{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.793 visninger | Oprettet:

Inde/udekatte, hvorfor/hvorfor ikke {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg siddet og gennemlæst et par indlæg, hvor en hel del medlemmer går op i limningerne når nogle skriver at de har deres katte fritgående eller i løbegårde.... Og det er ellers ikke så lidt at folk får læst og påskrevet, når de fortæller at deres misser render ude eller er i løbegårde.
Så jeg har siddet og tænkt over nogle ting, og håber at vi kan få en sund saglig debat igang ;o)

Har vi glemt at vore kære søde misser er et rovdyr ? Menneskelig-gøre vi vores kæledyr ?
Har vi dem på vores eller deres præmisser ?
Har vi glemt at katte er solitære dyr og ikke flokdyr ? ja de kan li' selskab, men det omvender dem ikke til pludselig at blive flokdyr.
Har vi glemt at vore katte faktisk kan blive syge af at holdes i flok ?
Hvad med opdrættere..... Når de har kattehold på 5-12 katte, er det så sund fornuft at have dem alle gående i flok ? Mange opdrættere omplacerer deres "gamle" alvskatte, eller afliver de dem ?? er det fair ? Hvad ville være en god løsning her ?
Eller skal der slet Ikke opdrættes katte ? En hunkat kan bruges i avl til hun ca er 8 år ( nogle til de er ældre )
At have sine dyr i store ( 40-50 m2 ) løbegårde er det så slemt, kontra de løber ud på den befærdede vej og bliver slået ihjel eller slemt lemlæstet ? eller tilrager sig div. sygdomme ( bla katte aids eller FeLV ), som de så slæber med hjem og smitter resten af kattefamilien med. ?

Håber I kan følge mine tanker ;o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Inde/udekatte, hvorfor/hvorfor ikke
  • #1   14. sep 2007 Gode spørgsmål og jeg håber der kommer en debat igang...

    Jeg selv kan bidrage med at jeg har to dejlige misser, indekatte , men kommer ud i haven i snor... Grunden til det er at jeg for et år siden fandt min højtelskede hunkat i vejkanten, og det vi ljeg ikke opleve igen.. Jo , på det grundlag er jeg egoistisk... Men for faen hvor er jeg splittet og har tænkt mange tanker om at holde mine katte inde...

    Min oprindelig tanke var at katte skal sku ud og fange mus, have frisk luft, de er natte dyr osv osv osv.. Ja, der er mange..

    Men efterhånden har jeg jo fundet en masse gode grundlag for at holde dem inde. Som div. sygdomme slagsmål, den risikable verden der er derude (drengestreger, forgidtning, andre dyr, biler osv osv)..

    Så jo jeg er splittet.. Og jeg kan ikke helt forsvare det ene eme fra det andet,da jeg som sagt er utrolig splittet..

    Men jeg vil da prøve at følge denne debat og håbe der komme rnoget godt frem i den, istedet for atf olk hakker p hinanden...

    Go debat..


  • #2   14. sep 2007 Min er inde kat fordi:

    Jeg på den måde overholden loven ved at holde katten på eget matrikkel (han er dog ude i hans sele en gang om dagen)

    Jeg slipper for at skulle bekymre mig om han kommer hjem eller ej (tænker her på at vi bor i byen tæt på en vej som godt nok ikke er stærkt trafikeret, men den går lige ned forbi havenen plus har 2 busruter på, så der er biler 24/7 på den)

    Jeg slipper for han kommer op at slås.

    jeg kan styrer hvad han spiser, da han derved ikke får foder af alle mulige fremmede mennesker

    Jeg har altid en ren og tør kat smiley


  • #3   14. sep 2007 Skal lige tilføjes at jeg selv har NFO, og har "opdrættet" siden 1992, og har stadig min første avlsmis på 18 år, gående indenfor og hun nyder sit otium. Hun ligger i sin favorit "frugtkasse" med sit navn på "Mille's Kasse" lunt og lækkert op ad radiatoren i køkkenet så hun ikke har så langt til maden ;o) men jeg har også store løbegårde til mine andre katte, ( bla hannerne ) hvor de kan gå ind og ud som det passe dem ( bor på bondegård, så hesteboksene er lavet om så kattene kan gå ind ) og de har store isolerede kasser, kradsetræer, musik, tæpper, fuldt tag på løbegårdene m.m........ og så skal lige siges at drægtige hunkatte har intet at gøre udefor, de er selvfølgelig altid indenfor, og det samme gælder selvfølgelig deres killinger....

