Vådfoder? Godt eller skidt når det er hverdagskost Vådfoder? Godt eller skidt når det er hverdagskost
Hej alle,
Vi har et par MEGET kræsne katte, som vi i sin tid har overtaget, der altid KUN har fået Whiskas vådfoder.
Vi tænker at det er rigtig rigtig skidt, at de kun får dette. Dels er mærket måske ikke det bedste, og derudover har vi hørt at vådfoder IKKE er godt for kattes tænder, når nu de lever af det hver dag.
Hvad ved I herinde omkring den sag?
Og hvad kunne man evt. give katte der simpelthen nægter at spise tørfoder?
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.013
Men der må da være andet end Whiskas der duer?
feb 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 20 Svar: 63
Også for deres tænder?
Jeg mindes en dyrlæge der har fortalt mig, at ved vådfoder sætter det sig på tænderne, og dette er med til at gøre dem dårlige - hvorimod at tørfoder ikke "sviner" i samme grad?
Jeg har godt hørt at det faktisk at vigtigt at man tilsætter vådfoder til deres øvrige kost af hensyn til nyrer mv, da katte ikke drikker nok vand.
Men den med tænderne har jeg ikke hørt?
Hvorfor skulle det være bedre?
Der er HELT sikkert andet og bedre vådfoder end Whiskas, og det har vi bestemt i sinde at skynde os at få fat på (kan huske at der er et mærke med "rene" sunde råvarer)
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Men som Lis også skriver, så er vådkost rent faktisk bedre for tænderne end tørkost og ikke mindst også meget bedre for nyrene.
feb 2011
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 66 Katte: 20 Emner: 23 Svar: 197
Lene og Høgerstedets skovkatte
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Katte har flænsebid og de kan i modsætning til os ikke bevæge underkæben fra side til side. Tænderne skal bruges til at gnave og flænse gennem skind og muskler, hvorved tænderne samtidig renses.
De bliver ikke rensede af tørfoder, der som regel kun sluges, da katte ikke har yggeflade på tænderne, men spidser. At tørfoder sluges, ses tydeligt, når katte kaster deres foder op. Så ses de opblødte, men hele, tørpiller.
Tørfoderet kommer altså IKKE omkring tandhalsene og renser dem, så din kat er faktisk ret fornuftig, når den ikke vil have tørfoder.
Mine katte har ganske vist altid tørfoder stående, som de spiser noget af, men de får en eller to gange dagligt også vådfoder i form af Lux fra Aldi, daggamle kyllinger, fisk, strimler af råt kød og meget andet.
Og så skal man skrive sig bag øret, at katte er vanedyr.
Har de fra små killinger været vant til kun at spise vådmad, kan det være svært at vænne dem til tørfoder og omvendt.
feb 2011
Men måske du kan fortælle mig hvorfor tørfoder er bedre for tænderne??
Det klistrer da også til tænderne?
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 532
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.013
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
feb 2011
Jeg mente selvfølgelig: Hvorfor er vådfoder bedre for tænderne?
(vådfoder klistrer da også?)
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
sep 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Katte: 5 Emner: 25 Svar: 463
Jeg har 4 store katte, og mener at foder bør være i en størrelse, som skal tygges.
derfor er min blanding således:
RC Dental
RC Anti hairball
RC Maine Coon
Hairball er ikke så store i str, men glider så ned med resten som er af en str. som skal tygges.
De gange jeg har været ved Dr. dyr, er jeg blevet rost for mine missers tænder.. De er alle enten MCO eller blandinger derfra, og har alle gode tænder.
Vådfoder? Godt eller skidt når det er hverdagskost