{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.697 visninger | Oprettet:

fra udekat til indekat? {{forumTopicSubject}}

heii, jeg er ny her inde, men jeg har lige et spørgsmål jeg håber i vil svare på (:
jeg skal flytte hjemmefra snart, og jeg har så min dejlige norsk skovkat/main coon hankat som jeg rigtig gerne vil have med. men da jeg skal til byen(bor i en meget lille landsby nu)og bo ser jeg helst at han skal være indekat. er bange for at han bliver kørt ned eller taget, ja i know, er lidt pylret hehe. men kan man godt tage en udekat og så gøre den til indekat? han er 8 måneder, og så har jeg tænkt mig at få ham neutraliseret inden hvis det er.
hvis det vil hjælpe har jeg fået tilbudt en killing på 15 uger, så han kan have lidt selskab indenfor.
og hvordan kan jeg indrette lejligheden bedst mulig til kattene? et kradsetræ er selvfølgelig et must, men er der andet? her snakker jeg lejetøj osv. ikk kattebakke, madskål osv. har fået af vide at det er godt at tænke mere i kubikmeter, når man har indekat (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fra udekat til indekat?
  • N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 92
    #1   6. aug 2012 Personligt ville jeg synes det var rigtig synd og jeg ville aldrig tilbyde min kat det hvis den først var vant til at være udekat.

    Så hellere købe en killing.

    Men du må hellere vente og høre hvad de mere garvede katteejere siger.


  • #2   6. aug 2012 tænker også at det vil være bedst bare at få killingen, og lade ham blive ved min mor. men han er rigtig glad for mig, og mig for ham, men jeg vil bare ikk turde lade ham være udekat når det er inde i byen. og jeg vil hellere lade ham blive hos min mor en risikerer at han bliver kørt ned.

  • #3   6. aug 2012 Det kan godt lade sig gøre , men spørgsmålet er hvor godt det kommer til at gå , du skal tænke på at det er hans frihed du stjæler , og det er ikke sikkert den kan undvære udelivet

  • #5   6. aug 2012 Det kan sagtens lade sig gøre. Ham den blåtabby jeg har fik jeg for næsten 1 år siden efter jeg samlede ham op efter han var blevet ramt af en bil. Han var en mager lille ussel kat dengang som virkelig bar præg af at være en kat der selv skulle finde føde og var ikke kastereret.
    Nu er han kastereret og er blevet en flot kat og han har ikke én eneste gang givet tegn til at han gerne vil ud, han sidder kun i vinduet til tider og kigger på fugle, men det er sjældent. Han vil hellere ligge i favnen af en ;o)


  • #7   6. aug 2012 Da der er MC i ham, så tænker jeg lidt at lade ham blive ved din mor. Det er jo en robust god udekat, og ved han har været ude førhen, så ville det måske være synd at tage ham indenfor...lidt ligesom at komme i fængsel tænker jeg...

  • #8   6. aug 2012 okay, kan se at det ikk helt går, så han må blive hos min mor.

  • #11   6. aug 2012 off topic så har der længe været snak om neutralistion, fordi han har en krølle på halen, og jeg tænker at den kan være arvelig. i hans kuld er han den eneste der har det, men i et andet kuld med samme far bare en anden mor var der et par killinger der havde det. halen minder sådan lidt om en grisehale. fandet lige et billede af en anden der også har det: http://www.kattegalleri.dk/fotoalbum/diverse_kat/10617-ikke_normal_kat

  • #15   6. aug 2012 Nina **Det kan sagtens lade sig gøre**

    At det kan lade sig gøre for nogle katte, betyder sandelig ikke, at det kan lade sig gøre for alle katte, så det er bestemt ikke så "sagtens".

    Og Liv - din kat bør altså neutraliseres under alle omstændigheder.


  • #16   6. aug 2012 Og enig med Felis **Fordi når han bliver kønsmoden, så vil han med garante begynde at strejfe når han kan lugte hunner i løbetid...og så kan han enten helt forsvinde elelr være væk i månedsvis og komme hjem i halvvild tilstand og ligne noget der er løgn, pelsen i laser, arrede ører hvor der mangler stykker af, måske knækkede hjørnetænder efter slåskampe o.s.v.

    Det er et hårdt liv for en fertil kat at hævde sit territorium og slås med andre hanner om retten til at parre hunkattene...og en anden ting er, at der er 99 % risiko for, at han også vil begynde at strinte huset til med meget ildelugtende hankattepis for at afmærke sit område **

    Vil bare tilføje til dette, at I som ejere af en fertil hankat, vil være medvirkende til at der fødes uønskede killinger.


  • #17   6. aug 2012 hov, ... og det havde Lone allerede skrevet, men en vigtig ting kan ikke gentages for tit smiley

  • #18   6. aug 2012 Det der med indretning til kat , skal jeg selv have lavet hylder oppe under loftet til katten smiley

    Så kan den rende rundt deroppe og hygge sig smiley

    Læste et sted at de ikke behøves at have så meget gulv-plads , så længe de kan komme op i højden smiley


  • #19   6. aug 2012 Uden at have læst alle indlæg igennem kan jeg dele min egen erfaring på området:
    For nogen katte kan det godt lade sig gøre, men det er ikke optimalt for dem.
    Min egen hankat var udekat i ca 3 år og blev så indekat da vi skulle bo et andet sted, han har affundet sig med det, men har også været en frustreret kat: Han har pevet meget, ødelagt alt fra seng til stole og vindueskarme. prøvede løsningen med en katte ven men det var ikke noget særlig trøst for ham.
    Hvis katten er en af dem der helst bare ligger inde selvom den har mulighed for at gå ud er chancen for succes nok størst, og så en masse muligheder for aktivitet inde


  • #22   7. aug 2012 Ro på, han er altså kun 7 måneder, og dyrlægen har ikk ville neutralisere ham før. De anbefaler at de gøres omkring kønsmodning, og han først for nylig er blevet kønsmoden.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #24   7. aug 2012 Han kan sagtens blive kastereret nu eller have blevet det for ca 4 måneder siden. smiley

    Alle mine katte er blevet kastereret/steriliseret da de var 11-12 uger.


