{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.076 visninger | Oprettet:

FIP. {{forumTopicSubject}}

Hej Med jer Katte-elsker smiley

Jeg vil bare spørger om i Har prøvet og midste en kat/katte til Sygdommen FIP..
Mig og min Mand måtte tag afsked med. Mille vores smukke Huskat igår smiley


''Sygdommen FIP..
''To typer – våd og tør FIP
Den våde form rammer som regel yngre katte og giver væskeansamlinger i bryst- og bughulen. Katte med våd FIP har runde maver, men er ellers meget tynde. Hvis væsken sidder i brysthulen får katten svært ved at trække vejret. Det kan umiddelbart være svært at se, men hvis man ser godt efter, opdager man, at katten trækker vejret hurtigt og overfladisk.

Årsagen til væskeansamlingerne er, at virus ødelægger blodkarrene, sådan at væske siver ud i vævet.

Hvis ødelæggelsen af blodkarrene er mindre, ser vi i stedet det, vi kalder tør FIP. Det kan ramme flere organer, og katten får forskellige symptomer alt efter, hvilke organer der er angrebet.

Ved tør FIP er forløbet mere snigende. Katten mister appetitten, taber sig, bliver rastløs, får feber, der kommer og går. Katten kan også få diaré, øjenbetændelse og symptomer i det centrale nervesystem.

Tak for jeres tid..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  FIP.
  • #1   14. mar 2018 da jeg var på kv havde vi desværre nogle katte som vi mistede til Fip. overhovedet ikke sjovt for man følger sig hjælpeløs da der aldrig er klare symtomper på hvilken sygdom det drejer sig om
    vi havde bla en dejlig stor dreng. han var bare sådan en god dreng, som havde haft det svært i hans korte liv. efter nogle mdr på internattet blev han syg, og det viste sig at være fip så han blev aflivet i en alder af ikke engang 3 år.
    har også haft nogle katte som vi har solgt som killinger, som så har fået fip efterfølgende. også de er blevet aflivet

    det er en f.. sygdom smiley


  • #2   14. mar 2018 Hej smiley Tak for dit indlæg!

    Ja det er så smiley Og symptomer er forskelig, men Hos Mille komme det lige så langsomt, hun havde været en buttet kat smiley Og så begyndte hun og tabe sig, det var i starten positivt, men da hun begyndte og tabesig for meget og ændre adfærd tog jeg hende til Dyrlæge, alt var fint, og et par dage efter vi kom hjem stoppede hun med og ville spise og lå bare og sov, og hun ville ikke noget, det var ikke Mille vi kendte så vi gav hende fred smiley Men pyha det er hårdt...

    Men vil ikke undvære katte selv om det er hårdt..


  • #3   14. mar 2018 vi har dem kun til lånes. og det er hammer hårdt at skulle af med dem igen.
    selvom at jeg har en del rovdyr. så er det lige hårdt hver gang. især hvis det er yngere katte.


  • #4   14. mar 2018 Ja hver dag er en gave. Tak for du ville sludder lidt.

  • #5   14. mar 2018 FIP rammer i flæng (selvom der til tider kan ses en familiær tendens). Det kan hverken forebygges eller helbredes.

    Jeg har oplevet FIP 2 gange.
    Første gang var tør FIP på en kat indkøbt fra Norge, der skulle have været avlskat. Symptomerne var til at starte med ekstrem træthed for en killing og ellers diverse diffuse sygdomme, der kunne slås ned med antibiotika. Til sidst kom den karakteriske høje feber, som ikke kunne slås ned smiley Det tog mange måneder at udrede hende. Hun blev aflivet ca.1år gammel. Den endelige diagnose FIP kan kun gives ved obduktion smiley
    Andet tilfælde var ca.10 år senere. Det var en kælekat, der i en alder af 3 år udviklede våd FIP. Han fik det værre og værre meget hurtigt - han var højst syg i en uge. Våd FIP er meget smertefuldt for katten, så heldigvis er sygdomsforløbet kort. Diagnosen er nemmere at stille, da man kan tage væske fra bughulen og analysere den - er den strågul af fibrin, er diagnosen ofte meget nem at stille smiley

    Det kan anbefales at støtte FIP forskningen hos Winn Feline Foundation i USA. De gør et kæmpe stykke arbejde for at løse FIP gåden.


  • #6   15. mar 2018 Nej, det har jeg heldigvis ikke oplevet.

  • #8   15. mar 2018 Hej til jer andre smiley

    Tak for jeres Indlæg. Rart og høre man ikke er alene, det er en Møg-sygdom..

    Jeg er Ked af jeres tab af dejlige katte smiley Jeg har valgt ikke og få Mille Obduceret da jeg ved og kan føle at mine fornemmelser er helt rigtigt ang hendes død.. smiley Men det er godt man kan få det gjort og rart med den afslutning kan også hjælpe mange..

    Tak for i tog jer tid til og skrive..


