1.942 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 105 Svar

At have en ukastereret hankat? At have en ukastereret hankat?

Mig og min kæreste leder efter en ny kat.. Jeg har fundet mange søde som også passer til prisen, men så dukker kæresten op med et problem. Han mener at man ikke kan have en hankat uden at den strinter over alt, så problemet er at han mener at vi så skal bruge penge på at have den kastreret hurtigst mulig, så nu vil han slet ikke have en hanmis.

Er det korrekt ??

Vi har en steriliseret hunmis og de er indenfor..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At have en ukastereret hankat?
  • #2   24. sep 2012 Åh nej smiley

• #3   24. sep 2012 Det er måske ikke alle hankatte der strinter men sandsynligheden er nu meget stor. Jeg kan dog ikke se hvorfor i af den grund skulle vælge en hankat fra for en hunkat, en hunkat der ikke er steriliseret vil i mange tilfælde også strinte og det er meget dyrere at steriliserer en hunkat end at kastrere en hankat.
    Vi har haft en hunkat som strintede når den var i løbtid og det startede allerede i den første løbetid så den måtte til dyrlæge og steriliseres.

• #4   24. sep 2012 Har i overvejet at købe en internat kat, de er allerede fixet når i får den/køber den, eller er det fordi, det skal være en racekat.
    Vil også lige nævne at hvis det er en killing i søger, så er det jo først ved 6mdr. alderen at katten bliver kønsmoden, så i har et par måneder at spare sammen i.

• #5   24. sep 2012 Min havde nogle små uheld, men begyndte, at tisse rundt omkring 2 gange da han var 5½ måned, så der fik vi tid til dyrlægen.

• #6   24. sep 2012 hvor gammel er en hankat før den skal kastreres så?

• #7   24. sep 2012 min var 5 måneder da han begyndte at vise klare tegn på at blive kønsmoden og blev derofr kastreret der

• #8   24. sep 2012 mine var henholdsvis 11 og 12 uger da de blev fikset

• #9   24. sep 2012 Mine blev kastreret da de var 16 uger

• DK Felis-schwencke
    DK Felis-schwencke Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 1 Svar: 3
    #10   24. sep 2012 Jeg har aldrig haft en strintede han kat (jeg har en på 1 og en på 2 år) så det er MEGET forskelligt. smiley

• #11   24. sep 2012 Bruge penge?? Hvad så hvis den bliver syg eller lignende. Når diskussionen om penge og dyr kommer op så lad være med at købe. Det er dejligt at have dyr men det kostet penge ja

• #12   24. sep 2012 Ja sorry, men kunne altså ikke være enig med Anders T.
    Selvfølgelig skal den da kastreres, og ja det koster penge - men det er dæleme en brøkdel af hvad man kommer af med i hele dens liv.

• #14   25. sep 2012 R. B **At have en indendørs kastreret hankat er direkte dyrplageri**

Du mener nok <b>fertil</b> hankat? smiley

Men bortset fra det, så bør katten kastreres, hvad enten det er en hankat eller en hunkat.

• #16   25. sep 2012 Min Joey var 10 måneder da han blev kastreret. Han nåede aldrig at vise tegn på at strinte eller lign, men jeg var nok bare heldig.
    Men ville gerne have ham kastreret inden han begyndte på det, så det ikke blev en dårlig vane. smiley
    Så ja, alle katte der skal være indekatte(selvfølgelig også ude), skal være neutraliserede, efter min mening.
    Med mindre det selvfølgelig er avlskatte, men det er stadigvæk synd, nu de er indekatte.

• #17   25. sep 2012 Min dyrlæge siger, at de skal veje 2kg eller derover, for at blive neutraliserede. smiley

• #20   25. sep 2012 Jeg tror, det har noget at gøre med, at det er nemmere at finde æggestokke osv. når de er en hvis størrelse. smiley

• #21   25. sep 2012 Hvis jeg var dig, ville jeg spørge dyrlægen, hvornår de kastrere. Min dyrlæge gør det først, når de vejer 1,5 kg. Derfor ventede Tarzan til, han begyndte at strinte, dog havde jeg en aftale med dyrlægen om, at det senest blev i uge 2.

Jeg gav 1418,- for han blev fixet, øremærket, chippet, vaccineret (anden basis), og fik loppekur + jeg fik nogle med hjem. Ja, der røg alle mine penge jeg fik i julegave, men de var også gemt til det smiley Anskaffer man sig du, har man også et stort ansvar smiley

• #23   25. sep 2012 Jeg kan IKKE anbefale nogen at have fertile katte, med mindre vi snakker om opdræt. Jeg har selv et par fertile drenge, der bruger megen tid på at skråle højt på damemisser, helst om natten. I nogle tilfælde er den fertile kat, så frustreret af de hormonelle påvirkninger at de taber sig, har en voldsom adfærd. Derudover kommer problemer som ildelugtene strint, som forekommer hos begge køn. En neutraliseret kat er et meget bedre kæledyr. Dertil kommer risikoen for drægtighed som ofte ender ud i endnu flere uønskede killinger og hjemløse katte.

Har man ikke råd til at betale for en neutralisering, så har man ikke råd til at have en kat.

• #24   25. sep 2012 PunkPerry: Det har sådanset intet med sagen at gøre. Vi passer vores dyr som de skal passes, men nej min kæreste og jeg vil da gerne undgå dyrlægeregninger hvis vi kan komme til det, ligesom alle andre.

Tak for jeres svar smiley

• #26   25. sep 2012 DET ER JO DERFOR JEG SPØRGER. EJ hvor jeg hader forum på denne hjemmeside. Folk er SÅ ubehøvlede herinde. Troede det var nogle tøser på hestegalleri, men herinde ser man virkelig aldrig et oplæg uden spydige kommentarer og pajen fingre ! Ikke noget at sige til at denne side står fuldstændig stille i forhold til de andre gallerier !! Og jeg kan endda se at I gør en dyd i herinde, at se hvem der er mest streng og spydig i debatterne "Medlem af klubben for de filtrerede" og "Udnævnt kattesnob" HVAD FANDEN ER DET FOR NOGET ? Jeg spørger kun herinde når jeg har nogle spørgsmål som jeg gerne vil have svar på, for mine kattes bedste, ikke for at blive kimet ned med nedladende kommentarer, og nej det er sgu ikke kun mig, som bliver udsat for det gang på gang herinde.

Synes virkelig det er ufatteligt at voksne mennesker kan opføre sig sådan, og "konkurrere" om hvem der ved bedst og hvem der har flest år i "branchen"
    Hvorfor bruger I ikke jeres viden på at guide, i stedet for at træde på folk gang på gang?!!

ARG.. Sparret op over mange gange, så det kommer direkte.. Og nu får jeg sikkert hundrede, mindst lige så trælse svar, men nu har jeg sagt, som andre nok har tænkt.

.... Ufatteligt !

• #27   25. sep 2012 Hun kaldet os tøser smiley sikke en drama queen af en teenager smiley godnat smiley
    Ps har kun været i kattebranchen 1 år på tirsdag næste uge smiley

• #29   26. sep 2012 Hankatte er meget billigere at få neutraliseret end hunkatte.. Det kan mange steder gøres til under 1000 kr..

