{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.475 visninger | Oprettet:

Problemer med sammenføring af hund og kat {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg håber der sidder nogle derude, som kan hjælpe mig, jeg skal prøve at fatte mig kort og præcist.
Den er måske lidt lang, men har virkelig brug for hjælp.

Min mand og jeg (ingen børn) hentede i lørdags en hund fra internatet (labrador F1 blanding på 4 år). Beskrivelsen af hende var, at hun er en livlig, men lydig hund, god til børn.
Og hun er så glad, så glad, hele tiden, så det er bare skønt. Dog har vi fundet ud af, at lydigheden er ret selektiv.
Det er meget tydeligt, at når hun bliver rigtig glad, så bevæger hele kroppen sig og der er smæk på energien. (Vi sørger naturligvis for både motion, fysisk og mental aktivtering)
Vi snakkede naturligvis med internatet om, at vi havde to katte derhjemme (én på 8 og én på 9 med meget lidt erfaring med hunde), men de kendte ikke hendes historik med katte.

Men vi installerede kattene nede i kælderen og hunden ovenpå og lod dem ellers snuse til hinanden igennem døren.

Vi har nu forsøgt at introducere dem til hinanden seks gange, og vi synes virkelig vi følger håndbogen for, hvordan man introducere hund og kat med MASSER af godbidder og ros, når hunden reagere korrekt.
1. og 2. gang blot med god afstand, hvor de ikke kom hen til hinanden. Hunden vil dog RIGTIG gerne hen til kattene, hun sad og dirrede og forsøgte meget voldsomt magt at komme derhen, fordi hun så gerne ville hilse.
Hunden var i snor

3. gang gik VIRKELIG dårligt. Der tog jeg hunden med ned i kælderen ligeså langtsomt, hvor der blev givet hals for fuld skrue og kunne næsten ikke holde hende. Hun ville så gerne hen til de katte og hilse.
Hunden var i snor

4. og 5. gang gik det bedre. Der brugte vi en halv-hel time på at tage ét skridt af gangen med hunden, så vi havde fuld kontrol, indtil hunden til sidst lå henne ved det bord, kattene gemte sig på. Men der var ingen direkte kontakt, kattene var dog rimeligt afslappet.
Hunden var i snor

6. gang gik det først rigtig godt, og til sidst RIGTIG RIGTIG skidt.
Vi tog kattene med ovenpå, for at sidde i sofaen med dem (ingen katte gik fri).
Vi startede med kat 1.
Det gik først som vi forventede, hunden kommer hen og får en lap over snuden, og hun bjæffer af katten og vandre hvileløst rundt, fordi hun gerne vil lege med katten.
Efter en halv times tid kommer der ro på og vi vælger at tage kat 2 med op og bruger samme fremgangsmetode.
Men kat 2 reagere meget voldsommere på det bjæf, som hunden kommer med og stikker af. Selvfølgelig med hunden i hælene. Katten får eksplosiv diarre i flugten af bare skræk. Vi får revet hunden væk fra katten. Vi sætter os ind i sofaen igen med begge katte og holder hunden i sin kurv. Det går sådan nogenlunde, men kat 2 viger ikke blikket fra hunden én eneste gang.
Den samme nat sover hunden inde i gæsteværelset, så kattene kan få lidt ro ovenpå i de trygge omgivelser.
Kat 2 tør dog ikke komme op.

Kat 1, som ellers havde været meget rolig, reagerer rigtig kraftigt på hele situationen. HELT dvask, spiser ikke, drikker lidt, går mærkeligt, tisser i sengen og ved hundens madskål (hun har aldrig været urenlig før). Jeg var oprigtigt nervøs for, om hun var i live næste morgen. (hun har det heldigvis fint nu).

Jeg er i syv sind og ret vred på mig selv over, at det går så hårdt ud over kattene. Jeg vidste godt, vi ville opleve en proces med utilfredshed hos kattene og nysgerrighed hos hunden, men jeg havde slet ikke forberedt mig på, den mængde energi og kraftanstrengelse hunden bruger på at komme hen til kattene. Og jeg har meget svært ved at læse, hvad hunden vil gøre, hvis den ’fanger’ en af kattene.
Kan denne sammenføring lade sig gøre? Jeg har læst flere steder at det kan tage uger og måneder, men kan mærke på kattene at det, vi oplevede i går, holder de ikke til mange flere gange.
Kattene er desuden meget presset på at være lukket nede i kælderen, så denne installation stresser dem (De har altid været vant til at være indekatte, sammen med os)

Hvad gør vi forkert, og hvad overser vi?
Hvad skal vi forsøge, for at få hunden til at synes at kattene er møg kedelige og at de ikke må jagtes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med sammenføring af hund og kat
  • #1   1. maj 2019 Jeg er ked af at sige det, men hunden må finde et andet hjem. Kattene er bange og stressede - den ene er gået fra foderet - det kommer ikke til at gå. Sorry.

