{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

Gammel udekat bliver indekat - bakke problemer {{forumTopicSubject}}

Min kat på 11 år har været med mig rundt omkring i forskellige lejligheder, siden jeg fik ham som killing, og han har altid været god til at tilpasse sig nye miljøer.
Dog har han altid haft adgang til have/udeareal, så det er jo der han har gjort sit nummer et og to.
Nu er vi flyttet til en ny lejlighed på 2. sal, og det er en kende besværligt at lukke ham ud, da det er over en gangbro, en trappeopgang og tre døre. Med både en tumling og en ny baby på vej, synes jeg at jeg har nok at se til, og har ikke i sinde at lukke ham ind og ud mere end vores egen behov for at komme ud og ind.
Så nu er han på bakke, hvilket han også gør fint. Men som sagt bliver der nok at se til, og jeg ville rigtig gerne minimere mængden af daglige gøremål, deriblandt bakke rengøring flere gange om dagen.

Jeg har været heldig at få fat i en bakke der kan lære katten at bruge det rigtige toilet. Jeg har før haft stor fornøjelse af at træne ham, og han har altid været en meget lærenem kat. Men nu er jeg bange for at han måske er ved at være lidt for gammel til nye tricks.
Han har fint kunnet bruge toilet-sæde bakken da den stod på gulvet hvor den plejer (brusenichen), men efter den er blevet sat op på toilettet forstår han slet ikke formålet, og har nu skidt på dørmåtte og gulvtæppe. Med target- og clicker træning har jeg lært ham at hoppe op, og virker ganske tryg ved at sidde på bakken på toilettet, men hvad han så ellers skal der, lader ikke til at være åbenlyst. Og jeg mistænker han slet ikke har tisset hele dagen, og det er jo ikke super godt!

Nu er jeg lidt i vildrede for hvad jeg bør gøre. Om jeg bør klø på, med risiko for felre uheld og potentiel urinvejsinfektioner, eller om jeg skal opgive toilet-bakke træningen og finde på noget andet. Men hvad? Det driver både mig og kæresten til vandvid at der er så meget rengøring forbundet med hele affærren, samtidig med at katten aldrig dækker lort til, så er heller ikke en skøn duft at være i hus med. Hvilket gør konstant rengøring endnu mere presserende.
Jeg har kigget lidt på automatiske kattebakker, men de fleste er lukkede, og jeg har min tvivl om han ville være villig til at gå ind i en lukket bakke, da den nok minder for meget om en transportkasse. Den eneste åbne automatiske bakke jeg har kunnet finde, koster omtrent 1300kr, og det er jo en ret stor slat penge at bruge på noget man måske ikke ved om katten gider bruge.

What to do?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammel udekat bliver indekat - bakke problemer
  • #1   5. jan 2020 hvad med at prøve denne?

    de elatriske ville jeg ikke ture prøve - og slet ikke til den pris

    sørg også for noget rigtig godt kvalitets grus som tager lugten.jeg bruger selv golden grey master, og vi kan ikke lugte kattene når de har været på bakken. Jeg har også nogen som ikke fatter at det er pænest at dække når de er færdige.
    Men de gør det jo fordi det er deres måde at afmærke på.

    jeg har desværre ikke nogen erfaring med at træne dem til at bruge vores toilet så kan ikke rigtig rådgive dig til noget vedr dette


  • #2   5. jan 2020 De eletriske kan kattene sidde fast i. Jeg synes, at han bør aflives. Du gider åbenlyst ikke gøre rent efter ham, selvom DU har valgt et hjem, hvor han ikke længere kan komme ud.

    Vi har 19 katte, vi gør rent efter.


  • #3   5. jan 2020 Køb en almindelig kattebakke, lad katten bruge den og rens den ligesom alle andre katteejere gør. Det får du mest ud af. Der er en rengørings"byrde", når man har kat, og det må man leve med eller aflive smiley

  • #4   5. jan 2020 Jeg har hørt om katte der blev urenlige, hvis de ikke fatter ideen eller vil bruge den løsning med toilettet.. Hvis du bliver ved med at få uheld så har du måske virkelig fået ekstra arbejde.

  • #5   5. jan 2020 Hvad vil du egentligt gøre, hvis du skal kaste op og katten sider på "potten"? smiley
    Undskyld, det er bare et scenarie jeg får i hovedet hver gang jeg hører om den slags.

    Jeg kan godt forstå, hvorfor den ikke fatter ideen. Udenfor har han gjort hvad der er naturligt, nemlig at grave, så derfor skal du have fat i en rigtig bakke og jeg foreslår en stor uden låg. Han har jo heller ikke været vant til at grave i et hus udenfor vel?