• #30   26. sep 2012 Pernille: Du bliver ikke hakket ned. Du bliver rådet til, at få neutraliseret din kommende kat, da den ellers vil tisse overalt, uanset om det er en dreng eller pige.
    Derudover, hvis det skal være udekatte, så skal den da klart netraliseres, igen uanset køn, da der ellers vil kunne komme en masse uønskede killinger til verden, som nok må lade livet, fordi man ikke vil ofte penge på en netralisering, ellers ender de på internater, som i forvejen mangler plads.
    Du skriver, at du spørger efter, hvad der er bedst for katten . dertil er kun et svar, og det er neutralisering smiley

• #31   26. sep 2012 *Beltane*: Hvis du læser længere oppe, gav jeg 1418,- for kastration, øremærkning, chip, 2. basis vaccine, loppekur + jeg fik et par stykker med hjem.
    Jeg var klar over mit ansvar som katteejer, da jeg sagde ja til katten smiley
    Jeg synes bestemt ikke det er dyrt, da katten ikke skal leve med alle sine hormoner, og kan gå og gøre andre katte gravide + hvis han bliver væk, er der en stor chance for, at dem der finder ham, kan finde frem til, hvem der ejer ham smiley

• #32   26. sep 2012 Jeg har intet imod jeres svar, og taknemmelig for dem. Anede intet om det, det var derfor jeg spurgte herinde. Jeg har haft dyr hele mit liv, heste, gravere, kat osv. Og af mange mennesker i verden må man sige at jeg er dyrefanatiker og overplejer mine dyr mere end mange andre, så at mine dyr ikke kommer til Dr. dyr når den har behov, er jo en konklusion i drager ud fra de 4 sætninger jeg har skrevet..

Men jeg kan ikke fordrage tonen i forum emnerne herinde- Dét er hvad det handler om. Synes bare ikke folk snakker særlig pænt, og folk drager hurtigt ubehagelige konklisioner og smider i hovedet på folk.

• #33   26. sep 2012 Kan godt forstå dig, har selv været der. Men jeg fik mine erfaringer, da jeg selv fik kat (vi har haft 3 katte hos min mor siden 01, derudover, har vi haft gnavere og hunde. Jeg har selv haft fugl, og har stadig min pony.
    Jeg er dyremenneske med stort D.
    Men tror grunden til, at du føler de overfalder dig er, at der er RIGTIG mange uønskede killinger tilsalg mv. lige pt. Derudover er der rigtig mange hjemløse katte på internaterne nu.
    At have en fertil kat, er ofte kun med henblik på avl, og så må man tage sine forholdsregler. Nogle har voliere til dem, så de kan få afløb for hormoner, og ikke strinter over det hele inde i huset smiley
    Tror bestemt ikke det har noget med dig, at gøre, men der har været en del emner omkring sådanne ting på det sidste, så de fleste herinde, er nok bare trætte af, at skulle svare på de samme spørgsmål hele tiden smiley

• #35   26. sep 2012 Jeg forstår dig udemærket Pernille,gider ikke blande mig ret meget,og som du kan
    se er det de samme der byder ind,fatter ikke hvor folk for tiden fra smiley
    Jeg har arbejde ,masser af venner og børn og mand og selvfølgelig kat
    Jeg ville bare bruge stedet her som hygge,men nej,her er kattesnobber der ødelægger mange debatter,jeg har heldigvis et liv uden for Kattegalleriet.
    Og disse avatars folk har tja
    Må mangle noget at gå op i.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #36   26. sep 2012 <b>Jeg beder jer venligst om at holde en sober tone her i debatten og ikke blive personlige over for jeres meddebattører, men holde jer til det tråden drejer sig om. Tak.</b>

• #37   26. sep 2012 Josefine - Nu snakker jeg udelukkende om kasteration smiley Ikke alt muligt andet oven i

• #38   26. sep 2012 Janne: ved ikke om den var til mig, men i så fald synes jeg bestemt I skulle tage at lytte til den kritik i får af brugerne i stedet for.

• #40   26. sep 2012 Selvfølgelig ønsker jeg katten neutraliseret. Efter svarene herinde er der jo ingen tvivl. Det var jo bare det jeg ønskede at få svar på. For min kæreste er det ikke vigtigt om det er en staldkat eller en perser, hvor jeg derimod gerne vil have en som jeg synes er smuk og falder pladask for. Derfor det står skrevet som det gør.
    Dermed ikke sagt at vores dyr ikke kommer til dyrlægen når de skal. Min kæreste kan bare ikke se hvorfor han skal bruge 1000kr på en killing når han kan få en foræret.

Men det er jo ikke mit spørgsmål, som du finder tvetydigt, for det er jo ganske let at læse hvad jeg søger svar til. Det er derimod din fortolkning af om hvorvidt jeg er en god katteejer eller ej, som du søger svar på, og det er jo totalt irrelevant i denne sammenhæng, for det var ikke det debatten gik ud på Hvis du er i tvivl om mine katte har det godt, kan du da kigge min profil, og se at de ser ganske raske og glade ud. - Hvis du kan tåle at kigge på blandingskatte smiley

Men jeg fik jo svar på mit spørgsmål, allerede i de første svar. Så jeg takker af nu, og vil lede videre efter drømmekatten.

• #41   26. sep 2012 *Beltane*: Ved jeg godt, det var bare for, at vise hvad man egentlig kan få for "få" penge smiley

• #48   26. sep 2012 Jesper: Stadig i en ganske arrogant og nedladende tone, som i de andre debatter. Det er netop hvad jeg ikke kan fordrage, og det er netop det man ofte møder herinde..

• #55   26. sep 2012 Nu har jeg ikke læst hele tråden, men kan forstå at i overvejer at anskaffe jer en han, og spørgsmålet går på neutralisering.

Jeg havde selv en fertil hankat gående som indekat i en lejlighed, indtil han blev omkring 1,5 år gammel. Han trivedes fint, og var super kælen smiley På trods af han gik med to hunkatte (en fertil og en steriliseret), var der ingen problemer med strinten.

Jeg lavede den fejl, at jeg jævnligt havde dem med ud til mine forældre, der har lukket gårdhave. Nemo blev så glad for udelivet, at han var så trist og deprimeret hjemme i lejligheden. Men aldrig strintede han! Jeg måtte finde ham en ny madmor, med udendørs mulighed, og nu trives han i stor hankatte-stil smiley
    (Der havde før boet en strintende han, så der gik ikke lang tid før Nemo også begyndte at afmærke territorie)
    Havde jeg ikke dummet mig med at vise ham udelivet og fratage ham det gang på gang, kan man jo ikke vide hvordan han havde været i dag, men jeg tror han ville havde trivedes fint.

Sandsynligheden for at en hankat kan trives uden at strinte er nok ikke stor, men hvis ikke i lukker ham ud, så han ikke springer på damer og oplever det søde udeliv, så kan i jo se om i kan holde en han fertil. Men det er et sats. Begynder han først, så er det ikke sikkert at han stopper efter en neutralisering...

• #57   26. sep 2012 Jeg ved ikke om der som sådan er en fidus... I mit tilfælde er det en avlshan, så derfor var der i mit tilfælde en væsentlig fidus smiley

Samme diskussion finder man jo blandt hundeejere... Om det er mest synd at holde dem som de er skabt eller at neutralisere, er en snak jeg ikke vil bevæge mig ud i, for jeg er ikke selv kompetent nok til at komme med noget konstruktiv viden.

Jeg mener det må være op til hver enkelt ejer. Enig i at der er SÅ RIGELIGT hjemløse katte, og at det er en overvejelse der er værd at have med, hvis man holder sin kat ude. Men når alt kommer til alt, så synes jeg folk herinde har meget travlt på andres vegne med neutralisering. Man kan oprette et emne om et, og så kommer der 10 kommentarer om "husk at neutralisere" smiley

Der mener jeg bare, måske jeg var super heldig med Nemo, men det er vel i bund og grund op til hver enkelt. Tvivler på flertallet af ejere til fertile katte, holder dem fertile for at genere katten. Nogen vil ikke "tage deres køn fra dem" og andre vil ikke betale hvad det koster. Det er to ret forskellige grunde i min verden.

• #59   27. sep 2012 Jeg er enig i problemet med de hjemlæse katte der er tonsvis af, det er synd og skide ærgerligt! Det er svært at komme til livs. Men ja, folk der har deres katte rendende frit, burde neutralisere om det er hanner eller hunner.
    Men, bliver de holdt inde, så bidrager de jo ikke til flere misser smiley

Er det synd for kattene? Det kan være belastende at have fertile katte, da de jo jamre i perioder (især hunnerne i løbetid). Men er det dyrplageri?
    Er det i så fald ikke dyrplageri at vi opdrættere holder dem fertile i flere år, bare for et par enkelte kuld killinger?

