{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.548 visninger | Oprettet:

Hvorfor ikke vælge kat fra internat? {{forumTopicSubject}}

Ja...som mit indlæg før viser har jeg lige været en tur ved dyrlægen med Mono. Dernede sad jeg så og læste i et blad mens vi ventede på at komme ind.
Her fortalte dyrenes beskyttelse omkring race katte og problemer de kan få, da de jo er fremavlet til et bestemt udseende. Der var bla. fokus på perser katte, der kunne have problemer med vejrtrækning pga. den snævre luftvej deres flade næser giver dem. Så var det jeg kom til at tænke på...

Hvorfor ikke vælge kat fra internat, i stedet for at betale flere tusinde kroner, for en kat der kan være fremavlet på en måde, der kan være til gene for den selv? (der stod også, at mange gange ville ejeren til sådan et kat måske ikke engang opdage at katten havde sådanne gener).
Jeg forstår godt at folk synes at f.eks. perser-katte er søde, men hvor langt vil man gå for at få den kat man ønsker, når det kan give gener for katten selv?, og når nu der sidder så mange søde misser rundt om i landet der bare vener på et godt hjem?....
det gav i hvert fald mig stof til eftertanke, også selvom begge mine katte er nogle jeg har "reddet"/taget til mig!.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor ikke vælge kat fra internat?
  • #1   30. jan 2007 har selv både og - for mig handler det om udseende og være måde.... mener også at de katte der ligefrem har problemer pgra designet er synd. det samme for hunde for den sagsskyld. derfor er man i hvert fald hos katte også obs på ikke at avle på de katte med fejl og sygdomme- netop derfor er opdrætterne så vigtige. men den del af det har været til debat mange gange før herinde.
    min racekat er valgt ud fra et ønske om en elegant, korthåret, supersocial og nysgerrig kat.

    ikke for at lave om i emnet - men- hvorfor har i andre valgt den race i har ?


  • #2   30. jan 2007 i min verden er alle katte dejlige og kønne på hver deres måde, har selv en internatkat trixie, hende valgte vi pga af hendes sind og aftegninger osv, jeg kunne aldrig finde på at vælge en kat bare pga af den er af en bestemt race, men ville/vil ingen problemer have med at betale flere tusinde kroner for lige nøjagtig den kat jeg ville have, nu har vi så her i huset besluttet at vi fremover kun vil have disse katteracer, mcer, norske skovkatte og bengaler, det er de katte vi mener passer bedst til vores livstil osv, men skulle der komme en sød lille alm huskat ind i vores liv som vi bare ikke kunne leve uden så er det sådan

  • #4   30. jan 2007 Jeg tror ikke på at det er ALLE persere der har vejrtrækningsproblemer, men jeg har da hørt om at det er dem der har større chance for at lide af det, pga. næsen....

    Men det er vel det samme som hankatte der har nemmere ved at få nyresten, og at det må man så tage i opløbet med rigtigt foder osv. Og det samme med andre dyr der har større chance end andre for at få en bestemt sygdom..

    Men så vil jeg da mene, at det undersøger man INDEN man anskaffer sig dyret... Om det er en hest, ko, fugl, kat, hund eller gnaver... Så man kan finde lige den race der passer bedst ind, og mener man at det er en perser, må man bare være mere obs. på det...

    Man køber jo heller ikke en bidsk rottwieler, hvis man har små børn, og ved at den har nemmere ved at blive aggresiv, end f.eks. en spaniel... (indtet ondt mod rottweilere, jeg elsker rottwielere, men bare for at give et billede af min mening), Og ønsker man sig en bestemt race, og ikke kun går efter udssendet, så er katte jo også forskellige i sind.... Så det er nok også det der kommer an på..


  • #5   30. jan 2007 perser har vel os problemer med deres tårekanaler kender ihvertfald en som har købt en ved opdrætter og der fik hun at vide at det var meget normalt...

  • #6   30. jan 2007 dette stykke har en dyrlæge skrevet:
    Sygdom og sundhed
    Vejrtrækningsproblemer, tåreflåd og underbid er nogle af de problemer, man ser som følge af den selektive avl, der har fundet sted. Det er derfor vigtigt, at man vælger en killing, som ikke er "overtypet". Med dette menes, at killingen skal have en ansigtsform, der tilgodeser, at vejrtrækningen foregår ubesværet, og der ikke forekommer konstant tåreflåd.

