2.194 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
36 Svar
Planlagt parring Planlagt parring
Kære kattefolk.
Vi har planlagt at få parret vores ene hunkat Ingeborg, og venter bare på, at den udvalgte hankat snart skulle blive rigtigt kønsmoden.
I mellemtiden er Ingeborg på Perlutex vet, men vi er lidt i tvivl, om hvornår vi bør stoppe med at give hende dem, for at få hende i løbetid på det rigtige tidspunkt.
Er der nogen, der har et godt bud?
Mvh Josefine
0 synes godt om
apr 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
Louise: jeg har set at mange andre herinde deler din holdning, men det gør jeg ikke helt. Jeg er enig så langt, at jeg selvfølgelig ikke mener, at fertile katte skal løbe frit med uønskede- og evt. halvvilde killinger som resultat, men at få et enkelt kuld, fordi man har overskud til det, og mener at der vil komme nogle lækre kæledyr ud af det, må være ens egen beslutning.
Vi har 4 familier, som gerne vil have en killing fra os, og vi vil beholde en hjemme.
Ja, man kunne også tage på internatet og ja, måske får vi et stort kuld, men det bliver intet problem at finde gode ansvarlige hjem til alle killingerne.
apr 2013
Alle racer er blevet til, fordi man ønskede at fremavle bestemte egenskaber.
Ligesom der findes forskellige hunderacer til forskellige mennesker, synes jeg netop det er ansvarligt vælge en kat med egenskaber, som passer til det liv man kan tilbyde den..
Hvor mange annoncer har i set, hvor folk afskaffer katten, fordi den ikke lige passer ind i deres liv?
Er det så uansvarligt at vælge en kat, som netop matcher sin kommende ejer?
Nu ved jeg jo ikke hvor i provinsen i bor, men på de københavnske internater kender jeg mange der er gået forgæves efter en killing eller en voksen indekat.
Som nævnt har jeg hørt de argumenter i fremfører før, så jeg ser ikke hvorfor i besværer indlægget, når det ikke er for at besvare spørgsmålet.
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
Jeg turde simpelthen ikke få hende hjem mens der var dem mindste risiko for skarpe skud hos sofus...
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
TR skriver klart i sit indlæg:
"vi vil gerne have et enkelt kuld på, før hun skal neutraliseres"
og det er jo TR beslutning og kan ikke komme os andre ved.
Et råd er godt, men ligefrem at blive ved i samme dur må i stoppe med...Tak</b>
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Øv for drejning denne tråd tog og ingen besvarer spørgsmålet.
Synes ts virker meget velovervejet!
apr 2013
Jeg er med på at det er synd, at der sidder så mange katte på internaterne, men her er da et par stykker i denne tråd, som har racekatte. For dem er det nok ikke repræsentativt, at de alle er hentet på et internat, men de har derimod støttet op om den industri, de har siddet og brugt deres lørdag på at argumentere imod.
Min kat er ikke ren, men princippet er da det samme: man fremavler bestemte egenskaber.
Nu bliver de her killinger (JA jeg har da stadig tænkt mig at få dem) 3/4 racerene, og jeg mener derfor at de vil afspejle forældrene.
Ja Winnie, det ville da være fuldstændig naivt ikke at sætte sig ind i omkostningerne..
jul 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 150
jul 2014
Når det er sagt er det lidt utroligt i ikke svarer pænt når nogen spørger.i konkludere jeres egen mening,og sådan er det,hvis trådstarter mener hun har styr på killingerne og mener hun tager ansvar og evt selv beholder overskud,så kan i da være p.... ligeglade,og ikke pådutte jeres egen mening.
Jeg forsvarer lidt trådstarter her,for i kan godt nok være nogle høns,der måske har forstand på katte,men jeres måde,at videregive jeres svar på er så meget under alt kritik... kunne det tænkes en cd'en formulering end...kom ned fra din lyserøde sky >:(???i er så kloge i kunne undvære hovedet nogle af jer.
jul 2014
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Derudover så kan det være svingende fra 1-2 uger til måneder. Så ingen kan fortælle dig hvornår du skal stoppe med p-piller. Jeg kan fortælle dig at min hunkat fik sin sidste p-pille i midten af juni, og vi venter stadig forgæves på en løbetid, suk..
jul 2014
jul 2014
jul 2014
aug 2007
Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
Jo det kan den så godt.
jul 2014
Jeg har fremvist stamtavle på mors side, så hvad er det du ikke forstår??? Nu talte jeg om RØD farve.. ikke langhåret- men jeg tager nok fejl, da Catstuff skriver det GODT kan lade sig gøre
jul 2014
jun 2006
Rød er derudover også et rigtig dårligt eksempel at bruge, da det er kønsbundet til X-kromosomet. Det betyder at en rød hunkat har to røde X'er og altid vil lave røde hankillinger og med en rød han kun røde hunkillinger og med en sort/ikke-rød han så kun tortie hunkillinger. Årsagen er at hankatte er XY og hunkatte XX.
