2.852 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

aflivning af kat aflivning af kat

I går kom min søde mikapigen i missehimlen. Mit spørgsmål er hvor man afliver en kat. Min dyrlæge gav hende ikke noget beroligende men sprøjtede det aflivnings noget direkte i hendes lever, så hun faldt om med det samme, men døde så først 7 min senere. er det normalt den måde hun er blevet aflivet på????

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng gardinstang i betonvæg 300 kr.
  • Hækklipning 2.500 kr.
  • Hækklipning og busk beskæring, 1 stk 1.450 kr.
  • montering af to plafond lamper 1.000 kr.
  • Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  aflivning af kat
  • #1   1. apr 2011 Det skal da ikke i leveren !? Det skal da bare i blodbanerne :s og de skulle gerne sove ind efter få minutter .

• #2   1. apr 2011 Jeg mener at have hørt at det er en meget smertefuld måde at blive aflivet på :s det er da ikke meningen den skal ligge og lide i så mange minutter, den skal dø med det samme!

• #3   1. apr 2011 (link fjernet)
    Læs selv :s det lyder sku ikke for godt det din dyrlægen har gjort

• #4   1. apr 2011 Ja signe som det fremgår af mit link hjerte stoppe med at slå efter kort tid , IKKE 7 minutter , er du gal det er længe !

• #5   1. apr 2011 synes også det var en meget mærkelig måde, tænkte det måske var en ny metode. Men har aldrig hørt om man gjorde sådan

• #6   1. apr 2011 det er også den måde jeg synes man afliver dyr på.

• #7   1. apr 2011 Det lader til at din dyrlæge er en værre en! Det mest humane er faktisk at skyde katten, den mærker intet, og opdager intet fordi det går så hurtigt.

• #8   1. apr 2011 Katten mærker nærmest heller ikke stikkende , den blir jo beroliget først som foregår i nakken , hvilke katten ikke mærker til .
    Men Carina , hvis du får dig en ny misseven, så synes jeg bestemt du fremover skal vælge en anden dyrlæge, han lyder ikke til at være den bedste dyrlæge for dine dyr .

• #9   1. apr 2011 Efter det igår er han ikke min dyrlæge mere, det er jo det første dyr jeg har fået aflivet ved ham. Og det var så sidste gang jeg kom der

• #10   1. apr 2011 Nogle katte bliver alligevel stresset af at skulle fragtes til dyrlægen smiley f.eks. min hest, når den skal aflives bliver det med et skud i panden, da han kan mærke når der er en dyrlæge til stede, og han hidser sig helt op når man står med en kanyle smiley Men ja, bliver den aflivet rigtigt med sprøjte mærker den da heller intet til det smiley

• #11   1. apr 2011 det er sgu også vigtigt de ikke mærker noget

• #12   1. apr 2011 Da Pjevs blev aflivet fik han er sprøjte så han sov, og derefter sprøjten så han holdt op med at trække vejret... Synes jeg var hårdt nok, ku ikke ha holdt ud hvis jeg sku se ham lide 7 minutter! :(((

• #13   1. apr 2011 Er kattens blodomløb ikke i orden kan den ikke aflives i en vene - det får aldrig en ende da blodet ikke pumper godt nok.

Det er jo ikke muligt at vurdere om det var derfor dyrlægen valgte den model - så gør ikke dyrlægen til idiot når omstændighederne ikke kendes.

Jeg har fået kat aflivet det tog mere end 7 minutter om at komme herfra ...

• #14   1. apr 2011 Lis: Har bare aldrig hørt om det før, men han var meget kold og sådan.

• #15   1. apr 2011 Carina- Du kan altid ringe til din dyrlæge, og høre hvorfor han/hun valgte at gøre det sådan...
    Det kan jo som Lis skriver, være fordi dyrlægen simpelthen ikke kunne komme til at ramme en blodbane...

