  • #12   9. sep 2011 De lov forslag du snakker om, Felis, håber jeg godt nok ikke går igennem!

    Så står vi der rent faktisk passer på vores dyr og er møghamrende trætte af andres uansvarlighed da endnu dårligere end vi gør i dag.

    Men fred være med alle dem, der er ligeglade med deres katte. Men hvis du har friløber, så har jeg endnu engang skrabet en kat af vejen. Det er i området omkring Jelling, hvis en af jer ellers skulle mangle en kat.


  • #15   9. sep 2011 Jesper hvis du læser hele den tunge lov, så står der noget om enten dage eller månder, 2 tror jeg. Men nej, man kan ikke være sikker.

    Jeg forstår heller ikke at nogen skal blive ved med at kværulere om hvorvidt katte hører med under loven. Det burde jo være soleklart at selvfølgelig gør de det.

    Jeg er 100% enig med Glenn.


  • #17   9. sep 2011 Susan vi er fuldstændig enig. Derfor ønskværdigt at det blev præciseret klart og tydeligt, hvad der er lov og hvad der ikke er lov. Lige nu i en sådan diskussion er det osse et spørgsmål om holdninger. Holdninger har som sådan intet med loven at gøre.

  • #19   9. sep 2011 Susan du har ret!!!!
    Natasja: Håber sandelig at du husker at fremlyse dem først!
    Jeg synes også at det er noget af en udmelding på et katteforum!!
    Deter da godt at folk fra Jellingområdet véd hvor de kan henvende sig,hvis deres kat er stukket af - evt. ud af en snor eller ud af en ikke gennemtænkt indhegning!
    Dét er bare for meget!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


  • #20   9. sep 2011 Fra Felis indlæg som er taget fra kap 3.1.1
    Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte***

    Ud fra dette kan jeg kun læse at katte osse skal holdes af andre menneskers matrikkel. Da man af gode grunde ikke kan forklare en kat at den ikke på gå ind til fru Jensen, men gerne hos Hr Hansen, så er det, for mig, åbenlyst at holde katten på egen matrikkel. Den eneste måde man kan overholde loven på med nogenlunde sikkerhed. Selvfølgelig kan en kat smutte ud, men de kommer som regel hjem igen. Problemet er de katte der konsekvent er ude altid.


  • #21   9. sep 2011 Gu fanden gør jeg ej!!

    Klokken 23 om aftenen langt ude på landet på gå ben med 2 hunde ved siden af og ingen lygte.

    Nej, jeg går ikke tilbage efter en lygte, vækker en dyrlæge, tager katten i en pose, gemmer liget i garagen hvorefter jeg så vil bruge dagen på at tjekke at den på ingen måde er mærket, skille mig af med liget (der iøvrigt lugter betydeligt nu) efter at ejeren har proklameret at han ikke gider hente kræet..

    Lyder det som noget jeg har prøvet før? For ja, det har jeg gjort mange gange, men dyrene er aldrig mærket og selv hvis de er så er ejerene bedøvende ligeglad med at kræet er dødt.

    Jeg lagde den pænt ind til siden og thats it. Mere bliver det ikke til fra min side, før I uansvarlige katteejere begynder at tage lidt ansvar!!!

    Før I hidser jer helt op over at jeg valgte ikke at lade katten ligge midt på vejen, så den kunne blive kørt over flere gange, så er vi på landet. Folk anskaffer sig bare et nyt dyr og det gamle får højst et træk på skulderen. JEG er kendt som den skøre fordi mine er bag indhegning. Ikke alle dem, hvis katte man endnu en gang har skrabet op. Nej da, det er de helt normale mennesker......



  • #23   9. sep 2011 Felis
    "I følge jurister er det ordet "antages", der er det essentielle.

    Dansk Lovgivning skal nemlig ikke overholdes ud fra antagelser/formodninger/vi tror det er sådan det betyder....
    Så længe der ikke klart og tydeligt står i loven, at der under begrebet "husdyr" OGSÅ hører kæledyr (som katte i følge ministeriet anses for at være), så kræves en prøvning ved domstolene, hvor udfaldet vil danne præcedens for evt. fremtidige sager."

    Jeg takker for DIN fortolkning af den danske lovgivning:-)

    Jeg læser bemærkningerne på samme måde som Marianne N. Når denne antagelse foreligger, må UDGANGSPUNKTET være, at katte netop er omfattet af begrebet husdyr i lovens forstand indtil det modsatte er bevidst ved en afgørelse i retten. Hvorfor ellers overhovet anføre denne antagelse i bemærkningerne??

