28. dec 2011 Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 92 Svar: 533
Rygestop - Hjælp {{forumTopicSubject}}
Nu VIL jeg altså holde med at ryge... Jeg er 37 år og har røget, siden jeg var 14....
Jeg har forsøgt før.... En gang holdt det et halvt år... For 2 år sidsn holdt det 7 uger. Jeg begyndte igen nytårsaften... - Sådan er det jo tit, når der kommer alkohol indover...
Nu har jeg ikke drukket alkohol i halvandet år pga. min tildens til depressioner (bipolar type 2), og fordi jeg er vokset op med alkoholiske forældre og bare har fået nok... Har ikke behov for det...
Jeg vil holde med at ryge, da jeg tænker på sundheden... Det vejer mere end økonomien, men tænker selvfølgelig også på at 1500 kr. mere om måneden er mange penge... Har aldrig rigtigt købt noget til mig selv, men har besluttet mig jeg skal have noget tøj...
For et par timer siden bestilte jeg træningstøj på nettet for 500 kr. Det er jo hvad jeg kan få for ikke at ryge i en ti dage... Jeg træner meget i motionscenteret, da jeg har taget på af mit medicin, så jeg tænkte, det da er en gulerod givet til mig selv på forhånd... Nye sko, sportst-shirt og strømper istedet for 13 pakker smøger...
Jeg VIL bare holde....
Hvis I er x-rygere, så modtager jeg gerne gode råd - Altså for at kunne stå stærkere og have lidt opbakning. Har ikke købt cigaretter og der er kun 2 tilbage. Tænker på om de skal gemmes, ryges eller smides ud....
I morgen når jeg vågner, vil jeg i hvert tilfælde forsøge at bide rygetrangen i mig, for det ville da være sejt at kunne kvitte smøgerne.
Jeg har forberedt min kæreste. Vi bor ikke sammen. Han har lovet at ryge ude, når han kommer på besøg...
Er der noget specielt, jeg skal passe på??? Alkohol rører jeg jo ikke...
Har tænkt på bare at slappe af de næste dage og tage i træningscenter. Trænger jo nok til at afreagere og bruge noget energi.....
Hvordan kom I igennem de første dage/uger???
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 25
dec 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 92 Svar: 533
Håber ikke jeg tager på, for jeg er i motionscenter mellem 4 - 6 timer om ugen.. Har alligevel kun tabt 4 kg på 3 mdr men 5 cm om maven, og det skal jo også med...
Efter at have fået en diagnose og det rigtige medicin har jeg fået lyst til at leve, så det skal bare være slut med cigaretterne nu - Det duer bare ikke, når man begynder at hive efter vejret.... Tidligere var det kun kattene, der gjorde mig glad, men nu er andre ting også blevet vigtige, så nu skal jeg bare være sundere...
Tror bestemt ikke jeg tager på, men hvis folk tager et par kg eller op til 5 på, så er det vel også bedre end at ryge..... Regner med jeg får mere energi...
Og det medfører jo nok en lille smule stolthed....
Tror snart sengen kalder.....
jul 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 71
Jeg lider også af gentagne depressioner (har taget medicin i 9 år), og tog 15 kilo på. De 5 af dem har jeg tabt, men har "valgt" at acceptere, at 10 kilo for meget er bedre end smøger.
Inden jeg stoppede læste jeg bogen "Aldrig mere ryger - for kvinder", og røg min sidste smøg samtidig med, jeg læste sidste side (forfatteren beder én i starten af bogen at gøre sådan) og det fungerede.
Det kræver ikke en stærk person at stoppe - kun en god portion vilje.
Jeg véd, jeg aldrig bliver ikke-ryger - "kun" x-ryger - da jeg stadig efter 2½ år savner smøgerne,. Men jeg savner ikke afhængigheden, og det er dét, der afholder mig fra at starte igen.
Du får mere energi. Du får mere selvværd, da du får en succesoplevelse. Mad og drikke smager bedre. Din lugtesans bliver bedre. Og det gør både du, dit hjem, dit tøj og dit hår også.
Jeg er næsten sluppet af med mine hovedpiner, og jeg nyder, at mit rene tøj dufter rent - elsker at åbne mit klædeskab og blive mødt af duften af renhed. Og når trangen bliver for stor, minder jeg mig selv om, hvordan mine rygende venner og et surt askebæger lugter.