Jeg synes der er forskel på at gøre opmærksom på alle de hjemløse katte, og dermed sige "overvej at neutralisere hvis din kat skal udenfor hjemmets 4 vægge", eller at direkte blive fornærmet over at det er "uansvarlige katteejere" der holder fertile katte hjemme.
    Alle har holdninger, og det er fantastisk man må ytre dem, der er bare forskel på hvordan ting bliver sagt, og dermed også hvordan råd bliver taget imod...

• #60   27. sep 2012 Ditte **Er det synd for kattene? Det kan være belastende at have fertile katte, da de jo jamre i perioder (især hunnerne i løbetid). Men er det dyrplageri?
    Er det i så fald ikke dyrplageri at vi opdrættere holder dem fertile i flere år, bare for et par enkelte kuld killinger?**

Jeg synes, det er synd for en fertil kat at blive holdt inde - tilmed for en dels vedkommende i hankattehuse og hvad har vi.

Jeg synes ikke, det er synd for en fertil kat at løbe frit, og foretage sig det, som katte fra naturens hånd er designet til - der er så bare nogle andre, dét bliver synd for: De mange overskudskillinger.

• #61   27. sep 2012 nu blev jeg det klogere min hankat er kastereret men min hun kat er ikke steriliceret men skal nu her hvis naboens muntre kat ikke har været inde IGEN grrrr men nu skal hun snart til dr dyr og kigges om der er nogen ellers ska hun neutraliseres...
    men har heletiden troet det er ham der pissede på gulvet hmmm mon det kan være min fertile hun kat??

• #63   27. sep 2012 Mon ikke det var mig Janne mente :-),
    men prøv at lytte HA ,til kritikken ,når folk er træt af tonen inden på denne side,istedet for at give advarsler,

• #64   27. sep 2012 Tinka: Mange opdrættere (og også "almindelige" katteejere) har jo aflukket have, så de kan komme ud, men stadig ikke bidrager til tilfældige killinger her og der. Er det synd?

Jeg har endelig selv flyttet til have, så mine prinsesser kan komme ud og nyde det "gode vejr" smiley
    Men jeg vil påstå, at min fertile pige trives fint som ren indekat. Hun smutter ud når døren åbnes, men er tilbage inden der er gået 5 minutter. Hun gider ikke rigtig. Hvorimod min neutraliserede pige (+ de to neutraliserede piger jeg passer for en længere periode) de elsker det!
    Tror ikke man kan sige det er mere synd for en fertil at holdes inde end en kastrat, det er vel kattens sind der afgør hvor den trives bedst. Ikke om den har været under kniven eller ej.

• #65   27. sep 2012 Det siger jo sig selv at opdrættere ikke lader deres katte rende frit... Fertile tavlekatte der ville hoppe på hinanden på kryds og tværs = udrydelse af racen.
    Eneste alternativ er at holde dem inde/i indelukket område.
    Hvis det i din verden er forkert at holde fertile katte på den måde, så må du jo være imod opdræt og racekatte? Eller har jeg misforstået din hldning?

• #67   27. sep 2012 Felis: Ja, hvis man ser helt objektivt på det, kan jeg godt følge dig smiley Men i så fald er det jo generelt forkert at have kæledyr, hvordan man end håndtere dem. Vi fratager dem deres natur.

Nu er det jo sådan, at vi ser mange kæledyr trives fantastisk som kæledyr, om det er hund, kat, ilder eller you name it.
    Ingen tvivl om at vi har frataget dem deres frihed, men ved de ikke bedre, ved de ikke hvad de går glip af.
    Mange af vores kæledyr ville ikke kunne overleve i naturen alligevel...

Faktum er at vi holder kæledyr, for vores egen skyld, men ønsker selvfølgelig at vores små skal have det så godt vi kan give dem det.
    Når det så er sagt, synes jeg stadig det er individuelt, fra kat til kat, fra hund til hund, mv. om de trives fint som fertil i de omgivelser de kender. Nogen trives som fertile, uden at skulle parre sig hver 3 mdr. Andre gør ikke.
    Derfor mener jeg, at det er ejeren selv der vurdere hvad der er bedst for deres kat/dem selv. Vælger folk at holde en kat der ikke er solgt til avl, som fertil, så er det jo altså deres beslutning. Ikke noget vi høns (og haner) herinde kan og bør pege fingre af, i min verden smiley

• #68   27. sep 2012 Ditte **Mange opdrættere (og også "almindelige" katteejere) har jo aflukket have, så de kan komme ud, men stadig ikke bidrager til tilfældige killinger her og der.**

Mine katte kan også komme ud i aflukket have, og de bidrager heller ikke til tilfældige killinger her og der smiley
    Det, jeg vil sige med det, er, at du har misset min pointe (jeg syntes ellers selv den var så klar). Som fertil kat, handler det ikke kun om frisk luft, men også om at have mulighed for at gøre det, som ens hormoner byder en at gøre = parre sig.

Felis, har svaret, som jeg ville svare, på de spørgsmål du stillede mig smiley

• #69   27. sep 2012 Måske opdrætterne der så har så travlt med at andre skal neutralisere deres katte pga. de mange hjemløse katte i dk, selv skulle se indad og ikke bidrage med utallige kuld killinger?

Jeg ved det ikke, jeg vil mene der er en individuel holdning. Og eftersom det ikke er ulovligt at holde fertile kæledyr, må den almene holdning vel være at det ikke er synd?

• #75   27. sep 2012 R. B.
    Nu er jeg jo sådan set selv opdrætter, så den var ligeså meget mindet til mig selv... smiley

Jeg synes hverken det er synd at holde dem fertile eller neutraliserede, jeg synes det er kattens sind, der afgør hvad der er bedst for den enkelte kat. Man kan jo mærke om en kat trives.

At du har oplevet hvad du har med et kuld killinger i din hæk, må virkelig ha været hårdt, og ejeren burde skamme sig! Men det er jo ikke alle ejere af fertile katte der smider et ansvar over på fremmede. Jeg er jo fuldstændig enig med jer i at de der render frit, BØR bestemt være neutraliserede! Anden holdning har jeg vist heller ikke ytret? Men da det ikke er lov, kan vi jo ikke lege politimænd overfor folk herinde.

Jeg undre mig bare over folk har travlt med hvordan andre holder deres kat, samtid med der ikke ses skævt på de opdrættere der står med killinger altid. De/vi bidrager da om nogen til det antal hjemløse misser omkring på internaterne. Synes bare det også er stof til eftertanke, der måske gør en større forskel end en huskat/blandingskatte-ejer af en fertil kat (Der muligvis går inde hele livet uden at bidrage med killinger).

• #77   28. sep 2012 Nej Lotte, det er ikke dem der er flertal af. Men det er katte der fylder internaterne, og jo flere der bliver født, jo flere får internaterne ind, racekatte eller ej. Dem der køber vores racekatte, vælger jo dem til fordel for dem uden tavle i sidste ende, fordi der er så mange valgmuligheder.

Jeg ved godt man ikke kan opstille det på den måde, sort på hvidt, men i sidste ende hænger det vel sammen.... Eller er det mig der køre den for langt ud?

Jeg er selv opdrætter og almindelig katteejer. Jeg krummer bare lidt tæer når man gentagende gange ser folk herinde blive høvlet ned fordi de ikke har planer om at neutralisere. Var det mig folk skrev sådan til, ville jeg virkelig blive gal, og stoppe med at benytte forum, som ellers kan være meget lærerende og inspirerende, til tider...
    Som skrevet tidligere er råd altid godt, især når man opretter et emne med et problem herinde, så gør man det jo for at få råd. Men den slår aldrig fejl, folk skal liiiige høre om katten er neutraliseret og ellers "gør det i en fart hvis ikke du vil fremstå som en ond katteejer".

