Hvæser og dårlig opførsel {{forumTopicSubject}}
Ville høre om nogen kan svare mig på, hvorfor vores hunkat Naomi (mainecoon) har ændret total adfærd siden hun er blevet stereliseret.
Før: var hun kæle, kontaktsøgende, sov i vores seng, var sjældent ude ret lang tid af gangen.
Hun fik et kuld killinger, hvor vi fik en retur, som vi så har beholdt. Derefter blev hun stereliseret, for vi ville ikke have flere killinger, da jeg venter mig.
Nu: hvæser hun både af den store killing og vores kastereret hankat (hun altid har boet med). Er meget ude, gider ikke rigtig være hos hverken de andre katte eller os. Hvæser og miaver når vi kæler for hende og har sågar bidt kæresten, fordi han ikke lod hende være.
Er det normalt de ændre sådan adfærd ? Tænker lidt på, hvis vores barn leger på gulvet og så rører hende, om hun så ville springe på ham og bide til den tid?
Nogen med samme erfaringer ? Og kan det evt. være noget at kontakte dyrlægen omkring.?
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
maj 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 108 Svar: 653
Men jeg mener jeg har læst et indlæg herinde, at det godt kan tage 2 måneder før kattens hormoner bliver normale. Der var en der skrev at deres kat gjorde det samme, det var godt nok bare en hankat.. De ringede til dyrlægen, som sagde at det tog et stykke tid før hormonerne forsvandt...
Man må da håbe det er det samme for jeres kat, det lyder slet ikke sjovt!
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Og ja, selv før jeg læste at en anden også havde skrevet det, så tænkte jeg via dit indlæg at det lød til at hun havde ondt?
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Hvis oplevelsen hos dyrlægen og tiden derefter har været forbundet med ubehag og stress (f.eks. hvis hun har haft krave på), kan det sidde længe i hende og skal have tid til at "klinge af".
Du skal også sikre dig, at hun ikke har ondt nogle steder, for smerter og stress giver sig ofte udslag i aggression.
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 21
Det bedste sted at røre hende er egentlig oppe rundt om halsen, der bliver hun "mindst" sur, men gider det ikke ret længe, før hun løber væk.
Har selv tænkt om hun har ondt, for hun gider slet ikke stryges hen af ryggen længere. Men det har i hvert fald ikke noget med de andre katte at gøre. Dem hvæser og bider hun efter, blot de træder ind i samme rum som hende. Dyrlægen kan næppe undersøge hende uden bedøvelse.
Den anden aften skulle de alle have ormekur og loppekur, her blev hun så bange da kæresten holdte hende, at hun havde helt fråde om munden. Hun blev meget sur, men efter vi var færdige, lå hun på gulvet som om hun havde overgivet sig. Der kunne man godt få lov at kæle for hende.
maj 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 108 Svar: 653
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Er det en god specialdyrlæge, du bruger, eller en all-round dyrlæge med hovedsageligt stor-dyr som køer og heste?
En neutralisering af hunkat medfører, at såret skal lukkes i flere lag, de indvendige og som oftest også det yderste med selvopløselige sting. Mange dyrlæger bruger desuden en "indvendig" syning, så der yderst kun er én knude. Lukker han til sidst med en stribe sårlim, kan katten ikke pille syningen op.
Desuden er det ikke nødvendigt at give antibiotica, da det er en såkaldt "steril operation".
Og så er det i dag almindeligt brugt at give smertestillende medicin med hjem til de første fire dage.
Ingen af mine katte har nogensinde haft krave på, og det har heller ikke været nødvendigt, når denne operationsteknik er brugt. Det stresser dem alt for meget, og stress er som bekendt = langsom heling.
Jeg synes, at din beskrivelse af hende tyder på, at hun har meget ondt.
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 21
Men det mest mærelige er, at hun lå alene ude på havetraktoren i går, og der er hun kæle som hun var før, men det er ligesom om hun ændrer personlighed når hun kommer ind. Er døren åben kommer hun også ind med fugle, frøer osv for at vise mig hun har fanget dem - det har hun aldrig gjort før. Og aftenen kommer hun med tøjmus i soveværelset, men går hurtigt igen, når hun opdager de andre ligger i sengen. - det må vel være fordi hun gerne vil have opmærksomhed.....?
Hvæser og dårlig opførsel