  • Gurli P
    Gurli P Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 4
    #9   21. mar 2018 Hej hvor trist med din kat, men er I sikker på at det var FIP, ud fra din beskrivelse kan det være altmuligt andet der var galt, hvad sagde prøverne og hvilken behandling har man forsøgt.

  • #10   21. mar 2018 Jeg har prøvet at miste min dejlige Bølle på 12 år til våd fip. Han var til tandrensning hos dyrlægen, og det skulle gøres over to gange. Da han kom hjem efter første omgang, fik han hoste og spiste mindre, men jeg troede bare at det var ubehag i munden. Han kom så ned til dyrlægen igen, hvor der så blev taget røntgen og hvor man kunne se væske i ham. Der blev prøvet med diverse medicin, men intet hjalp, og han stoppede helt med at spise, tabte sig lyn hurtigt, selvom han var godt i stand. Da han en dag med stort besvær gik fra stuen og ned til brændeskuret og lagde sig i de visne blade og kikkede mig længe og dybt i øjnene, så tog jeg den hårde beslutning, for han ville ikke mere. Jeg fik dyrlægen hjem og så fik han fred. Jeg græd som pisket i flere uger, det er så frygteligt at miste sine små venner.

  • Natalia T
    Natalia T Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 19
    #11   23. mar 2018 Er denne sygdom smitsom eller er den arvelig, og kan man gøre noget for at undgå at ens katte bliver smittet ?

  • #12   23. mar 2018 Den er smitsom ved bid og lignende direkte kontakt med spyt eller afføring. Mange katte har fip uden at sygdommen nogensinde bliver udløst. Det vil sige, at der som regel skal et eller andet til at udløse den. Min Bølle sloges jævnligt så blodet flød med nabokatten, men han lever stadig i bedste velgående, og hvem af dem som havde sygdommen først passivt i sig er umuligt at sige. Jeg desinficerede hele huset med Rodalon, inden jeg anskaffede mig killinger, for at være på den sikre side, men de kan jo få fra nabo katten eller en helt anden kat.

  • #13   23. mar 2018 Vås, vås, vås, Jonna.

    Coronavirus smitter, og rigtig rigtig mange katte har den, uden at de nogensinde bliver syge. Ved nogle katte mutterer den, og det er disse katte, der bliver syge af FIP. At den mutterer synes at være arveligt betinget for en stor del.

    Når først katten har FIP, er det pt. en dødsdom.


    http://www.racekatten.dk/filer/materialer/fip.pdf


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #14   23. mar 2018 ved ikke om det er arveligt betinget,men et medfødt dårligt immunforsvar er grunden til at coronavirus muterer hos katten og bliver til FIP .

  • #15   23. mar 2018 De nyeste studier viser tegn på en større forekomst hos visse racer.

  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #16   23. mar 2018 ja det kan dog stadig hænge sammen med et dårligt immunforsvar,skulle jeg mene.
    for op til 80% af katte har jo coronavirus i sig,og det er heldigvis de færreste som udvikler FIP..


  • #17   23. mar 2018 på internattet havde vi en kraftig mistanke til at stress var en af årsagerne til fip.
    det er som er mærkeligt er at man kan have et helt kuld hvor der så bare er en som får det. det er en underlig sygdom
    min internatsleder snakkede også om at især birmaer havde en større risiko for at udvilke det. ved dog ikke om det passer. men hun var og er stadig indenfor for avl og udstilling. Miss BIlka var hendes.


  • #18   23. mar 2018 Hun har da vel stadig Miss Bilka?

  • #19   23. mar 2018 det vil jeg da mene. har faktisk ikke snakket med hende rigtig i de sidste 4-5 år. siden kv lukkede i odense. mødte hende så lige for et par mdr siden hos dyrlægen men fik ikke lige spurgt til Bilka.

  • #20   23. mar 2018 Hun er da i hvert fald topkat 2017 Og WW. smiley

  • #21   23. mar 2018 tror nu hellere ikke at Sonja nogensinde vil gå af med hende smiley
    det er jo hendes baby smiley


  • #22   24. mar 2018 Det var hvad dyrlægen fortalte mig.

