{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.630 visninger | Oprettet:

Sarah A
Sarah A
Tilmeldt:
25. feb 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Tynd kat... Hjælp til foder.... {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle =)
Er ny herinde på kattegalleri, men ved fra hundegalleri at forum er bare stedet hvor man søger hjælp =)
Jeg har 3 katte og 3 hunde, som bare kommer rigtig godt ud af det sammen.
For omkring 2 måneder siden fik jeg 2 nye katte. En hankat på 5 år og en hunkat på 2 år. De er begge neutraliserede.
Men min lille hankat, som jeg havde i forvejen er bare lille bitte. Ham på 5 år hedder Frank og er en ordentlig basse... Han har fået problemer med nyrerne efter kastreringen, som gør at han får specielt foder. Så er der hunkatten på 2 år, som også er en stor kat, begge de neutraliserede er ret overvægtige. Det foder vi køber specielt til Frank, for hans nyrer er også diæt foder, så det får begge de neutraliserede, men så er der lille Thino, som stadig er hankat. Han havde orm som lille killing da vi fik ham fra en gård, men vi tog til dyrlægen og fik ham tjekket og hoved og r*v og han fik ormekur, men han er stadig rigtig tynd, Thino får sit helt eget foder, de får alle fra Royal Canin og Thinos foder er rigtig lækkert og olieret, men han er stadig vildt tynd. Han vil sjovt nok ikke ave pølser eller generelt kød, helst hans foder og han spiser meget, men er også en meget aktiv kat, både nat og dag. Nærmest som en ADHD kat smiley Han spiser altså bare RIGTIG meget, men han tager bare slet ikke på.. Og han har ikke orm. Hvad skal jeg give ham, for at han tager på? Han er næsten 1 år nu.. Han fejler intet fysisk. Please hjælp!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tynd kat... Hjælp til foder....
  • #1   27. mar 2012 Mon ikke Thino vil tage på, hvis han bliver kastreret (og der er vel i øvrigt ingen grund til ikke at få det gjort)?

    Jeg tror altså ikke, du skal tillægge kastrationen nogen betydning for Franks nyreproblemer.
    Nu ved jeg ikke om nyrediætfoderet kun er tørfoder (?), men hvis det er, vil jeg tro at det vil være godt at give ham noget vådfoder også. Væske er jo vigtigt for nyrer og urinveje.
    Kogt kylling er godt vådfoder til katte med nyreproblemer. Server gerne med kogevandet.

    Jeg ved ikke om jeg misforstår det du skriver:
    **Det foder vi køber specielt til Frank, for hans nyrer er også diæt foder, så det får begge de neutraliserede**,
    men jeg ville ikke give nyrediætfoder til katte, der ikke har problemer med nyrerne, (det er da også alt for dyrt).

    Vådfoder skulle også være godt til overvægtige katte, så jeg vil foreslå, at du indfører mere vådfoder til alle kattene.
    Hvis de ikke er vant til vådfoder, så gør det gradvist, så maverne kan vænne sig til foderskiftet.


  • Sarah A
    Sarah A Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   27. mar 2012 Tinka D:
    Thino skal også kastreres =) Vi har bare ikke lige haft råd, da vi har haft en hund med et opereret ben og nu har hun været falsk drægtig og skal steriliseres og ja... Det bliver nok samtidig de kommer til dyrlægen =)

    Hende der kom og afleverede Frank, sagde bare at han havde nyreproblemer, der gav nyresten, som kom af at han var kastreret. Mere ved vi ikke, vi har ikke oplevet nogle problemer med ham og har heller ikke set blod i hans urin, som hun ellers sagde nemt skete.
    Alt deres foder er tørfoder, men vi har faktisk lige været nede og købe vådfoder, fordi vi fik at vide at det ville være godt til Thino, så han kunne tage på.
    Men vil da gradvist indføre vådfoder til alle kattene =)

    Det med nyrer foderet.
    Det var fordi vi fik at vide at hendes dyrlæge havde sagt, at han skulle have noget specielt foder og vi har ikke turdet springe fra det foder. Det er fra Royal Canin og er rigtig dyrt. Tror vi giver knap 400,- for 3 kilo.
    Og grunden til at hunkatten også får det, er simpelthen for at undgå at fodre med 3 forskellige slags foder... For hun skal have diæt foder... Hun er en MEGA skræmt kat, der gemmer sig hele dagen og så kun kommer ud og spiser og besørger om natten. Hun er ret tryg ved mig og kommer og kæler med mig, men er der nogen andre der bevæger sig, så stikker hun af... Så hun er svær at fodre for sig selv ...


  • #3   27. mar 2012 Ser Thinos afføring fin ud??
    En alm. ormekur bekæmper ikke parasitter som f.eks. giardia.
    Man skal også huske på at en ormekur er helbredende og ikke forebyggende. Derfor kan din kat i princippet få orm, kort tid efter du er færdig med at behandle for orm (gælder dog mest udekatte).


  • Sarah A
    Sarah A Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   27. mar 2012 Vores er kun indekatte og har altid været det og vi har fået ham tjekket for orm, der er ikke noget.. Hans afføring er fin, den er lidt tør og hård, men det varierer lidt =)

  • #5   27. mar 2012 God ide at få ordnet hund og kat samtidig, så kan I nok få lidt rabat smiley

    Jeg kan godt forstå, I ikke har turdet springe fra diætfoderet, og det lader jo også til at det virker efter hensigten, eftersom Frank trives godt på det. Jeg tænker dog, at supplement med vådfoder (= væske) må være godt.
    Din dyrlæge kan måske forklare noget mere om Franks nyrelidelse. Og måske kan du finde nogle tråde her i forum, hvor andre med ”nyrekatte” fortæller om erfaringer med foder …. Ellers lav en tråd og spørg :- )


    Hvorfor skal hunkatten have diætfoder. Altså diæt mod hvad?
    Hvis hun er så skræmt kunne diætfoder til nervøse katte måske være godt. Der findes et foder (vist nok fra RC) der hedder noget med ”Calm” (hvor der er zylkene el. lign beroligende naturmiddel i). Det ville jeg da prøve til en nervøs kat.

    Dejligt at hun trods alt er tryg ved dig. Håber hun med tiden bliver mere tryg generelt.
    Måske Feliway-duft-spreder kunne have effekt på hende…

    Held og lykke med hele banden.


  • Sarah A
    Sarah A Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   27. mar 2012 Skal til dyrlæge med min ene hund imorgen, så kan jeg lige tage Frank med og snakke med dyrlægen om ham =) Og vi er startet ligeså stille op med vådfoder, hvilket de alle var helt tosset med =) Og til det med hunkatten, hun er meget overvægtig, så derfor får hun også det der diæt foder, som dyrlægen gav os. Det er både fedtfattigt og så er det også det foder Frank fik for hans nyrer før og nu =) Vi bruger allerede Feliway og har haft det siden hun kom... Hun er faldet meget til ro i forhold til da hun kom, der var det virkelig kun mig hun ville hilse på, men nu kommer hun frem om aftenen og om morgenen, men dagen igennem gemmer hun sig, men hun er kælen nu og ja.. En skøn mis =)

Kommentér på:
Tynd kat... Hjælp til foder....

Annonce