{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
399 visninger | Oprettet:

Hvad er årsagen til, at huskatte ikke {{forumTopicSubject}}

Hvad er årsagen til, at huskatte ikke er "IN" mere??

Jeg ser så mange katte der ikke er "ægte" huskatte... De er enten blandinger af ikke "dokumentérbar" herkomst (altså farfars farmors søster var vistnok racekat) eller blandinger af racekat/huskat.

Det lyder så fint, at katten er en blanding mellem det ene og det andet.

Det er bare så ærgeligt, for den danske huskat som vi kender den, er faktisk ved at være en sjældenhed.

Mange vil ikke vedkende sig, at være slave for den vidunderlige lille huskat, og der skal partout blandes den ene eller anden (eller flere) racer ind over..
Hvis ikke der lige er blandet en eller anden race ind over, så skrives der lystigt i utroligt mange profiler, at katten er en blanding - selvom man ikke lige kan sige hvem hverken far eller mor er....

Hvorfor ikke bevare huskatten?? hvorfor er den så "kedelig"??

Jeg synes det er så skammeligt, at huskatten er ved at miste sit værd, og det bedrøver mit "Sure" katteelskende hjerte....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er årsagen til, at huskatte ikke
  • #1   21. maj 2007 Jeg har altid kun haft huskatte, og nøj hvor ville jeg ikke bytte mine tre dejlige 'hus drenge' for alverdens racekatte smiley En huskat kan være akkurat ligeså fin og dejlig som en perser, main coon, norsk skovkat, osv., sådan ser jeg i hvert fald på det (:

• #2   21. maj 2007 Jeg har også set at en masse dejlige og smukke Huskatte bliver oprettet under Blandinger af racer...synd og skam,for de er da en race for sig,som er lige så højt værdsat som andre racer.Synes bestemt ikke,at det er en "skam" at skrive,at ens dejlige og smukke misser er en vaskeægte Huskat.Håber da bestemt ikke,at det opfattes sådan,at det ikke er in,at have en Huskat...havde da selv en indtil for nylig og hun var lige så skattet og elsket som mine andre ;o)

Den skønne og dejlige race skal da bestemt ikke uddø pga forfængelighed eller fordi,at man føler det "nedværdigende" at have en Huskat.

Enig,Annette ;o)

• #3   21. maj 2007 He he jeg ved godt at der er nogle der har en vaske ægte huskat - mig selv inklusiv ;-))

Jeg savner bare at man kan sige "nøøøøj en smuk huskat".... i stedet for "nåååhh endnu en blanding af racer"

Ikke et ondt ord om blandingerne, men nogle gange synes jeg bare, at det ikke er "fint nok", at have en god "gammeldags" huskat mere.....

• #4   21. maj 2007 jeg elsker alle katte også huskatte især min hittemis og så elsker jeg min fars terminator som også er herinde men ikke har så mange kommentatar og ikke rigtig gider være herinde mere

• #5   21. maj 2007 Huskatten er da en af de dejligste racer... min elskede Felix var huskat og det er Cirkeline og Bella osse.. elsker dem overalt på jorden og Fernando er da bestemt ik mere værd end dem fordi han er en race kat.. synes osse det er synd og skam at nogle folk ligesom er "flove" over at sige de har en skøn huskat..
    I mine øjne er alle katte lige meget værd.. race eller huskat..

• #6   21. maj 2007 Min Høne er da også en dejlig huskat og hun er da min lille prinsesse... smiley

Caritzo er vel også huskat, selvom han ikke ligner helt... Men tja han er en kat og skøn som han er...

• #7   21. maj 2007 Nej,sjovt nok Ditte,så får de ikke så mange kommentarer..øv øv øv...det er rigtig synd,for alle katte er dejlige og charmerende uanset hvad...Har du et link til din fars terminator ??
    Vil da gerne se ham ;o)

• #8   21. maj 2007 jeg vil så lige sige at i min verden er en kat en kat uanset om det er en racekat eller ej.
    daffy er nok en blandingskat, men i min verden er han en ganske alm huskat.
    trixie er så en blanding af en art og efter sigende skulle der være noget bengaler i hende og det passer squ udmærket på hendes figur og væremåde.
    men uanset om det er racekatte,blandinger el ej elsker jeg squ de 2 ballademisser.
    tror så desværre det er nogle opdrættere og katteklubber der er med til at gøre huskatten dårligere og mindre "værd"end den er.