  • #4   14. sep 2007 ang. med rovdyr, så er det bare et spørgsmål om hvad man er villig til at gøre for dyret, man kan jo vælge enten at barfe katten, eller adfærdsberige den ved at slippe en levende mus løs (ingen af disse ting har jeg dog gjort, da min kat har sart mave og kaster op af alt andet end hans tørfoder)

    Desuden er min kat heller ikek flokdyr, både min, kæresten og svigerfar er væk i løbet af dagen, og det er sjællendt vi gør noget i floki den forstand, missen plejer at sove det emeste af tiden når vi er hjemme..


  • #5   14. sep 2007 Men der er jo ikke nogle der har spurgt katten, hvad den vejer bedst... Et liv med frisk luft under 'poterne', eller en indelukket lejlighed/hus, fremfor enten livet eller døden...

    Hmm.. Jeg ville da helst have min frihed, så et eller andet sted bunder det i, hvad VI mener er det bedste for katten, uden at have en viden om hvad katten mener... (det får vi jo heller aldrig svar på), men den er godt no k svær..


  • #6   14. sep 2007 Bettina H - Da jeg boede på landet havde jeg den ene dag døren stående åben, katten gik ud på det øvberste trappetrin, og kig så derefter tilbage på gulvvarmen, han ville ikke være udekat..

  • #7   14. sep 2007 Havde selv en ideiologi i starten om, at når mine katte blev neutraliseret så skulle de ud og rende på markerne, frie som fuglene, og med frisk luft i lungerne ;o) og når de havde lyst så kom de hjem, og fik mad og selskab som det nu passede dem, men efter at have samlet naboens katte op ude på vejen, og en NFO blev stjålet, måtte jeg tage min ideiologi op til genovervejelse, og resultatet blev så, at de måtte være indenfor og i de store løbegårde, så de trods alt fik frisk luft og en på opleveren....

  • #8   14. sep 2007 Vi er bare så trætte af, altid at skulle forsvare her i trådene, at vi har vores missere løbende ude. Mange gange bliver man nærmest betragtet som kattemishandler. Hvis de bliver passet godt med vacciner, god kvallitetsmad, orme og loppekure og kan komme overalt i huset undtagen på bordene, - så kan jeg ikke se de lider nogen overlast. NATURLIGVIS bor vi ikke i nærheden af veje der er farlige eller naboer vi kan irritere med kattene.
    Alt det skal man ind og forklare og forsvare, hver gang vi kommer til at nævne at vores katte er fritgående i en af trådene....
    Men - Derfor er vores katte udegående. smiley


  • #9   14. sep 2007 Jeg vil sige det sådan, jeg har ikke noget imod delvis udekatte, jeg har noget imod <b>fertile</b> udekatte.

    Jeg vil på sin vis godt turde lukke Benzer ud, han har været udekat og vil nok på sin vis kunne klare sig. Men Chloe er en NFO og jeg ville nok være rædselsslagende for nogle hamstrede hende, dels tror jeg hun er en smule naiv når det gælder biler, tror hun har haft en for tryg opvækst til at forstå hvad en bil er - hun lader sig ikke skræmme af noget.

    Her hvor jeg bor er udekatte heldigvis ikke et essue, da vi bor på 10'ende og derfor ikke har så let ved at lukke kattene ud anden på altanen.


  • #10   14. sep 2007 For mig er det helt naturligt, at fritgående katte (med ejer) er neutraliseret og mærket. Jeg har haft kat i rigtigt mange år og de har alle været neutraliseret og øretatoveret og bortset fra de 3 år, jeg boede i lejlighed med Guinness og Bailey, har de også allesammen været udekatte.