    Udover de fremavlede problemer hos racen, ser man hos racen en arvelig nyresygdom PKD (Polycystisk Kidney Disease), som forekommer i nogle linier hos Perseren. Sygdommen kan forårsage nyresvigt hos katten. Opdrætterne gør i øjeblikket en stor indsats for at få udryddet denne sygdom. Hvis man ønsker at anskaffe sig en Perserkat, er det derfor en god ide at sikre sig, at forældrene er undersøgt for PKD.

    Når man har taget højde for ovenstående problemer, kan man til gengæld få en fantastisk oplevelse og en meget tæt kontakt med en hengiven kat, blandt andet på grund af den daglige pleje og kattens sociale temperament.



  • #7   30. jan 2007 rebecca-
    det var jo så altså heller ikke hendes egen mening - men en artikel i et blad, som hun undrede sig over-
    GENERELT VIL JEG OPFORDRE TIL AT FOLK LÆSER INDLÆGGENE ORDENTLIGT_ DER ER ALTSÅ EN DEL MIS(ha ha)forståelser herinde.
    venlig hilsen kira


  • #8   30. jan 2007 Og Sara skriver også kun at persere "kunne have" problemer med vejrtrækningen; ikke at de alle havde det.

    Men jeg har i hvert fald aldrig fortrudt at få mig en internatkat, for hun er det mest vidunderlige på denne jord! Og at se hende være så tryg og glad, når jeg ved, at hun har haft det svært, varmer simpelthen sådan om mit hjerte!


  • #9   30. jan 2007 Rebecca J: tror du burde læse det jeg har skrevet en gang til!....for du har vist ikke forstået det!. Det er bestemt ikke noget fis, og tror desuden heller ikke at hverken kattens værn, eller dyrenes beskyttelse ville skrive artikler om dette emne, hvis det blot var skrøner og noget fis, som nogle havde fundet på. Rent fysiologisk er det da klart, og nemt at bevise at f.eks. persere kan have problemer med bla. luftveje pga. af deres flade næse, selvfølgelig variere graden af snævre luftveje fra perser til perser, men at de har snævre luftveje er en kendsgerning, hvad enten du vil være ved det eller ej.... Jeg er trods alt medicin studerende og ved godt hvad jeg snakker om, når vi snakker om luftveje og iltmætning af blod osv. og hvad det kan gøre hvis det ikke er 100% optimalt, både hos dyr og mennesker.

    En del af det Sabrina skriver om stod der også lidt om i bladet!!.

    Jeg mener bestemt ikke at folk skal fravælge perser katte, det er skam ikke der jeg vil hen. Men jeg undre mig da betstemt over, at folk en gang imellem er villige til at betale flere tusinde kroner, for at få en bestemt udseende kat der kan have/få gener pga. sin race, når nu der sidder så mange dejlige katte rundt om på internater, og bare venter på et hjem....
    For når alt kommer til alt, er det så for dyrets eget bedste at der tages mere hensyn til udseende end til helbred??


  • #10   30. jan 2007 ......altså ikke ment at alle opdrætter tager mere hensyn til udseende end til helbred, for er ikke i tvivl om at mange perser-opdrætter 100% har styr på det de laver, og selvfølgelig ikke har til hensigt at fremavle syge katte, men ikke alle opdrætter er altså lige så bevidste om disse ting....så man skal bestemt se sig for!!

  • #11   30. jan 2007 Jeg tror generelt, at der er en tendens til, at folk vil have noget, der er lidt specielt. De vil ikke have en gråstibet huskat, ligesom naboens... Desværre handler det også ofte om status, tror jeg. Det er "finere" at have en racekat, desværre, selvom man heldigvis stadig oftere ser, at folk får sig et dyr fra et internat. Måske ligner huskatte ofte hinanden, men indeni er de allesammen helt unikke, og fantastisk dejlige!

  • #12   30. jan 2007 Jeg synes det er skønt at der er så mange der gerne vil have en kat fra et internat, for uanset hvad, så er alle katte dejlige.
    Jeg er mere bekymret over, at det er nødvendigt at have internater.
    Jeg får simpelthen ondt i maven, når jeg tænker på alle de katte der ender der, fordi der er nogen der glemmer deres ansvar.


