{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.397 visninger | Oprettet:

Gry til dyrlægen imorgen! Kryds fingre! {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Gry har siden november haft en mærkelig hosten, specielt om natten når hun har lagt og sovet, så er jeg vågnet fordi det lyder som om hun skal kaste op, der kommer bare aldrig noget smiley

I november fik hun ormekur mod lungeorm, det hjalp ca 1 mdrs tid hvor der ingen hosten var, men så startede det forfra , hun kunne hoste 1 nat , så skete der intet i 3 dage , hoste igen, pause i flere dage igen, osv osv... læste mig så frem til at hoste ikke er til og spøge med, så til dyrlægen igen i januar , men dyrlægen fandt intet tegn på sygdom hos hende ved en alm undersøgelse, så vi skulle se tiden .. Det gjorde jeg men hosten kom igen, så til dyrlægen for 3 uger siden, hvor dyrlægen ikke fandt nogen grund til hosten men hun
synes vi skulle komme med en afførings prøve , nærmere sagt end gjort når mis skider udenfor , så efter en uges prøven opgav vi, så ringede jeg og snakkede med dyrlægen i fredags , og plan blev at Gry imorgen skal have taget blodprøve for FIP, og have taget røntgen billede af lungerne ...

Jeg har i hele forløbet ikke kunne nå og få taget video af Gry s anfald , oftest fordi det sker om natten, men "HELDIGVIS" fik hun et anfald hertil aften hvor jeg fik optaget hende , så det kan jeg vise dyrlægen imorgen..

Jeg håber virkelig ikke det er FIP smiley for så er der jo desværre kun 1 ting og gøre og det kan jeg bare ikke bære smiley

Men hendes hosten lyder bestemt heller ikke godt , og hun er oftest meget træt efter et af hendes anfald , forståeligt nok smiley

Jeg håber i vil krydse fingre for Gry imorgen fra kl 8- hvor vi skal aflevere hende .. !

Jeg ligger videoen op, og ved godt det er svært og svarer på hvad i tror der kan være galt og for jer der måske har stået i samme situation med en kat der hoster , har jeg nok slet ikke lyst til og hører svaret smiley

De ting der er forsøgt imod hendes hosten er smertestillende i en periode , antibiotika, kattemalt og kattegræs , men intet har hjulpet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gry til dyrlægen imorgen! Kryds fingre!
  • #1   27. mar 2018 held og lykke med gry i morgen.
    håber at der kommer svar på det - og det skal så være et godt svar smiley


  • #2   27. mar 2018 Tak Anja , jeg håber os det er et godt svar ! Og at det kan klares med noget penicillin ! ...

  • #3   28. mar 2018 Er der blevet taget lungerøntgen for astma?
    Læs alt om astma hos kat her www.fritzthebrave.com Din dyrlæge kan måske også få inspiration der smiley


  • #4   28. mar 2018 Som sagt er hun ved dyrlægen idag hvor hun vil blive undersøgt for eventuelle grunde til hvorfor hun hoster .. smiley

  • #5   28. mar 2018 Skriver du, når du ved noget mere?
    God bedring med det lille pus


  • #6   28. mar 2018 Krydser alt jeg kan, håber det bedste for jer:)

  • #7   28. mar 2018 Hmm umiddelbart lyder hun fuldstændig som en af vores katte. Han har altid gjort det, og jeg har bare opfattet det som en slags hoste på grund af en hårbolle. Har aldrig tænkt at han er syg.
    Håber dyrlægen kan opklare om der er en grund til at Gry gør det.


  • #8   28. mar 2018 Ja Lyden er stort set den samme, som hårbolle, men hvis du ser hvordan kroppen/ lungerne køre ud og ind mega hæftigt, så er der voldsomt.
    Mitti har lige haft en omgang her i aften, ja faktisk flere, og lyden er vildsom, men jeg kan se han slapper af og hans krop er i ro mellem de korte ture,,, jeg tror han slugte hprbollen, for der kom intet op, selvom han var på tæppet, hvor han altid ligger dem smiley
    Godt du har fået filmet det, for det får dyrlægen en del ud af.


  • #10   28. mar 2018 Hejsa.

    Sorry for den sene opdatering men har haft en travl dag idag!

