533 visninger
|
Oprettet:
kat med eller uden tavle {{forumTopicSubject}}
hvad har du og hvorfor du valgt og ha det....?
der har været lidt smp diskusioner i en periode nu ang opdræt af katte med og uden tavle men nu kunne jeg egentligt godt tænke mig at høre fra folk hvorfor de har valgt og købe en kat med eller uden stamtavle...
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
feb 2005
Følger: 246 Følgere: 240 Katte: 4 Emner: 470 Svar: 2.934
Nu da jeg selv er ved at starte op som opdrætter, har alle mine (race)katte stamtavle, og det får deres killinger også!
Potekram.
maj 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 499
- Hun er kælekat, og skal hverken bruges til avl eller udstilling *S*
maj 2006
Følger: 12 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 396
Ally- internat- huskat, købt som 4 års
Oliver- race m. stamt. købt 12 uger
Ally, købte jeg selvfølgekig pga ønske om et kæledyr- havde på daværende tidspunkt dog allerede forelsket med lidt i birma, men pengene var ikke lige til det- samt at vi var mest int. i en voksen..
Oliver- stamtavle, pga ønsket om netop den kat. Da vi undersøgte var der slet ikke muligheden for at købe uden tavle.
Men fremtidig, hvis der skal flere katte- bliver det race m. tavle. Kan ikke se grunden til at købe uden.. Grunden til race- er pga. at så ved man nogenlunde hvad man får. Race bliver avlet til nogle bestemte egenskaber.. Risikoen for at købe katten i sækken, synes for mig større med en huskat- da der ikke alves efter specifikke ting. Det samme gælder for mig også ved hunde.. Det jeg køber skal passe til mig og mit liv.
maj 2005
Følger: 83 Følgere: 80 Katte: 4 Emner: 162 Svar: 1.567
Jeg har en lille historie om hvordan jeg fik min første kat, og hvilke tanker jeg gjorde mig inden.. Den lever måske ikke helt op til spørgsmål, så spring den gerne over, hvis I ikke gider læse den, for jeg svarer længere nede på spørgsmålet
Da jeg skulle have kat, der var jeg til at starte med ligeglad med race og stamtavle.. Jeg kiggede hos Inges kattehjem, Kattens værn og hos div. internater for at se hvad de havde..
Mit udgangs punkt var at jeg skulle have en pige, lang pels og tre farvet og under 1 år..
Jeg fandt faktisk en hos Inges kattehjem, men hun var blevet solgt dagen før, og ventede bare på afhentning..
Og elelrs var der ingen andre katte der levede om til min krav..
Jeg begyndt at søge på nettet under opdrættere, da jeg fandt killingelisten.dk og da jeg godt vidste lidt om den Norske Skovkat i forvejen, så ledte jeg først alle dem igennem.. Både dem der stod til at have killinger, men også bare genrelt opdrætternes hjemmesider. Lige pludselig var der bid, jeg fandt en opdrætter i Greve der havde fået killinger dagen før jeg ringede og de mente der var en der kunne leve op til mine krav. Jeg skyndte mig at lave en aftale, og de ville holde hende tilbage til mig, så jeg kunne komme og se hende to dage efter jeg ringede..
Og gæt hvem det var jeg så
1. Fordi jeg gerne vil vide hvordan jeg kan forvente det kommer til at se ud og hvilket temperament de får.. Altså om de bliver bitte små, eller kæmpe store.. Og om de er aktive dag og nat, eller bare sådan nogle dovne nogen der ikke kan overskue at gå hen til en når de vil nusses..
2. Fordi jeg er opdrætter, og jeg vil ikke opdrætte uden tavle, da jeg skal kunne se hvem deres forfædre er.. Både mht genetik, men også mht kendte sygdomme hos forfædrene..
3. Fordi med en racekat med tavle, der får man en kontrakt med, og den kan beskytte en, da den hører under købeloven. Selvfølgelig kan en kontrakt ikke erstatte ens elskede kat, hvis den går hen og dør, men man er bedre stillet end hvis man ingen hjælp kan hente..
4. Jeg kan godt lide at udstille, og man kan ikke udstille en Norsk Skovkat uden tavle. Den vil blive antaget for at være så godt som raceren og derfor ikke en huskat. Selvfølgelig udstiller jeg kun katte som kan lide det.. Hvis de i løbet af en eller to udstillinger har vist de ikke kan lide det, så kommer de ikke med mere.. Ingen tvang her
Hvad med dig Sabrina?
jan 2006
shabe er en gave fra min kæreste da jeg ikke længere skulle arbejde på rideskolen og derfor ikke ville få samme tid til at ride længere så ville jeg gerne prøve og udstille en kat og det krævede jo en med tavle så der for blev det ham...
fnug blev valgt fordi jeg søgte en hvid kat og hun var nr to jeg fandt og kunne ikke finde nogen uden tavle men havde hun ikke haft det havde jeg os købt hende da det ikke er så vigtig for mig om de har det eller ej...
meoi var uden tavle og var halv huskat halv main coon og jeg vlagte en kat uden tavle der fordi jeg var sikker på at kunne få en dejlig kat for lidt mindre penge på den måde da jeg ikke stod med 3500kr for en med tavle...
jan 2006
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 67 Svar: 759
min anden kat kommer fra en opdrætter, så hun har stamtavle.. JEg er så senerehen blevet bidt af udstilling, så jeg er da glad for hun har en stamtavle selvom man også kan udstille uden(huskat)
Men jeg har også et stamnavn, så jeg køber jo BILLIGT foder fra royal canin.. så det er jo fedt.
¨
Men skal jeg have flere katte, så skal de være med stamtavle..
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 17 Katte: 4 Emner: 83 Svar: 634
maj 2005
Følger: 83 Følgere: 80 Katte: 4 Emner: 162 Svar: 1.567
Og ja, alle katte er dejlige, men på nogen punkter, der kan det kræve en tavle hvis man vil have katten skal leve op til det man ønsker..
jan 2006
jan 2006
katten måtte vi dog af med et par måneder efter vi fik tavlen fordi den begyndte og angribe os efter at der var kommet en baby i huset så opdrætter købte hende tilbage for 2000kr billigere end hvad vi havde købt hende for og har så fået et kuld sidst i december og katten er allerede med killinger igen så jeg er meget ked af at hun er havnet der igen og de overvejer faktisk og sælge hende fordi de os har hendes mor og de to kan ikke sammen så jeg frygter at hun bliver en kaste bold og hun er ellers den dejligste kat med det sind for uden det med babyen så jeg har sagt at skal de af med hende SKAL de kontakte mig først det synes jeg de skylder mig...
dec 2004
Følger: 254 Følgere: 210 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.135
Siden fik jeg Korat - en race, der verden over KUN sælges med stamtavle. Jeg ville have en kat/race, som jeg kunne udstille.
Mademoiselle Michelle: Gad vide, hvem du købte kat af? Den praksis med at lade køber vælge, om stamtavlen skal følge katten eller ej, kan få vedkommende ekskluderet af alle danske katteklubber. Det er imod god opfrætteretik.
jul 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 28 Svar: 191
Kunne godt finde på en gang senere hen at anskaffe mig en tavle mis - når pladsen, tiden og pengene er til det
jun 2005
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 41 Svar: 236
dec 2004
Følger: 254 Følgere: 210 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.135
Hvordan definerer du avl? Du siger, du ikke vil bruge Putti i avl, men du vil have killinger på hende - er det ikke avl?
kat med eller uden tavle