Du skal bruge autosomalt nedarvede gener hvis du vil eksemplificere det dsu vist prøver på. Det hjælper også hvis du lige trækker vejret og læser korrektur inden du sender, da en del af det du skriver desværre ikke er ret godt formuleret, og derfor svært at forstå.
Langhår vs. korthår er et simpelt autosomalt nedarvet gen. Der er 4 forskellige langhårsmutationer, der alle er alleler på samme gen og alle er recessive i forhold til korthår.
En langhåret kat kan sagtens få korthåret afkom (når den parres med en korthåret). To langhårede katte kan derimod ikke få korthåret afkom.
I genetik, som en del ikke kender så meget til, er det især vigtigt at formulere sig præcist.
Derudover kan man ikke bruge empiri i sådan en situation, da det krævede statistiske materiale skal være langt større end 5 killinger i et kuld.
Kunne man det så kunne jeg konkludere at det genetisk var det samme at parre sølv til sølv som at parre sølv til ikke-sølv, da jeg i begge slags kombinationer har fået 5 killinger, hvor 3 er sølv og 2 er ikke-sølv, meeeen vi ved jo alle at sølv er dominant og sølv parret med ikke-sølv bør give 50/50, mens sølv parret med sølv bør give 25/75.
jul 2014
jun 2006
Mors "sjove" mønster er helt almindeligt klassisk tabby - det har alle mine katte. Det ses bare ikke så tit i huskatte, da spotted/makrel dominerer over det.
jul 2014
Super svar- Meget interessant
jun 2006
dec 2012
Følger: 1 Svar: 19
Jeg kan se at du har fået et par enkelte svar på dit spørgsmål, men jeg kan godt prøve at give dig et bud også ud fra mine erfaringer.
Hvis din hunkat er indekat, eller i hvert fald bor indendørs (selvom hun også har adgang til udelivet). Så er det ret sandsynligt, at hun vil komme i løbetid med det samme du tager p-pillerne fra hende. Dvs. hun kan begynde at komme i løbetid allerede ca. 2 dage efter at hun skulle have haft en p-pille igen, altså ca. 9 dage efter den sidste p-pille, hun har fået. Hun er så nok først rigtig parringsklar efter yderligere en uges tid. Den første uge af løbetiden bruger hun på at tiltrække andre hankatte og at "flirte" :).
Der kan godt gå længere tid, som én ovenfor også siger, men jeg har aldrig oplevet det, med mindre det har været en meget ung kat.
En hunkat vil som regel ikke komme i sin første løbetid før foråret efter at den er født(dvs. fra januar til marts-april afhængigt af bl.a. vejret), selv om det er en indekat. Så en majkilling kommer i løbetid fra den er ca. 9 måneder gammel. En efterårskilling kan derimod komme i løbetid allerede fra 6 måneders-alderen, også om foråret. Voksne kønsmodne katte som lever udendørs "afstår" fra løbetider, når vejret ikke er til at killingerne kan overleve (selv om de som bekendt forregner sig og også får et efterårskuld, som sjældent overlever, men de er jo i løbetid igen 14 dage efter forårskuldet, og dér er det jo stadig kun forår/forsommer).
Indendørskatte som har gode varme omgivelser hele året rundt, kan sagtens være ret ligeglade, og kan komme i løbetid hele året rundt.
Jeg tænker, at indendørskatte der ikke kommer i løbetid med det samme har et udpræget instinkt for årstiden, eller også bor de et sted, hvor det bliver sparet på varmen
Hvis din hunkat som udgangspunkt har haft sin første løbetid inden hun fik p-piller (hvilket man jo bør lade den have), så vil jeg mene at sandsynligheden for at hun kommer i løbetid ret hurtigt er stor. Og så kan du forvente parringen 2-3 uger efter. Så planlæg nu efter at du også er hjemme på fødselstidspunktet, for en førstegangsfødende hunmis kan godt have brug for trøst og "mad på sengen"
Afsluttende vil jeg lige sige, at jeg ikke vil blande mig i om du vælger at få dine egne killinger. Jeg synes det lyder som om at du er fuldt ansvarlig på det område. Og det irriterer mig grænseløst på denne her side at folk ikke kan holde sig til at svare på dét, der bliver spurgt om. Og når der nu er så mange stakkels katte rundt om på dyreinternaterne, hvorfor tager folk sig så ikke af dem i stedet for at holde racekatte og moralpræke. Jeg har endnu ikke set en tråd i det her forum der ikke er blevet drejet ind på løftede pegefingre. Kunne man ikke lige være lidt venlige ved hinanden, og så måske huske på, at der nok også er nogen, der ikke skulle have lov til at have børn!