    Systemet her i huset er, at de har fri adgang til udelivet (om vinteren i det omfang, jeg holder øje med terrassedøren), når jeg er hjemme og når jeg ikke er hjemme - bortset måske fra et lille smut til supermarkedet - er de inde.

    Jeg bor ikke i nærheden af befærdet vej, men er uheldet ude, vil jeg gerne have, at jeg kan kontaktes meget hurtigt i stedet for, at jeg f.eks. sidder i København på arbejde og katten har akut behov for dyrlæge 40 km væk smiley

    Hvis/når jeg en dag flytter i et hus med en have af en vis størrelse, bliver den indhegnet - jeg er ikke VILD med løbegårde, men anser dog velindrettede løbegårde for at være bedre end ingenting - men min nuværende grund er for lille til at jeg vil føle, jeg gav dem nok og en løbegård MÅ jeg slet ikke bygge. Selvom man bor i ejerbolig er der nemlig både servitutter og lokalplaner at tage højde for........ og de er ligeglade med, om katte er inde eller ude.

    Hvis man bor, hvor der er meget trafik, er det naturligt, at man ikke har fritgående katte, men katte KAN altså lære at håndtere trafik til en vis grænse - Guinness er et godt eksempel, han bliver siddende, til larmen er forbi. Bailey er til gengæld tåbelig og tror kun, han er i sikkerhed på den ene side af vejen.


  • #11   14. sep 2007 ja, der er ingen tvivlo om at at nogle katte ønsker at være mere ude end andre.. Jeg har skam også hørt omd e katte der bare ikek vil ud.. Har ikke oplevet dem, men ved at de er der... smiley

  • #12   15. sep 2007 Jeg kunne såmænd også kalde min Trille hjem,.. Det kunne jeg i 7 år, og en dag kom hun abenbart ikke hjem.. Et døgn efter fandt jeg hende ved vejen..

  • #13   15. sep 2007 Har da aldrig set, der er nogen, der har hidset sig op over katte i løbegårde... det er da en alletiders løsning, hvis man vil give dem noget mere plads og luft, uden risikoen for at blive kørt over eller på anden måde slået ihjel...

  • #14   15. sep 2007 det kommer jo også an på hvad katten er vant til. hvis den altid har været inde eller ude kan det godt være svært at vænne den til det modsatte.

    vi er så heldige at bo et sted hvor de kan rende ude og de nyder det virkelig. de har også kattelem så de kan rende ind og ud som det passer dem.


  • #15   15. sep 2007 Charlotte B: Rigtig spændende emne at tage op. Og som du selv skriver, er der mange delte meninger om dette her på KG. Desværre er der også nogle gange en tendens til en "jeg-alene-vide" holdning, hvor man, som du skriver, læser og påskriver, at de mennesker (mig selv inklusiv), der har den dårlige vane, med at lukke kattene ud, er nogle aldeles dårlige katteejere, der slet ikke tænker på katten og faktisk heller ikke holder af den.

    Jeg synes der mangler en vis tolerance herinde til at man ikke holder kat på samme måde alle sammen, men at vi alle er lige gode katteejere af den grund. Den der holdning med at "Jeg gør det eneste rigtige, og du skal gøre det på samme måde som mig", ja undskyld men den er simpelthen til at brække sig over. JEG synes en helt masse ting om indekatte, men jeg kunne ikke drømme om at pådutte andre, at de skal holde katte på samme måde som mig, og så fortælle dem hvor dårlige katteejere de er, hvis de ikke gør tingene på min måde.
    Der var en dag en der skrev at dem, der boede på landet, ikke respekterede kattene (eller noget i den dur).. hmmmmm

    Jeg er slet ikke i tvivl om, at rigtig mange mennesker holder katte (på hver deres måde) FOR DERES EGEN SKYLD og ikke for kattens skyld. Derfor vil der naturligvis og så være en vis gåen på kompromis med kattens naturlige adfærd. Graden af dette kompromis kan selvfølgelig diskuteres og ligeledes kan det diskuteres hvor sundt det er for katten....