Den bedste gave du kan give dig selv er, at stoppe. Jeg er IKKE én af de der x-rygere, der prædiker overfor mine venner. Det er deres valg, og man kan kun stoppe hvis man selv vil. Ikke hvis andre presser én. Tværtimod, så bliver man stædig - kender det fra mig selv, da rygeloven blev lavet.
Håber du kan bruge mine råd
Held og lykke.
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 20 Svar: 315
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 59 Svar: 667
Læste bogen "Eendelig ikkeryger" af Allen Carr
jul 2009
Følger: 5 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 59 Svar: 667
dec 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Katte: 8 Emner: 49 Svar: 483
Belønninger til dig selv når du HAR været røgfri i så og så mange dage - sæt små mål der er nemme at overholde.
Hvis trangen bliver for stor, så tag et bad - det er ikke nemt at ryge under vandet
dec 2011
Lavede med vilje ikke kaffe her til morgen, for mens jeg drikker plejer jeg at sidde og hygge mig foran PCen og ryge cigaretter..
Har gemt en cigeret
Fru Segnitz: Har gemt en cigaret og tapet cigaretpakken godt til med en cigaret og en lighter inden.. Sidst hvor det holdt 7 uger, der hjalp det mig, at jeg vidste, jeg havde cigaretter... Det var på en måde nemmere bare at vide, jeg havde cigaretter.... - Så er der noget at bevise over for en selv...
Savner I allesammen at ryge efter rygestop????????????????
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 15 Svar: 131
Jeg gav mine sidste smøger til min kæreste. Der var én gang jeg bad og min pakke fordi jeg var så ked af det, og bare havde lyst til at ryge, men så gav han mig hele den lange smøre om hvor usundt det var, og spurgte om jeg stadig ville have dem, så svarede jeg nej tak.
Hvis du deler dit hjem med nogen, vil jeg anbefale at du giver ham/hende dine sidste smøger i varetægt.
Og held og lykke
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.145
Fra den ene dag til den anden...
Jeg tyggede mig gennem 1½-2 pakker tyggegummi om dagen de første par uger og mine blyanter lignede noget der var løgn..
Efter ca. 6 uger blev fristelsen for stor, jeg tændte en cigaret, og ALDRIG i mit liv har en cigaret smagt så dårligt....
Jeg slukkede den efter første hiv - jeg kunne bare ikke..
Hverken med min samvittighed eller smagen!
Jeg har holdt det siden...
Jeg havde en periode på 5 år hvor jeg ikke rørte alkohol (blev simpelthen dårlig af det)...
Nytårsaften 2011/2012 fik min fætter mig så lokket i fordærv og nøøøøj jeg blev fuld - men ikke dårlig..
Og DÉR kom rygetrangen - efter mere end 5 år uden at have rørt dem!!
Siden nytår har jeg været i byen et par gange, og rygetrangen har meldt sig hver gang jeg har indtaget alkohol..
Sidste gang dumpede jeg i og røg 2 cigaretter...
Dagen efter kunne jeg stadig smage dem! AD!!!!
Men i hverdagen har jeg ikke lyst til at røre dem!
Kun når jeg indtager alkohol!
dec 2011
Jeg har ikke købt nogen rygestopprodukter. Kan ikke lide de tyggegummi og har også tidligere prøvet plaster og nogle piller...
Er godt nok lidt skidt nu men kom også sent i seng.. Skulle nyde min sidste rygedag. Totalt åndssvagt.
Tror jeg vil op og handle og bagefter snuppe mig i lur. Så længe jeg sover, så tænker jeg da ikke på at ryge. Tager ikke i motionscenteret i dag, selvom jeg ikke har været der siden mandag. I dag vil jeg bare slappe af, for jeg har haft angst de andre dage. Det kommer og går.... - Og den her gang skal jeg også sørge for motivationen bliver mht. motionscenteret. Det gør glad, når jeg er der...
Er det varmen eller nikotinmangel, der gør at jeg er kogende og sveder og er ved at gå til af varme???????????????
