815 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Adfærd, sprog og opkast Adfærd, sprog og opkast

I formiddags kastede Berte op men lige inden startede hun en sørgelig, højlydt klagesang. I ved sikkert hvad jeg mener. Det var tydeligt at det var en del af opkastritualet men hvorfor denne klage? Hun kunne i starten også klage "kalde" når jeg var gået i seng og det var mørkt i stuen. Hun kan komme ind til mig i soveværelset. Det var kun de første 3 dage jeg prøvede at se om hun ville være derude når jeg ikke var der.

Hun laver knurrelyde når je starter med at ae hende, når hun vimser rundt om mig i køkkenet og ber? Om mad. Hun gør det ind i mellem når jeg taler til hende også. Hvad betyde denne lyd? Det er ikke miauwen eller spinden. Jeg kalder den knurrelyd smiley

Jeg har sået kattegræs til hende men det har ikke lige nogen interesse. Er det fordi hun ikke har behovet for de ting der er i, eller kan nogen katte bare ikke lide det?

Bruger de græs lige som hunde, for at kaste op og rense mave osv?

Tak for tålmodigheden. Sådan en indrims har jeg jo rig lejlighed for at studere smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.
  • Hæk klippes 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Adfærd, sprog og opkast
  • #1   18. feb 2014 Mine er ikke interesserede i kattegræs, til gengæld har jeg endelig fundet stuebambus og det kan de godt lide. Måske er det en idé?
    Herhjemme får tosserne malt creme hver tredje dag og græs tabletter en gang om ugen og de har ingen problemer med hårboller. Ved ikke om græspillerne gør noget, men de smager som slik ser det ud til smiley

• #3   18. feb 2014 Altså for at starte fra en ende af, så den der klagesang inden hun kaster op, vil jeg tro er en "moar jeg har det skidt hjælp mig" lyd..

Og at hun kalder på dig når du går i seng, er jo fordi hun vil være i nærheden af dig, og kalder på dig så du skal blot svare så hun ved hvor du er..

Og den knurrelyd du kalder det, gætter jeg på er sådan en Prrrrrrr lyd, hun fortæller jeg er her moar, jeg er glad for at se dig, og jeg glæder mig til det du vil give mig, sådan gør min Smila også når jeg kommer hjem, når hun skal have mad, eller hun blot vil have opmærksomhed..

Kattegræs er ikke alle kattes favorit, og ja græs er noget de spiser for at kaste op, så hårboller kommer op den vej og ikke sidder og genere i maven..

Nu hvor du skriver hun har kastet op, er det så hårboller, mad eller blot klar væske??
    Hold øje med om hun bliver sløj eller det blot var en engangsforteelse..

• #4   18. feb 2014 Læs evt min tråd ang syg kat. det lader til der florere noget mave infektion rundt da jeg kender et par stykker og mulighvis har været smitte bærer selv, så pas på derude. smiley God bedring med hende.

• #5   19. feb 2014 Fruen. Er der en god bog, hvori der står noget om deres sprog, eller steder på nettet som er gode?

Hun laver mange sjove lyde men nogen går helt klart igen. Den første uge hun var her, lagde hun sig altid op på overkroppen, når jeg lagde mig i min lænestol. Pludselig var det slut. Det er halvanden måned siden. Hvorfor ændrer hun sig på den måde? Jeg har selv tænkt at jeg gav tryghed på en måde hun havde brug for, fordi alt var nyt? Jeg tænker at der altid er en grund til at en vane ændrer sig. Hvad er budene?

Hun havde lige spist lidt mad da hun gik fra for at klage der var en hårsamling i. Det er vel lettere for dem at kaste hårboller op når de har lidt mad i maven tænker jeg.

• #6   19. feb 2014 har du prøvet med noget kattemalt ? nogle katte vil hellere have det end græs

• #8   19. feb 2014 Jeg vil så gerne prøve at optage min dreng, han snakker så meget! Hvis det lykkes, skal jeg nok lægge den ind med forklaringer på hans lyde.