    Og ja så tror jeg vi menneskeliggør vores kæledyr.... alt for meget.... specielt når noget flyver op over, at man kalder en kat for "den".... Hallo det er et dyr og ikke et menneske. Nu får jeg nok hug for den udtalelse (hvilket jo bare vil bevise at vi menneskeliggør vores dyr alt for meget)


  • #16   15. sep 2007 Mener at man bør tage ansvar for sine dyr... rakker ikke ned på dem, der holder deres katte som udekatte, men der er altså en lov, der sige, at man skal holde sine dyr på egen grund....

    Jeg vil ikke lade mine rende ude fordi, jeg ikke vil have de bliver kørt over, eller på anden måde skadet... og det syntes nogen åbenbart er egoistisk eller what ever...
    Men vil indhegne en del af vores have, så de har det område... på den måde får de noget mere plads at løbe på, og jeg har fred i sindet, velvidende at de er på VORES grund, og at de ikke kommer til skade...

    Jeg syntes det er træls at næsten hver gang jeg er ude og køre, så ser jeg nedkørte katte på vejene... det er træls at se udmagrede katte ude i vores have, overskide vores indkørsel og stald, hvor der er byggematerialer, som helst ikke skal ødelægges...

    Folk lader da heller ikke deres hunde, heste, marsvin, geder mm., rende løs hvor som helst...


  • #17   15. sep 2007 Super spændende respons ;o) og i en god og sober tone ;o)
    Ja der er mange som har en holdning til hvordan dyr skal holdes, og ja der er nogen som har en kedelig tendens til at pådutte andre deres holdning, uden at skele til hvordan dyret rent faktisk trives, eller kende til den andens måde at holde sit dyr på, og det er trist, og meget lidt sagligt, og respektfuldt, og det er møg ærgeligt da tonen herinde så bliver lidt skarp og en stemning piskes op, og mange bliver simpelthen misforstået, så det faktiske budskab går i glemmebogen. :o(

    Jeg er også opvokset på landet, og dengang var der 6-7 gårdkatte hvis fornemmeste job var at holde mus/rotte bestanden nede.... og de manglede intet, var aldrig syge, og lå næsten altid i gårdsplasen og slikkede sol, ( med mindre der blev spist madpakker i stalden ) og var så aktive om natten... dengang ( føj det lyder som om jeg er æld gammel ) var det helt normalt og der fandtes ikke mange som holdte huskatte, og slet ikke racekatte... Nu er der gået "mode" i at holde katte, og mange holder dem som en substitut for et barn, eller en bamse ( uhhhh nu får jeg stryg ) Det vi så ser er at vi bliver amerikaniseret i vores måde at holde dyr på....ikke at der som sådan er noget galt i det, og jeg er faktisk ikke for eller imod den måde at holde dyr på, men vi må ikke glemme hvor vores dyr kommer fra, og de skal respekteres for det de i virkligheden er....... Vi skal også være mere tolerante for dem som holder dyr på andre måder end os selv, så længe dyret trives, og bliver holdt sund og rask.


  • #18   15. sep 2007 Charlotte...
    Syntes nu ikke vi er amerikaniseret, bare fordi vi holder vores katte inde, eller i løbegård... der er heldigvis stadig meget langt til det, som amerikanerne gør ved/for deres kæledyr...

    Syntes selv, det er for langt at gå, hvis man får kattens klør opereret bort, eller sætter de grimme gummidutter på, som kan købes præsist til det... eller hvis man putter tøj på katten, lader den spise sammen med en ved spisebordet osv osv...

    Katten er jo avlet som kæledyr og ikke vildt rovdyr... der er stor forskel på en tam kælekat og et vildt kattedyr fra savannen, eller hvad??

    Hvorfor er synet så meget anderledes, lige så snart det handler om katte...?

    Må indrømme jeg blev så skide sur på mit forsikringsselskab, fordi jeg tegnede en husdyrsforsikring, og da min ene kat så brækkede benet ved et uheld inde i huset, så siger de fandme at det jo ikke gælder katte, da sådan nogle jo går deres egne vejne og ikke bliver passet på... hvad skal det betyde?


