{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Får min kat killinger??
  • #1   21. mar 2008 det er da for tidligt... det er jo bare et barn så at sige... svarer til at lade en 10-12 årig blive gravid... det kan godt gå, men er det en gid ide ?

    bare en tanke...


  • #2   21. mar 2008 10 mdr er da alt for tidligt! Det kan godt være at kroppen fysisk kan følge med, men psykisk er hun jo ikke andet end et stort barn.

    Bortset fra det, er der STOR chance for at hun er gravid nu, så måske I skulle få afbrudt graviditeten?


  • #3   21. mar 2008 Hvis din hunkat er i løbetid, og du har set gennemførte parringer, er sandsynligheden for, at hun bliver drægtig ganske stor.

  • #4   21. mar 2008 Hun er blevet et år når hun får killingerne hvis hun altså er blevet drægtig, og hvad er chancen for det??? Hun er en alm. huskat.
    Men vi har haft lidt svært ved at holde hende inde for hver gang vi åbner en dør løber hun og vi er ved at flytte så den er lidt svær at holde lukket...


  • #5   21. mar 2008 Men så må vi prøve at kontakte en dyrelæge. ?! Men hvordan ved man om den er klar? vi har en kat mere som er 3 mdr yngre end hende og hende har hun passet på ved at vaske hende osv. Men hvad er en god alder?? Det er jo ikke fordi dette er sket i en ond mening.

  • #6   21. mar 2008 Hvis det ikke var meningen, at hun skulle have killinger, så er der kun ét at gøre, og det er få hende neutraliseret! (det kan godt gøres, selv om hun skulle være blevet med killinger)



  • #7   21. mar 2008 hun må gerne få killinger men nu siger alle det med alderen??

  • #8   21. mar 2008 Det er lige det tidligste, at hun bliver parret - psykisk set... rent fysisk skal hun nok klare det.

  • #9   21. mar 2008 Jeg har haft en kat der kun var ca. 10 måneder da hun fødte 5 killinger. Hun var alletiders mor for dem, og passede og plejede dem som hun skulle.
    Hvis din kat er drægtig nu, så er hun også parat til at tage sig af sine killinger smiley


  • #10   21. mar 2008 folk herinde plejer at sige at en kat skal være 1 1/2 år får den er psykisk klar til at påtage sig moderrollen. Ville ikke mene det var en god ide at få killingerne, men er hun blvet gravid så er der jo ingen vej tilbage.

    Du kan enten afbryde graviditeten, eller du kan vælge at lade hende på killingerne, med den viden at du risikerer hun bliver meget stresset og ikke vil have noget med dem at gøre så du skal være klar som "erstatningsmor" så snart du akn se det går galt.
    Dette kræver opflaskning hver 2.time, og en masse tid og opmærksomhed. Der er sikkert nogen herinde der kan fortælle hvad det kræver af dig som "erstatningsmor" hvis det skulle blive aktuelt.


  • #11   21. mar 2008 Altså jeg vil hende jo kun det bedste, men sådan som hun er overfor den lille kat vil jeg tro hun nok skal klare den. Men hvordan kan jeg se om hun er blevet drægtig og hvor lang tid går der før man kan se det?? Hvad er det bedste at gøre?

  • #12   21. mar 2008 Det aner jeg ikke, men synes da det er for tideligt...
    Mille var først over 1½ år, under 2 år, da hun fik sit første kuld, nu skal hun have nr. 2, og hun bliver 3 til sommmer..


  • #15   21. mar 2008 Okay, men hvordan ved jeg om hun er blevet drægtig, kan selvfølgelig ikke se noget nu for nu går hun jo bare og gør sig "lækker" over for han kattene, men hvad er de typiske tegn??

  • #16   21. mar 2008 Felis sikke da noget bavl at sige .... når en hunkat så kommer i løbetid når killingerne er 4 uger er det så fordi jamen så er hun klar til at få killinger igen ???? hun er ikke klar når hun er 10 mdr lige som en pige på 12 ikke er klar til det selvom naturen nu viser at hun kan få børn ..... lad katten være voksen før den får killinger hvis den absolut skal ha killinger ......


  • #17   21. mar 2008 Jeg har hørt at når en kat kommer i løbetid men ikke bliver parret går der 5-16 dage før de kommer i løbetid igen. Det vil jo så sige at indtil hun så skulle blive de 1,5år så ville hun være i løbetid et par gange om måneden ville det ikke også være syndt? Så kan de jo blive falsk drægtige osv. Men hvis hun nu er blevet parret er der vel ikke så meget at gøre`??