• #9   19. feb 2014 Du kan nok finde bøger med kattens kropssprog, men jeg tror ikke deres vokale sprog er skildret specielt meget i bøger, for jeg tror at katte har forskelligt vokalsprog alt efter deres ejer, det er jo også forskelligt hvor meget katte snakker, min Tøsen snakker ikke særligt meget nu som voksen, som ungkat snakkede hun meget, Smilla snakker en del, men Tøsen og Smilla siger ikke de samme ting, det er helt forskellige lyde de kommer med, så derfor tror jeg der er vidt forskellige lyde fra kat til kat, selvfølgelig kan nogle lyde hos katte være nogenlunde ens, men der kan nemt stadig være afvigelser, det handler nok mere om at vi lære os at se på hvornår katten siger den bestemte lyd og så langsomt finde ud af hvad den kan betyde..

Det er som Fruen også siger, det er ting man lære med flere års erfaring med katte, jeg har heller ikke læst en bog med kattesprog, men lært det ved at studere mine katte gennem årene, men jeg har så også haft kat siden jeg var 5 år, og grundlæggende er kropssproget ens for katte, så er der blot nogle der tilføjer lyde også..

• #11   19. feb 2014 Ja det kan godt være der du har fat i noget, det kommer jo nok fra moderen af, de fleste af lydene kommer, det lyder faktisk ret logisk smiley

Men jeg tror faktisk også selv de lære nogle lyde hen af vejen..

Selvfølgelig vil dine 3 nok snakke nogenlunde samme sprog da de jo går sammen, jeg har faktisk oplevet at Smilla har lært en lyd som Tøsen siger, lyden er næsten ens, kun næsten da Smillas "stemme" er noget mere lys end Tøsens smiley

Behøver jeg at sige at det er madlyden Smilla har lært smiley smiley

• #13   19. feb 2014 Sofie taler ligesom Sofus. Hun sagde intet I laaaang tid. Hun så dog at Sofus sagde nogle lyde når der var mad på vej, dem begyndte hun at sige, ligeså forsigtigt. Nu er hun også begyndt at bruge kæle/kærlighedslyden og hun er begyndt at tale lidt højere. Hun fik endda sagt at hun ville ind fra havestuen en dag! (de har kattelem, men hvis nu mor åbner døren, kan man spare nogle skridt smiley )

• #14   19. feb 2014 smiley Njaa det ved jeg nu ikke om den er, jeg tror den variere fra kat til kat, i starten sagde Smilla bare et forsigtigt miav når der var gufmad..
    Tøsen har altid sagt sådan et lidt hårdt miav som om hun skælder ud, fordi det går for langsomt, og det miav har Smilla efterhånden lært, det er bare mere skingeret da hendes stemme er mere lys, det er lidt sjovt, for Smilla har også fået mange flere lyde efterhånden som hun er blevet ældre, og nogle tror jeg hun har lært af Tøsen, selv om jeg har en følelse af at de ikke snakker samme sprog smiley

• #15   19. feb 2014 man kan ikke sige at katten siger det, fordi den siger sådan. Jeg har 19 styks selv, og har arbejdet på kv i mange år, katte er forskellige også i deres lyde. Selvfølgelig er der de samme hvis de er surer mm. men deres "snak" er lige så forskellige som hos os mennesker. Mine 19 kan man hellere ikke sammenligne. De har forskellige lyde for for skellige ting. Men fordelen er dog at jeg har lært at hører forskel. Har også lært at forstå hvad det er de vil. Men det er ligeså meget det at man læser deres kropssprog.
    Nu har jeg så både en siam og en siamblaning. Blandingen snakker mere end siamen. Men især med siamsere er det sjovt at få lov til at hører når de snakker. På internattet havde vi engang en siam som skulle passes. Ejren var meget bekrymmeret, fordi hun havde prøvet at få den passet et andet sted, hvor det var endt med koldbrand i en tå, fordi de havde været bange for ham, fordi han snakkede. De mente at han var sur. Men hos os var det en anden sag, dels fordi jeg selv havde en og de to andre, har haft siamsere. Så vi kunne altså godt hører forskel på hvornår han bare snakkede og hvornår han er sur.
    jeg vil sige at de 8 år jeg var der, har jeg brugt meget tid på at lærer kattens kropssprog mm. Men når der er så mange, ja så er det også nemmere at lærer. og når jeg så samtidigt selv har så mange, ja så lærer man altså noget hele tiden.