    Vi skulle hente Gry ved dyrlægen kl 16, og heldigvis har hun ikke katte syge smiley
    Det er SÅ skønt det ikke var det!
    Røntgen billederne af hjerte og lunger ser også rigtig fine ud!
    Dyrlægerne har snakket lidt sammen og set video klippet ,og de vurdere at Gry har Astma smiley

    Det er heller ikke en særlig fed diagnose! Men de siger at udfra sygdoms forløbet og måden hun hoster på, og at det er meget periodevis , så er det astma hun har.

    Dyrlægen sagde samtidig at det er oftest ved meget ældre katte man ser astma, netop fordi mange katte ejer vender det "blinde øje" til når katten ikke konstant hoster men at det sker engang imellem, så det er ikke så tit man ser så unge katte som Gry blive diagnosticeret med astma. Så lidt ros til os for at reagere på de her hoste anfald.

    Behandlingen bliver ligesom til små
    Børn med en inhalator, og den tanke bryder jeg mig IKKE særlig meget om smiley

    Planen er at hun skal have et tryk af inhalatoren med dosisen i når hun får anfaldene, som oftest sker om natten.

    Jeg kan kun se en meget skræmt
    Kat foran mig hvis jeg skal give hende det - vi bliver kaldt ind til dyrlægen når de får "maskinen" hjem og får så vist hvordan man skal gøre ...

    Dyrlægen så ingen grund til og give Gry medicin dagligt pga astma når hendes anfald er meget svingende , hun kan jo gå i flere dage uden der sker noget ...! Så ingen grund til og fylde medicin på hende hele tiden!

    Andre med astma katte ??


  • #11   28. mar 2018 https://www.anicura.dk/fakta-og-rad/kat/astma-hos-kat/#fremtiden-for-katte-med-astma

    du kan prøve at kontakte Lise Bang hansen
    https://alternativdyrlaege.dk/kontakt
    især når det er noget nyt, så kan det være at der er hjælp at hente

    kender ikke noget katte med astma. god bedring med hende
    kan i mærke det på hende når hun leger med Mille?




  • #12   28. mar 2018 Bruger du grus med duft, eller noget som støver meget, jeg har en gl. kat som hoster/nyser når hun har været på bakken. Har lige købt Træfnuller igen Cats Øko Bedst fra Zooplus for der var der ikke noget galt da jeg brugte det.

  • #13   28. mar 2018 Nej der er intet med Gry når hun leger med Mille smiley

    Det kommer oftest om natten når hun ligger og sover- så tror jeg vil prøve og vaske mit dynebetræk og hovedpude betræk og lagen oftere , end jeg hidtil har gjort , da det er hos mig hun sover mest smiley

    Katte gruset vi bruger støver slet ikke og har aldrig gjort og der er heller ikke dufte i smiley

    Vi er ikke rygere nogle af os så det kan heller ikke være pga dette.

    Det undre mig lidt at det er astma - for synes de videoklip man kan finde med katte med Astma ser det meget voldsomt ud og varer længe, Gry s anfald er max 1 minut , men ja kan være fordi det er i den milde fase endnu heldigvis !


  • #14   28. mar 2018 har du puder/dyner med dun?

  • #15   29. mar 2018 Astma kan nemt holdes i ave med en Aerokat inhalator (købes på amazon eller eBay - den er beregnet til katte) og astmamedicin.
    Hvis røntgen af lunger ikke viser karakterisk arvæv, undrer jeg mig også en smule over diagnosen astma...
    læs mere om astma hos kat på www.fritzthebrave.com


  • #16   29. mar 2018 Anja dun er ikke et problem, hvis det er de nyere dyner, så er dun renset, det vigtigste er, at man kan vaske dem ved 60g 3-4 gange om året. Det holder husstøvsmiderne i skak, og udluftning.
    Det er en perfekt dag i dag til, at hænge dyner og lammeskind, uldtøj, og andre ting som ikke bare kan vaskes, ud så det får frost, som også tørre, og har i sne, så gnid pels med sne, det renser.
    Når du siger maskine, så tænker jeg forstøver med maske, det skal nok gå, så snart hun får en fornemmelse af, at det virker, lige som med børn,, det har jeg prøvet en del, og der bruger man enten det man kalder sphacer stavet helt forkert smiley en plast bobbel, hvor medicinen bliver sprøjtet ind, så barnet/katten ikke skal samordne vejrtrækningen med pustet, eller en lille maskine som forstøver medicinen over lidt tid, af samme grund.
    Jo jeg syntes det giver mening med diagnosen og den lille video, men nu har jeg jo selv astma og 2 børn som var ramt som børn, og ja hun kæmper for at trække vejret.
    Hvis det er for tit hun skal have medicin, så ville jeg bede om forebyggende behandling, jeg ved det er det som giver mig et ordentligt liv smiley