  • #13   30. jan 2007 er helt enig Therese. Huskatte er bare ikke i så høj kurs som racekatte -desvære. Har mødt mange ejere til racekatte, der mener at huskatte ikke bare skal have killinger, da huskatte tit er svære at komme af med i forhold til en racekat, der kan være noget om det, som det ser ud pt. men synes nu også, at dem der har den holdning, selv er med til at holde kendgerningen i live, for hvis flere satte pris på en helt alm. huskat ville ikke nær så mange ende på internater eller blive forladt.
    Det er sørgelig at det er sådan, og jeg synes bestemt der er en stor fordel ved at få en kat fra internat, eller tage en voksen kat til sig, for det første fordi man kender dens temp. og derfor bedre kan placere den i den rette familie!!. Hvorfor ikke tage sig af de katte der er blevet valgt fra af andre?? vi lever i et smid væk samfund-det gælder desvære også hvad dyr ang...


  • #14   30. jan 2007 Hvor har du ret Sara. Hvis der blev sat en ordentlig og realistisk pris på huskattekillinger, ville ansvaret sikkert blive sat i et andet perspektiv.
    Jeg ved godt, at der heldigvis er mange huskatte der har et dejligt liv hos ansvarsfulde ejere, der ikke har givet så meget for dem eller fået dem gratis.
    Desværre er det jo altså ikke dem vi hører om, når vi ser kattene sidde på internatet.


  • #15   30. jan 2007 Ja, det er så forfærdeligt, at nogle smider dyrene væk på den måde! Det gør simpelthen så ondt inde i mig! Kigger man på internaternes hjemmesider, er de fleste af misserne gråstribede og sort/hvide huskatte, plus et par enkelte røde og tortier.

    Og så er der alle de søde hunde, som bliver smidt væk, fordi folk ikke har tid til dem! Mange af dem er kun nogle måneder gamle, og det undrer mig sådan, at folk ikke har tænkt det ordentligt igennem inden de får sig et dyr! Det skylder man dem altså at gøre!
    Jeg undrer mig også over, at man kan give sine misser bort, fordi man har fået hund, og de ikke lige kan enes! For en hvalp er nemmere at få afsat end voksne katte, og den kan også bedre omstille sig... Man har da et ansvar overfor de dyr, man først anskaffede sig!


  • #16   30. jan 2007 Lone J....rart at høre fra en der ellers har racekatte, at du synes det er skønt, at nogle tager sig af disse huskatte som ingen ellers gider at have.....!!.
    kan godt se det flotte i racekatte, og dine Lone J er jo super dejlige, men vil ikke for en hver pris være medvirken til at dyr bliver fremavlet til et bestemt udseende for synets skyld, når det kan være til gene for dyret!!...
    og når nu der sidder så mange herreløse katte rundt om i landet, ja så synes jeg lige så godt man kan prøve at give dem et godt og nyt liv....jeg ved fra egen erfaring at man får kattenes hengivenhed og kærlighed 100 gange tilbage igen, som "tak" for at man giderat tage sig af dem. Man kan virkelig mærke hvor meget sådanne katte forandre sig, når de kommer fra en dårlig tilværelse og finder ud af at man virkelig holder af dem og vil tage sig af dem..og så er det de knytter sig så meget at man nærmest har dem hængende i buksebenene hele tiden:)


  • #17   30. jan 2007 er enig therese -får helt ondt i hjertet af at tænke på de stakkels katte og hunde som ingen gider at have!

  • #18   30. jan 2007 Sara tak for roserne af mine katte.


  • #19   31. jan 2007 lone citere dig lige
    Jeg synes det er skønt at der er så mange der gerne vil have en kat fra et internat, for uanset hvad, så er alle katte dejlige.
    Jeg er mere bekymret over, at det er nødvendigt at have internater.
    Jeg får simpelthen ondt i maven, når jeg tænker på alle de katte der ender der, fordi der er nogen der glemmer deres ansvar.



    for en gang skyld er vi enige hehe..
    det er os surt at mange køber en killing til vorbasse og efterlader den der ude når markedet er slut for man kan få dem ned til 35 kr og de stakkels killinger er sikkert ikke en gang 12uger.