• #9   21. maj 2007 Det virker som at racekattene er "mere værd" på en måde, det er ofte dem der vinder over huskattene i udfordringer, og dem der får højst bedømmelse osv... Jeg forstår det ikke helt... Jeg har selv huskat og har aldrig haft andet, og jeg synes der er mange huskatte der er mindst ligeså flotte osv som nogen racekatte.....

Har lidt på fornemmelsen, nogen ser ned på huskatte....

Jeg synes enhver kat har sin charme - racekat som huskat smiley

• #10   21. maj 2007 lena s: lige præcis der har du fat i et eller andet

• #11   21. maj 2007 åhhhh lena du skulle snakke sådan som i banker mine blue ice i udf haha

• #12   21. maj 2007 Jeg skelner ikke om det er en huskat, blanding af racer eller en racekat, når jeg giver en bedømmelse.

Jeg er måske ikke lige verdens bedste til at give bedømmelser - heller ikke hos dem jeg snakker meget med, men det skyldes i høj grad at jeg er mere optaget af at læse om kattene og glemmer at give en bedømmelse.

Jeg har endnu til dato ikke givet lav og mener bestemt heller ikke jeg har givet middel til nogen kat..

Alle katte betyder noget, men det jeg vil med dette indlæg er vel nærmest, at respektere huskatten for det den er. For jeg (personligt) synes det er synd, at nogle ikke synes at huskatten er "noget værd"

Det er sq ikke så nemt at forklare lige nu.
    Jeg er VILD med huskatten, og vores lille hushittemis kommer ALDRIG herfra. Han er så skøn og dejlig, og så har han et eller andet over sig, vores racekatte ikke har (noget udefinérbart)

• #13   21. maj 2007 Lena

Jeg er helt enig med dig i, at mange huskatte er mindst lige så flotte som racekattene - nogle endda flottere (efter min mening) Derfor finder jeg det så ærgeligt, at huskatten ikke er mere værdsat hos nogle af de der har huskatte ;-))

Håber I kan forstå, hvad det er jeg prøver at forklare lige nu *rød*

• #14   21. maj 2007 Tina M: Jeg synes OFTE racekaten vinder over huskatten - men ikke hver gang smiley

Ditte A: Jeg forstår så heller ikke hvorfor Blue Ice ikke vinder, det er jeg forberedt på hver gang vores to katte dyster smiley

Johnny: Godt at høre vi er enige for engangs skyld smiley hehe

• #15   21. maj 2007 Hold da op jeg er vågen i dag, hvordan kan jeg glemme min lille Elmer han er jo ren huskat, hvis man kan kalde det for det!!!

Men jeg er opvokset med huskatte og elsker dem, synes de er super smukke på hver deres måde og kommer altid til at have en i mit hjem... Caritzo er nok den af mine jeg synes er smukkest, men det er nok lidt fordi han er eget avl og hans mor betød alt for mig og han er det eneste jeg har tilbage af hende... Men regner med han skal være far senere på året...

• #16   21. maj 2007 der må jo være en grund til at race katten bliver sat højere og derfor os nævnt under blandingen...

nogen må jo gøre dem mere værd som blanding...

• #17   21. maj 2007 Sabrina

hvad mener du?? Jeg kan ikke helt forstå det ;-))

• #18   21. maj 2007 tina du kan bare dyst med mig jeg taber halvdelen af mine udf, GG
    heldigt det er sjov og ballade jeg ved jo godt jeg har KG's skønneste katte GG

• #19   21. maj 2007 Næææhh Ditte

Det er mine katte, der er KGs sødeste og dejligste katte ;-))
    Sådan er DET bare *GGG*

• #20   21. maj 2007 Ved ikk om det er blevet nævnt men tror ofte mange har en ønske om den er en blanding og sætter den der.. samt mange ved ikk hvordan en huskat ser ud og regner måske med det er dem som lever på gårde osv.. men jeg er ihvertfald glad for min huskat som kan være en værre snakkesjatøjl..