Synes nok bare det er ærgerligt at tonen herinde ikke som udgangspunkt er god, at man som trådstarter skal argumentere sig til hudløshed som værende en god katteejer, fordi katten ikke er neutraliseret. Plads til forkskellighed, ville være rart, tænker jeg smiley Og konstruktive råd, fremfor en gruppe der rotter sig sammen om at være enige i at andre er dårlige katteejere, fordi de ikke gør som dem selv.

• #80   28. sep 2012 Hunkatte kan også begynde at strinte, hvis de ikke bliver kastrerede. Og i øvrigt mistrives rigtig meget ved at gå i løbetid efter løbetid uden at blive parret - eller få killinger hvis hun gør - og dét er dyrt..
    På p-piller kan hun blive en rigtig harpe, mange hunkatte mistrives også på p-piller - og derudover er de både kræftfremkaldende og giver forøget risikoforlivmoderbetændelse (og det gør løbetid på løbetid også)

Det er billigere at kastrere en hankat end en hunkat, hvis det absolut skal være pengene det kommer an på.

Men ellers så er den billigste løsning absolut at få en killing eller kat fra et af dyreinternaterne. Den er kastreret, øremærket og vaccineret og koster langt mindre end man selv kan få det gjort for smiley

• #81   28. sep 2012 R. B.

Dine argumenter er også meget hvad du synes. Er jo enig med dig i mange af de ting du siger om udekatte og neutralisering, men faktum er, at der endnu IKKE er en lov om det, og præcis derfor synes jeg det er forkert at blive fornærmede på katteejere over de ikke neutralisere. Så længe der ikke er nogen lov, bestemmer man jo selv. Længere er den jo ikke i bund og grund.
    Derfor synes jeg man måske kunne slappe lidt af herinde, med at sige folk er dårlige katteejere af sådan en årsag...

• #82   28. sep 2012 Jesper

Det sikre jeg mig ved at skrive i kontrakten at de skal neutraliseres inden de er 6 mdr., og at kvittering skal sendes til mig inden den pågældende dato sat i kontrakten. - ligesom størstedelen af andre opdrættere gør.

Jeg er klar over at den kan smutte, men det har den ikke gjort for mig endnu smiley

Desværre har jeg ikke en fancy aftale med min dyrlæge om "opdrætter-priser", så det ville være for dyrt for mig at betale den pris oveni jeg sørger for chip, reg. fuld vaccine mm.

• #83   28. sep 2012 Eva

Enig. Nogle katte trives slet ikke som fertile, og dem ville jeg også få neutraliseret, ingen tvivl om det. Men "nogle/mange katte" er jo ikke alle smiley
    Dem der så trives uden at strinte eller blive stressede, trives jo så som fertil.

• #85   28. sep 2012 Lotte

"Bare fordi der ikke er en lov om det, betyder det jo ikke at man ikke må opføre sig fornuftigt!"

- I min verden er det ikke nødvendigvis ufornuftigt at have en fertil kat, medmindre man har skrevet under på andet!

"Jeg tror godt nok størstedelen sørger for det er gjort inden killingen flytter hjemmefra."

- Synes det bliver lidt ordkløveri, men så omformulerer jeg det til "som mange/også andre opdrættere gør" hvis det så er bedre formuleret.

MANGE opdrættere får hele "killingepakken" meget billigt, med neutralisering, vacciner og chip til en fast pris. Det gør jeg ikke.
    Du vælger at neutralisere, og det er også super fornuftigt. Det er min økonomi ikke til. Du får solgt dine killinger, og jeg mine smiley Så det er jo heldigt der er købere af begge ting.
    Bliver det lovpligtigt, ja så gør jeg det selvfølgelig også... Jeg vælger så chip+ reg og fuld vaccine (som heller ikke er lovpligtigt) i stedet for Neutraliseringen i prisen.

• #86   28. sep 2012 Lotte

Jeg synes ikke at se nogen steder på din hjemmeside, at du chipper og registrere dine killinger i katteregistret... Det må da være en fejl? Eller er det så købers ansvar i stedet for?

• #87   28. sep 2012 Jeg kan ikke greje meningen med denne sætning:

Ditte **Og eftersom det ikke er ulovligt at holde fertile kæledyr, må den almene holdning vel være at det ikke er synd?**

Lovligt/ulovligt,
    Almen holdning
    Synd/ikke synd

Hvordan mener du de tre ting hænger sammen?

Hvad angår fertile kæledyr generelt, kender jeg ikke nok til alle de forskellige dyrearter til at have en klar holdning til, om det er synd for dem, at de holdes indespærret (inklusive dem, der har indhegning). Men jeg synes - uanset lovlighed og almen holdning - at det er synd for de fertile katte, der er uden mulighed for at udleve fertil adfærd.

Og hvad angår lovgivning: At noget er lovligt udelukker ikke nødvendigvis, at det er synd.

Hvis det skulle være den almene holdning, at det ikke er synd for katte at blive holdt fertile uden mulighed for parring, så er jeg uenig i ”den almene holdnings” holdning (det er jeg tit). Og jeg ved, at (i hvert fald nogle) dyreværnsforeninger ser det som dyrplageri at holde fertile indekatte – dels risikerer de stress og frustrationer pga. hormoner, der ikke kan få naturligt afløb, og dels kan det for hunkattenes vedkommende også give fysiske helbredsproblemer med de gentagne løbetider uden parring.

Så for lige at vende tilbage til trådstarters indlæg, så er det altså ikke kun pga. risiko for strint, man bør neutralisere. Det er også af hensyn til kattens trivsel - og det gælder både han- og hunkatte.

• #88   28. sep 2012 Wainø - Og hvad gør du så den dag at dine killingekøber IKKE overholder din kontrakt, og ikke får kastreret katten fra dig?

• #89   28. sep 2012 Pernille K - forresten, læste lige den med at I har en steriliseret hunkat allerede - så vil jeg anbefale jer at få en hunkilling.
    Hankillingerne vil ofte tumle og leget mere vildt end hunkattene, der mere foretrækker fangelege bare smiley
    Så for jeres hunkats skyld, så vil jeg absolut anbefale at I får en hunkilling smiley

• #90   28. sep 2012 Tinka

Igen er det lidt ordkløveri, synes jeg. smiley

Det er jo også fint at være uenig i forhold til neutraliseringens vigtighed, der er plads til forskellige meninger, da der ikke er en lov for det.

At killinger skal være 12 uger før de flytter fra morden, det er LOV ikke holdning.
    Neutralisering er en holdning. Og derfor kan folk vælge det til eller fra som de vil.

Man må ytre sin holdning som man vil, men MIN holdning som JEG ytrede, handlede kun om, hvorfor folk har så travlt med at blande sig i andres private beslutning... Det er egentlig bare det jeg prøvede at sige fra start...

• #91   28. sep 2012 Eva

Det kommer ikke til at ske smiley
    Nej, det ved jeg godt jeg ikke kan vide 100%, men sådan er der jo så meget.
    I det tilfælde nogen skulle bryde kontrakten, så har man heldigvis den kontrakt og en advokat (anklager) tæt inde på livet.

• #92   28. sep 2012 Jeg kan ikke forstå, hvad det er, du mener, der er ordskløveri :-S. Jeg vil snarere kalde det at tale forbi hinanden.

At killinger skal være 12 uger er lov nu, ja. Det var det ikke for 3-4 år siden.
    Så når du, som jeg læser det, synes det er forkert, at jeg gør nogen opmærksom på at de bør lade deres katte neutralisere, synes du så også det var forkert, at jeg for 3-4 år siden gjorde andre opmærksomme på, at de burde lade killingerne blive hos moderen til de var mindst 12 uger gamle?

• #93   28. sep 2012 Tinka

hehe, igen vil jeg kalde det ordkløveri smiley Men ok, vi taler forbi hinanden så.

