Hvad er årsagen til, at huskatte ikke {{forumTopicSubject}}
Hvad er årsagen til, at huskatte ikke er "IN" mere??
Jeg ser så mange katte der ikke er "ægte" huskatte... De er enten blandinger af ikke "dokumentérbar" herkomst (altså farfars farmors søster var vistnok racekat) eller blandinger af racekat/huskat.
Det lyder så fint, at katten er en blanding mellem det ene og det andet.
Det er bare så ærgeligt, for den danske huskat som vi kender den, er faktisk ved at være en sjældenhed.
Mange vil ikke vedkende sig, at være slave for den vidunderlige lille huskat, og der skal partout blandes den ene eller anden (eller flere) racer ind over..
Hvis ikke der lige er blandet en eller anden race ind over, så skrives der lystigt i utroligt mange profiler, at katten er en blanding - selvom man ikke lige kan sige hvem hverken far eller mor er....
Hvorfor ikke bevare huskatten?? hvorfor er den så "kedelig"??
Jeg synes det er så skammeligt, at huskatten er ved at miste sit værd, og det bedrøver mit "Sure" katteelskende hjerte....
dec 2005
Følger: 15 Følgere: 15 Katte: 10 Emner: 91 Svar: 570
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 1.411
Den skønne og dejlige race skal da bestemt ikke uddø pga forfængelighed eller fordi,at man føler det "nedværdigende" at have en Huskat.
Enig,Annette ;o)
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Jeg savner bare at man kan sige "nøøøøj en smuk huskat".... i stedet for "nåååhh endnu en blanding af racer"
Ikke et ondt ord om blandingerne, men nogle gange synes jeg bare, at det ikke er "fint nok", at have en god "gammeldags" huskat mere.....
nov 2006
Følger: 59 Følgere: 58 Emner: 105 Svar: 577
mar 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 4 Emner: 152 Svar: 1.676
I mine øjne er alle katte lige meget værd.. race eller huskat..
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Katte: 4 Emner: 83 Svar: 634
Caritzo er vel også huskat, selvom han ikke ligner helt... Men tja han er en kat og skøn som han er...
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 1.411
Vil da gerne se ham ;o)
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Emner: 379 Svar: 4.278
daffy er nok en blandingskat, men i min verden er han en ganske alm huskat.
trixie er så en blanding af en art og efter sigende skulle der være noget bengaler i hende og det passer squ udmærket på hendes figur og væremåde.
men uanset om det er racekatte,blandinger el ej elsker jeg squ de 2 ballademisser.
tror så desværre det er nogle opdrættere og katteklubber der er med til at gøre huskatten dårligere og mindre "værd"end den er.
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 274 Svar: 2.740
Har lidt på fornemmelsen, nogen ser ned på huskatte....
Jeg synes enhver kat har sin charme - racekat som huskat
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Emner: 379 Svar: 4.278
nov 2006
okt 2006
Jeg er måske ikke lige verdens bedste til at give bedømmelser - heller ikke hos dem jeg snakker meget med, men det skyldes i høj grad at jeg er mere optaget af at læse om kattene og glemmer at give en bedømmelse.
Jeg har endnu til dato ikke givet lav og mener bestemt heller ikke jeg har givet middel til nogen kat..
Alle katte betyder noget, men det jeg vil med dette indlæg er vel nærmest, at respektere huskatten for det den er. For jeg (personligt) synes det er synd, at nogle ikke synes at huskatten er "noget værd"
Det er sq ikke så nemt at forklare lige nu.
Jeg er VILD med huskatten, og vores lille hushittemis kommer ALDRIG herfra. Han er så skøn og dejlig, og så har han et eller andet over sig, vores racekatte ikke har (noget udefinérbart)
okt 2006
Jeg er helt enig med dig i, at mange huskatte er mindst lige så flotte som racekattene - nogle endda flottere (efter min mening) Derfor finder jeg det så ærgeligt, at huskatten ikke er mere værdsat hos nogle af de der har huskatte ;-))
Håber I kan forstå, hvad det er jeg prøver at forklare lige nu *rød*
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 274 Svar: 2.740
Ditte A: Jeg forstår så heller ikke hvorfor Blue Ice ikke vinder, det er jeg forberedt på hver gang vores to katte dyster
Johnny: Godt at høre vi er enige for engangs skyld
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Katte: 4 Emner: 83 Svar: 634
Men jeg er opvokset med huskatte og elsker dem, synes de er super smukke på hver deres måde og kommer altid til at have en i mit hjem... Caritzo er nok den af mine jeg synes er smukkest, men det er nok lidt fordi han er eget avl og hans mor betød alt for mig og han er det eneste jeg har tilbage af hende... Men regner med han skal være far senere på året...
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
nogen må jo gøre dem mere værd som blanding...
okt 2006
hvad mener du?? Jeg kan ikke helt forstå det ;-))
nov 2006
heldigt det er sjov og ballade jeg ved jo godt jeg har KG's skønneste katte GG
okt 2006
Det er mine katte, der er KGs sødeste og dejligste katte ;-))
Sådan er DET bare *GGG*
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
sep 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 31 Svar: 461
Jeg vil ikke på nogen måde generalisere med det følgende - men der er opdrættere der "ser ned" på huskatten - i hvert fald i udstillingssammenhæng. Det var udtalelser fra sådanne der fik mig til at forfatte min artikel i Kattemagasinet og jeg står ved hvert eneste ord af den.
