{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.458 visninger | Oprettet:

marie  K
marie K
Tilmeldt:
28. jul 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Ønsker gode råd fra katteelskere? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg gør det lige kort og overskueligt.

Jeg har nogle tanker vedr. anskaffelse af kat/killing.

1: Nogle katteracer der trives bedre indenfor end andre?

2: Nogle gode erfaringer med at have en kat indenfor?

3: Er en 4 årig pige "stor nok" til at være sød ved en kat?

Mht til at få en kat der skal være inde, har jeg jo som mange andre, bekymringer om at den ikke trives fordi kattens instinkt jo er at være ude og jage mus osv.
Jeg har nogle arb tider der gør at jeg først møder kl. 14.30 og derefter kommer min mand hjem fra arb og derfor vil katten stort set aldrig være alene hjemme - jo fint hvis det er en indekat. Men mit marridt er lidt at anskaffe en kat, der ikke vil trives inden døre. Tænker at regel nr. 1 må være at få en kat, der aldrig har været udenfor, så den ikke ved hvad den går glip af.

Håber at høre fra jer.

Marie K.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ønsker gode råd fra katteelskere?
  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #1   28. jul 2012 Jeg tror bestemt I vil blive en rigtig god kattefamilie. Der er utroligt mange søde og yndige killinger klar til nye familier lige nu. Hvordan jeres datter vil være overfor kattene, afhænger af hvor meget I holder øje og lærer hende. 2 killinger (helst søskende) vil lettere kunne dele hendes entusiasme, så det ikke bliver for meget :o) Bedst at få 2 killinger på et katteinternat, så er de vaccineret og undersøgt for sygdomme, så der ikke straks bliver prolemer med uforudsete dyrlægeregninger. Katte trives fint indendørs. Mine katte har desværre de seneste 6 år kun været ude i snor, og det fungerer fint. Jagt-instinktet tilfredsstilles af jagten på en flue i ny og næ, og deres leg med hinanden. Det er så skønt, når de lægger sig tæt op ad mig og næsten oven på hinanden. Stor succes!!!

  • #2   28. jul 2012 der findes mange forskellige racer der egner sig "bedre" til at være ind end andre.

    med hensyn til inde kat vs. udekat så har jeg det sådan at det kommer an på den enkelte kat. vores den ene var førhen udekat, og kan mærke han savner det.
    vil gerne flytte et sted hen med have så han kan komme ud igen, for synes det er synd.
    vores anden kat har aldrig været ude, og hun viser ikke tegn på at være interesseret i det, og efter vi fik hende hjalp det også på ham da han jo fik en at lege med og som kunne "tage" hans opmærksomhed lidt væk fra det.

    med hensyn til jeres pige, handler det vel bare om at fortælle hende hva man må og ikke må med katten? har ikke selv børn så der kan jeg ikke hjælpe en dyt smiley

    det er kun egen erfaring smiley


  • #3   28. jul 2012 Marie K **Tænker at regel nr. 1 må være at få en kat, der aldrig har været udenfor, så den ikke ved hvad den går glip af. **

    Nemlig.

    Det oplagte valg, synes jeg, er en voksen ene- og inde-vant kat, der er vant til mindre børn.
    Hvis du lærer din datter hvordan man er sød ved katten, så skulle der ikke være noget i vejen for at en 4-årig kan omgås en kat fornuftigt smiley

    Hvis du vil have killing, så overvej to af slagsen - gerne kuldsøskende. (Nogle opdrættere sælger slet ikke killinger til hjem, hvor de skal være enekatte).

    Nogle racer trives generelt bedre som indekatte end andre. Men med en voksen inde- og ene-vant kat, som man på forhånd ved trives godt med de forhold, så er race underordnet, hvad det angår.

    PS: Tænk på, at en lejlighed skal indrettes efter at der bor kat. Fx skal der være højt kradsetræ. Og vinduer og altan skal sikres.

    Der har været lignende tråde før - ser lige om jeg måske kan hitte dem.


  • #4   28. jul 2012 Hej Marie smiley

    Med nok aktivering og stimulans er min erfaring at de trives fint indendørs. Der findes en række typer aktiverings legetøjs ting, og så kan man jo også overveje at træne sin kat eller lufte den i sele, eller bygge et voilere. En legekammerat/ 2 katte er også en god beslutning i forhold til selskab og leg.

    De fleste lære bøger er enige om at 80-100 kvm er et minimum, men man kan jo bygge op i højden med kattehylder, gulv til loft kradsemiljøer, og så er der på sin vis vundet nogle ekstra kvm.

    Jeg tør ikke udtale mig om hvorvidt nogle racer er bedre end andre indendøre, da jeg kun har haft huskat.

    Og jeg har heller ikke erfaring med 4 årige og katte, men en fordel/lille must vil være at finde en killing der er vokset op med børn i hjemmet.


  • #8   29. jul 2012 Vi har kat indenfor og det er intet problem smiley

    og mener bestem togdt en 4 årig kan være sød ved en kat, men jeg ville aldrig lade dem være alene sammen smiley Vores på snart 6 får ikke lov at være alene uden et kvart øje på ham imens smiley Ikke fordi jeg tror katten kunne finde på at gøre noget, men børn er nu engang børn og tænker ikke altid over konsekvensen smiley


  • #10   29. jul 2012 Det siges at Ragdoll er gode indekatte...

    En 4-årig lærer jo hurtigt, hvis I fortæller hende, hvordan hun skal opføre sig, når hun er sammen med katten...

    Da jeg havde indekat, så lavede jeg en rist, som dem der er i komfurer... Den satte jeg tit i vinduet og så et kardsebræt optil, så katten kunne snuse frisk luft og vind.... Hvis I bor i hus, så kan man jo også, hbis man har terrasse eller lignende lave en lille løbegård. Ikke stor men bre så katten kan mærke frisk luft - Men mange har jo indekatte, der trives fint. Min kæreste har indekat, og den har aldrig prøvet andet, så det går fint. Den er 7 år nu... Hvis katten har legetøj og steder hvor den kan komme højt op, så bør der vel ikke være problemer.


  • #11   29. jul 2012 Jeg har 3 katte indenfor samt en killing der har levet ca 10 dage udendørs, indtil videre har det ikke været noget problem at have den inderfor ( også lidt svært at have udekatte når man bor på 2 sa)l

  • #13   29. jul 2012 Der er jo også omplaceringskatte herinde.........

  • marie  K
    marie K Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #14   1. aug 2012 Tak for alle jeres super gode råd! Jeg er syg og vender lige tilbage snarest. Men tak - stor hjælp!

  • #15   2. aug 2012 God bedring..............

Kommentér på:
Ønsker gode råd fra katteelskere?

Annonce