• #21   21. maj 2007 Jeg undrer mig også over, at huskatten er kommet så langt ned i kattehierarkiet efterhånden.

Jeg vil ikke på nogen måde generalisere med det følgende - men der er opdrættere der "ser ned" på huskatten - i hvert fald i udstillingssammenhæng. Det var udtalelser fra sådanne der fik mig til at forfatte min artikel i Kattemagasinet og jeg står ved hvert eneste ord af den.

Herhjemme er mine huskatte lige så højt skattet som min Coon, hvis ikke mere, fordi jeg har haft dem i længere tid og kender dem bedre.

Og hvis jeg personligt har en tendens til at "se ned" på noget i katteverdenen, må jeg nok indrømme at det er de blandingskatte der er lavet med vilje. Synes det er synd og skam - for racekattene men da især også for huskattene.

• #22   22. maj 2007 Ja, jeg syntes nu at huskatte er noget af det mest dejlige...
    Vi har jo 3 skønne, smukke og dejlige huskatte Ozzy, Sille og Trisse, som vi er MEGET stolte over...

• #23   22. maj 2007 øh en ægte huskat er netop katteman ikek kender rødderne på, ellers er det en blanding..

Kissers forældre aner jeg intet om, da hun fulgte med da jeg kom sammen med kæresten..

Rottweiler er tidligere gårdkat (som også går under huskat ;)) og begge hans forældre er gårdkatte (hhuskatte).. Så har jeg så gættet mange gange hvad der kunne være i ham smiley

• #24   22. maj 2007 annette: jamen folk må jo tro at den ermere værd hvis man nu siger at en eller anden tip oldefar er mco eller noget andet...

altså jeg er os enig i at husmisser er dejlige :o)

• #25   22. maj 2007 Den kat jeg til dato har elsket mest er min sorte huskat, som jeg desværre ikke har mere. Vi havde en "mental" kontakt, som jeg ikke har oplevet siden....... og det er ikke fordi jeg ikke holder vildt af de katte, jeg har nu smiley

• #26   22. maj 2007 Jeg har 12 katte.......

Jeg har skrevet dem som værende huskatte, på trods af at de 3 af dem nok er blandinger. ! vides det med sikkerhed at mor er Birmakat. " af dem, mener dyrlægen, og andre kyndige kattemennesker at der er MC i den ene og bengaler i den anden.

For mig er det huskatten der er mest værd, det er den der står mit hjerte nærmest.

Man ser ofte i annoncer at huskatte-killinger gives væk, hvorimod folk uden blussel forlanger 1000, eller mere hvis de liiige kan klemme en racekat i killingerne.

Misforstå mig ikke, jeg synes alle katte skulle koste noget, men ikke i 100 år om jeg vil give 1000, for en killing af tvivlsom herkomst, når jeg kan få en gratis, eller køre på internat og give 600 for en kat der er neutraliseret, vaccineret og øremærket.

Men der er desværre mange der synes det er fedt at kunne sige: "min kat er halvt perser/MC/siameser eller what ever".

Og derfor er der mange der hovedløst avler på blandinger, for så giver det lidt i kassen.

Hilsen Dorte og de 12 nusse-misser.

• Miss *
    Miss * Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 2 Emner: 10 Svar: 171
    #27   22. maj 2007 Jeg ser ikke ned på huskatte. Men vil selv (altid) foretrække en racekat hvor jeg kan regne nogenlunde med temperamentet. Desuden har huskatte ikke den lange næse eller de radarører som jeg er så glad for.