• #16   1. apr 2011 Hvis du har 'lyst' til at fortælle hvorfor din kat skulle aflives, kan det være man derudfra kan udlede årsagen til den måde katten blev aflivet.
    Jeg har som veterinærsygeplejerske været med til rigtig mange aflivninger, ved voksne (ikke alvorligt tilskadekomne) katte er det ALTID foregået ved at katten først har fået en beroligende sprøjte eller en bedøvende sprøjte, af den slags der kan gives intramuskulært.
    Når den virkede har katten fået den afgørende (narkose i overdosis) i ca 99% af tilfælde de i en vene i forbenet, hvis det var en kat med meget dårligt kredsløb direkte i hjertet.
    Mvh
    Pia

• #17   1. apr 2011 Jeg vil mene at man sprøjter det direkte i hjertet som Pia skriver , og ikke i leveren . Det lyder absurd

• #18   1. apr 2011 Det gør mig ondt, at du har mistet din kat - og det gør mig ondt for både dig og kat, at hun skulle herfra på denne måde smiley

For mange år siden oplevede jeg desværre det samme... TO gange endda! :(. Første gang var det en dyrlæge fra Beder, ham kunne jeg jo ikke bruge igen, så næste gang valgte jeg en anden dyrlæge - en fra Odder, hvilket dét så sandelig ikke blev bedre af. Det var forfærdeligt! smiley

Begge gange foregik aflivningerne i vores hjem - og begge gange var det pga. åbne kræftknuder i mælkekirtler. Jeg opfattede det forresten som at det var hjertet, der blev stykket i, men hvad ved jeg... var ude af mig selv.

Jeg er dybt bekymret over at høre, at man stadig kan risikere sådan en aflivning. Kan se du bor i Østjylland, så jeg vil meget, meget gerne have PB om hvilken dyrlæge det er. ALDRIG skal jeg risikere lignende igen!

• #19   1. apr 2011 stykket = stukket

• #20   1. apr 2011 Tinka, det er hjertet ...

Og som nævnt det KAN være den eneste mulig hvis kattens kredsløb er i dårlig stand.

Jeg har fået to katte aflivet på den måde - der var ikke andet at gøre ...

Og nej jeg syntes heller ikke det var behageligt - men det skulle jo gøres ...

• #21   1. apr 2011 Rottwweiler blev også aflivet direkte i leveren, han fik 2 skud for en sikkerheds skyld, men var faktisk væk allerede efter første stik..

Det gik meget hurtigt, og han oplevede kun at blive løftet op..

Dyrlægen er en kvægdyrlæge, og jeg syntes ikke det så drabeligt ud smiley

• #22   1. apr 2011 DK Sugieh **Han fik et ordentligt skud bedøvelse og lagde sig til at sove, hvorefter han fik en sprøjte direkte i hjertet.**

Jamen din kat blev jo også bedøvet først, så det er da en helt anden situation.
    Sidst jeg fik aflivet en kat, var en meget gammel kat, der havde fået en hjerneblødning, og der var blodomløbet ikke godt, så der blev hun også stukket direkte i hjertet. Det var meget ubehageligt, fordi katten lå og våndede sig, trods det at hun må have været bedøvet (husker ikke at hun fik bedøvelsen, men det må hun vel have fået.... i det mindste skreg hun ikke som de andre).

Lis, der var intet galt med blodomløbet hos de to, jeg fik aflivet hjemme. Det var bare nogle elendige, lede røvhuller af nogle dyrlæger smiley .

• #23   1. apr 2011 Jeg synes da også at var noget af en ubehagelig oplevelse du fik Carina.
    Jeg har desværre også været turen igennem - flere gange og hos 2 dyrlæger.
    Den første aflivning var akut, en ny dyrlæge fandt lige en kræftknude i nyrerne som min daværende dyrlæge ikke havde set, så det var et chok. Mickey blev aflivet med én sprøjte og hun stak den i låret, tror jeg det var og jeg antager at det var en overdosis, for han faldt bare i søvn og døde i mine arme efter få minutter, men han mærkede ikke noget.

Så synes jeg iøvrigt ikke at man skal udtale sig om at det er mest humant at skyde katten - en aflivning foregår hos en DYRLÆGE og ikke af en jæger!!!

De 3 andre var "planlagt aflivning" og foregik hos min nuværende meget dygtige dyrlæge. De fik en beroligende sprøjte, lod det virke 10-15 min og han tjekkede ovenikøbet om de var "væk" inden han gav den sidste sprøjte. Jeg foretrækker min nuværende dyrlæges måde at gøre det på, jeg kan bare ikke lide det med 1 sprøjte.

• #24   1. apr 2011 Glemte at mine også fik noget dyssende der tog evigheder på grund af deres tilstand inden de fik den i hjertet. Og sådan skal de selvfølgelig gøres - og det gør en dyrlæge på en ordentlig klinik.

Derfor er det så vigtigt at kende siog dyrlæge - man kan stå der en dag i en meget trist situation ...