Catrine: Tror faktisk den motiverer lidt den med en smøg efter nogle uger eller en måned. Det smager jo af H til så og det er vel en god grund til at holde sig på måtten..
dec 2011
Luften føles nærmest for ren, hvis man kan forklare det sådan..
okt 2007
Kroppen vil have abstinenser i ca. 14 dage, herefter har du kun det psykiske tilbage at kæmpe med, hvis ikke du allerede er ovre det inden..
Hovedet kan sagtens have "abstinenser" længere tid end kroppen...
Det er bare om at overbevise sig selv om at man IKKE har brug for det!
Og det er faktisk det der er det sværeste!
Giv dig selv nogle nye rutiner..
I stedet for en kop kaffe og computer om morgenen, så snup en kop the og lav noget kryds og tværs, mens du fx spiser en gulerod, hvis du mangler noget til munden...
Det er alle de små ting der tæller!!!
Giv dig selv nogle mål! Forkæl dig selv!
Fx når du har holdt en uge - så forkæl dig selv med den bluse du så længe har gået og sukket over...
En tur i biografen efter 2 uger...
Tag til frisøren og få ordnet håret efter 1 måned...
okt 2007
Skulderklap herfra!
Det var sgu flot!
dec 2011
jul 2012
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 27 Svar: 117
I starten når jeg fik ustyrlig lyst til en cigaret så ventede jeg lige 5 min, enten tog jeg mig et glas vand eller gik ud med skraldespanden etc. hvis trangen stadig var der tog jeg en nicorette sugetablet for at dulme min nikotin trang. Jeg fandt på den måde ud af hvor mange af mine daglige cigaretter rent faktisk var " vane cigaretter" frem for rent nikotin behov.
Som dagene gik tænkte jeg mindre og mindre på mine vanecigaretter og når trangen for alvor meldte sig så tyede jeg til sugetabletterne. Jeg reducerede faktisk 15-20 smøger om dagen til en tablet om morgenen og en efter aftensmad på bare 1 uge. Efter et par uger var jeg ude af mine daglige rygevaner og jeg kunne begynde at fokusere på mine 2 "erstatnings cigaretter".
Til at state med fik jeg kun min aften tablet hver anden dag som så gradvist blev til en om dagen og i dag ingen
Bare klø på - hvor der er vilje er der vej , det er groft sagt det eneste det handler om
Held og lykke med det
feb 2010
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 3
http://www.saxo.com/dk/endelig-ikke-ryger_allen-carr_haeftet_9788791360008?kb=1&gclid=cosq94jtylecfw0vmaodpemacg
Den fik min veninde til at stoppe på 2 dage, hun har ikke rørt dem siden.
Der er 2 udgaver, 1 til mænd og 1 til kvinder
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
Jeg har ikke røget i lidt over 2 år..
Og ja, man skal skubbe tanken væk..
Og vil du holde op, kan du også...
dec 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Katte: 8 Emner: 49 Svar: 483
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
Når jeg prøver, at stoppe, er det også fra dag til anden, da jeg synes det er svært, hvis man ryger et par stykker først på dagen, og så skal stoppe.
Man kan købe nogle piller på apoteket, de hjælper rigtig godt, de er dog lidt dyre (ca. 2500,- over 2 måneder).
Held og lykke, jeg stopper selv d. 29. August, da jeg skal opereres, og skal i fuld bedøvelse, så det ser jeg som en stor hjælp
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Anskaf en stor gennemsigtig krukke og kom HVER dag det antal kroner i den, som du ellers ville have brugt på osepindene.
Ryg, hvis du får lyst, men skæv til pengekrukken imens.
Det er dejligt at se krukken blive fyldt og husk: IKKE låne af dem
Når der så er gået en måned, køber du noget luksus til dig selv for pengene.
Man ryger som regel i bestemte situationer, f.eks. når man taler i telefon, sætter sig ved pc'en osv. - Erstat evt. med en lille gulerod.
Langt de fleste er kun vanerygere, så det gælder om at bryde vanen.
Et par af mine venner, som hver røg 20-30 cigaretter om dagen, er gået over til E-cigaretter (fås både med og uden nicotin) og ellers ryger de ikke.
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 72 Svar: 322
Jeg klarer mig med alm tyggegummi og gulerødder og lakrids
dec 2011
Anne: Min lillesøster på 23 fortslte mig for 3 uger siden, at jeg skal være moster for første gang - Hun holdt jo så med at ryge med det samme, så det motiverer at hun er holdt...... - Og jeg skal jo også passe på læille bæbs..