  • #17   29. mar 2018 TS:
    Allerførst godt at hun ikke fejler "andet" end astma. Jeg har faktisk også haft en med astma, men jeg undrer mig også lidt over diagnosen fordi der ikke kan ses noget på røntgen, det kunne der hos Mads.
    2 ting:
    For det første er det vigtigt at det bliver holdt nede - forebyggelse. Jeg ved ikke om dyrlægen har prøvet at give hende en sprøjte binyrebarkhormon den der holder ca 14 dage? Der kommer ikke ro på en astma ved at give anfaldsmedicin nu og da.
    Det er sikkert en spacer dyrlægen har bestilt til dig og der findes en mase videoer på youtube der viser hvordan katten kan gøres fortrolig med denne. Det er bare en plasticbeholder med en maske på.
    For det andet:
    Ligger hun i din seng hver nat? Så tænker jeg nemlig husstøvmideallergi - og så er det altså væk fra sengen, for det er der de lever. Ud af soveværelset med katten.
    Det er muligt at teste en kat for allergi med henblik på vaccination. Det gøres i en blodprøve og her kan der så bestemmes hvor allergisk hun er om hun er egnet til vaccination som tager flere år og mange dyrlægebesøg, men jeg vil mene at når hun er så ung, så er det det hele værd.
    Så er det altså noget sludder at det ses mest hos ældre katte - det er som med mennesker, allergi/astma kender ingen alder.
    JEG har astma og jeg kan betro dig, at for mit vedkommende er vinter den værste årstid - det er det måske også for Gry.
    Imens det er frostvejr, så hæng dyner og puder ud og hvis du har en springmadras der kan løftes op, så splitter du sengen ad flere gange ugentligt, tipper madrassen, så den kan få luft. Du skal ikke redde seng når du står op, mider elsker fugtig varme. Slå dynen til side og lad det stå nogle timer.

    God bedring med hende og opdater gerne smiley




  • #18   3. apr 2018 Hejsa

    tak for jeres svar alle sammen.. ! smiley

    Mht. Gry´s diagnose astma, så må jeg selv indrømme at jeg er lidt skeptisk, dyrlægen snakkede om, at de havde 2 mistanker til hvad hun kunne fejle, 1 asta, 2 HCM (en hjertesygom), men det ville være meget vildt hvis hun havde HCM sagde dyrlægen, og udfra at røngten billederne ikke viste noget unormalt, hældte de mest til astma.

    Gry ´s hoste er meget i perioder, hun kan sagtens gå 3-4 uger uden der kommer hoste, og så kan hun måske hoste i 4 dage i træk. hvor så der går 3-4 uger igen hvor der ingen hoste er... Så vi synes herhjemme at det er vildt grænseoverskridende og skal give hende astma medicin for "så lidt"... smiley
    Plus mange penge og give for noget der kun er der så "lidt"... Men samtidig er det også synd for Gry når det så står på...

    Nu skal det ikke lyde som om vi har et beskidt hus, men vi vil til og være lidt mere perfektionistiske med rengøring og støvsugning, og skifte sengetøj m.v, noget oftere. og se om ikke det kan holde hendes hoste væk...

    At få Gry til og lade være med og sove sammen med mig om natten eller når jeg ligger oppe i sengen, kommer ikke til og ske, hun er så MEGET en mor kat, at det vil simpelthen være synd for hende, hvis jeg sagde nej til dette...! Så nu prøver vi og gøre lidt mere ud af rengøringen osv...

    Gry har ikke hostet siden tirsdag aften, altså af de tidspunkter hvor vi har været hjemme på i hvert fald... ! Nu er jeg sygemeldt , så begrænset hvor meget hun er alene, men jeg kan selvfølgelig ikke kunne sige om hun hoster når vi ikke er hjemme smiley



  • #19   3. apr 2018 prøv at kontakt Lise bang hansen
    https://alternativdyrlaege.dk/kontakt

    hvis hun kan klare det med en lille sukkerpille, så vil I også have det nemmere.
    og det er altså også noget billigere.
    hun siger ikke ja hvis hun ikke selv mener at hun kan hjælpe.
    hun samarbejder med din egen dyrlæge


Kommentér på:
Gry til dyrlægen imorgen! Kryds fingre!

Annonce