• #25   1. apr 2011 Miver fik først beroligende, derefter selve sovemedicinen.
    Og selvom hun havde fået det skulle hun også stikkes i hjertet hvis vi skulle have hende med hjem.

• #26   1. apr 2011 Jeg har set en dyrlæge aflive min datters kat på samme måde, som trådstarter nævner... Og det nægter jeg nogensinde igen, hvis en dyrlæge vil aflive en af mine katte på en sådan måde... Dyrlægen er mærkelig nok også i dette tilfælde normalt en kvægdyrlæge....

Når jeg har fået aflivet kat, så er de først blevet bedøvet og så har de fået noget direkte i hjertet og så har de været væk i læbet af no time...

Hvis jeg nogensinde kommer ud for, at en dyrlæge skal aflive en af mine katte og han/hun vil bruge den med direkte i leveren, så får vedkommende ikke lov til at aflive... Så vil jeg køre til en anden dyrlæge...

• #27   2. apr 2011 Jeg har forresten fået en rotte aflivet ved at den først blev bedøvet og senere fik et stik i hjertet.. Rotten kæmpede for at holde sig vågen, og hvis jeg fik valget imellem lever eller sove, og så hjerte, ja så ville jeg vælge leveren..

Mit dyr skal ikke opdage at den er ved at dø

• #28   2. apr 2011 Min dyrlæge giver først en form for morfin, så er de i den syvende himmel og kæmper ikke nogen kamp ...

• #29   2. apr 2011 Lis - Det ville jeg også foretrække smiley Syntes det er skrækkeligt at se når dyret kæmper imod smiley

• #30   2. apr 2011 Dk Sugieh:
    Det er muligt at få en kat / hund aflivet i hjemmet, derfor kan den stressfaktor som du mener at transport m.v. kan medføre sagtens undgåes! Det er ganske vist dyrere at få en vet. hjem end at foretage det på klinikken. Derfor synes jeg ikke at dette argument kan bruges. Min PERSONLIGE holdning er, at hvis man skyder et kæledyr, må det være for at spare penge til vet. og ikke set ud fra at etisk synspunkt!

• #31   2. apr 2011 Marianne P - Jeg ville mene at hvis man kan aflive, og man ved der ingen chance er for at katten bliver rask, så er det mest etiske at aflive her og nu, istedet for at vente og udsætte katten for stress...

Men det handler nok også om hvad man hver især mener er etisk smiley Jeg mener fx en aflivning udføres korrekt hvis det gøres hurtigt og uden dyret opdager det, og så er jeg faktisk næsten ligeglad med metoden smiley

• #32   2. apr 2011 Jeg går ganske enkelt ikke ind for "kreative aflivninger" og drukning er eks. forbudt!
    Selvfølggelig skal man ikke udsætte sine dyr for lidelse - det er jeg også imod og jeg vil give dig ret i at hvis et dyr er uhelbredeligt sygt og ikke kan hjælpes, så er aflivning det rigtigste.
    Jeg har haft en "hjemme-aflivning" og dyrlægen var der indenfor et kvarter, og "gamle Grå" vidste jo ikke at han kom vel?
    Han vidste jo heller ikke HVORFOR han kom vel?
    Dyr er jo også meget syge hvis en dyrlæge vurderer at det skal aflives. Ejerne har jo kun fornemmelser, ikke faglige kompetencer vel?

• #33   2. apr 2011 Marianne P - Jeg vil heller ikke mene at drukning er en hurtig aflivning smiley

Jeg har aflivet nogle aggresive rotter, der er ingen vej tilbage for dem når de først har slået klik, så der ser jeg ingen grund til førat at skulle med bus osv hen til dyrlægen, for at gører noget jeg kan gøre hjemme..

Det er spild af både min og dyrlægens tid.. Da jeg arbejde på en kvæggård fik jeg også vist flere gange hvordan man aflivede kalve..

Hvis man selv kan, så kan jeg ikke se hvorfor man skal tage hen til dyrlægen..

• #34   3. apr 2011 vores dagligdags dyrlæge er osse kvæg dyrlæge, men jeg vil sige at de altid har formået at sende dyrene afsted med mindst mulig angst og mindst mulig smerte... vi bor osse i østjylland smiley de giver altid en beroligende sprøjte faktisk så dyret helt sover inden selve aflivningen.... de gør osse meget ud af at fortælle at man kan forvente nogle bevægelse fra dyret lidt tid efter.... i tilfælde af at man har valgt at tage det med hjem smiley

Kommentér på:
aflivning af kat

Annonce