{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.755 visninger | Oprettet:

Lære killing at gå i sele hvornår?? {{forumTopicSubject}}

Hej derude. Jeg har fået en sød Russian Blue killing som nu er ca 3 mdr og 3 uger gammel. Jeg bor i lejlighed og vil derfor gerne lære hende at gå i snor, da vi har nogle gode og rolige græsarealer tæt på. Men, men, men nu har jeg haft hende med ude 3 gange af ca 10-15 min og hun virker frygtelig bange og miaver hver gang. Jeg kan ikke finde ud af om det er for tidligt at tage hende med ud, om jeg helt skal droppe det, fortsætte og se det an eller vente til hun er større og knap fald hvornår? Har i nogle gode råd? Har altid godbidder med og et stykke af hendes yndlingslegetøj.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære killing at gå i sele hvornår??
  • #1   6. jun 2019 start med at træne i lejligheden
    hun skal være tryg ved selen inden du begynder at tage hende med ud. og ikke mindst skal hun være 120% tryg med dig. det skal være dig som skal hjælpe hende hvis hun bliver bange for noget når hun er ude.

    så start i det små i lejligheden, og når hun bliver lidt ældre så kan du tage hende med ud.

    har selv haft flere som har lært at gå i snor, og alle er startet inde med at vænne sig til selen og snoren.


  • #2   6. jun 2019 er hun mærket? (chippet eller øremærket)

    bare i tilfælde at hun smutter. netop også pga faren for at hun kan smutte, bør hun også være ældre. først omkring 8 mr er killinger gamle nok til at kunne finde hjem igen

    derfor sidder der også en masse killinger på internatterne. desværre. der skal ingenting til før killingen har mistet sin stedsans,, og ikke kan finde hjem.


  • #3   6. jun 2019 Hun er ikke chippet endnu og hun kommer ikke til at gå frit, da jeg bor på 4 sal. Hun virker ikke til at have noget imod selen, men derimod de mange lyde og omgivelser udenfor som er nye. Men det kan være jeg skal vente lidt med at tage hende ud igen. Hun er 100% tryg ved mig:)

  • #4   6. jun 2019 Men vil gerne høre fra jer der har haft succes om jeres Killinger/katte også var bange i starten og hvad i gjorde og hvornår det vendte?

  • #5   6. jun 2019 der er altså flere som prøver at deres kat som er i snor smutter fra en. det kan være fordi katten bliver bange for en hund eller andet
    og det er ikke smart når den har sele på da den kan hænge fast

    så man skal tænke sig godt om.

    men det er sjovt at have en kat som gider at gå tur med en.
    jeg havde Gismo for flere år siden,han kom med på kirkegården, på planteskolen mm. og han nød det. han startede også da han var killing. men kun ud i haven.


  • #6   6. jun 2019 Min gik kun ud i sele, når jeg var lige i nærheden, ellers turde hun ikke. Heldigvis boede jeg i rækkehus, så jeg kunne lade døren stå åben, så hun kunne smutte ind, når hun blev bange. Hun havde flekslinie på. smiley

  • #7   6. jun 2019 Det kan faktisk være selen!
    Elvis var vel.. ½ år da han endelig affandt sig med det, men der havde jeg også konstateret, at han kunne ville acceptere 1 type sele, der sidder lidt anderledes end de andre.
    Den hedder oprindeligt "Come with me" og det eneste sted jeg kan se, at man stadig kan få dem er hos www.jekas.dk


  • #8   6. jun 2019 Tusind tak!! Jeg tjekker allerede deres hjemmeside ud smiley

  • #10   6. jun 2019 Igang med seletræning derhjemme i stuen. Når den er tryg ved det, og ved dig, så kan du begynde at tage den ud. Nogen duer bar eikke til at skulle ud, men vil hellere være "hjemme" i trygge omgivelser .)

  • #11   6. jun 2019 Amy:
    Du skal lige vide, at en kat sagtens kan komme ud af den omtalte sele det handler bare om at finde en hæk...
    Så vil jeg også anbefale en kraftig flexiline med bred snor i stedet for den elastiske snor.

    Elvis vil også hjem - meget hurtigt hvis der sker noget uforudset og så er en Flexiline altså bedre smiley


  • #12   6. jun 2019 Husker du, at katten skal gå ned ad trappen selv, og måske kommer i ikke ud ad døren til det fri de første gange, men den skal kunne finde hjem selv ( selvom den altid er i snor) det er dens tryghed.
    Jeg har haft 2 som selv gik ned og op ad trapperne, og da de havde prøvet turen en del gange, kunne jeg ikke gå hurtigt nok smiley jeg slap snoren og så sad de på måtten, når jeg nåde op smiley
    Det samme når i kommer ud, så gå ikke for langt, og så tilbage til døren, det kan du gøre flere gange på samme tur.
    Min sidste kat, jeg gik med, ville kun gå samme tur, hver gang, og en dag han skulle skynde sig hjem, han skulle på bakken, gik han helt på tværs, en vej han ikke havde gået før, og direkte til vores dør, ingen ved helt, hvordan kattens gps virker, og ikke alle fungere lige godt.
    Nu har jeg en kat som slet ikke vil røre sig, hvis han får sele på, og den yngste har aldrig haft sele på, men jeg han kalde dem ind fra haven.
    Da jeg gik med mine katte, var det altid før de fik deres vådmad, og det samme da de kom i haven, altid lidt vådmad når de kom,,, jeg vil foreslå dig, at gøre det samme, som en fast rutine, så den altid er motiveret for, at komme ind.
    Manne smuttede ud ad døren 2 gange, men det var ok let at få ham ind igen, han gik jo sin faste tur, så jeg skynde mig, at gå med, og havde hans sele med, og fik den på ham uden problemer,,, de gange han smuttede, var fordi en nabo ville snakke mens jeg stod i døren, nu har jeg hegn der ude, så det ikke sker igen smiley


  • #13   6. jun 2019 Jeg var ikke glad for flexilinen, selv en til 25kg hund, har jeg oplevet at min datters kat fik smadret på et øjeblik.
    Mine havde altid en H sele til hund på, og 7 m sporline til hund.
    Manne fik jeg lært, at gemme sig i en hæk, når vi mødte hunde, som han følte sig usikker på,, de fleste hilste han på.


Kommentér på:
Lære killing at gå i sele hvornår??

Annonce