{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
594 visninger | Oprettet:

AnjaD
AnjaD
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 180

Er jeg forkert på den eller? {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder lige nu og diskutere med en bekendt om det at have dyr...især kat!
Jeg er ikke bleg for at indrømme jeg mener det er forkert at lade sine katte rende ude - fred være med dem der lader dem rende ude....jeg mener så bare hvis man lader dem rende ude og ikk har kontrol med hvad de laver og hvad de spier er det vigtigt deres basale foder er af en ordentlig kvailtet...det mener min bekendte så er lige meget...han mener sagtens hans killinger på 4 mdr der er sterilliseret kan leve længe med billigt foder fra brugsen....der kan de sikkert også men hvorfor tage chancen - ja han vil også hellere selv aflive kattene hvis de bliver syge end tage dem til dyrlæge og enten få dem helbredt eller aflivet på en human måde....

Jeg kan blive så rasende!...jeg mener ikek alle skal have samme mening som mig - men man skal ikek begybde at fortælle mig at det er synd for min kat hun ikke kommer ud - hun har aldrig været ude - og at det er ligemeget hvad man propper i munden på katten...så bliver jeg sgu rasende!

Puha så kom jeg af med det:-D

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er jeg forkert på den eller?
  • #1   11. jul 2007 Anja, den slags diskussioner vil der vist altid være. Vi bor på landet og der er vist ikke ret mange landmænd, der har den indstilling til katte som vi har. Heldigvis bor der kun vores katte her på gården, hvor vi har lejet stuehuset.

Når vi snakker med landmænd, så er vi "nødt til" at abstrahere for deres måde at have katte på. Der er rigtig mange - også ikke landmænd - der synes vi er totalt fjollede med den indstilling vi f.eks. har til kattemad og dyrlægebesøg.

• #2   11. jul 2007 Helt enig med May-Britt S. Vi bor også hvor kragerne er vendt, ude på landet, og der er ikke mange heromkring hvis katte er så velpassede, med det hele som vores.
    Og der er ikke mange der forstår vores holdning til dyrlæge besøg, foder, vaccinationer, neutralisering m.m.
    Men - så må man noglegange som Maj-Britt skriver "abstrahere"...

• #3   11. jul 2007 uha jeg prøver:-) men uanset hvordan man holder kat kan de godt få ordentlig foder:-)

• #4   11. jul 2007 Vi bor også på landet. Og jeg er blevet en stående vittighed her i området, fordi jeg har været så vanvittig, at give penge for en kat. Også oven i købet at slæbe den til dyrlægen for at få den vac. og chipmærket.
    Når jeg næst efter fortæller, at det ikke er ligegyldig, hvad foder kattene får, ryster de overbærende på hovedet og siger " det erbare en kat".

Jeg indrømmer at detkan gøre mig eder spændt rasende, for de samme mennesker kan side og prale af at de har givet X antal kroner for en hund. jeg spørger, hvor er forskellen.

• #5   11. jul 2007 præcis!

• #6   11. jul 2007 For mig kan katte ikke længere være udekatte, fordi vi mennesker har gjort dem mere eller mindre afhængige af os...og det ansvar synes jeg man bør leve op til....tror det var lettere at nå over vejen for en hestevogn i gamle dage end en bil idag....
    Og så skal ens naboer jo også bare være enige med en i at ens kat må komme hos dem og evt besørge i deres have:-)
    Jeg skriver også at folk må selvom om de vil holde katte ude, jeg gør det bare ikke af mange årsåager. Men jeg mener bare at de som minímum så skal have et ordentlig foder ....

• #7   11. jul 2007 jeg er endu mere kriminel.. jeg bor i byen og har en indekat!!! puha... og den går ude med mig i sele... altså hvordan kan jeg gøre det.. tro mig jeg har fået det af vide mange mange gange. og jeg så giver penge for fint katte mad hos dyrelægen er jo endu mere sygt! nej her i byen er en kat bare en kat, desværre! mange tænker ikke på dem som de tænker på deres hund. de er fuldstendig ligeglade med deres katte bliver kørt ned eller får killinger.. killingerne begynder at rende ude når de er omkring 6 uger gammel! inde i byen!!!!
    jeg vil hellere være den som folk ryster på hovedet af end at behandle mine katte som de behandler deres.

• #8   11. jul 2007 Hørt!