  • #18   21. mar 2008 Felis
    Jeg vil nu til enhver tid påstå, at en killing på 4-5mdr i sin første løbetid er for ung (både fysisk og psykisk) til at blive parret og få killinger!
    Hvor har du det fra, at jo ældre en hunkat er, før den får killinger første gang, jo større er risikoen for komplikationer? og at den ikke vil kendes ved sine killinger? Jeg har da aldrig oplevet en hunkat, der ikke ville kendes ved sine killinger - med mindre der var noget galt med killingen.


  • #19   21. mar 2008 Camilla C
    Jo, hunkatte går ofte i løbetid, hvis de ikke bliver parret - hvis hunkatten absolut SKAL have killinger senere, kan man bruge p-piller.
    Falsk drægtighed kendes mest inden for hunde - det er kun sjældent, at katte bliver falsk drægtige.


  • #20   21. mar 2008 Læste længere oppe at der var en kat som fik sine killinger da den var 10 mdr. Hvis min er blevet drægtig så vil hun ko være blevet 1 år når hun får killingerne, men det gør måske ikke nogen forskel??
    ( det er jo ik i en ond mening at hun løber ud :(..)


  • #21   21. mar 2008 Okay for da jeg fik hende købte jeg sådan en stor kattebog og der stod bare at hvis en kat gik gennem flere løbetider uden at blive drægtig ville man opleve falsk drægtighed og det syntes jeg ville være syndt..



  • #22   21. mar 2008 orv lige en tinge mere smiley Gør p-piller ikke mere skade en gavn?

  • #23   21. mar 2008 Camila C
    Jo, p-piller jo gør absolut mere skade end gavn ved lang tids brug - katten bør få killinger eller blive neutraliseret hurtigt.


  • #24   21. mar 2008 Camilla C
    Din hunkat skal nok overleve at blive parret nu og få sine killinger om et par mdr - men hvorfor skal hun overhovedet have killinger?


  • #25   21. mar 2008 Nu er vi jo glade for katte og har 2, og vi kunne godt tænke os at opleve en kat få killinger hvis man kan sige det sådan.. Vi vil selvfølgelig altid sørge for de ender hos en familie. Men hvor mange killinger kan man forvente at der kan komme? Hun kommer selv fra et kuld hvor de var 8.


  • #26   21. mar 2008 vil uden flere kommentare give Lis ret

  • #27   21. mar 2008 Jamen er det arveligt hvad angår kuld størrelse??

  • #28   21. mar 2008 Forstår godt hvad der står :)... Men var kuld størrelser arveligt?? 8 katte er selvfølgelig meget hvis hun får det, lige nu ved jeg ikke om hun er blevet drægitg har set hun er blevet bedækket hun er jo i løbetid nu. Men må tage det som det kommer og passe på hende og de små hvis d r.

  • #29   21. mar 2008 Camilla C **Men hvis hun nu er blevet parret er der vel ikke så meget at gøre`?? **

    Som jeg skrev før, jo, I kan få hende neutraliseret selvom hun er blevet drægtig.

    Med tanke på de utallige killinger og voksne katte, der sidder og venter på nyt hjem på internater og diverse andre steder, så synes jeg absolut at det er den bedste løsning at bestille tid til neutralisation så hurtigt som muligt. Af hensyn til kattene, så holder det ikke, hvis alle der har en hunkat lige skal opleve at have et kuld killinger. Der fødes langt flere killinger end der er gode hjem til.
    Tag evt. selv et kig på www.dyrenesbeskyttelse.dk og se hvor mange katte der sidder på deres internater- og nå ja, så er der Kattens Værns internater, Inges kattehjem, dansk dyreværn og markedsannoncer her og vildkat dk og gul og gratis og blå avis. Der er for mange katte smiley


  • #30   21. mar 2008 Lige nu får mine katte hills, og hvis hun er blevet drægtig skal jeg vel forsætte med deres killínge foder.

  • #31   21. mar 2008 Jeg kan godt se der er en masse katte derinde, men har ikke tænkt mig at sende dem derhen!

  • #32   21. mar 2008 Camilla C ***Jeg kan godt se der er en masse katte derinde, men har ikke tænkt mig at sende dem derhen!***

    Det var nu heller ikke sådan, jeg tænkte det ... tænkte bare, at du ville tænke på de katte, der sidder der.