Herhjemme er mine huskatte lige så højt skattet som min Coon, hvis ikke mere, fordi jeg har haft dem i længere tid og kender dem bedre.
Og hvis jeg personligt har en tendens til at "se ned" på noget i katteverdenen, må jeg nok indrømme at det er de blandingskatte der er lavet med vilje. Synes det er synd og skam - for racekattene men da især også for huskattene.
jan 2006
Følger: 44 Følgere: 43 Katte: 4 Emner: 5 Svar: 353
Vi har jo 3 skønne, smukke og dejlige huskatte Ozzy, Sille og Trisse, som vi er MEGET stolte over...
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Kissers forældre aner jeg intet om, da hun fulgte med da jeg kom sammen med kæresten..
Rottweiler er tidligere gårdkat (som også går under huskat ;)) og begge hans forældre er gårdkatte (hhuskatte).. Så har jeg så gættet mange gange hvad der kunne være i ham
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
altså jeg er os enig i at husmisser er dejlige :o)
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
mar 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 30 Svar: 393
Jeg har skrevet dem som værende huskatte, på trods af at de 3 af dem nok er blandinger. ! vides det med sikkerhed at mor er Birmakat. " af dem, mener dyrlægen, og andre kyndige kattemennesker at der er MC i den ene og bengaler i den anden.
For mig er det huskatten der er mest værd, det er den der står mit hjerte nærmest.
Man ser ofte i annoncer at huskatte-killinger gives væk, hvorimod folk uden blussel forlanger 1000, eller mere hvis de liiige kan klemme en racekat i killingerne.
Misforstå mig ikke, jeg synes alle katte skulle koste noget, men ikke i 100 år om jeg vil give 1000, for en killing af tvivlsom herkomst, når jeg kan få en gratis, eller køre på internat og give 600 for en kat der er neutraliseret, vaccineret og øremærket.
Men der er desværre mange der synes det er fedt at kunne sige: "min kat er halvt perser/MC/siameser eller what ever".
Og derfor er der mange der hovedløst avler på blandinger, for så giver det lidt i kassen.
Hilsen Dorte og de 12 nusse-misser.
feb 2007
Følger: 2 Emner: 10 Svar: 171
Det kan dog ændre sig, og skyldes nok mest de huskatte vi havde hjemme som bare brugte hjemmet som hotel og ikke var særlig kælne. Hos vennerne er huskattene dem som man aldrig ser når man er der.
mar 2007
Så skal du se kælne huskatte.
Jeg har nemlig ikke andet, og her i huset er de ikke til at slippe for.
Så bare sig til, så sætter jeg kaffe over, så kan du "tabe" dit hjerte til huskatten...
Mine er jo de lækreste i verden, ved du nok *gg*
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
men jeg tror desværre at de ikke regnes for ligevær med racekatte og blandingskatte, fordi der er så stor en "overproduktion" af dem.
Huskatte er en "få og smid væk når det passer dig kat " for mange mennesker.....
Tror det ville hjælpe huskatte meget, hvis der var en højere pris på dem, eller hvis det var gratis at få sin huskat neutraliseret.
(link fjernet)
dec 2005
Følger: 231 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 46 Svar: 357
Men hun var nu ikke en ægte hunkat nej for hun var en hun(d)kat der var en hankat som blev en intetkøns kat som var en meget køn kat.
Forklaring følger her: Hun var en hun kat som blet opdrage af mine forælders men så opdage jeg at hun havde to ting som tøser jo ikke har og blev derfor neutraliseret og hun som han jo stadig blev kaldt og altid vil blive kaldt en meget køn kat så ergo var hun(D) en hankat som var en intetkøns kat som var en meget køn kat ikke sandt ;D
Mega Knuzere
Lene M.
feb 2007
Følger: 72 Følgere: 70 Katte: 5 Emner: 55 Svar: 1.630
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Huskatte er jo ikek bare en standart, men et virvar af alle racerne blandet sammen på de underligste måder *g*
mar 2007
Du skriver bare hvornår.
Jeg har næsten altid kaffe på kanden, og en øl eller sodavand er der da også.
okt 2006
Det handler ikke om at nogen er "de onde" og kun har racekatte ;-))
Det jeg er lidt forundret over, er alle de katte herinde, der står under blandingskatte, hvor man har fået den fra en gård / internat / hjem, hvor man ikke kender til forældrenes ophav. MEN alligevel bliver de placeret under blanding af racer.
Det virker på mig som om at huskatten ikke er noget "værd", så længe den er "ren" huskat..
Mange gange kan man læse "jeg synes den ligner en *...set selv race ind ... * og må bestemt være en blanding af denne race, eller også kan man læse sig frem til, at oldefars mormor var muligvis vistnok noget med en race ...
Jeg synes det er så ærgeligt, at huskatten ikke har større respekt, for uden den ville vi jo ikke - på et eller andet plan - have den begejstring for de racer vi har i dag...
Jeg kan sagtens forstå de mennesker, der vælger en bestemt race, fordi de ved hvad de vil have.. for pokker - jeg har da selv et opdræt af norske skovkatte, fordi jeg er så vild med den race, men jeg er stadigvæk lidt sørgmodig over huskattens "fald" i anseelse...
Lad os da bevare vores smukke og underfundige huskat, som måske var grundstenen til alle vores racekatte...
Hvad er årsagen til, at huskatte ikke