• #9   12. jul 2007 Der vil altid være forskellige meninger om en kat skal være inde eller ude kat og vi er nødt til at respektere den enkeltes synspunkter MEN jeg vil så i samme åndedrag sige at i det øjeblik man lukker sin kat ud kender man også risikoen og skal dermed ikke hyle op om at katten ikke er kommet hjem osv.. Alle kender risikoen og må dermed have været villig til at løbe den.
    Men jeg giver anja R ret.. man er nødt til at give et ordentlig foder uanset om det er ude eller inde kat.. men der har vi igen forskellen på land og by.. på landet skal kattene helst ernære sig.
    Så mon ikke bare vi kan sige.. at bare man har det godt med hvordan man selv behandler sine dyr må man prøve at se igennem fingre med at der stadig er stor forskel på hvordan man plejer og ernærer sine dyr

• #10   12. jul 2007 Jeg fornemmer jeg ikke er den eneste med den holdning...og ja jeg har svært ved at have ondt af folk når deres udekat forvinder eller bliver kørt ned...sorry...

Og ja jeg ved det er strafbart at gøre det selv...

Og godt jeg ikke bor på landet...:-D

• #11   12. jul 2007 Se så har jeg ikke noget i mod folk har udekatte, når der bliver tænkt over tingene og taget forbehold:-)

• #12   12. jul 2007 Vores misser bor på en gård hvor de er her som arbejdsdyr. De har en jobbeskrivelse der hedder: Fange mus og rotter. De får selvfølgelig tørfoder hver dag og har deres egne skåle med frisk vand. Men når man bor på en gård og primært har katte som arbejdsdyr er det altså svært at holde dem med øremærkning og div. Sortemis og Grismis kommer ind i sofaen alt det de gider, men vil ofte helst være ude og Prikkermis som er født og opvokset ude går i panik hvis hun er inde i gangen og døren bliver lukket bag hende. Hun er den mest søde og kælne kat når hun er ude, men hun HADER at være inde.
    Vi har pt. to voksne katte hjemme. Grismis er flyttet hjemmefra da hun fik smag for at strejfe. Prikkermis er steril og Sortemis har lige fået et kuld på 4 killinger. Hendes sidste tre kuld har endten været dødfødte eller hun har nægtet at passe dem.
    To voksne katte er bare ikke nok til at holde mus og rotter nede.
    Hvis alle 4 killinger overlever skal sortemis muligvis neutraliseres og ihvertfald ha' p-piller så der ikke lige kommer for mange katte.

• #13   12. jul 2007 Hylende fremmede hankatte er intet problem da de ikke tør nærme sig gården på grund af vores hund.
    Med hensyn til resten, så har vi gennem de sidste 10 år fået indført mindst 10 nye katte og fået en del killinger. Nu har vi to...
    Vi bor ganske tæt på en meget trafikkeret vej og den tager livet af nogle, andre er gået hjemme fra eller gået til på uheldige og usansynlige måder.
    Når kattene skal kunne fange mus og rotter i staldene kan vi ikke holde dem fra at løbe på vejen eller væk. Det er to ting der på ingen måde kan kombineres.
    Jeg kniber selvfølgelig en tåre hver gang der ligger en kat ved vejen, men hvordan skal man forhindre dem i at gå derop?
    At neutralisere sin eneste fertile hunkat når man nu gerne vil ha' lidt flere katte er for mig at se også tåbeligt.
    Vores katte er vigtige medarbejdere her på gården og bliver selvfølgelig passet og fodret så de er sunde og stærke. En syg kat fanger ingen mus.
    De bliver tilset af dyrlægen hvis de er dårlige og behandlet eller aflivet afhængig af sygdom/skade. De lider ikke, men har nok et både mere spændende og af og til hårdt liv end de katte der er pakket ind i vat.

• #14   12. jul 2007 helle h: ikke ven bekendt:-D

• #15   12. jul 2007 Der er sørme mange forskellige indstillinger til det at have katte. Og det er måske meget godt.....

Det er da en ærlig sag for dem, der ikke kan have ondt af nogen, der har mistet deres kat til trafikken. Min medlidenhed fungerer bare på en ganske anden måde.

At Anja Rs ven skulle være uegnet som katteejer, fordi han giver kattene mad fra Brugsen og lader kattene gå frit, er jeg uenig i. (De katte har vel i øvrigt også muligheden for at supplere den underlødige kost med mus). Og hvis han selv er jæger, slagter eller dyrlæge (dyrlæge er han nok ikke), så er det måske ligeså nådigt overfor en syg kat at blive skudt af ham, som at blive transporteret til en dyrlæge og få en sprøjte. Ikke at jeg begriber at nogen kan få sig til det, men han har i det mindste ikke tænkt sig at lade en kat lide. Og så taler det da til hans fordel, at hans trods alt har været så ansvarlig, at kattene er neutraliserede.

De fleste af os her på KG har nok et helt anderledes forhold til / stærkere følelser for vores katte, end han har, men hans katte kan sagtens have et godt og rigt liv.

• #16   12. jul 2007 Og Nina A, det er noget vrøvl at man ikke kan holde arbejdsdyr-katte med øremærkning og neutralisation.

Kommentér på:
Er jeg forkert på den eller?

Annonce