{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.695 visninger | Oprettet:

Calicivirus {{forumTopicSubject}}

Vi har d. 7/1-12 fået en kat fra et internat som er behandlet for forkølelse/calicivirus og øjenbetændelse.

Da vi fik ham havde han noget sort øjensnask, men det er der jo mange katte der har. Men igår aftes hørte vi ham nyse og det gør han en del i dag, plus han har fået gult snask i øjnene.
Kan se han er behandlet med noget Ronaxan både i september og i december. Er det det der er tilbage igen? Vi har nu skilt vores 2 katte ad, da jeg er bange for at det smitter.Ved intet om den virus, men vores den anden er 6 år og er vaccineret.
Den nye kat er en killing på 8 mdr.
Hvordan renser jeg bedst hans øjne for at få det snask væk og er der andre forholdsregler vi skal tage. Skal jo selvfølgelig have fat i internatet da han jo skal have behandling.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Calicivirus
  • #1   13. jan 2012 Nysen og øjenbetændelse lyder mere som chlamydia og eller herpes. Herpes kan de være kronisk smittede med, og det bryder ud ved stress.

  • #2   13. jan 2012 Det smitter vel ikke til Papegøjer?

  • #3   13. jan 2012 Men det er jo nogen symptomer på calicivirus og det er den jo behandlet for nogen gange.

  • #4   13. jan 2012 Den er vaccineret mod Chlamydia 15/11-11

  • #5   13. jan 2012 Synes godt nok det er træls :0( Men sådan er det jo. Hvorfor kan folk ikke bare vaccinere deres killinger/katte altså.... Men udover symptomerne er han frisk, leger og spiser.

  • #6   13. jan 2012 calicivirus kan ligesom herpes bryde ud ved stress som fx flytning...så kontakt en dyrlæge og få fundet ud af hvad der er i vejen og om det er det.... der findes ingen behandling kun lindring af symptomer...så den skal i behandling for sit øjenbetændelse hurtigst muligt...og det hedder salve fra dyrlægen
    du kan læse om calici her
    (link fjernet)
    og ja jeg har en der har det lige nu eller i hvert fald er under mistanke for at have det...og han er i behandling
    men for et par dage siden så det rigtig skidt ud og selvom han ikke er rask endnu er han allerede meget i bedring i forhold til for to dage siden hvor jeg havde ham afsted til dr. dyr


  • #7   13. jan 2012 og bare lige for at understrege det...
    calicivirus kan du ikke vaccinere imod....men killinger er mest udsatte for den i forhold til ældre katte


  • #8   13. jan 2012 Altså i min vaccinationsbog fra dyrlægen står der at min kat er vaccineret mod katteinfluenza (calicivirus/herpersvirus) Så det må man da kunne ? det er den blevet 2 gange + andre vacciner

    Har snakket med en veninde der kender en dyrlæge fra dyrehospitalet som internatet bruger.Jeg har fået instrukser fra dyrlægen og skal snakke med internatet i morgen :0) Så må vi se hvad der er galt med min missekat.


  • #9   13. jan 2012 Hvis jeg googler...ja så kan man da godt vaccinere imod det.

  • #10   13. jan 2012 ja de kan forsøge men der findes så mange varianter af den at det er umuligt
    "Hvad er calicivirus?
    Calicivirus hos kat er en meget udbredt virus infektion hovedsageligt i de øvre luftveje og mundhule hos kat. Mellem 40-45% af ”katteinfluenza” skyldes calicivirus.

    Der findes mange variationer af calicivirus, da denne virus er god til at ændre sig via mutation og derved snyde immunforsvaret og vaccinerne. Human influenzavirus er ligeledes god til at ændre sig og udvikles også i de øvre luftveje. Derudover er der ingen lighed mellem kattens og menneskers influenza.

    Calicivirus kan også involvere andre organer end luftvejene og mundhulen.

