2.491 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

N-A
N-A
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 92

Kan en dårlig vane hos kat blive ændret? Kan en dårlig vane hos kat blive ændret?

Alvin og Eddie har altid brugt kattelemmen. Vi kan låse den så de ikke går ud om natten, men stadig kan komme ind hvis de er ude når vi går i seng. De har altid bare accepteret at den er lukket når den er lukket, og så må de gå til døren hvis de vil ud.

Igår nat ville Alvin så åbenbart RIGTIG gerne ud, og det resulterede i at han knækkede kattelemmen. Vi købte så igår en ny, som havde samme funktioner som de andre. Nu har Alvin så fundet ud af at hvis han "går amok" på kattelemmen ved at bide, kradse, mase osv, så kan han få den op. Enten ved at knække den - eller ved at få rykket den funktion som låser den.

Jeg vil ikke have de er ude om natten, så den SKAL være låst der. Vi kan sætte tape for den funktion der låser, så han i det mindste ikke kan skubbe den op, men så maser han jo bare indtil den knækker, og det bliver dyrt i længden i nye kattelemme.

Jeg er helt overbevist om at han gør det fordi det kan betale sig. Han opnåede jo målet i forgårs nat - at komme ud, så derfor gør han det konstant nu.

Er der nogen måde overhovedet vi kan vænne ham af med det igen? Det larmer helt overdrevet og det er faktisk bare skide irriterende.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Slå græs 205 kr.
  • Hjælp til at samle TV skænk 550 kr.
  • Vaskemaskine 1.200 kr.
  • Samle skab og kommode 600 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.100 kr.
  • Inspicering af opgave 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan en dårlig vane hos kat blive ændret?
  • #1   14. okt 2013 smiley smiley det tror jeg ikke smiley han har udlængsel og vil ikke vente til næste dag!

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#2   14. okt 2013 Åh gud.. Det er jo skrækkeligt.

Han har altid accepteret det. Ofte har vi den faktisk også lukket om dagen, og så stiller de sig bare ved døren når de vil ud. Det har ALDRIG været et problem før for to dage siden.. Vi er simpelthen ved at blive vanvittige allerede.

Vi overvejer at lukke den helt så, og så selv lukke dem ud og ind. Men kan godt lide at de selv kan gå ind, i stedet for de skal stå og vente på os, hvis vi nu ikke hører dem eller er ude på lang tur med hunden e.l.

• #3   14. okt 2013 Hvis de er inde når i låser den så kunne i prøve at sætte en plade for, som i så fjerner når de igen bliver lukket ud om morgenen, måske kan det bryde hans mønster, for jeg tror du har ret, det er udelukkende fordi han har opdaget at han kan, så han skal til igen at lære at han ikke kan, ellers tror jeg du må til at acceptere at du ikke kan låse lemmen om natten og acceptere at han selv vil bestemme også om natten..

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#4   14. okt 2013 Jeg tænkte faktisk også at jeg ville starte med at sætte en plade på, så han på ingen måde kan komme ud om natten. Men det kræver jo så lige at de er hjemme.

Jeg prøver i aften at vente med at gå i seng til de begge er hjemme, og så må vi gøre det sådan. Min kæreste har ferie i en uge, og jeg er hjemme fra studiet indtil jeg føder, så vi kan nok klare nogle søvnløse nætter, hvis det er det der skal til.

• #5   14. okt 2013 Jeg har også en, der ikke finder sig i en låst kattelem. Nu sætter vi en plade for i stedet.

• #6   14. okt 2013 Sidder jeres låse funktion ikke udenfor, når de ikke må komme ud? Det gør den på min. Tarzan render ud og ind som han vil, men da jeg havde lucky luke hjemme, og han ikke måtte komme ud, måtte jeg jo låse den. Tarzan accepterede den var låst, og stod bare og brokkede sig, hvis han gerne ville ud smiley

Kan du ikke lukke en dør, så de ikke kan komme til den?
    Ellers er en plade måske alternativet.

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#7   14. okt 2013 Den sidder i vores havedør som er i stuen, og vi har faktisk kun dør indtil soveværelset og toilettet, ellers har vi ingen døre i huset - så det er helt umuligt at lukke ham væk fra den, medmindre vi lukker ham i soveværelset - og så flår han persiennerne.