    Sørg for at bakken er ren og hvis der er uheld, så skaf 2. Der er bare nogle der ikke vil skide i den samme bakke som der bliver tisset i smiley

    Elektrisk - i min verden dyrt og unaturligt.

    Så en bakke, et godt grus og en grusskovl, så er du godt kørende.
    Jeg har lige taget en gammel vildkat ind og han har fattet pointen - så meget, så han kommer ind for at skide, for så at gå ud igen smiley


  • #6   6. jan 2020 Kattebakke giver lidt arbejde. Nu ved jeg ikke hvor tit din bruger den, men min kat tissede 2 gange om dagen og lavede stort 1 gang. Jeg betragter det ikke som noget særlig stort. Med det fine grus man kan købe i dag, er det blevet nemt.

    Hvis din kat er blevet sådan en byrde, at bakken er et problem, skal du overveje et andet hjem til ham. Der er sket mange ændringer i hans liv. Ud har en lille på vej, han kan ikke længere komme ud og i er irriterede på hans adfærd. I risikerer at han bliver uren og vil bruge flere andre steder at besørge og så bliver det først et stort arbejde.

    I er 2 voksne mennesker til, at tømme den bakke, så være er det vel hellere ikke. Katten fortjener et godt otium. Det lyder til, at han har været god hidtil, til at klare flytninger og forandring. Så vær god ved ham smiley


  • #7   6. jan 2020 "Han har fint kunnet bruge toilet-sæde bakken da den stod på gulvet hvor den plejer (brusenichen), men efter den er blevet sat op på toilettet forstår han slet ikke formålet, og har nu skidt på dørmåtte og gulvtæppe. "

    Spørgsmålet her er nok hvem, der ikke forstår hvad.


  • #8   6. jan 2020 Blandede svar, og jeg takker for de konstruktive, overrasker mig mindre for de nedladende smiley Det er KG i en nøddeskal.

    #1
    Jeg ved ikke om du linker til noget, men jeg kan desværre ikke se det.
    Jeg har også længe overvejet om jeg skulle investere i noget bedre og dyrer grus, men jeg har været lidt skeptisk for om det nytter hvis han alligevel ikke dækker sin lort til. Tislugt har de billige brands fint kunne håndtere. Men det kan da være jeg skal kaste mig ud i det smiley Det er da i hvert fald billigere end en elektrisk bakke.

    #2
    Det var et meget kynisk og ret ubrugeligt svar. Da jeg fik ham for 11 år siden, spåede jeg ikke at jeg ville bo i en lejlighed uden direkte udgang. Det har altid været prioriteten at bo i lejligheder i stueplan netop på grund af ham, men efter at have boet i et kriminelt belastet miljø med bilbrande og skudepisoder, har vi ikke haft råd til at være kræsne efter utallige afslag på alle andre boligere vi har søgt.
    Det har absolut intet at gøre med at jeg ikke 'gider' min kat, det har noget at gøre med at mit liv og mine omstændigheder har ændret sig. Det skal katten ikke straffes med døden for. Det er noget af et konklusions spring på et fremmed menneskets livsvalg at jeg bevidst har valgt at nedprioritere min kats behov, når jeg i virkeligheden har valgt at opprioritere min families behov. Men det ved du selvfølgelig ikke - men det ved du godt, at du ikke ved.
    Aflivning er en noget voldsom løsning på en ellers sund og rask kat. Så giver det langt mere mening at finde et andet hjem til ham, skulle ingen anden løsning give mening for mig.

    #5
    Jeg har heldigvis været heldig og endnu ikke haft en graviditet med opkast smiley Det er mere alt nattisseriet der gør det lidt besværligt, og nok også en af grundene til at jeg bliver lidt opgivende med projektet.
    Han har egentlig altid været god til at bruge bakke, men det er selvfølgelig også et unaturligt sted for ham at skide på en "stol", det har han jo aldrig gjort før, så hvorfor starte nu. Men det er heller ikke helt naturligt at snurre rundt i en piruette for en godbid, men det har han da lært smiley Han kan somregel godt klare sig med en bakke, bare særligt lort tømmes minimum 1-2 gange dagligt. Overvejer derimod om en større bakke måske kan imødekomme potentielle uheld lidt.