Det er nok fordi vi tolker ordvalg forskelligt, for igen vil jeg mene du skulle have ANBEFALET at de skulle vente til de 12 uger, i stedet for at sige de BURDE.
    Ordet BURDE er (i mine ører) negativt ladet, for det BURDE de ikke - når loven sagde 8 uger... Men du havde antaget korrekt at det er mere hensigtsmæssigt for killingerne, så derfor havde en ANBEFALING været et super godt råd, og ikke en opsang.
    Der er STOR forskel i min verden, og måske er det der vi går skævt?

Er der nogen offentlige undersøgelser der beviser at katte trives bedst neutraliserede? For i så fald vil jeg gerne læse den. Så vil jeg da ikke afvise jeg kan ændre holdning!
    Indtil da er det individuelle holdninger, for og imod. Jeg hører dyrlæger anbefale og andre fraråde neutralisering. Og hvis ikke der er konkret viden bag argumenterne, er det vel "bare" holdninger?

• #96   28. sep 2012
    Aha Ditte, så man bør smiley efter din mening kun bruge ordet ”burde”, når det gælder noget, der er vedtaget ved lov.

Haha, og jeg <b>skulle</b> have sagt ”anbefale” i stedet for ”burde” ;-).
    (”At kunne”, ”At burde” og ”At skulle”….)

Nå, men der hvor vi går skævt her, er nok, at du udelukkende forholder dig til loven, og det gør jeg ikke. Der er da (heldigvis) ikke lovgivet om ALT her i landet. Det burde smiley heller ikke være nødvendigt, at der bliver det.

Når jeg bruger ordet ”burde” er det altså ikke (altid) ment som nogen opsang. Og det var det heller ikke i mit første indlæg her i tråden.

Jeg kender ikke til nogle undersøgelser om fertile indekattes trivsel. Det er vel almen viden, at de kan blive hormonkulrede.... Og det synes jeg ikke har noget med holdninger at gøre.

Og forresten kender jeg ikke til nogen dyrlæger, der fraråder neutralisering. :-S.
    Men du må jo kende til nogen, så vil spørge, med hvilken begrundelse de så fraråder det?

• #100   28. sep 2012 Weinø - Ok, så du vil reelt slæbe folk i retten, hvis de skulle vise sig at bryde kontrakten, og ikke få katten kastreret, er det det du mener med dit svar? smiley

• #101   29. sep 2012 R. B.

"Hvis du ønsker en diskussion om den omsiggribende tendens til, at blande sig i ting der ikke rager en"

- Det har jeg aldrig påstået at jeg ønsker, jeg påpeger at min mening er at folk blander sig i ting der ikke vedkommer dem, på en uhensigtsmæssig måde. Der er forskel på at give et godt råd, og at løfte pegefinger over "du burde"...

• #102   29. sep 2012 Tinka

smiley Jeg kan godt se jeg selv har formuleret noget uhensigtsmæssigt, men jeg har dog sat "jeg synes" ind foran at "du skulle" smiley Så er det MIN mening, ikke at påpege at "det skulle du!" smiley

Jeg forholder mig ikke kun til loven, igen synes jeg du lægger ord i min mund. Jeg siger, at man ikke kan sige at andre SKAL/BURDE gøre noget de selv bestemmer. (De KUNNE gøre det, ja smiley

Nu var det heller ikke dig som sådan, mit sure opstød var mindet mod, men mere generelt. Synes det er ærgerligt at folk skal angribes hver gang de beder om råd...

"Jeg kender ikke til nogle undersøgelser om fertile indekattes trivsel. Det er vel almen viden, at de kan blive hormonkulrede.."

- ja det er almen viden at de KAN, men ikke at de alle bliver smiley Hvis de bliver for kuldrede, så ville jeg også vælge at neutralisere, uden tvivl. Synd for katten, og belastende for ejeren.

Begrundelser for ikke at neutralisere kæledyr (ifølge nogle dyrlæger) har været at der ikke er nogen grund til det medmindre de bliver for dominante eller stressede af det. og for at holde deres naturlige instinkter.

• #103   29. sep 2012 Jesper

Er det uansvarligt og mangel på sund fornuft, hvis ikke man vælger at neutralisere sin kat?

• #104   29. sep 2012 Lotte

Ja, tænkte nok det var en fejl smiley

"Burde, skulle - anbefale - jeg vil anbefale at man slår op i en ordbog, for man bør da kende både forskellen og betydningen af de ord man skal bruge "

- nu tænker jeg den er henvendt til mig. Jeg er klar over at "burde" ikke nødvendigvis er negativt ladet, men som oftest kan man godt høre om den er...
    "Du burde da vide at...." eller "måske burde du overveje om...."

Så det er såmænd ikke for at ordkløve, pointere bare at valg af ord ofte er medvirkende til hvordan "råd" tages imod... Beklager hvis jeg formulere mig uforståeligt, det tyder på det, eftersom hver eneste ord i mine indlæg bliver vendt og drejet...

• #105   29. sep 2012 Eva

Jeg ville jo nok starte med et brev fra advokaten. ofte ville det nok være nok til at de ville komme på andre tanker, selv inden katten er kønsmoden. Ellers ja, det ville jeg nok. Jeg er en smule stædig... smiley

• #106   29. sep 2012 Weinø - Okay.. Ja, jeg synes så det er meget nemmere bare at kastrere killingerne inden de bliver sendt hjemmefra smiley
    Især fordi jeg dermed sender en "færdig" killing ud, som bare skal nydes, helt uden nogen bekymringer om hvordan kastreringen nu skal gå, osv. smiley Det har jeg selv sat stort pris på ved mine kastrater, og vil gerne give videre til mine killingekøbere smiley

• #107   29. sep 2012 Eva

Det kan jeg sagtens følge dig i smiley
    Tanken er mig bestemt heller ikke fremmed, men jeg har ikke midlerne til at gøre det, desværre. Måske når jeg er færdiguddannet og økonomien derfor noget bedre smiley
    Men nu tager de opdrættere af "min race", der neutralisere inden de flytter, også en højere pris end jeg (og andre der ikke neutralisere) gør. Så det går nok ud på et i sidste ende. Har bare ikke haft muligheden for at have alle de penge ude, inden de blev solgt, pga min SU smiley

• #110   29. sep 2012 Jesper

du køre i ring, for det har jeg efterhånden skrevet selv mange gange. Ja, udekatte er bestemt smart hvis folk huskede at neutralisere. Ja, der KAN blive problemer ved at have en fertil indekat
    Men jeg spørger dig om du derfor mener det generelt ER uansvarligt at holde fertile katte?

• #113   29. sep 2012 Det er jo stadig ikke et svar fordi de KAN blive frustrerede. Det er ikke = de BLIVER. Så synes jeg ikke du kanopstille det som at katteejere vælger at ignorere noget. Man kender sine egne katte bedst, og vurdere man den er stresset og fertil, ville jeg også råde til neutralisering. Trives den fint som fertil, hvorfor så?

"Hvorfor forpligter dine købere sig iht kontrakten til at lade katten neutralisere?"

- smiley Hvorfor er hvad jeg gør relevant for de enkelte holdninger?
    Det forpligter folk sig til, fordi de har købt en kat til kæl, som så ikke må formere sig. Det er en sikkerhed for at en tavlekat ikke bliver en pengemaskine, og/eller anvendt til tavleløse killinger mm.
    Er folk interesseret i en kat til avl, så er det heller ikke umuligt, men så er der jo andre regler omkring salget og andre krav til køber.

• #114   29. sep 2012 Hvis en kat bliver solgt uden nogen restriktioner, så vurdere køberen jo selv hvad de mener er bedst for katten.
    Er en kat solgt med restriktioner, så har opdrætter/sælger besluttet det på forhånd. Det er ved forskellen på hvor frit man selv kan tage den beslutning.