    Vi læser tingene, som vi synes tjener vores sag bedst, dermed bliver vi aldrig enige og skal for den sags skyld heller ikke blive enige.

    Som jeg skrevet i mit tidilgere indlæg, så er diskussionen om, hvorvidt katte skal holdes på egen grund eller ej, mig fuldstændig underordnet. Fremmed katte har nemlig intet at stille op på min matrikel - det fatter de fritgående katte og deres ejere tilsyneladende ikke.

    "Det er faktisk endda sådan, at såfremt en kat laver skade på fremmed grund, så er ejeren ikke engang erstatningspligtig....fordi, for at man er erstatningspligtig skal der foreligge et skyldsansvar......og katteejeren kan ikke lægges til last for vedkommende har ikke gjort noget forkert ved at lade katten gå frit.
    Og en skade en kat forvolder, vil derfor blive betragtet som et hændeligt uheld.."

    Denne påstand må jeg afvise jf. lovens § 14:
    "Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder."

    Det er ikke ansvarsfrit for ejere af fritgående katte, såfremt disse katte forvolder skade, der hvor de ikke har ret til at færdes, hvilket leder mig tilbage til mit tidligere udsagn.

    Sålænge der findes folk, som ikke vil tage hensyn til deres omgivelser, vil selvtægt eksisterer, hvilket i sidste ende går udover katten.

    Trist men sandt...



  • #26   9. sep 2011 Suk, Jesper....

    Har du overhovedet læst, hvad jeg har skrevet???


  • #27   9. sep 2011 Man kan altså ikke bare sige "vi læser det på vores måde, og forstår det på vores måde..." Det er det, der kaldes selektiv perception - og går i sidste ende ud på enten at blive dum eller dummere, når du bevist fravælger ikke at ville vide HVAD der står, HVORDAN det skal læses og HVORDAN det skal opfattes..

  • #28   9. sep 2011 Og Natasja : BARE fordi min bor på landet betyder det ikke at man ikke bliver ked af at miste et kæledyr, og bare anskaffer sig et nyt - måske der hvor DU bor, men ikke her på lars tyndskidsmark, hvor jeg er vokset op.

  • #29   9. sep 2011 Se, det troede jeg så også, men jeg er blevet klogere.

    Herude er en kat intet værd.... Desværre men sådan er virkeligheden på landet.

    Men med de 3-5 katte jeg finder overkørte hver uge her i området, så er jeg stået af.


  • #30   9. sep 2011 hmmm jeg vil nu holde med Natascha....jeg stopper nu heller ikke op og samler katten op.

    Hvorfor skulle jeg egentlig det, det er da ejerens eget ansvar, at katten nu ligger der og er smadret.
    Det eneste tidspunkt jeg samler op er hvis katten lever eller hvis jeg selv har kørt et dyr ned..................hvilket jeg hader og hvilket hjemsøger mig i mine drømme, hvis det sker.....tusind tak kære fritløber ejere, det er så dejligt smiley

    Jeg har ikke fritløbende katte, jeg har sikret løbegården så intet kommer ud og intet kommer ind.............jeg forventer det samme af mine naboer og tolererer ikke andres dyr på min grund. De første par gange indfanges de og afleveres med en pæn henvisning til at de er uønskede hos mig....derefter afleveres de hos dyrlægen.
    Det koster derefter penge at få dyret udleveret.

    Jeg har aldrig ondt af personer der mister deres dyr, når de har det til at løbe frit.....jeg har ondt af dyret der måske ligger og lider fordi dets ejer mener det er til dets eget bedste at det tuller rundt ude i trafikken


  • #32   9. sep 2011 Ja sådan er det heldigvis ikke i den lille landsby jeg er vokset op, så generaliseringen her er måske lige overdrevet nok - Og så kan jeg vokse nok så meget på de næste 3 år så jeg er på samme alder som dig, men klogere på det vil jeg nu ikke blive, da jeg kender det sted, jeg boede før som min egen baglomme.

  • #34   9. sep 2011 Jeg ødelagde faktisk lige en fælg her forleden pga en UDEKAT!
    Derfor skal katte holdes iiiiiinde, jatak smiley


  • #35   9. sep 2011 Felis

    Interessant læsning som for mig understreger de tilbagevendende tvivlsspørgsmål som emnet fritgående katte giver.