Kan se hvor mange cigaretter der er vaner... Det tit sådan jeg tænker. Nå, men ryger lige en smøg (Vane) - Men så kommer tanke jo med det samme: Hov, jeg prøver jo på at holde med at ryge...
Den efter maden er den sværeste at undvære har jeg erfaret...
Når jeg vågner i morgen, så er jeg klar til dag 2...
jul 2012
Stoppede faktisk første gang for over 10 år siden, røg 20 om dagen, og holdt det i 2 år. Dengang havde jeg en 10-stk. i skuffen, bare til nødstilfælde, og brugte tyggegummi i et halvt år. Pakken blev også givet væk efter et halvt år.
Denne gang røg jeg 40 om dagen, og var nødt til ikke at have smøger liggende. Fristelsen ville have været for stor.
Så det er individuelt, hvad der virker. Du skal finde den metode, der passer til dig og dit liv. Der er rigtig gode råd herinde, men i sidste ende er det viljen der er vigtigst. Brug din søster som støtte når det bliver rigtig svært. Og sig til dig selv, at hvis du ryger i dag, vil kampen i går have været forgæves.
okt 2007
Jeg kunne slet ikke klare tanken om at de lå der og kaldte på mig (ja, man får nogle syge idéer, ikke?)...
Jeg huskede hele tiden mig selv på:
"Nu har jeg klaret første dag - så kan jeg sgu også klare en dag mere"
"Nu har jeg klaret 3 dage - så kan jeg dælme også tage 3 mere"
"Nu er der gået en uge! (her var trangen VIRKELIG på sit højeste) Men jeg kan sgu godt klare en uge mere"
<b><i>Hvor der er en vilje, er der en vej!!</i></b>
dec 2011
Er begyndt at forsøge mig lidt med billedredigering(photofiltre), så bruger en del tid på det..
- Føler mig desværre mere sulten, men måske er det et plus for mig, for jeg plejer kun at spise en skive rugbrød og en banan om morgenen og får derefter først mad igen tidligst kl 13.. Derefter spiser jeg først om aftenen.
- Pga medicinen er jeg desværre rigtig ´sulten efter aftensmaden. Natmaden er dog blevet meget sundere og i betydeligt mindre mængder.
- Jeg bliver vejet hos en sygeplejerske i lægehust hver 3. uge, så det hjælper på motivationen.. Motionscenter begyndte jeg først i for 3 mdr siden, så det er nok også en stor hjælp angående vægttab.
okt 2007
Det vil helt klart også være med til at holde vægten!
dec 2011
Mangler cigaretten efter af tensmaden og den efter træning i motionscenteret.
okt 2007
okt 2007
Du skal nok klare det! Hvor der er en vilje er der en vej! Og så længe du er fast besluttet på at du vil gennemføre det, så gennemfører du også
Det er først når man begynder at opgive, at det går galt!
dec 2011
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Efter at have været STORryger i mange år var han holdt op fra dag til dag og havde nu været røgfri i 8 år.
Da jeg spurgte ham, hvornår han havde savnet sine cigaretter mest, svarede han:
De første 7 år.
dec 2011
- Men det er sundere uden... Har allerede sparet omkring 150 kr på 6 dage..
I morgen aften er der gået en uge - Er meget fristet af at ryge, men jeg vil ikke..
jul 2012
For mig var pengene sekundært. Min mor døde af kræft da jeg var 6 år, og min far døde også af kræft i 2007.
Måske er du én af dem, der om en måned tænker "Føj, har jeg virkelig været ryger?" når du kommer tæt på en anden ryger. Og måske kommer du aldrig rigtig til at savne dem.
6 dage er flot gået - og det værste er ved at være overstået. Nu er du nået så langt, så bliver du næsten også nødt til at prøve en uge til...
dec 2011
Synes det var begyndt at hyle og ralle lidt, når jeg lå og skulle sove - Og det er bare ikke smart at ryge. Røg mere og mere pga. kedsomhed...
Tænker meget på det men ikke helt så meget som i starten...
Glæder mig også over 1500 - 2000 mere om måneden. - Har aldrig brugt ret mange penge til mig selv, så nu vil jeg have lidt nyt tøj..
Rygestop - Hjælp