    Killinger, uvaccinerede katte og svækkede katte med dårligt immunforsvar er mest udsatte."
    fra den artikel jeg sendte dig før smiley læs den der er mange gode oplysninger i og heldigvis lyder det som om at hvis din er ramt at det er i den lette udgave ...


  • #11   13. jan 2012 du kan kigge under Don Vito i mine katte de sidste 3 billeder er fra den anden dag...altså dagen efter han blev behandlet og han havde mange af symptomerne: feber(lå og rystede på gulvet af det), øjenbetændelse ink. hævet omkring øjnene og hævet på blinkhinden og rød meget rød....nysen og udflå fra næsen og halthed;)
    men allerede dagen efter turen til dr. dyr havde han det meget bedre smiley


  • #12   13. jan 2012 Har godt læst den :0) Men så kan man jo godt vaccinere :0) Men virker det?.... det er jo så det.
    Hvordan renser jeg bedst hans øjne? Med en våd vat rondel ?


  • #13   13. jan 2012 Min nyser kun og har gult snask i det ene øje og sort snask under det andet. Han virker frisk nok ellers.Men det kan jo hurtigt ændre sig.

  • #14   13. jan 2012 her hedder det salve i 3 gange dagligt og så lige inden jeg gør det der tager jeg et gazekompres (du ved dem man kan købe der er sterile og kan bruges til at lægge på sår) og lige tager noget lunt vand på vrider op og så fjerner forsigtigt det der sku sidde rundt om øjet på ham....ikke i selve øjet kun rundt om smiley
    og vaccinen ja det er det samme som at vaccinere mod menneske influenza...altså de kan gætte hvilke slags der kommer i løbet af året men de kan aldrig vide sig sikker;)
    derfor jeg siger at du ikke kan med 100 procents garanti smiley


  • #15   13. jan 2012 Ok super. Tak for hjælpen :0) Heldigvis er han en nem lille kat, så det bliver nok ikke et problem at fjerne.

  • #16   13. jan 2012 Ingen vaccine dækker 100%, men den gør, at katte ikke bliver så medtagne af evt. infektion, som hvis de ikke var vaccinerede.

    Selv om antibiotica ikke virker på virus, ordineres det alligevel aht. evt. følgesygdomme.

    Du renser bedst øjnene ved at dryppe øjnene med sterilt saltvand og bagefter tørre omgivelserne med en vatrondel eller blødt toiletpapir.

    Sterilt saltvand fås i små engangsampuller (til rensning af kontaktlinser og babyøjne). Det svier ikke i øjnene (i modsætning til ferskvand), da det har samme saltbalance som tårevæske.


  • #17   13. jan 2012 Den er vaccineret mod Chlamydia 15/11-11

    Og med hvilken vaccine? Det er kendt der er nogen af dem der istedet for at beskytte giver udbrud


  • #18   13. jan 2012 Der står FEL-O-VAX IV VET på klistermærket, ved ikke om det er det.

  • #19   13. jan 2012 Jeg har fået af vide fra dyrlægen som behandler kattene på internatet, at der har været en del influenza på internatet.
    Har snakket med internatet og vi henter medicin til ham i morgen.


  • #20   13. jan 2012 Skal bestemt ikke gøre mig klog på området, men vores lille Simba havde nogenlunde samme symptomer som du beskriver, og han havde øjenbetændelse.
    Lidt øjendråber og et par piller, og han er helt frisk idag...


  • #21   13. jan 2012 Ham her har også snotnæse og nyser. Ikke kun øjenbetændelse.

  • #22   13. jan 2012 her kan der læses om øvre luftvejsinfektioner:
    (link fjernet)

    og ja, FEL-O-VAX IV clamydiadelen er kendt for at kunne give udbrud.

    Hvorfor man overhovedet vaccinerer for det er en gåde - det findes stort set ikke



  • #23   13. jan 2012 Ok tak for det :0)
    Håber han snart er frisk igen.


Kommentér på:
Calicivirus

Annonce