1.777 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Vådfoder? Godt eller skidt når det er hverdagskost Vådfoder? Godt eller skidt når det er hverdagskost

Hej alle,

Vi har et par MEGET kræsne katte, som vi i sin tid har overtaget, der altid KUN har fået Whiskas vådfoder.

Vi tænker at det er rigtig rigtig skidt, at de kun får dette. Dels er mærket måske ikke det bedste, og derudover har vi hørt at vådfoder IKKE er godt for kattes tænder, når nu de lever af det hver dag.

Hvad ved I herinde omkring den sag?
Og hvad kunne man evt. give katte der simpelthen nægter at spise tørfoder?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vådfoder? Godt eller skidt når det er hverdagskost
  • #2   7. jan 2012 Vådkost er både bedre for kattens nyrer og tænder end tørkost.

Men der må da være andet end Whiskas der duer?

• #3   7. jan 2012 Lis, virkelig?
    Også for deres tænder?
    Jeg mindes en dyrlæge der har fortalt mig, at ved vådfoder sætter det sig på tænderne, og dette er med til at gøre dem dårlige - hvorimod at tørfoder ikke "sviner" i samme grad?

Jeg har godt hørt at det faktisk at vigtigt at man tilsætter vådfoder til deres øvrige kost af hensyn til nyrer mv, da katte ikke drikker nok vand.
    Men den med tænderne har jeg ikke hørt?
    Hvorfor skulle det være bedre?

Der er HELT sikkert andet og bedre vådfoder end Whiskas, og det har vi bestemt i sinde at skynde os at få fat på (kan huske at der er et mærke med "rene" sunde råvarer)

• #4   7. jan 2012 Vådkost er godt nok, bare det er af en god kvalitet. Du kunne fx prøve LUX fra Aldi, men det skal være Pate varianterne, der er 2. Ellers vil jeg anbefale dig at skifte til noget mere sundt vådfoder end Whiskas, det er stort set slik. Du kan også prøve at blande lidt tørkost i vådfoderet, og se om de får interesse den vej.
    Men som Lis også skriver, så er vådkost rent faktisk bedre for tænderne end tørkost og ikke mindst også meget bedre for nyrene.

• #5   7. jan 2012 Hej Marianne, tak for dit indlæg også - men kan du måske forklare mig, hvorfor vådkost er bedre for tænderne?

• #6   7. jan 2012 Jeg kan sige at her bruger vi også Lux pate fra aldi. Og det tåles af dem alle. Dog skal siges at de ikke lever af det men får det som lidt lækkert.

Lene og Høgerstedets skovkatte

• #7   7. jan 2012 fordi tørkosten har det med at "klistre" til tænderne, ligesom når du spiser en kiks.

• #8   7. jan 2012 Tørfoder er udelukkende kommet til for vores bekvemmeligheds skyld - ikke aht. kattene.

Katte har flænsebid og de kan i modsætning til os ikke bevæge underkæben fra side til side. Tænderne skal bruges til at gnave og flænse gennem skind og muskler, hvorved tænderne samtidig renses.

De bliver ikke rensede af tørfoder, der som regel kun sluges, da katte ikke har yggeflade på tænderne, men spidser. At tørfoder sluges, ses tydeligt, når katte kaster deres foder op. Så ses de opblødte, men hele, tørpiller.

Tørfoderet kommer altså IKKE omkring tandhalsene og renser dem, så din kat er faktisk ret fornuftig, når den ikke vil have tørfoder.

Mine katte har ganske vist altid tørfoder stående, som de spiser noget af, men de får en eller to gange dagligt også vådfoder i form af Lux fra Aldi, daggamle kyllinger, fisk, strimler af råt kød og meget andet.

Og så skal man skrive sig bag øret, at katte er vanedyr.
    Har de fra små killinger været vant til kun at spise vådmad, kan det være svært at vænne dem til tørfoder og omvendt.

• #9   7. jan 2012 Til Mega:
    Men måske du kan fortælle mig hvorfor tørfoder er bedre for tænderne??
    Det klistrer da også til tænderne?

• #10   7. jan 2012 Mine katte får næsten aldrig vådfoder, det gider ikke spise det. Til gengæld får det engang i mellem noget råt eller kogt kød, de spiser 2 af kattene, den trejde vil kun have tørkost , til ggengæld er den vild med Blianx fra Beat freind og får en hel af gangen som så bliver "dræbt" før den flåes i stykker

• #11   7. jan 2012 Prøv at spise kiks - så ved du hvorfor det klistrer til tænderne

• #12   7. jan 2012 Herhjemme består kosten også primært af vådkost, herunder primært LUX og Smilla. Hertil tilbydes råt kød, men det har som regel ikke den store interesse. Tørfoderet står fremme som sekundærfoder, da jeg har en race, der spiser lidt ekstra, for at holde på varmen.

• #13   7. jan 2012 Hov,

Jeg mente selvfølgelig: Hvorfor er vådfoder bedre for tænderne?
    (vådfoder klistrer da også?)

• #14   7. jan 2012 Mismiauw - jeg tror der menes med det, at vådfoder er bedre end tørfoder for tænderne. Ikke at vådfoder er MEGA godt for tænderne i sig selv. Netop idet det ikke klistrer på samme måde til tænderne over lang tid som tørfoder.

• #15   7. jan 2012 Ved sguette hva der er bedst at fodre med, men er selv nået til konklutionen, at vådfoder er "hyggemad" og tørkost er hovedfoder...

Jeg har 4 store katte, og mener at foder bør være i en størrelse, som skal tygges.

derfor er min blanding således:
    RC Dental
    RC Anti hairball
    RC Maine Coon

Hairball er ikke så store i str, men glider så ned med resten som er af en str. som skal tygges.

De gange jeg har været ved Dr. dyr, er jeg blevet rost for mine missers tænder.. De er alle enten MCO eller blandinger derfra, og har alle gode tænder.

Kommentér på:
Vådfoder? Godt eller skidt når det er hverdagskost

Annonce