Han er faktisk en rigtig lømmel. Vi prøver med den plade, og så må vi se om det har nogen virkning. Lige nu er alt bedre end den larm han formår at lave.

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#9   14. okt 2013 Michael

Jeg synes jeg har hørt at langt de fleste skader sker om natten. Det kan da godt være jeg fuldstændig har misforstået noget?

• #10   14. okt 2013 Hvis du vil beskytte din kat mod sygdom, overført ved slåskamp, er det halve slag vundet ved, at holde katten inde om natten.
    Og det er tit i det tidlige lys om morgenen og det sidste lys om aftenen, at biler rammer dyr og katte.
    Specielt når de skifter til vintertid smiley
    Du beskytter også småvildt ved, at holde katten inde lige før det bliver mørkt og til næste dag!

• #11   14. okt 2013 Joo men hvad hjælper det, når han brækker hele den udvendige ramme af i iver efter at komme ud? smiley

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#12   14. okt 2013 Jette - det var det jeg synes jeg havde hørt nemlig. Den ene er en mega slagsbror, og har på det år jeg har haft ham haft 3 bylder som følge af bidskader.

Jeg tror jeg holder fast i at de skal være inde om natten, og så må han saftsusemig acceptere det. Det har været fast rutine for ham siden han var killing, så fordi han bryder den op en nat, kan det hele da ikke bare falde til jorden.. Det er så frustrerende, så nu tager vi altså kampen op..

Han er jo ude hele dagen, så det er bestemt ikke fordi han er understimuleret.

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#14   14. okt 2013 Michael

Han er neutraliseret, men han er meget territoriel alligevel, og han kan slet ikke acceptere andre katte på hans territorium.

Vi bor i en område med mange katte, og de gange han er kommet til skade grundet slåskamp har faktisk været i de sene aftentimer eller om natten.

• #16   14. okt 2013 Hvis I alligevel skal investere i en ny lem, så køb denne:
    http://www.loppetjansen.dk/produkter/4958-hundelem-/10833-staywell-hundelem-aluminium-4-stoerrelser/

Rammen er af metal, og lemmen lukkes indvendigt fra ved at skubbe en kraftig plade ned foran lemmen.
    Endvidere er der den fordel, at selve flappen er af vilnyl-gummi, så katten ikke skader poter eller hale, hvis de kommer i klemme.

Jeg har haft den i mange år i størrelse M.

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#17   14. okt 2013 Michael

Ej hvor synd.. Men ja, der er virkelig forskel. Alvin (som er "problembarnet") er meget territoriel herhjemme, når vi f.eks. har hunde på besøg (som vi ofte har - pga. meget familie med hund). Han er ikke bange for dem overhovedet, tvært i mod render han dem i røven og "spærrer" vejen for dem. Hvis de kommer for tæt på langer han ud efter dem, men ellers intet. Han er total provokerende. Tilgengæld synes han at alle katte ude for huset er smadder søde.

Det er total omvendt med den anden. Han eeeeeelsker de hunde der kommer på besøg, og nusser sig op ad dem, og alle er velkomne. Men ude er det HANS territorium, og der slås han for et godt ord.

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#18   14. okt 2013 Mega

Den tror jeg vi må investere i hvis vi ikke kan få ham til at stoppe det igen.
    Kan du måske tage et billede af din kattelem ved siden af en kat eller en liter mælk, så jeg kan se størrelsen? smiley

• #19   14. okt 2013 Jamen målene på samtlige lemme står på siden - også hvor stort udskæringshullet skal være.
    Jeg har Maine Coon og huskatte, og der passer str. M fint.

Målet fra gulv og op til nederste kant på lemmen svarer til målet fra gulv og til lige under kattenes forben. De skal altså ikke bukke sig for at gå gennem lemmen, men kan gå lige igennem.

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#20   14. okt 2013 Okay. Alletiders smiley det må vi helt sikkert lige overveje hvis vi ikke kan stoppe ham smiley

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#22   14. okt 2013 Jeg kan sagtens se at det giver mening, men han har jo altid været vant til det.