    #6
    Faktisk er vi kun én til at tømme bakke, og det er mig. Det er min kat, og min kæreste har aldrig rigtig været kæmpe kattefan, men han tolerer ham. Derfor bliver presset kun større når der så også kommer en baby til foråret, der af naturlige årsager også bliver mit primære ansvar mht amning. Så jo, jeg synes personligt det bliver presset (særligt fremadrettet).
    Katten klarer det jo sådan set også rigtig fint, selvom han har været udekat hele sit liv, er han stadig dygtig til at omjustere sig til bakke - det er mig der stadig skal omjustere mig, oven på en flytning og meget andet stress i privatlivet og den sædvanlige graviditets ynk.
    Omplacering af katten er bestemt også en af mine overvejelser, men nu vil jeg lige udelukke at der ikke findes en anden løsning jeg endnu ikke har tænkt på (derfor oplægget).


    ..
    Det er lang tid siden jeg sidst brugte siden, men jeg kan godt mærke tonen og behovet for at dømme har da bestemt ikke har ændret sig smiley Men i det mindste var jeg forberedt.
    Tak for jeres svar og tanker mht elektriske bakker. Det er godt at få lidt feedback før man poser så mange penge ud i noget, der måske bare er et smart gimmick.


  • #9   6. jan 2020 Du læser da, som vinden blæser. Jeg skriver, at hvis du ikke engang orker at rense kattebakken efter EN enkelt kat, så burde du ikke have ham. Det er nu engang DIT valg at gøre ham til indekat og ikke hans. Men du foretrækker jo at vende ordene om og bruge dem imod mig, da det er lettere, og du måske kan høste lidt "trøst".

  • #10   6. jan 2020 Iøvrigt da jeg var gravid, hentede vi en hundehvalp, og vi havde to katte. Jeg passede hvalp og kattene og ældstesønnen. Og ikke et sekund har jeg fortrudt eller klaget mig over det. Jeg gik jo hjemme og havde oceaner af tid til at trille med hvalp og barnevogn. smiley

  • #11   6. jan 2020 Mmm vil manden ikke ordne kattebakken, så må han ordne et par bleskift i stedet for, sørg for at den lille har noget godt i bleen, når det er hans tur, forhåbentlig er han en moderne far, som tager del i alt med børnene,,, ja han kan ikke amme, men han kan bøvse den lille af smiley
    Min datter er alene mor, den ældste er infantil autist med svær ADHD, og den lille er lige fyldt to, har ikke noget særligt sprog, på grund af øreproblemer, men klare 2 katte, og jo jeg tager da bakken nu og da, når jeg nu er der.
    Jeg er sikker på du klare det, men hvis ikke, så må du finde en løsning, og der må jeg så indrømme, at her ville det ikke blive omplacering i en alder af 11år.


  • #12   6. jan 2020 Jeg er godt nok ikke alenemor, men det har da trukket lidt tænder ud at have en med ADHD/Aspergers Syndrom og en med Aspergers Syndrom og mistanke på ADD.

  • #13   6. jan 2020 UPS den var vist ikke lige kommet med smiley smiley
    men her er den
    https://www.zooplus.de/shop/katzen/katzentoilette/haubentoiletten/haubentoiletten_besonders/300428



  • #14   7. jan 2020 Riiwn. I min verden hjælper man med de ting man hver i sær og fælles har puttet i et hjem. Når nu i har udfordringer med katten og du er gravid, så finder jeg det skammeligt af kæresten, at han ikke lige snupper bakken ind i mellem.

    Anja. Hold op et monstrum! Den kom ikke ind i mit hjem.


  • #15   7. jan 2020 jeg har 3 store mega bakker og de fylder da mere end der bakke smiley smiley smiley

    men de der el-bakker er hellere ikke mindre


  • #16   7. jan 2020 #10/12
    Det er dejligt du klarede problemfrit, men nu er vi jo ikke ens mennesker smiley Jeg læser nogen forhastede konklusioner med direkte ordvalg om hvad jeg *gider* og ikke gider, og dét reagerer jeg på, særligt når den første indskydelse er aflivning. Det er min holdning at det er en ret radikal og voldsom løsningsmodel, særlig hvis det er dét der falder en først for. Igen, du ved ikke hvad mine valg er truffet på baggrund af, hvorvidt jeg også har diagnoser at slås med og hvordan vores beslutningsprocess mht flytning har været, så den tror jeg ikke der er grund til at byde ind på med så sparsom viden som oplægget byder.
    Det er nemt at udtale sig på baggrund af fremmede, men det er faktisk endnu nemmere at lade helt være smiley

    #13
    Den kiggede jeg også på, men jeg tror ikke jeg kan lokke ham ind i en lukket kasse der minder for meget om en transportkasse. Og med udækkede lorte frygter jeg også at de maler hele væggen når man tilter den, hvis bare de er bare en anelse smattede smiley