Hvis en køber til en kat med restriktioner ikke overholder aftalen, så ville jeg selv gå ind og ytre min mening om hvor uetisk det er at gøre, men er der ikke regler for hvad man må/ikke må med den kat man har købt, synes jeg ikke jeg har nogen grund til at forklare en person at de gør noget forkert ved at holde en fertil kat. For så er det en vurderingssag hvad der er rigtigt og forkert.

Jeg ved ikke hvorfor der er så mange herinde der er uenige med mig i det. Jeg synes selv det er logisk. smiley Jeg tror de fleste ville blive trætte af at folk blander sig i ting der ikke vedkommer dem, hvis ikke det er ment som et godt råd, men som en løftet pegefinger.

• #116   29. sep 2012 Jeg argumentere ikke for den lykkelige fertile kat Jesper. Og er fuldstændig enig i at i de tilfælde du påpeger, der er det naturligt at råde til neutralisering. Men man ser også nye katte blive lagt ind, hvor der efter 10 minutter er 5 forskellige der skriver "husk at neutralisere" - på egen opfordring. DET synes jeg grænser til flabet indblandning i andres private anliggende.

Jeg synes ikke det har noget med dobbeltmorale at gøre, at jeg beskytter egne killinger og egne linjer. Men har foolk fået smidt en blandingskat i nakken, hvorfor skal vi så fortælle dem hvad de skal med den?

Der er regler for opdrættere, som ikke er for andre katteejere der får killinger. Og der er mere fokus på at bevare racen og linjerne intakte. Derfor er det ikke ligemeget hvad "fru Jensen" gør med den tavlekat hun får hjem. Og ikke kun for kattens skyld. Ja, den kunne måske trives som fertil, men hvad så hvis den blev parret når den er solgt til kæl. Synes ikke man kan sidestille katte solgt på kontrakt med andre katte.
    Det er jeg også sikker på du er enig med mig i? smiley

• #119   29. sep 2012 Ditte - Altså, jeg er også på SU, og jeg har da fået råd til at kastrere alle killingerne til kæl uden de store problemer smiley Så jeg tror såmænd bare det er prioritering det handler om. Og ja, jeg tager også lige 500 kr mere for mine killinger, end de (fleste af de) opdrættere der ikke kastrerer deres killinger inden salg smiley

Nu har jeg ikke selv prøvet det, men kender da til flere opdrættere hvor de får lov at afbetale/vente med betalingen til der kommer penge ind fra killingerne..
    Men nu ved jeg jo ikke hvor godt du kender din dyrlæge.. Det er nok mest sådan nogen som mig, der jo kommer der en gang om måneden, (og andre mere) at det er aktuelt..

• #120   29. sep 2012 Jesper

Ja en kat er en kat uanset race smiley Det er jeg enig med dig i, og har aldrig påstået andet. Jeg påpeger at der er forskel på at købe med og uden kontrakt. Du kan også lave en kontrakt ved salg af en blandingskat. Men der er forskel på at købe en kat med restriktioner eller en kat uden. Det er min pointe. Tavlekat eller ikke.
    Jeg har muligheden for at bestemme over de killinger jeg sender ud af døren, men jeg har ikke mulighed for at bestemme over naboens. Derfor blander jeg mig ikke. Kan give et godt råd, men jeg bliver ikke fornærmet hvis ikke rådet tages til sig.
    Jeg ved ikke hvorfor alt jeg skriver skal misforståes, jeg må formulere mig ufattelig dårligt...

At jeg skriver jeg går ud fra du er enig, var fordi jeg ikke tænkte der kunne være to holdninger til min pointe. Der ER jo forskel på hvor frit man bestemmer over en neutralisering, om man køber en kat på kontrakt om neutralisering eller om man får en kat uden kontrakt smiley At du igen drejer den til noget andet du ikke er enig i, må igen være mit manglende talent for at formulere mig...?

Der er overproduktion af katte, ja! Men burde man så ikke også gøre opdrættere opmærksomme, og ikke bare folk der er ejere af en fertil.
    Går ud fra, at hvis det er så synd at holde fertile katte, så er det også forkert selvom man har opdrætternavn?
    Alle må have den holdning de har, men har skrevet det samme masser af gange nu. - der er altså stor forskel på hvordan man vælger at ytre den holdning.

• #121   29. sep 2012 Eva

Nu kender du jo så ikke min økonomiske situation og mine udgifter, så at du har pengene til at lægge ud for et helt kuld killinger, det er da dejligt for dig! Men ikke ensbetydende med at jeg også burde have . Sådan kan man ikke opsætte det smiley

Igen, jeg synes det er fedt du har den mulighed! Du får solgt dine killinger, med de ting der er med i pakken til den pris du sætter. Det gør jeg også. Så det er jo perfekt der er købere til lidt af hvert. Nogen chipper ikke, nogen vaccinere kun den ene gang, nogen neutralisere osv. osv.

• #122   29. sep 2012 Eva

Om så jeg var millionær, kunne jeg have truffet valget ikke at neutralisere, men skrive det i kontrakten. Det er et valg. Jeg kunne også vælge at give hver køber 2 katte for ens pris, eller et kradsetræ med i prisen. Forstår ikke din pointe, udover jeg læser mellem linjerne at du mener jeg BURDE sørge for det inden salg smiley
    Igen argumentere jeg for, at vi hver har en måde at gøre tingene på, og så længe det ikke er dybt forkasteligt (såsom ikke at overholde en fast aftale - kontrakt) at andre gør nogle ting anderledes, jamen så kan man måske bare holde kat på flere måde, hvor det ene ikke nødvendigvis er bedre end det andet?

• #123   29. sep 2012 Weinø - Jo, det kan man sagtens, altså sætte det sådan op, for det jeg nævner er prioriteringen. Jeg havde slet ikke fået det kuld killinger, hvis ikke jeg kunne få råd til at give dem den fulde dyrlæge pakke (og det er både neutralisering, 2 vacciner, chip eller øremærkning og reg. i begge katteregistre) med, for det prioriterer JEG. Hvis ikke jeg havde haft råd til det, så havde jeg ikke fået det kuld der, men så havde jeg ventet.

Du prioriterer at få kuldet inden du har råd, eller du prioriterer bare nogle andre ting på din SU. Sådan er det bare.. Så er det op til dig om du føler din prioritering er forkert eller ej. Jeg føler min er den rigtige, og det er derfor jeg gør sådan.

Og jeg er med på at det er et valg. Det var dig selv fremførte at du ikke gjorde det fordi du ikke synes du havde råd: "Tanken er mig bestemt heller ikke fremmed, men jeg har ikke midlerne til at gøre det, desværre. Måske når jeg er færdiguddannet og økonomien derfor noget bedre"
    Og så er det at jeg står af, for så synes jeg helt at man skal lade være at opdrætte katte, hvis ikke man kan gøre det ordentligt. Hvis du nu havde fremført nogle andre argumenter for at du mente at det var mest rigtigt at vente, så kunne vi måske have diskuteret dem i stedet.

• #125   29. sep 2012 Ditte **Begrundelser for ikke at neutralisere kæledyr (ifølge nogle dyrlæger) har været at der ikke er nogen grund til det medmindre de bliver for dominante eller stressede af det. og for at holde deres naturlige instinkter.**

Mon ikke det er et fåtal af dyrlæger, der anbefaler at undlade neutralisering af katte?... Jeg synes, det virker lidt bagvendt hellere at ville helbrede end forebygge – især når det gælder noget, der har meget høj risiko for at ske, og hvor det er svært at få øje på, hvem der har gavn af at lade stå til.
    Jeg mener, at for(inde)katte og (kæle)katteejere vil bevarelse af kattenes seksuelle instinkter i laaangt de fleste tilfælde snarere være til ulempe end gavn. Det er de tråde, som Jesper nævner, eksempler på. Og nu er der forresten just oprettet en tråd om en jamrende hankat, som jeg synes bør smiley vække til eftertanke.