Det kan dog ændre sig, og skyldes nok mest de huskatte vi havde hjemme som bare brugte hjemmet som hotel og ikke var særlig kælne. Hos vennerne er huskattene dem som man aldrig ser når man er der.

• #28   22. maj 2007 Camilla, jeg giver kaffe!!!!!

Så skal du se kælne huskatte.

Jeg har nemlig ikke andet, og her i huset er de ikke til at slippe for.

Så bare sig til, så sætter jeg kaffe over, så kan du "tabe" dit hjerte til huskatten...

Mine er jo de lækreste i verden, ved du nok *gg*

• #29   22. maj 2007 Huskatte er dejlige
    men jeg tror desværre at de ikke regnes for ligevær med racekatte og blandingskatte, fordi der er så stor en "overproduktion" af dem.
    Huskatte er en "få og smid væk når det passer dig kat " for mange mennesker.....

Tror det ville hjælpe huskatte meget, hvis der var en højere pris på dem, eller hvis det var gratis at få sin huskat neutraliseret.

(link fjernet)

• #30   22. maj 2007 Jeg har også racekatte men jeg vil under INGEN omstændigheder være foruden de ÆGTE HUSKATTE det må jeg da indrømme. For bare se på (Rulle) Marie Mogensen, frk. for hun er da bare helt vild skøn og dejlig og min første huskat som jeg også savner helt vildt var da også en pragful huskat med en skøn karakter og hver gang at jeg sang en af Chis de Burgs sange ved navn "Patricia The Stipper" så smuttede hun op for at markere som for at fortæller mig at det lød nu altså ikke godt så det blev da hurtigt til huset partytrick.

Men hun var nu ikke en ægte hunkat nej for hun var en hun(d)kat der var en hankat som blev en intetkøns kat som var en meget køn kat.

Forklaring følger her: Hun var en hun kat som blet opdrage af mine forælders men så opdage jeg at hun havde to ting som tøser jo ikke har og blev derfor neutraliseret og hun som han jo stadig blev kaldt og altid vil blive kaldt en meget køn kat så ergo var hun(D) en hankat som var en intetkøns kat som var en meget køn kat ikke sandt ;D

Mega Knuzere

Lene M.

• #31   22. maj 2007 hehe dorthe vil da meget gerne komme og besøg dine kælende katte.. hik..

• #33   22. maj 2007 Camilla C - Det kan du sagtens få huskatte der har..

Huskatte er jo ikek bare en standart, men et virvar af alle racerne blandet sammen på de underligste måder *g*

• #34   22. maj 2007 Jamen angel, du skal være så hjerteligt velkommen.

Du skriver bare hvornår.

Jeg har næsten altid kaffe på kanden, og en øl eller sodavand er der da også.

• #35   22. maj 2007 *Christina*

Det handler ikke om at nogen er "de onde" og kun har racekatte ;-))

Det jeg er lidt forundret over, er alle de katte herinde, der står under blandingskatte, hvor man har fået den fra en gård / internat / hjem, hvor man ikke kender til forældrenes ophav. MEN alligevel bliver de placeret under blanding af racer.
    Det virker på mig som om at huskatten ikke er noget "værd", så længe den er "ren" huskat..
    Mange gange kan man læse "jeg synes den ligner en *...set selv race ind ... * og må bestemt være en blanding af denne race, eller også kan man læse sig frem til, at oldefars mormor var muligvis vistnok noget med en race ...

Jeg synes det er så ærgeligt, at huskatten ikke har større respekt, for uden den ville vi jo ikke - på et eller andet plan - have den begejstring for de racer vi har i dag...

Jeg kan sagtens forstå de mennesker, der vælger en bestemt race, fordi de ved hvad de vil have.. for pokker - jeg har da selv et opdræt af norske skovkatte, fordi jeg er så vild med den race, men jeg er stadigvæk lidt sørgmodig over huskattens "fald" i anseelse...

Lad os da bevare vores smukke og underfundige huskat, som måske var grundstenen til alle vores racekatte...

Kommentér på:
Hvad er årsagen til, at huskatte ikke

Annonce