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 4 Emner: 1 Svar: 11
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 4 Emner: 1 Svar: 11
dec 2012
dec 2012
jul 2014
Følger: 1 Svar: 14
feb 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 385 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Tråden er så lang, så jeg har misset mange indlæg, men jeg vil bare lige advare dig:
"Vi har 4 familier, som gerne vil have en killing fra os, og vi vil beholde en hjemme."
Jeg har en bekendt som også lige lavede et kuld blandingskillinger - dem var der mange der ville have og der var tilsagn fra flere der ville have hendes killinger - mente hun.
Ved du hvordan det endte?
5 halvstore killinger endte deres dage på dyrlægens bord fordi de potentielle købere sprang fra.
Så du skal være forberedt på at køber springer fra.
Til debatten om huskatte/racekatte.
Personligt foretrækker jeg huskatte. De er (som regel) robuste, men man kan ikke forudsige deres sind som man kan med rene racekatte.
Jeg mener, at når man holder katte til kæl, så skal de steriliseres og om alle omstændigheder mærkes.
Der råbes op om at der er mange uønskede katte på internaterne og i naturen - JA! Men det ville f***** hjælpe hvis flere tog ansvar. Jeg har brugt en formue på "vildkatte" som i realiteten er katte der enten er bortkommet eller smidt ud, rejst fra el.a. For den såkaldte store vildkattebestand er menneskeskabt. Det er mennesker der synes at det er sååå synd at de skal neutraliseres - gu er det ej!
Hyggekuld...... aldrig i livet! Dem der har fulgt med i min seneste mission, redning af gravid tamkat med et kuld killinger til følge hvoraf den ene bliver hos mig indtil der bliver en ledig plads hos familie eller nabo med gamle katte, så kommer han videre. Med andre ord, så er jeg også "brændt inde" med 1 kat - og det risikerer du også TS.
Når du sender dem hjemmefra, så sørg for at de enten er neutraliserede eller kommer ud i hjem som evt. er anbefalet af den lokale dyrlæge så du ved at det bliver gjort.
Det er nærmest umuligt for os der er foderværter at holde bestanden nede på et tåleligt niveau bare fordi at nogle ikke får neut. deres katte. Hankatte eks. kommer jo ikke hjem med killinger....... nej, men de producerer dem.
Mht. opdrættere, så tror jeg ikke at markedet for huskatte påvirkes i stor stil.
Jeg mener også at opdrættere skal være registrerede og ikke bare "stueopdræt" hvor de ikke bliver testet for de genetisk arvelige sygdomme for den pgl. race.
Er man aktiv på forum herinde, så støder man på lidelser som måske kunne have været undgået hvis den pgl. opdrætter var underlagt regler - og ansvarlig over for racen.
Til sidst, så synes jeg at der er gået mode i langhårsracer og det presser prisen og får flere til at lave hyggekuld.
Så TS tænk dig om 10 gange inden du starter dit projekt! En af mine pensionærer var en blandingskat med Maine Coon i generne. Smidt ud eller flyttet fra el.a.
Dens skæbne endte hos mig, 9 mdrs. kamp mod diverse infektionssygdomme, til sidst den endelige dom: KatteAIDS.
Så i min verden skal huskatten bestå, det skal alle andre racer også - dog ikke dem der er fremavlet efter gendefekter (de lav-benede så de ikke kan springe).
Men til salg som kælekat, der skal de være steriliseret!
Hvis folk ikke vil bruge 600 kr. på en huskat der har fået hele pakken inkl. tests, så er det også folk som ikke gider at spendere penge på dyrlægeregninger.
Det er min mening!
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 385 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
YES!
jun 2006
(Det værste jeg så endnu har hørt om er triste historier, hvor kattene har fået klippet ørene af - formodentligt for ikke at kunne blive genkendt på øremærket
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 942
Puha - fik helt ondt i maven af at læse det
At nogen kan finde på det !!!!
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
jun 2006
Beltane - Og?
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Planlagt parring