    Jeg vil gerne bemærke, at "brevkasse"svar fra en såkaldt juridisk ekspert næppe befinder sig særlig højt i herakiet hvad anvendelse af retskilder angår. Bemærk også at "eksperten" udover at have en cand. jur. er uddannet journalist og en lang årrække har arbejdet som redaktør. Hans fortolkninger af loven vægter derfor hverken mere eller mindre alle andre "eksperters" fortolkninger så som kattens værn, bolius osv.

    Vedrørende hvorvidt katte er omfattet af kravet om at skulle holdes på egen matrikel, skriver Erik Frodelund følgende:

    Til spørgsmålet - Kan min genbo kræve , at jeg holder min kat indendørs?

    "Her i landet er der ingen lov om katte - og ingen kan forbyde jer, at I lader jeres kat strejfe frit omkring."

    Omvendt svare samme mand i emnet - Nabo lader sine katte færdes frit

    "det er uafklaret, om katte falder ind under denne bestemmelse" (husdyrsbestemmelse i lovens § 1, stk. 1 og dermed kravet om at holde katten på egen grund)

    Udfra disse tvetydige besvarelser gives der ikke et klart svar på, hvorvidt katte er omfattet af kravet eller ej. Det nærmeste vi kommer er stadig ministreriets antagelse om, at katte er omfattet af kravet.




  • #36   9. sep 2011 Uanset om katte er omfattet af bestemmelsen i lovens § 1 eller ej, så ændre det ikke på, at fremmed katte intet har at stille op på min matrikel.

    Erik Frodelund henviser også hertil i emnet "Nabo lader sine katte færdes frit", hvor lovens § 14 gengives.
    Han skriver også, at man ikke bevidst må slå naboens kat ihjel eller skyde den, men læg dog mærke til bestemmelsens oplyd, der siger, at man ikke bliver erstatningsansvarlig, såfremt katten omkommer i bestræbelserne på at fjerne den fra sin matrikel. Det er ejeren risiko, regning og ansvar, såfremt der sker katten noget, når den befinde sig et sted, hvor den ikke må færdes.

    Igen sålænge der findes folk, som ikke vil tage hensyn til deres omgivelser, vil selvtægt eksisterer, hvilket i sidste ende går udover katten.





  • #37   9. sep 2011 "Man kan altså ikke bare sige "vi læser det på vores måde, og forstår det på vores måde..." Det er det, der kaldes selektiv perception - og går i sidste ende ud på enten at blive dum eller dummere, når du bevist fravælger ikke at ville vide HVAD der står, HVORDAN det skal læses og HVORDAN det skal opfattes."

    Og hvem var den møntet på?


  • #38   9. sep 2011 Den var møntet på din sætning, der så således ud:

    "Vi læser tingene, som vi synes tjener vores sag bedst, dermed bliver vi aldrig enige og skal for den sags skyld heller ikke blive enige."

    Jeg er som så enig med dig - men min pointe er at det kan være farligt i sidste ende selv at "vælge" hvordan man vil fortolke ting.


  • #40   9. sep 2011 Hehe det nægter jeg at være enig i He he ;-))

    Det er afsenders job at få information leveret hos modtageren. Så må modtager jo komme med feedback eller spørgsmål hvis det har været disse forstyrrelser på linjen, såsom den selektive perception, så alt det "ubehagelige" eller "uvigtige"bliver sorteret fra. Det farlige med det er så at sammenhængen tit ikke er fattet og så er informationen faldet til jorden.


  • #41   9. sep 2011 Marianne P slap dog lige af................det er lige præcis hysteriske udbrud som din, der får bønderne til at ryste på hovedet og kalde katteglade piger for kattegale tosser.

    Landmænd er ikke tungnemme, men betragter altså dyr på en anden måde end vi gør.

    Så længe der findes hystader får vi aldrig nogen til at lytte
    YEIKS


  • #42   9. sep 2011 Marianne: MIN holdning der er noget i vejen med???

    Ej, nu må du (Indsæt selv grimt ord) styre dig. Det er ikke MIG, der lader min kat rende på andres grund og lader min kat blive kørt ned. Nej, jeg er såmænd bare den "heldige" person, der kan få lov at ligge katten ind til siden, så den ikke skal smadres helt til ukendelighed,.

    Mine katte er såmænd kun en géne for mig. De er inde eller i deres indhegnede have. Så det kan umuligt være MIN holdning, der er noget i vejen med.


Kommentér på:
Fedt at finde en side, der giver os ret

Annonce