{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.400 visninger | Oprettet:

Hvis katten kun vil spise tørkost? {{forumTopicSubject}}

Hej KG.
Mine to katte vil simpelthen ikke spise andet end tørkost, og det driver mig til vanvid, da jeg har hørt det er godt hvis de får lidt varieret kost?
Har prøvet med lever, kogt kylling, fisk, alle slags dåsemad, leverpostej.. De kigger bare på det de får serveret, så kigger de op på mig som om jeg virkelig havde tænkt mig at de skulle spise det?
Nogle forslag til hvad jeg kan gøre ved det problem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis katten kun vil spise tørkost?
  • #1   22. jan 2012 har du prøvet lux? det er det ENESTE jeg kan få min til at spise

  • #2   22. jan 2012 Jeg har ikke selv kat, så jeg har ikke nogen erfaring med det. smiley

    MEN jeg har læst på Inges Kattehjems hjemmeside at "dåsemad/vådfoder kan anvendes i begrænsede mængder: 1-2 spsk om dagen pr. kat."

    De anbefaler faktisk også at dosere tørfoderet og ikke bare stille det til rådighed ad libitum - hvilket er i kontrast til de fleste der råder herinde.

    Her er linket til alle deres tips

    http://www.inges-kattehjem.dk/#Foder

    Så har ikke så mange gode råd, men hvis kattene drikker godt med væske, ville jeg ikke være så bekymret over at de fravalgte vådfoderet. smiley



  • #3   22. jan 2012 Min kat vil heller ikke have andet end tørfoder, så han får ikke andet smiley har prøvet ALT kød og ALLE slags vådfoder, han slikker lidt på sovsen og så går han. Han gider det simpelthen ikke, og så må det jo bare være sådan.
    Min kat får i øvrigt ikke sin tørfoder ad libitum - han får 50 g om dagen (som der står på posen at en på hans størrelse og vægt skal have) og han spiser aldrig op, så der er altid mad alligevel smiley

    Men som Sarah skriver, så er det bare vigtigt at de drikker masser af vand, da det også er derfor man fodrer med vådfoder - der er nemlig en masse vand i.


  • #4   22. jan 2012 Jeg er lodret uenig i at katte skal have doseret mad, og ligeså uenig i at de kun skal have 1-2 tsk vådmad om dagen. Det er ævl i mine ører.

    Katte ville jo aldrig spise sådan i naturen. her ville de indtage byttedyr bestående af 80 % vædske - og det ad libitum. Så at fodre en kat optimalt for at holde tænder og urinveje sunde, skal der fodres 1/3 vådt - 1/3 råt og 1/3 tørt. Alt det tørfoder er kun skabt for at det skal være nemt for mennesket at fodre...men det koster på sundheden på sigt. Aldrig har så mange katte haft tandproblemer, dårlige urinveje og allergi .


  • #5   22. jan 2012 Mine katte vil også kun have tørkost , de 2 af dem vil gerne have lidt kød vel og mærke hvis de kan få lov til at stjæle det fra tallerkenen.
    Den 3 spiser kun tørkost og vil ingengang have kattesnack af forsk. slags


  • #7   22. jan 2012 Har prøvet med råt lever og alle former for råt kød, de vil ikke spise det..

  • #8   22. jan 2012 Ja, ad libitum tørkost, og 2-3 generøse omgange vådfoder eller råt, er også hvad jeg anbefaler og praktiserer - HVIS katten vel og mærke kan styre det. Desværre har nogle katte oplevet at sulte i deres liv, og det kan være en grund til at de ikke kan styre fri adgang til foder.
    Så er man nødt til at rationere, og der vil jeg anbefale primært at fodre med vådkost, da det giver en større mæthedsfornemmelse og typisk ikke indeholder så meget korn/kulhydrat :o)


    Pernille - Hvis de ikke vil, så vil de ikke.. Du kan jo prøve indimellem, og vil de ikke.. Tjaeh, så slemt er tørkost jo heller ikke :o)
    Evt. så kan du jo prøve at servere vådkosten når de er godt sultne, og ikke lige har været i tørkosten :o) (katte må ikke fastes ret længe dog - 24 timer max, og til det her vil jeg ikke anbefale mere end en 5-8 timer max) :o)


  • #9   22. jan 2012 Forresten, ingen af mine vil spise rå lever eller hjerte heller. Rå og kogt kylling og fiskefilet er dog et hit her - og de fleste slags vådmad smiley (kastrat grovæderne herhjemme spiser hvad som helst af vådmad) :o)

  • #10   22. jan 2012 Pernille

    Hvis du ikke kan få dem til at spise råt eller vådfoder, så kan man købe en drikkefontæne, det skulle hjælpe til at få kattene til at indtage mere væske.

    Du kan finde mange forskellige slags på f.eks. zooplus.

    http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/drikkeautomat/182765


  • #11   23. jan 2012 Sarah
    De har sådan en vandautomat, min hunkat vil kun drikke rindende vand nemlig:-)


  • #12   23. jan 2012 Jeg fodrer med Arion killingefoder, ved ikke om det er forkert? Har skiftet en del blandt andet fordi de ikke har kunne lide det andet jeg har tilbudt dem af tørkost:)

Kommentér på:
Hvis katten kun vil spise tørkost?

Annonce