  • #33   21. mar 2008 Det gør jeg selvfølgelig også, det er meget syndt... Og forstår jo ikke selv som katteejer hvorfor alle ikke vil have kat smiley hehe..

  • #35   21. mar 2008 Hvordan ved man om en kat er i løbetid?

  • #36   21. mar 2008 Kommentar til det Felis har skrevet :

    1. jo yngre katten er - som her 10 md - jo større er chancen for stress.. der er indtil flere avlere i tråden der vil skrive under på den del.. - så kan det godt være kroppen rent instinktivt er klar - men resten af katten er tydeligvis ikke og så dør killngerne - parathed eller ej..

    2. du taler om hun-katte som som de er kvinder - flere komplikationer jo ældre katten er ??

    altså vi snakker her om 10 md. vs. 1½-2 år... ikke 10 md vs. 4-6 år... i betragtning af at familien tydeligt udtrykker de gerne vil have killinger - så venter de nok næppe så længe og så er dette ikke en gældende problemstilling...

    3. hvordan katten ser sig selv er i dette tilfælde irrelevant... katten er i et hjem hos en familie - ikke i vild habitus...

    hvorvidt den ser sig selv som forplantningsdygtig er sagen helt uvedkommende.. den er familie-kat - ikke vildkat og den er vokset op som sådan og har derfor helt andre forudsætninger end en vildkat...

    Lad os som et rent tanke-eksperiment sige at katten er drægtig (det er den jo nok) den får 5-7 killinger OG bliver stresset.... worst case...

    Nu maler vi så lige fanden på væggen og siger at familien er ulykkelig fordi hunkatten ikke vil kendes ved killingerne, familien bliver stresset pga arbejdsbyrden, katten reagerer på familien - i værste fald mister den kuldet (som ufattelig mange førstegangsfødende vildkatte i øvrigt gør) og i bedste fald overlever killingerne fordi familien gør en kæmpe indsats men prægningen af killingerne bliver off fordi mormis er ligeglad med dem...

    Hvem er det lige der vinder ved denne tidlige INSTINKTIVE parring ???

    bare en tanke om det at lade familie-katten følge sit instinkt for tidligt... der er jo en grund til at alle de etaberede avlere stiller spørgsmåltegn ved det her...

    Knus og miauws


  • #37   21. mar 2008 Så det er dyreplageri at lade hende få killinger nu???? Hvor mange parringer skal der til for at vide sig sikker på ens kat er drægtig??

  • #38   21. mar 2008 Men hun kan vel godt klare det?? Nu¨så jeg hvad du skrev "miss T" men hvor tit sker det??? Altså min kat er meget venlig og nogen gange lidt "mor agtigt" over for den anden kat jeg har som er 3 mdr yngre??..

  • #39   21. mar 2008 det er ikke dyreplageri for det er ikke noget i har gjort med vilje så at sige og sådan kan du ikke betragte det for Felis har ret så langt som at det er kattens natur... men...

    Om hun kan klare det.... måske - måske ikke... det er der ikke nogen sikkerhed for..

    Der er stor sikkerhed for at hun er drægtig - i skal være meget heldige hvis hun ikke er... men lad os sige hun er...

    Sådan som jeg ser det, så kan i gøre 1 af 2 ting...

    1 i kan afbryde drægtigheden så hurtigt som muligt, give katten p-piller i et halvt års tid til et år og så lade hende rende ud igen... det er den sikre måde.. alle er sikre på en større gevinst... fysisk og mentalt.. j

    ja det koster en dyrlægeregning men i modsat fald koster det en kat eller killingerne (det er ubetinget værste scenarie men desværre en mulighed)

    2. i kan gøre ALT hvad i overhovedet kan for at hjælpe missepigen til at undgå stress når killingerne kommer... der taler vi om ro, en fødekasse der står i et værelse der er hendes, at hun ikke bliver forstyrret i tide og utide af venner, børn og bekendte der synes det er sjovt at lege med de små... ingen høje stemmer, ingen uregelmæssigheder og ikke noget med at tage killingerne på en måde hvor hun ikke hele tiden har totalt styr på at alt er som det skal være...

    der skal være essensen af ro pg rutine over hendes verden... de etablerede avlere kan uden tvivl give endnu flere gode tips til hvordan i kan forbedre situationen som selvfølgelig er totalt afhængig af hvordan katten har det... men der tæller erfaring mest så der er det de erfarne opdrættere der skal på banen...