• #16   19. feb 2014 Tak Tor jeres historier. Jeg må lære hvad hun siger og hvornår hun siger hvad.

Den første uge sprang hun straks, jeg lå i min lænestol, op på min overkrop og kunne ligge der længe og ligge på mange afslappede måder.

Pludselig efter den uge hoppede hun ikke op mere. Nu springer hun op i min kørestol.

Hvad er meningen med denne ændring? Det var så hyggeligt at hun kunne ligge i min arm og dasse rigtig længe.

Hvad er mon grunden til at det vil hun ikke mere. Hvis jeg får hende lokket, med en guf kommer hun og henter den men er hurtigt væk igen.

Hvorfor har hun ændret sig på den front?

• #17   19. feb 2014 Jeg tror det er sådan en ting der kan ændre sig med alderen..

Da min Smilla flyttede ind hos mig der havde hun en ide med at hun ville ligge helt oppe på brystet af mig, men det stoppede hun med stille og roligt i takt med at hun blev større, nu ligger hun bare normalt på skødet af mig..

profilbillede
  • #18   19. feb 2014 Måske var det fordi du var det sikreste hun vidste i starten og i takt med at hun blev mere tryg og selvsikker fik hun mindre behov for at ligge på dig..?
    Når hun lægger sig i kørestolen er det så når du ikke er i den? Hvis ja, så er det fordi den dufter så dejligt af dig. smiley
    Herhjemme kan vi dårligt rejse os fra sofaen eller sengen før vores plads er taget (og det er altså ret irriterende når jeg skal op og tisse hver nat )

• #19   19. feb 2014 Åhh ja N9nna sådan er det også her i huset, kattene ynder også at stjæle vores pladser, og hold op et anklagende blik man kan få når man kommer retur fra toilettet og vil have sin stol igen smiley smiley

• #20   19. feb 2014 Herhjemme sætter vi os for det meste bare et andet sted til de flytter sig (2 personer => 2 pers sofa, 3 pers sofa og lænestol, bordet og gulvet sidder vi også gerne på)
    Hvis vi meget gerne vil have vores plads tilbage, prøver vi at grave armene ind under tyven og løfte ham/hende og så sætte os under dem smiley

• #21   19. feb 2014 Her er vi så "onde" at katten må flytte sig, men vi er lumske, for vi lokker bare med godbidder, så flytter de sig velvilligt til fodskamlerne uden brok smiley

• #22   20. feb 2014 Jeg køber din udgave N9nna. En teori jeg selv hældede lidt til. Det var bare så hyggeligt smiley Jeg tænkte netop at hun gjorde det fordi hun var tryk ved mig. Det kræver da noget mod bare at lægge sig på en i alle stillinger. Jeg kunne også tage hende op i armene, når jeg skulle have hende ned af min kørestol igen men det når jeg ikke nu. Hun hopper ned på gulvet i stedet. Det kan være hun ikke bryder sig synderligt om at blive taget op generelt.

Hun tager tit min lænestol og så sætter jeg mig på kanten af den og hun smutter så bag om rykken på mig og over i kørestolen.

• #23   20. feb 2014 Det kan godt komme igen. Min dreng har holdt en lille pause og putter nu igen. Sofie har aldrig puttet oppe ved min hals før for et par dage siden! Det er første og indtil nu eneste gang, så jeg filmede det smiley
    Deres behov ændrer sig og det er nok meget normalt smiley

• #24   20. feb 2014 Godt der er håb endnu smiley

Kommentér på:
Adfærd, sprog og opkast

Annonce