Jeg synes da, det ville være fantastisk dejligt, hvis katte kunne spares for at blive udsat for det indgreb/(overgreb), som en neutralisering nu engang er. Men jeg ser det altså som nødvendigt, fordi jeg (som før nævnt) synes, det er synd for katte at være fertile, når de ikke har mulighed for at udleve naturlig fertil adfærd. Og jeg synes det er synd for de overskudskillinger, der ofte bliver resultatet af de fritløbende fertile katte, der ellers har ”fornøjelse af /mening med” at søge mage, parre sig, formere sig.

• #126   29. sep 2012 Eva

Ja det er prioriteringer smiley Så kan den vist heller ikke køres meget længere ud. Og jeg har efterhånden mangegange i denne tråd sagt jeg ikke er imod neutralisering på nogen måde, men at jeg stadig ikke blander mig i hvad andre gør med deres kat, medmindre de har kontrakt med regler de ikke overholder.

Du gør det på din måde, og jeg gør på min. Og ja, jeg afviser bestemt ikke at jeg vil neutralisere killingerne den dag jeg har pengene til det, men ser intet forkert i ikke at gøre det!

Dermed tror jeg debatten om hvordan de enkelte opdrættere gør med killingerne, begynder at kede alle? Jeg har forstået din holdning, og du min.

• #127   29. sep 2012 Jesper

Der er da mange opdrættere, der kun sælger deres killinger neutraliserede, medmindre de skal sælges til registreret avl

- Ja, det er ikke pointen. Opdrætterne har jo selv en stak fertile katte, ellers kom killingerne jo ikke smiley Hunnerne må max parre sig 3 gange på 2 år. Hvad med alle de andre løbetider? Er det ikke synd og stressende?
    hannerne går som oftest alene i et voliere. Er det ikke synd og stressende?

Hvordan sikrer du dig, at kontrakten overholdes og killingen rent faktisk er neutraliseret efter 6 måneder?

- Det har jeg svaret på to gange i tråden smiley De skal sende mig kvitteringen. Gør de ikke det, vil jeg minde dem om det når der er en måneds tid tilbage. Får jeg den ikke til tiden, tager jeg straks kontakt til min advokat, så der forhåbentlig bliver styr på det inden killingen bliver parret.

Min pointe er ikke diskussionen om hvor vidt en fertil kat trives. så tager du fejl. Min pointe er hvorvidt det vedkommer dig så meget om "fru jensens" kat er fertil, at du kan tillade dig at pege fingre og sige hun er en dårlig katteejer smiley Min pointe er, at folk herinde blander sig i ting der ikke vedkommer dem. Ikke for at give gode konstruktive råd, men for at være bedrevidende og pege fingre af "dårlige katteejere". Og det gør det yderst ubehageligt for folk at bede om hjælp herinde.
    Ja, nogen der laver debat om en fertil han der strinter, og går titalt i selvsving over råd om kastration. Det er ubegavet. Men igen, måske havde trådstarter ikke reageret sådan, hvis hun ikke havde følt sig angrebet, men følt sig vejledt i stedet for smiley

• #128   29. sep 2012 Tinka

Det ved jeg ikke om der er et fåtal af, jeg har ikke lavet statistik smiley Men der er nogen, så meget ved jeg.

Jeg bebrejder dig heller ikke at synes det er synd for fertile katte, men jeg synes stadig ikke din holdning giver dig ret til at hagle folk ned for at holde en fertil kat. Det kommer jo ikke dig ved hvad de gør, og det kommer ikke dem ved hvad du gør. Hvis du har neutraliserede katte, og en gruppe er imod det, og så hagler dig ned for at fjerne deres naturlige instinkt. Det er heller ikke i orden. Og igen, igen, igen... Det er egentlig bare det der er min pointe. Kan de kloge hoveder ikke trække de lange pegefingre til sig, og vejlede i stedet for at skælde andre ud. Så havde tonen på trådene været SÅ meget bedre. Og folk ville have mere lyst til at følge råd end "ordre".

• #129   29. sep 2012 Ditte **men jeg synes stadig ikke din holdning giver dig ret til at hagle folk ned for at holde en fertil kat.**

smiley
    Så du mener jeg hagler nogen ned, fordi jeg skriver, at de bør få deres katte neutraliseret :-S. HAH, så skulle du bare se hvordan det ser ud, når jeg hagler nogen ned smiley

Og jeg har i hvert fald IKKE haglet trådstarter ned her. Hvis det er, hvad man får ud af mit første indlæg i denne tråd, hvor jeg nævnte at neutralisering burde gælde såvel han- som hunkat, så har man godt nok været rigelig kreativ med at læse noget ind i mit indlæg, jeg IKKE har skrevet!

• #130   29. sep 2012 Tinka

Med den sætning siger jeg ikke at du hagler folk ned, jeg siger at du efter min mening ikke har ret til det. Der er forskel smiley
    Min holdning er igen ikke vendt mod dig som person, men mod dem der vil belære andre fremfor råde dem så de har lyst til at lytte. Hvis ikke de er enige, så skal de hagles!!

• #131   29. sep 2012 Ditte **Med den sætning siger jeg ikke at du hagler folk ned, jeg siger at du efter min mening ikke har ret til det. **

Øh, javel jow. Jeg forstår godt nok ikke lige, hvorfor du synes det er relevant at belære mig om, at jeg ikke har ret til at hagle folk ned :-S. Men det får så være.

• #132   29. sep 2012 Jeg belærer dig ikke, jeg prøver at forklare min holdning utallige gange formuleret på utallige måder, fordi det ikke virker som om du forstår min pointe, siden mine ord bliver drejet konstant.
    Men lad det bare ligge, vi snakker nok forbi hinanden smiley

• #133   29. sep 2012 Weinø - Ja, altså vores snak gik også bare på hvad du og jeg valgte. Ikke om hvad andre gør.
    Jeg opfordrer altid til at folk får deres kat kastreret, medmindre de planlægger at få et kuld killinger, og fortæller om de negative sider, der er ved fertile katte, og hvor meget det kan koste killinger.. (følesesmæssigt og økonomisk) smiley
    Simpelthen fordi jeg synes folk bør træffe et oplyst valg. Har jeg fortalt dem om dette, og de stadig ikke vil have deres kat kastreret. Ja, så er der ikke mere jeg kan gøre, men så har jeg da gjort det jeg kunne smiley

• #134   29. sep 2012 Eva

Dine killinger kan de vel ikke bare købe fertile? Mener du andre folk der får katte (ikke dine killinger)?
    For det er da også det eneste rigtige at gøre, informere og råde smiley
    Så er du også enig i, at det er i orden at vejlede, men ikke ar forvente de følger dine råd? Så er vi jo enige smiley

• #135   29. sep 2012 Weinø - Nej, nu skiftede jeg over til at snakke om katte som i trådstarters tilfælde - og havde primært huskattene i tankerne (mange opdrættere neutraliserer jo inden salg).

Vil man købe kat hos mig, så er den kastreret inden den flytter hjemmefra. Færdig slut. smiley (og i øvrigt som tidligere nævnt også som en del af en service jeg gerne vil yde til mine killingekøbere).

Og jeg har aldrig snakket om at man ikke skulle råde og vejlede, for ja det er vi da enige i er det eneste rigtige, og nej jeg forventer ikke at folk jeg ikke kender skal følge mine råd.
    Men snakker vi om MINE killinger og kastrering, ja så er det altså noget andet smiley Der får man slet ikke et valg.

Til gengæld får man selvfølgelig livslang vejledning med om alt andet..

• #136   30. sep 2012 for at svare på trådstarters spørgsmål, så lad være med at anskaffe en kat hvis I ikke vil bruge penge på neutralisering;-)
    der er jo i virkeligheden ikke nogen god grund til at have en fertil kat, hvis man ikke ønsker at avle;-)

• #137   30. sep 2012 Ditte **Jeg belærer dig ikke, jeg prøver at forklare min holdning utallige gange formuleret på utallige måder, fordi det ikke virker som om du forstår min pointe, siden mine ord bliver drejet konstant.
    Men lad det bare ligge, vi snakker nok forbi hinanden**

Det jeg ikke forstår, er hvilken pointe det er, du mener, jeg ikke forstår.
    Jeg HAR forstået at du (fejlagtigt!) lægger noget negativt i, at jeg skrev ”bør”.
    Og jeg HAR forstået, at vi er uenige om, hvad der er mest hensigtsmæssigt, hvad angår neutralisering.
    Men fred være med det.