  • #2   1. maj 2019 Det er svært at sige om det vil lykkedes når i ikke kender hunden bedre. Ærgerligt i fik den dårlige oplevelse til sidst og nu har en meget bange kat. Selv tror jeg det var alt for tidligt at slippe hunden når der er katte i rummet. Hunden skal ha snor på hele tiden og må ikke ha nogen mulighed for at jagte kattene . De er alt for usikre på hinanden endnu. Jeg tror i er for hurtige og det er alt for tidligt at lade hunden være uden snor sammen med kattene. Som i selv så gik det godt 4 og 5 gang med små skridt og fuld kontrol over hunden. Jeg tror i skal tilbage dertil igen et godt stykke tid, hvis det skal gå godt. Der vil muligvis nok gå flere uger før den ikke synes kattene skal jagtes. Såfremt det er muligt nu uden at kattene lider overlast.

  • #3   1. maj 2019 Vi har selv to katte og en schæfer. Det som gjorde at vores katte kunne leve med hunden var at vi gav dem mulighed for at få fred fra hunden. Altså de fik et rum hvor hunden ikke kunne komme ind. Vi har en kattelem i døren ned til kælderen. Det har taget måneder før de accepteret hunden men nu 2 år efter ligger de i samme sofa. I starten gav vi den Ældste kat zylkene. Det hjalp med at han ikke blev alt for stresset. Men det vigtigste er at give dem plads og ikke tvinge situationen.

  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #4   1. maj 2019
    Har I ikke
    steder der ligger højere til vejrs end et bord?der skal være høje steder hvor kattene er sikre på at være i fred.
    det samme med foder,vand etc steder hvor hunden ikke kan komme/nå.altså højt til vejrs.det samme med ligge pladser etc,også oppe hvor hunden ikke kan nå..
    det vil kunne tage lang tid,at sammenføre en voksen hund med katte der ikke er vant til hund,håber det kommer til at gå.
    nok ikke noget jeg selv ville have valgt,ville have været meget lettere, hvis I havde valgt en hvalp..men alt held og lykke med det hele smiley


  • #5   1. maj 2019 regle nr 1: hunden skal under alle omstændigheder have snor på når den er i nærheden af kattene. Ingen undtagelser

    regle nr 2: I må ikke tvinge kattene til at møde hunden. det skal foregå i kattenes tempo


    Og når det er sagt så er det altså en mega dum ide at få så gammel end hund som ikke er vant til katte
    Er kattene vant til hund?
    umiddelbart tror jeg ikke at det nogensinde kommer til at fungere. I har ødelagt en del på den måde I har gjort i de sidste dage.

    jeg ville nok vælge at levere hunden tilbage. Og så får en hund som faktisk er vant til katte.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #7   2. maj 2019 Hvis I er sikre på, at I kan og vil yde den enorme indsats, der skal til det første års tid, så skal det nok lykkes.

    HVIS kattene absolut skal snuse til hunden på Jeres opfordring, skal det foregå under fuld kontrol, mens hunden sover eller er meget træt af andre grunde (hvis den leger med en anden og sød hund hele dagen (også under fuld kontrol måske til agility eller anden træning) eller hvad med en lang løbetur ved siden af Jer på cykel? - Pas på hun ikke løber ind i cyklen eller vælter Jer af, ved at hive for meget i snoren). Hvis hunden sover skal den ene af Jer nusse hunden og have et godt tag i den sovende hunds halsbånd og et par lækre godbider parat i den anden hånd. Tilsvarende skal katten have en sele på (som den anden af Jer holder godt fast i og med lækre godbider parat i den anden hånd). Katten skal selv gå hen til den sovende hund, som meget gerne må sove videre, så kun katten ved, hvad der foregik.

    Øvelsen skal gentages mange gange hver uge og helst (i den første måneds tid) HVER aften.

    Ellers er der gode forslag tidligere i denne streng: Lad kattene være i sikkerhed 1½ - 2 meter over gulvet og lad dem kunne gå ind i et værelse, hvor hunden ikke kan følge med (kattelem). Når I ikke er der eller hvis I ikke har fuld opmærksomhed på dyrene, dur det ikke, at lade dem være sammen

    Lad os vide hvad der sker smiley

    De allerbedste hilsener


Kommentér på:
Problemer med sammenføring af hund og kat

Annonce