  • #23   24. mar 2018 Jeg ville skifte dyrlæge. smiley

  • Hanni H
    Hanni H Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 2 Svar: 3
    #24   25. mar 2018 Ja, HULK smiley smiley smiley jeg har går stadig og sørger/græder over tabet af min Vinnie, legesyge gamle mis, MCO som kunne blive 15 år her den 1 MAJ. (og så siger de våd FIP til unge katte, hmmm) Troede først hun havde forstoppelse og var hos dyrlægen 15. februar, som var fortrøstningsfuld , da hun havde go appetit. Men drak ikke rigtigt vand. Hun havde taget et par hundrede gram på på en måned, fra sidst i dec. til sidst januar. Så der blev ordineret tvangs-væske, da hun var dehydreret, parafin olie og lavment samt prædnisolon. Men det kunne jo ikke blive ved, da der ikke skete fremskridt. Tilsyneladende virkede det ikke, som om hun havde smerter, ved godt de ikke viser det. Men måske lidt mere irritabel, (har også 2 drengemisser , hvor den ene gerne ville drille hende) måske er det hans skyld at sygdommen slog ud.
    Så jeg tog til dyrlægen igen med hende og jeg måtte så desværre lægge hende til at sove den 23/2, da bughulen var fyldt med væske. Men jeg tog en helgardering for hun blev først røntgenfotograferet og væske trukket ud til undersøgelse.....åh nej, ingen vej tilbage, men jeg sprang ikke over hvor gærdet var lavest. Elskede Vinnie, smiley smiley jeg gjorde alt hvad der stod i min magt.
    Hun var også begyndt at "misse" spring, og den nedværdigelse skulle hun ikke leve med. smiley smiley smiley Så nu venter jeg bare på at få hende hjem i en lille fin krukke, så hun kan komme med mig, når jeg skal afsted over himmelbroen. Til den tid mødes vi igen alle 4.


  • #25   6. apr 2018 Hej Alle smiley
    Undskyld jeg ikke lige har reageret, men jeg har været så ked smiley
    Ja Mille var ved Dyrlæge. Og fik taget prøver! Blodprøver osv. Det så fint ud, og fik ros. Men så stoppede hun efter ca 2 dage med og spise, og hun lå bare og sov, og lå steder hvor hun aldrig plejde og ligge.. Jeg er ikke ''Opdrætter men har haft katte i mange år. smiley
    Hendes balance feks. Var usikker til sidst hun kunne ikke styre sin krop.. Jeg føler jeg gjorde det jeg kunne for Mille...

    Trist læsning... smiley
    Men Som der bliver skrevet.. FIP. Er noget Katte har i sig! Man kan desvære ikke kure det. Og gøre noget. Nogle katte kan leve livet uden det går i Udbrud! En Lort-sygdom som man aldrig ved går i Udbrud ved ens katte...

    Tak fordi i har skrevet og beskrevet jeres Oplevelser.. Kh lala.



  • #26   6. apr 2018 Glad for og høre smiley Det ikke bare er os mig og min mand, der er underlig smiley
    Her er Mille's Urne..


    profilbillede
  • #27   6. apr 2018 Det er ikke korrekt, det du siger. Kattene har Coronavirus i sig (de fleste). Det er først, når Corona-virus mutterer, at det bliver til FIP, som ikke kan kurreres endnu.



  • #28   6. apr 2018 Ja.. Undskyld da. Men nogle katte Kangodt Udvikle det.. Uanset hvad... Jeg har set /oplevet. dette,Unaset er det så trist! For man kan ikke stille eller gøre noget!!


  • Carina C
    Carina C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 3
    #29   11. jul 2018 Hej...
    Lige nu er den en uge siden vi måtte aflive vores lille LIlu pga FIP.
    Vi havde haft hende i 17 dage... Hun var en meget glad lille killing, der legede og kom løbende ud i køkkenet hvis hun kunne høre at man var der ude... meget mad glad. 5 dage før diagnosen talte vi om at det godt kunne være at vi skulle passe lidt på med at fordre hende så meget da hun havde fået lidt mave på. Mandag skulle vi til dyrlæge for at få hende chippet, vaccineret og sundhed check. Hun fik ormekur da hun jo godt nok havde fået en stor mave, men stadig... appetitten fejlede ikke noget. Men haven blev større, så vi kontaktede sælger og hun var meget sød og kom og hentede lille Lilu og tog hende til hendes private dyrlæge. Vi hulkede begge i telefonen da beskeden var FIP og aflivning.

    Ugen før diagnosen var min 7 år gamle hankat til dyrlægen og få drop da han ikke ville spise. Han er heldigvis ok igen... Den onsdag hvor Lilu blev aflivet var hun 6 år gamle hunkat ved dyrlægen og få drop da hun heller ikke ville spise, og hun fik drop igen fredag. Stadig lidt bekymret for min hunkat... hun spiser men jeg ser hende ikke rigtig drikke, så jeg har stillet skåle op flere steder i håb om at hun drikker og jeg så måske bare ikke ser det. Dyrlægen har tilbudt mig at jeg kan få skoling i at give hende væske under huden i nakken og det tror jeg godt jeg vil lære så kan jeg måske undgå at de bliver så dehydreret at de skal over og have drop.

    Vi har talt lidt om at vi tror lille Lilu har haft Corona virus med og smittet de andre, men hvor deres immunsystem har kæmpet og (i hankattens tilfælde) er kommet over det eller (hunkatten) stadig kæmper, så har Lilu ikke haft stærk nok immunsystem og derfor FIP.

    Lilu var en dejlig sød livlig burmeser. Vi vil savne dig....


    profilbillede
  • #30   12. jul 2018 stort trøstekram herfra

    fip er noget skidt noget.


  • Carina C
    Carina C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 3
    #31   12. jul 2018 tak... det varmer

  • #32   9. jan 2019 Kram til dig.

Kommentér på:
FIP.

Annonce