    Du vil det godt for jeres kat - så se på det på den her måde... hvem gavner det her kuld killinger og hvorfor er det helt præcist du synes det er en god ide ligenu... ??

    hvis der er blot den mindste selviske tanke bag - at det er sjovt med killinger, at i gerne vil opleve en fødsel eller lign - så er det bare ikke nu det skal være...

    Knus og miauws


  • #40   21. mar 2008 Vi havde snakket om at lade hende få killinger men vi havde ikke regnet med det skulle være nu, men vi skal til at flytte så vi har jo haft skulle ud med en masse ting så døren har ikke kun været lukket hele tiden, og så er hun jo løbet ud ... Ud fra hendes sind vil jeg kunne tro hun kunne klare det, i forhold til min lille misser der (heldigvis ikke er i løbetid) opføre sig som et lille barn hehe...

  • #41   21. mar 2008 i når forhåbentlig at være 100% på plads inden eventuelle killinger dukker op ??

    hvis mor mis føder midt i en flytning - så er det en meget meget dårlig ide det hele... det er en ubetinget no go...

    jeres anden kat - er det en dreng ? hvis ja - er han neutraliseret og hvis nej - er hun neutraliseret ?

    jeg tror i først og fremmest skal tænke langsigtet hvad ngår jeres misser... for ligemeget hvor megt i elsker dem og hvor søde de er - så er det hovedreglen at man forbereder sit held... ikke rydder op når uheldet er ude hvis du forstår..

    Knus og miauws


  • #42   21. mar 2008 Den lille skal snart neutraliseres det er en hun kat- men ja vi er 100% oppe og stå med et hjem osv. hvis der skulle komme killinger..

    Men hvor mange parringer skal der til for at en kat bliver drægtig? og selvom hun bliver bedækket mange gange hvad er chancen så for at der ikke er noget?


  • #43   21. mar 2008 1 gang kan være nok.....

  • #44   21. mar 2008 Okay - Men tak for jeres svar, meninger og andre ting smiley

  • #46   21. mar 2008 Hej Felis, så det er iorden at min kat bliver parret nu?? Hun vil ikke lide stor skade?

  • #48   21. mar 2008 Der har været to hankatte - og den ene ejes af en fra rækkehusene længere nede af vejen og den anden virker også som om den ejes af nogen den er meget stille, og ser pæn ud - så de ser friske ud.. Men man kan måske ikke se om katte fejler noget?

  • #50   22. mar 2008 Helene A - hvad vil du da sige???

  • #51   22. mar 2008 Sikke en lang tråd, skønt, at der var en enkelt (Felis F) som sagde det, du gerne ville høre, Camilla. Hvis du er i tvivl om min mening, så er mit råd: neutraliser katten og få fjernet eventuelle killinger sámtidig, med mindre du kan garantere det basale : Gode hjem, vaccination og neutralisering før killingerne flytter hjemmefra.



  • #53   22. mar 2008 ***Pernille**,

    jeg søger jo ikke efter en der siger hvad jeg gerne vil høre, men mere råd og vejledning. Har set hvad de forskellige har sagt og spurgt ind til det... Vil jo gerne at min har det godt


  • #54   22. mar 2008 Hvis du selv tror på det, så går der ingen skår af mig for det, jeg er nu ikke overbevist.
    Min opfordring er fortsat gældende. Og når du så er i gang, så kan du jo også få neutraliseret den anden kat, hvis den da ikke er det i forvejen.

    Og hvis du skulle undre dig over, hvorfor jeg er så passioneret omkring emnet, så tag et kig rundt i markedet her på siden...


  • #56   22. mar 2008 Okay - men hvis hun nu er blevet drægtig hvornår stiger mad indtaget så?? Og hun skal vel have adgang til mad hele dagen lang?!

  • #57   22. mar 2008 Ja, en drægtig kat bør have konstant adgang til killingefoder. Nogle starter på killingefoder tidligt i drægtigheden - andre midt i drægtigheden - det kommer an på hunkattens generelle kondition.

  • #58   22. mar 2008 Okay, men hun har adgang til killinge fode... Men hvornår kan man regne med at hun begynder at spise mere??

  • #59   22. mar 2008 Det er meget forskelligt - det kommer igen an på hendes kondition...

  • #60   22. mar 2008 Okay - men den tror jeg ikke fejler noget, der er gang i hende når hun er uden for

  • #65   24. mar 2008 jeg giver pernille helt ret ........... og tænk engang hun er også Bare en ung pige med indekatte smiley



Kommentér på:
Får min kat killinger??

Annonce