  • #19   15. sep 2007 Jeg har to katte.

    Den ene har aldrig været ude i det fri, ved mindre at det er dens løbegård, den anden var vant til at gå hvor den ville så det kunne jeg ikke tag fra ham igen.

    Jeg syntes ikke katte skal gå fri hvis man bor i byen eller tæt på naboer.
    Katte kan oftes li at lave deres gris i sandkasser, sidde på biler og ellers jage fugle på fuglebrætter og det kan måske acepteres af ejeren men oftes ikke af nabore og andre.

    Man kan ikke regne med at alle andre er lige så vilde med ens dyr som en selv.

    Ud over det kommer min ude kat tit hjem med skræmmer og måske en dag han ikke kommer hjem pga en bil, og så har han måske været skyld i at en familie har drabt et dyr smiley

    Jeg mener jeg tager bedst ansvar for min kat ved at jeg ved hvor han opholder sig og ved at jeg holder ham fra livet fare i det åbne liv.


  • #20   15. sep 2007 Fint indlæg Charlotte og en diskussion, som jo har været debatteret mange gange her på KG og som du selv skriver, ikke altid på kancelli-stil smiley

    Nu kan jeg jo udelukkende bruge mig selv, så dette er således min subjektive refleksion på dit indlæg:

    Jeg synes ikke, at jeg har glemt, at en kat er et rovdyr, blot vurderer jeg, at det er for farligt for mine katte, at udleve denne drift i det villakvarter, jeg bor i, derfor må de nøjes med substitutter (tøjmus etc).

    Jeg synes bestemt ikke, at jeg menneskeliggør mine dyr, tværtimod er jeg stor modstander af, at man f.eks. sammenligner en kat med et barn i trafikken. Mine katte er mine kæledyr og det behandler jeg dem som.

    Jeg har mine katte på blandede præmisser, vi skal jo alle være her i huset. Jeg tager store hensyn til mine katte, men samtidig er de også afhængige af, at såvel min mand som jeg har fuldtidsjob og derfor er væk i flere timer hver dag.

    Jeg har heller ikke glemt, at katte er solitære dyr, jeg fornemmer nu, at vores katte har meget glæde af hinanden, men huset er så stort, at de altid kan finde en krog for sig selv, hvis det er det, de har lyst til. Og nej, har heller ikke glemt, at de kan blive syge af, at holdes i flok, har oplevet, at en har smittet resten af flokken.

    Nu er jeg ikke selv opdrætter og har ikke en solid holdning til det spørgsmål angående pensionerede avlskatte. Hvis katten fortsat kan trives i flokken, er det da klart at foretrække at den forbliver i hjemmet, er det modsatte tilfældet, er en omplacering en rigtig god løsning i mine øjne.

    Mine katte er inde, det er ikke til diskussion. Jeg tør ikke løbe risikoen i relation til de befærdede veje og andre folks katte, som jeg ikke har nogen garanti for, er ført up to date med vaccinationer etc. Samtidig er jeg meget irriteret over andre folks katte, som besørger i stride strømme, hvis vi f.eks. har en dynge sand til at ligge og det er primært fordi jeg ikke selv som kattejer byder mine naboer det samme.

    Det var en længere smøre, men lad min afslutningsbemærkning være, at jeg er katteelsker med stort K.


  • #21   16. sep 2007 vores er indekatte, de for snart en løbegård, jeg har mine katte inde, fordi jeg ikke vil finde en død kat lige pludselig, og fordi det er mig der har valgt at få kat og ikke alle andre, og så undgår man mange sygdomme. og fordi der er mange sygmennesker der kan finde på at slå katte i hjel.