Inden jeg lader resten ligge, tillader jeg mig lige at gå i rette med dit ordvalg her:

**men jeg synes <b>stadig</b> ikke din holdning giver dig ret til at hagle folk ned for at holde en fertil kat.**

Eftersom jeg på intet tidspunkt i denne debat har hakket på nogen, og ikke engang har argumenteret for min eventuelle ret til at gøre det, er det absurd, at du skriver det til mig :-S.

Jeg vil fortsat bruge verbet <b>”burde”</b> i enhver sammenhæng, hvor jeg finder det naturligt. Hvis der så er nogen, der misopfatter det som angreb :-S og haglen ned :-S og indblanding i private sager :-S, så er det deres problem.

<i>Man bør ikke opbevare mad i åbnede dåser.
    Man bør ikke svømme længere ud end man kan bunde.
    Man bør gå til lægen, hvis hoste har varet over en uge.
    Der bør luftes ud i boligen minimum 3 x 15 minutter hver dag.
    Kanden bør afkalkes jævnligt.
    Kaffen bør ikke omhældes.
    Katten bør neutraliseres.
    ………...
    ...............</i>

• #143   20. okt 2012 Ja, som flere andre skriver. Find dig en dejlig kælekat, der allerede ER kastreret, vaccineret og øretatoveret. Tro ikke at den vil koste mere end ca. 1200kr, hos et katteinternat. Og de har ALT for mange skønne katte, der bare venter på en varm favn og et trygt og godt hjem :o)

• #144   21. okt 2012 Jeg har ikke villet læse hele tråden da det så ud som om det var blevet til en regulær diskution om hvilken tone folk føre overfor hianden her inde smiley

MEN, Pernille K, jeg har en hankat på ca., 6 mdr., og han er ikke kastreret.
    Jeg har ikke haft problemer med at han strinter eller opfører sig særlig ustyrligt. Det er en god idé at neutralisere (få ham samtidig vaccineret så er det ikke så dyrt), især hvis han er en ude kat så han ikke får lavet børn på en eller anden dame kat han lige synes var lidt lækker. så undgår du højest sandsynelig også at han stikker af smiley

Som sagt har jeg ingen problemer med min og har derfor valgt at vente med at få ham kastreret til efter jul og hvis han skal ud så går vi en tur med snor på (i know, crazy!) både fordi jeg bor op til en befærdet vej og fordi jeg ikke vil have at han laver killinger på naboens hunkat.
    Jeg er helt overbevist om at det sagtens kan lade sig gøre at have en ikke neutraliseret hankat, men jeg vil alligevel råde dig til at få det gjort hvis du bestemmer dig til at få en hankat smiley
    Håber det hjalp.

• #145   21. okt 2012 Ida - Du baserer din erfaring på en 6 måneder gammel hankat? Jamen det er jo da bare en stor killing? Han begynder da først rigtig at få hormoner i kroppen til foråret formodentligt smiley

• #146   21. okt 2012 Narh Eva, ud fra Idas profil lader det til, at hun må have mere erfaring end de fleste herinde.

• #148   22. okt 2012 Eva K - Nej bassere også på mine forældres 5 år gamle hankat Mr.Cat, ville bare ikke lige skrive en roman på syv sider smiley
    Han har heller aldrig gjort det smiley
    udover en enkelt gang men det var pga., af blæresten

• #149   22. okt 2012 Tinka - Ok, jeg svarede bare ud fra at der stod: "MEN, Pernille K, jeg har en hankat på ca., 6 mdr., og han er ikke kastreret.
    Jeg har ikke haft problemer med at han strinter eller opfører sig særlig ustyrligt"
    Og jeg tror heller ikke jeg kender til nogen af de mange opdrættere jeg kender, der har haft problemer med 6 mdrs killinger, det er først når de bliver voksne smiley

Ida - Ok, det fremgik bare ikke lige af dit indlæg smiley

• #150   22. okt 2012 nej det er sandt - troede det var nok at skrive om den lille smiley
    Men du har jo ret, han er stadig kun en lille kat og kan sagtens nå at begynde på den slags pjat før han er helt voksen, derfor havde det nok været bedre at skrive om den voksne smiley

• #151   22. okt 2012 Ida men du skal også huske på at en gammel kat kan finde på at begynde på det pjat på sine gamle dage, jeg har før hørt om folk som har en fertil hankat på måske 5 eller 6 år eller ældre, som aldrig har strintet før og så pludselig begynder, og så er problemet, at hvis de først er begyndt, så er chancen for at de stopper selv hvis de bliver kastreret ualmindelig lille..

• #152   22. okt 2012 Vidste jeg ikke....
    Er det fordi de bliver dårligere til at holde på vandet eller bare fordi de har lyst til at strinte?

• #153   22. okt 2012 Det har ikke noget med at de bliver dårliger til at holde på vandet at gøre, for strinteri har i princippet ikke noget at gøre med alm tisseri, strinten gør de for at markere, tror måske det er fordi når de bliver ældre så mister de noget fysisk styrke og føler en større trang til at bevise at det er dem der er herre på terretoriet..
    Jeg gætter lidt for jeg ved det ikke 100% smiley

• #154   22. okt 2012 Det virker meget plausibelt .... Og det er forsent at kastrere dem hvis de er begyndt?

• #155   22. okt 2012 Ida M: Ingen regler uden undtagelse... Men ja, de fleste vil fortsætte strinteriet, så der er ingen garanti....

• #156   22. okt 2012 Okay smiley

• #157   22. okt 2012 Nogle fertile hankatte begynder f.eks. først at strinte når der kommer en konkurrent til smiley De har simpelthen ikke behov for at markere deres territorie, og fortælle hvor store og farlige de er, før der smiley

• #158   23. okt 2012 Jeg har også 2 hankatte lige nu.. Der er godt nok fart over feltet :fnis: De er ikke 6 måneder endnu, og strinter ikke endnu, men leger de gør de, også kl bæ om morgenen smiley

• #159   24. okt 2012 I forsættelse til den afstikkende debat om hvorvidt man skal neutralisere killinger INDEN man afsætter dem er min holdning at uanset om det er racekatte eller andre udgaver, så SKAL man neutraliserer. Har man ikke penge til det eller mener man at man ikke kan få pengene hjem på en evt. huskat, skal man simpelthen lade være med at sætte det kuld til verden. Jeg giver pokker i om man tilføjer i en kontrakt at en killing skal være neutraliseret inden en hvis dato. Det holder højst hos 90 % af køberne, det er de sidste 10 % der bekymre mig. det holder ganske enkelt ikke venner. Og at jeg som opdrætter er med til at oversvømme markedet gør mig vred. Jeg har haft 1 kuld på 2 år, nettop fordi det er svært at komme af med killinger/katte. Og ja, jeg mener godt jeg kan tillade mig at kalde alt andet for umoralsk og arrogant, da jeg er en af dem, der tager mig af en del af de killinger/katte folk smider som affald forskellige steder. Er man på SU er det ingen undskyldning, man kan lade være. Jeg er selv på FP og laver ikke et kuld uden at have 10.000 på bogen først. Der skal bla være penge til et eventuelt kejsersnit lørdag aften og hvad der eller kan risikerer at ske.
    Har man som udgangspunkt ikke råd til det eller at få killingerne vaccineret og neutraliseret, så er det uansvarligt at få et kuld killinger uanset om det er med eller uden stamtavle. En ting er lov, noget andet er god etik og moral.

Kommentér på:
At have en ukastereret hankat?

Annonce