    #14
    Det kan vi nok godt blive enige om, men alene de snakke vi har om katten, opstår på baggrund af evendelig brok fra hans side, selvom han slet ikke skal tage stilling til den. Han vil det simpelthen bare ikke, og den eneste grund til at han har godtaget at bo med en kat i hjemmet, er kun at jeg lovet at påtage mig al ansvar for den. Katten har altid været min, og jeg havde ham før vi flyttede sammen, så synes jeg heller ikke jeg kan tvinge ham til at tage ansvar for et dyr han for det første slet ikke bryder sig om, og derudover slet ikke har valgt skal være der.
    At putte og tage lortebleer er en anden snak. Børnene har vi dog helt litterært skabt sammen, katten er udelukkende mit valg. Selvom jeg hjertens gerne ville have at han hjalp, så har jeg svoret ansvar for den, og særligt når det gælder lort. Han har svært nok ved lortebleer, og kattens kan han brokke sig over alene på stanken, selvom den er blevet lagt hvor den skulle, og han ikke skal tage yderlig stilling til den.


  • #17   7. jan 2020 Hvad hvis du bliver indlagt eller syg . Har du så andre der kan hjælpe dig med katten. Det lyder da en anelse tarveligt i mine ører bare sådan at fritstille sig selv for ansvar og så oveni brokke sig når katten besørger og lugten rammer ens næse. Endda selv om man ikke skal løfte en finger. Katten kan jo ligesom ikke undlade at gå på bakke når den ikke kommer ud. Jeg håber i finder ud af det.

  • #18   7. jan 2020 Uha smiley
    Det er godt at det ikke er mig han har valgt, for jeg er en pakkeløsning - mig og kat eller slet ikke smiley

    Jeg må sige: Du finder dig i meget...…………...


  • #19   9. jan 2020 Hej alle.
    I frygt for at blive kastet for løverne, tillader jeg mig at skrive.

    Jeg har en kat som har brugt en elektrisk kattebakke, og jeg kan nu se, at det fungerer (2 år still going stronge), jeg har en mega glad kat og så er man også lidt selv glad. smiley

    Ja, de er dyre, men de fungerer! og NEJ, de sætter sig ikke fast/klemt i ihjel, der er sensorer som stopper lige så snart den elektrisk bakke opdager at der sidder en kat. Den jeg bruger, er litterrobot 3 open air. Den er stor, hvor katten har meget plads, og masser af grus. Synes at man skal være meget kritisk overfor folk som udtaler sig omkring noget, de ikke har prøvet/undersøgt. Og jo, det er sikkert ikke alle katteejer, hvor den vil gøre store vidunder, men det gjorde det for mig, og det spare mig for en masse tid. Måske den vil kunne for dig?
    Jeg kan fortælle dig, at jeg ikke vil kunne leve uden den elektriske kattebakke, jeg har haft den i 2 år og er glad for den. Jeg vil anbefale at du sætter dig ind i sagerne og ser om det er noget for dig. smiley

    PS. Det var ikke et oplæg til en diskussion.


  • #20   9. jan 2020 Det kan da godt være, at du har været heldig med din kat, ikke desto mindre har jeg set en video, hvor katten sidder fast i sådan en elektrisk en og må hjælpes ud. Heldigvis er der nogen hjemme til at hjælpe det stakkels dyr. Og sikke den hyler. smiley

  • #21   9. jan 2020 Den video har jeg hørt meget om, men har aldrig fundet den, findes den overhovedet? Du må godt linke den.
    En beskidt dråbe i havet, gør ikke hele havet beskidt.


  • #22   9. jan 2020 Jeg har som sagt selv set den, desværre. Billederne er ikke lette at slippe igen.

  • #24   9. jan 2020 ja, hvis man ikke kender forholdsreglerne, så kan det gå galt, den idiot, han burde slet ikke have lov til at have kat!
    Hvis han læste vejledningen igennem, så kunne han læse, at den ikke må bruges af killinger, da sensor ikke kan detektere en kat under 1,2 kg.
    Da min dejlig hero, kom hjem til os som lille, var robotten slukket, indtil han var tung nok, så sat vi den til.


  • #25   9. jan 2020 Jeg springer lige over.Den lyd sidder i mig i flere dage smiley

    Almindelig bakke ved man hvad er


  • #26   9. jan 2020 har også set videoen for et stykke tid siden - og vil ikke lige kigge på den igen. så den altså uden lyd - men kan godt tænke mig til lyden, og det har jeg ikke lyst til

    "nøjes" med mine helt almindelige bakker
    de bider ikke smiley smiley smiley


Kommentér på:
Gammel udekat bliver indekat - bakke problemer

Annonce