  • #22   16. sep 2007 Nu er jeg så en af de der "slemme" nogen der bliver tosset, når/hvis naboens kat kommer på besøg i min have og ophidser mine hankatte.
    Så INGEN er vel i tvivl om, til hvilken side jeg hælder smiley

    Men jeg vil gerne lige rette et par misforståelser.
    Vores katte er domesticerede, de er ikke vilde rovdyr, der helt kan sammenlignes på lige fod med løverne. Gør man det, skal man have sine facts rettet ind, så man godt ved, at det kun er de helt voksne HAN-løver der lever som solitude dyr. Hunnerne lever i flok, det gør det nemmere for dem at overleve.
    Det er altså værd at huske på, når man påstår katte er solitude dyr.
    Vores katte er vokset op i flokke, de tilpasser sig, sådan er det......................
    efter min mening er det pladder-romantisk, at komme med argumenter som; jamen min kat er SÅ glad og SÅ lykkelig for sit udeliv.....og omvendt, min kat er SÅ lykkelig og SÅ glad for sit liv i løbegård.
    det er simpelthen at tillægge kattene menneskelige følelser, de altså ikke har.
    Katte lever pr. instinkt, de er undersøgende og nysgerrige, de kan savne, men kun ganske kort, de kan ikke tælle, de kan ikke føle kærlighed....jeg vil strække mig til hengivenhed.

    Mine katte er harmoniske katte, der lever i en flok, hvor de anvender kattenes/flokkens sprog og attityder. De lever efter min mening godt, (vi kan jo ikke spørge, men må måle på vores egne erfaringer og på det vi ser) de har adgang til løbegårde, de får rent vand hver dag, har flere slags foder stående i rene foderskåle, de har 167 kvm inde i huset at drøne rundt på, de har huler og klatretræer.
    Kan de ikke selv holde pelsen, hjælper jeg dem og er de syge kommer de til dyrlæge.


  • #23   16. sep 2007 Vores katte er indekatte, men har adgang til haven som vi har indhegnet, jeg har hellere ikke lyst til og skal finde mine katte kørt ned eller bliver syg af andre katte jeg ville nok aldrig komme over det, min måde og beskytte dem på da de betyder så meget for os.....

  • #24   16. sep 2007 Fnis Lone J, synted nu ikke at du er slem ;o) Bliver selv irri når områdets missere kommer og holder seranader kl puha om natten og over strinter vore stald og vores ting i stalden... IHHH

    Nu kan vi ikke sammenligne vores katte med løverne, ej heller er de i familie med løverne ;o) vores hunner lever ikke i flok, ej heller i naturen for at overleve...

    Vissa racer er "designet" af os mennesker, mens andre er taget som novicer ind direkte fra naturen og gjort til tamdyr, hvilket også bevirker at nogle racer har mere "vildt" i sig.

    Kattefamilien består af mere end 50 forskellige arter - lige fra den store tiger på Afrikas savanne, til den kælne huskat, som findes i mange danske hjem. I Danmark findes der mere end 35 katteracer og de mest almindelige er bland andet huskatten, Perseren, Norske Skovkat, og Hellig Birma,mfl.

    Katte er jægere, og man mener, at de nedstammer fra de første afrikanske vildkatte. Udgravninger fra Egypten viser, at det er mere end 5000 år siden, man begyndte at holde visse katteracer som husdyr...

    Gennem mange års avlsarbejde er forskellene i kattenes adfærd og udseende gradvist blevet større... Og det er netop den ændrede adfærd, som er den direkte årsag til, at vores katte i dag kan leve og befinde sig godt indendøre.....

    Jeg syntes at det er rigtig lækkert at denne tråd er blevet holdt i en super god tone, og er glad for at læse alles gode indlæg i denne tråd.... uanset så har vi alle en stor kærlighed til vores dyr, ( og derfor bliver nogle også mere passioneret i deres udtaleser fnis ) men jeg er sikker på at vi alle ( de fleste af os ) gør alt for at vores dyr skal trives og havde det godt.....