Det kan godt være jeg bare er hys, men kan godt lide at de er hjemme om natten, og det har aldrig været et issue for nogen af dem før nu. Jeg må se tiden an.. Hvis han ikke kan falde til ro igen fremover, så må han jo få sin vilje smiley

• #23   15. okt 2013 Tag det bare roligt N-A.

Katten finder meget hurtigt ud af, at han ikke kan komme ud, når pladen er sat i, og han erfarer lige så hurtigt, at den bliver taget op igen på et tidspunkt.

Alle mine katte lever godt med det.

Når de går hen til lemmen for at komme ud og ser, at pladen er sat i, går de bare igen og kommer tilbage, når jeg trækker pladen op. Ingen panik af den grund.

Det er en helt anden situation, når katten ikke oplever nogen synlig forandring ved den lem, den bruger, altså at man bare har låst den.
    Så vil den nemlig rive og flå i den for at få den op.

• #24   15. okt 2013 Jeg tror du har ret Mega, mine sider jo også ved døren for, at opfordre mig til, at åbne, men brokker sig ikke hvis det ikke kan være lige nu smiley

De har så svært ved, at forstå at jeg lukker døren mens de er ude nu, og kun Røde har fundet fidusen til, at sige han vil ind.
    Men han er også meget mere ude, og ville nok ønske en katte lem, hvis det var muligt smiley

• #25   15. okt 2013 Mega, lemmen der bliver skubbet ned er af plastik. smiley

• #26   15. okt 2013 De plader, jeg har, er af metal, men jeg er ret sikker på, at plader af kraftig plastik er lige så gode. Katten kan jo ikke hverken rive eller slå den i stykker, og selve rammen omkring den er af metal.

• #28   15. okt 2013 Mega, den du linker til har plastik smiley Og jeg er langt fra sikker på, at det er nok.

• #29   15. okt 2013 Mine er af metal, men jeg er ret sikker på, at den af plastik er lige så god.
    Katten kan hverken komme til at rive eller slå den i stykker, og selve rammen, den sidder i, er af metal.

Mine gamle lemme blev også lukket med plader af plastik, og det var aldrig dem, men rammen, der kunne gå i stykker.

PS: For øvrigt har Zooplus også den lem, jeg anbefaler.
    Den er ganske vist nummeret større (måske de også har den i M) og den koster kun 459 kr. + fri transport.
    http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundehus_hundegaard/hundelem/hundelem_hundegitter/181981#more

• #30   15. okt 2013 Den bliver en anelse for stor til en kat smiley

• #31   15. okt 2013 Det er jo ikke en dårlig vane når i selv har lært ham at bruge kattelemmen

• Mie P
    Mie P Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 1 Katte: 1 Svar: 4
    #32   16. okt 2013 Hmm..
    Kan godt se dit problem, men hvorfor skal de ikke ud om natten? smiley

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#33   18. okt 2013 Hov har ikke været på før nu.

Jamen de har aldrig været ude om natten. Havde læst mig til et sted at de fleste skader katte pådrog sig skete om natten, og så har det bare altid været sådan..

• Mie P
    Mie P Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 1 Katte: 1 Svar: 4
    #34   4. nov 2013 De kan jo se i mørke, men ellers så luk dem inde i en entre eller et andet rum med kattebakke og mad, det gør jeg med Felix smiley

• #35   4. nov 2013 Øv jeg er altså ikke tilhænger af indelukkede katte smiley kun inde katte smiley

Hvad er formålet med, at have kat, hvis den er ude hele dagen og lukket inde i et rum om natten?

• #37   4. nov 2013 De kan ikke se i mørke hvis der ingen lys er.. Det kræver selv det mindste lys for at kunne se smiley

Udenfor er der fx månen..

• N-A
    N-A Tilmeldt:
    jun 2012

#38   4. nov 2013 Jeg lukker dem ikke inde i et rum - det synes jeg er synd.

Vi har besluttet at kattelemmen bare er åben, så nu går de ind og ud som de lyster smiley

Kommentér på:
Kan en dårlig vane hos kat blive ændret?

Annonce