  • #25   7. aug 2012 dyrlægen har ikk ville gøre det før, hvorfor ved jeg ikk. mener hun sagde noget med kattens udvikling.

  • #28   8. aug 2012 Lone J , Min har ikke været ude smiley , og jeg har slet ingen erfaring med at få en ude til en indekat , så det vil jeg slet ikke sige noget om .

    TS spørger jo også om indretning til kat generelt ( som jeg kan læse ) , og kom bare med input til det smiley ikke andet smiley


  • #30   8. aug 2012 "hvis det vil hjælpe har jeg fået tilbudt en killing på 15 uger, så han kan have lidt selskab indenfor.
    og hvordan kan jeg indrette lejligheden bedst mulig til kattene? et kradsetræ er selvfølgelig et must, men er der andet? her snakker jeg lejetøj osv. ikk kattebakke, madskål osv. har fået af vide at det er godt at tænke mere i kubikmeter, når man har indekat "

    Her læser jeg så at det kan være til alle katte ... altså et generelt spørgsmål.


  • #31   8. aug 2012 Altså ( kæft jeg er dårlig til at formulere mig ... ) at det er ligeså meget til den anden kat som ikke har været ude smiley

    Og det er jo ikke sikkert at TS beholder udekatten smiley

    Men ja hva f*nden ... hvis hun kan bruge rådet er det ligemeget til hvilken kat og hvis kat det egentlig er .... alle kan bruge rådet ..


  • #33   8. aug 2012 Hehe Lone J smiley kram

  • #34   11. aug 2012 Der er en bruger herinde, som har været ekstremt kreativ. Hun har simpelthen lavet gangbroer og hylder, træstiger og meget andet til sine katte. det ser fantastisk flot ud.

    Det er dog ikke sikkert han vil trives som indekat alligevel, når nu han har været udenfor. Men man kan da forsøge med et godt kreativt miljø indenfor, så han ikke kommer til at kede sig.


  • #35   11. aug 2012 De kan blive neutraliseret så snart de vejer 2 kg. Fra den vægt kan de få anestæsi. Vi har to ungersvende på 1 år. De blev "ordnet" omkring 14 ugers alderen tror jeg nok det var - eller var det 12 uger??? Jeg kan ikke huske det, men i det lag der.

    Så kan det være han ikke vil have helt så travlt med at komme ud af røret.


  • #36   11. aug 2012 Okay, fik lige læst resten. jeg ville tage imod den lille ny killing og nøjes med at tage den med. der er ingen garanti for at ham du har nu vil kunne trives som indekat, nu da han har fået sanserne åbnet op for naturen derude.

  • #37   8. mar 2013 Er helt enig med felis,det er ikke for sent,men skal gøres nu. Jeg har altså osse hørt at det kan være for tidligt,det var noget med deres hormoner. Jeg havde engang for mange år siden,den mest kælne kat,da den blev kastreret i en meget tidlig alder,blev den underlig,var mindre kælen end før neutralisering. Så der kan godt ske ændringer med katten i den negative retning,hvis det bliver gjort for tidligt. Så den har en pasende aldre nu smiley der er osse nogle opdrætter der ikke vil få dem neutraliseret inden de bliver 12 uger og skal hjemmefra,af samme årsag.

  • #38   8. mar 2013 Ser først nu,at det jo er nogle gamle beskeder fra august 2012,ja det havde jeg ikke lige opdaget.ja bedre sent end aldrig siger man jo hi hi. smiley

  • #39   8. mar 2013 Susanne s, den kan jeg stikke smiley kom for nylig til at svare på et indlæg fra 2005 smiley

  • #40   8. mar 2013 Udekat til Indekat: Der er størst sandsynlighed for at det ikke vil lykkes, det er meget nemmere at gå den modsatte vej. Min kat der startede livet som indekat kan slet ikke tåle at blive holdt inde i bare 3 dage efter han blev til en udekat. Han får helt kuller af det, så det gøres kun hvis det er absolut nødvendigt. han er ellers en kat der har været vandt til ændringer i hans dagligdag(flyttede til uk, tilbage til dk osv.)

    Neutralisering: Ja der kan være hormon problemer hvis det gøres tidligt. Min dyrlæge anbefalede at få det gjort ved 6måneders alderen da deres hormoner burde være ved at stabilisere sig og det ville være før de blev kønsmodne.

    Indekat miljø:Selvom mine katte er udekatte så tilbrænger de meget tid hjemme og derfor gør jeg meget for at de har et godt indedørs miljø at befærde sig i. De har kradsetræet der er store nok til at de kan strække sig fuldt ud når de står på bagbenene og de har hylder i det ene hjørne de kan hoppe op på og sove i fred. (så gæster der måske ikke forstår at katten vil have fred ikke kan nå dem.) mine katte er så også notoriske for at vælte ting ned så alt glas/porcelæn/keramik pynt eller brugskunst jeg har er forsvarligt sat ind i vintrineskabe da kattene hoppe op på alt. smiley


Kommentér på:
fra udekat til indekat?

Annonce