  • #25   16. sep 2007 Bettina H: Jeg kender godt det der med at være i tvivl om, om man gør det rigtige for ens kat.
    Jeg har selv to, snart tre, katte, som bor sammen med mig og min kæreste på 75 kvm. i vores lejlighed på 2. sal. Så der er sådan set ikke så meget at diskutere; enten skal vi have indekatte, eller også skal vi slet ikke have katte.. for de KAN simpelthen ikke komme ud.
    Min søster er meget i mod min måde at holde kat på, - hun holder kat på den 'gammeldags facon' - hun har en kat, for børnenes skyld, som får p-piller og har gjort det i mange år, - den spiser Brugsens det bedste (læs: dårligte) foder, får killinger af og til, og så render den ud og ind, som det passer den... Hun har, naturligvis, kun forargelse tilovers for måden hvorpå jeg holder mine katte 'indespærret' og fraråder dem deres frihed. De dage, hvor jeg har haft hende på besøg, føler jeg mig altid som jordens største dyremishandler, og snakker meget med min kæreste om, om vi overhovedet kan tillade os at holde kat, som vi gør... For ja; mine missere kigger da med spænding ud på fuglene - og de ville da garanteret elske at kun hoppe ud og fange dem... og de kradser da også af og til på vinduerne... Men de får til gengæld kvalitets foder, de er passet med deres vacciner, de har deres legetøj og kradsebræt...og så får de da en masse kærlighed.
    Når jeg så har sundet mig lidt over min søster harme og logger på KG og læser et indlæg som dette, - så føler jeg mig ikke længere så ond ved mine katte... Godt nok har jeg ikke en gård på 200 kvm. at tilbyde mine katte.. men jeg føler egentlig, at de har det rigtig godt.... Og når jeg så læser Jer katte-kenderes indlæg om, hvorfor I har kat... Så tænker jeg; JA - hvor har de ret! Og hvor lyder det rigtigt.... Hvorfor glemmer jeg altid jeres grunde, når jeg sidder dér mundlam og ikke kan modargumentere min søsters udsagn! smiley


  • #26   24. okt 2007 Mine 2 er indekatte...jeg har simpelthen ikke nerver til andet! Har engang fået stjålet en kat og en anden gang havde jeg en kat som blev kørt ned :'o( Har fået hegnet 70 kvm have ind så de kan løbe og lege på græsset og sole sig osv. og samtlige vindueskarme er tømt så de kan ligge og kigge ud. Felix har dog for nyeligt været på udflugt ud på den anden side af hegnet og kæft hvor var jeg bange!!! Han kom dog tilbage efter et par timer og har siden flere gange gjort træk til at tage flugten over plankeværket igen...dog uden held....! Håber de blive inde i haven...men det er man jo ikke altid herre over. Er ikke som sådan for eller imod nogle af delene...men tager hver især stilling til hvad man synes er bedst for sin kat...! Jeg står kun af hvis det er dyreplageri...fx at spærre mange katte inde på urimelige få kvm eller lukke katten ude så de ikke kan krype i læ, få mad osv.

    Men ja svær sag! der er mange fordele og ulemper ved det hele!


  • #28   25. okt 2007 Sally J:

    Først og fremmest, så har jeg kun en mand, hvor mange har du?

    Du skriver:
    Du har indekatte og skriver, at du tager meget hensyn til dine katte og det er derfor vigtigt, at du og din mænd er væk hver dag så kattene er alene eller hvordan skal den forstås?

    Sally jeg undrer mig, hvis du skal citere mig, så gør det da i det mindste rigtigt og det du citerer, det kan jeg godt forstå, at du ikke kan forstå, for det giver da ingen mening...

    Prøv at læse mit indlæg igen, prøv at læse, hvad jeg faktisk har skrevet og hvis du stadig er i tvivl om, hvad jeg mener, så spørg igen smiley


  • #30   25. okt 2007 Sally:
    Jeg vil gerne have, at du fortæller mig, hvad det er du ikke forstår ?

    I øvrigt synes jeg, at det er meget pudsigt, at du ud af alle indlæg i denne tråd, sådan falder over mit og vil have det debatteret, i øvrigt uden at beskrive dig selv, som jeg og mange andre har gjort. Har du et særligt formål?


  • #32   25. okt 2007 Okay, det gør jeg så smiley

Kommentér på:
Inde/udekatte, hvorfor/hvorfor ikke

Annonce