  • #20   31. jan 2007 Jeg har været lige ved at få nogen på tosken på et kræmmermarked en gang, fordi jeg konfronterede en kræmmer med hans måde at sælge dyr på.
    4 Killinger med snot i øjnene, lort i pelsen og radmagre, sad i små beskidte fuglebure midt i solen.
    Hold da K*** hvor jeg skældte ud og jeg blev trukket væk af en ven, inden jeg fik tæsk.
    Gik direkte til dem der stod for markedet, men næææ nej de kunne kun henstille til at kattene kom i skygge.
    Desværre var jeg i uniform, så jeg kunne ikke så godt øve selvtægt, men heldigvis var der nogle kvikke hoveder der købte de 4 killinger og straks kørte dem til dyrlæge. De stod ikke til at redde, de var oven i det hele dehydrerede og svage. SUK hvor havde jeg lyst til at tage uniformen af og plante mine fede pølsefingre midt i kræmmerens fordrukne fjæs.oulblgylbouvtvklbhlllll


  • #21   31. jan 2007 wooops kat på tastaturet lige da jeg trykkede send.sorry

  • #22   31. jan 2007 Jamen Helle det er også fint nok.
    Problemet er; som jeg ser det, at huskatte-killinger er for billige.
    Det koster IKKE mindre at opfostre et kuld huskattekillinger, hvis og såfremt man ellers gør det med hensigt (forstå mig nu ret, altså et planlagt kuld)
    Nå ja, vi opdrættere skal betale for stamtavlerne, men de i sig selv er ingen herregård.
    Huskattekillinger har også krav på at deres mor er sund og rask, samt forsvarligt vaccineret og at hun får et godt lødigt foder.
    Huskattekillinger har også krav på at få en god opvækst, med varme, kærlighed, menneskehænder, lødigt foder osv.
    Huskattekillingekøbere BURDE have krav på at killingen er fuldt vaccineret, neutraliseret, chipmærket og registreret, samt har fået ormekur.
    Hvis de der har lyst at få huskattekillinger, satte sig for at gøre dette for deres killinger og køberne, ja så var prisen unægtelig en hel anden og de der er interesserede, VED at det koster at opfostre killinger og giver gerne de ekstra penge. Det er jo penge de alligevel skal af med i stort omfang hos dyrlægen, såfremt de er ansvarlige katteejere.


  • #23   31. jan 2007 Lundkvist du rammer som sædvanligt hovedet på sømmet, man glemmer at svare på det oprindelige spørgsmål smiley
    Jeg kan egentligt godt følge dem der har negative følelser/opfattelser af perseren, for det er sjældent de positive artikler der bliver læst omkring racen, næsten altid kun de negative og det er beklageligt.
    For mange år siden blev racen avlet ret ekstrem og blev overtypet. Men den tendens er man da for længst kommet hen over og de katte man ser i dag har da næse og er slet ikke så flade, som folk gør dem til.
    Jeg tror man glemmer, at uanset hvilken race vi taler om, ja så er den fremelsket så den har opnået det look der var ønsket. Sådan gør man med, hunde, kaniner, marsvin, heste, ja alt hvad mennesket har bestemt sig for at domesticere.


  • #24   31. jan 2007 lone ja på de markede fatter jeg jo heller ikke hvad der sker for netop på vorbasse går der dyrlæger og alligevel sidder der syge killinger over alt.

    for at gi et eksempel var mig og min kæreste ved at købe en killing i medlidenhed vi måtte få den for 35kr og den sad i en bur på størrelse med det min hamster bor i lige midt i solen øjnene løb på den og det samme gjorde næsen og den var sikkert os fuld af lopper, men kærste var lige gået hen og kigge på noget imens og da jeg gik hen og hentede penge til katten var han stod havde un solgt den til en anden i mellem tiden og nu er jeg egent ligt glad for at jeg ikke tog den med hjem til mine andrer katte så de blev smittet og jeg tror den kat ville ha kostet mig en formue hos dyrelægen..
    istedet for fik jeg mellon helt gratis :o)


Kommentér på:
Hvorfor ikke vælge kat fra internat?

Annonce