{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.199 visninger | Oprettet:

Anette R
Anette R
Tilmeldt:
17. maj 2022
Emner: 1 Svar: 6

kat besørger i nabos have {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

ja vi er havnet med et klassisk problem. En af vores to katte har fået for vane at besørge i en af naboernes haver og det sætter de mildest talt ikke pris på. Vi har forsøgt mange ting men det ser ud til at vi ikke kan sætte en stopper for det. Vi har forsøgt med udstrøning af gå-væk-kat granulat (Knock off til udendørs brug), naboen har spredt rigeligt med små stykker citrusfrugt i bedet, samt rigeligt med kaffegrus. Vi har købt en utralydsskræmmer som heller ikke har stoppet problemet. Vi har sørget for at kattene har gode muligheder for at besørge i vores egen have. Vi holder adskillige gode steder klar til dem med luftig, god jord at grave i. Vi har et godt, grønt område bag vores hus hvor kattene kan boltre sig. Vi bor op ad en jernbanelinje så der er et ca 30 meter bredt bælte af træer og buske, og kattene bruger da også meget tid i det område. Der generer de heldigvis ingen. Men den ene kat har altså udset sig en af nabohaverne også. Og jeg er nærmest ved at give op, vi har kæmpet med denne sag i ugesvis. Det ville være dyrplageri at omdanne ham til indekat når han er vant til udendørslivet. Ej heller kan vi hegne vores have ind og kun holde ham på vores matrikel. Kan I sige mig om jeg har overset noget vi kan gøre? Jeg er ved at være der hvor jeg kontakter Kattens Værn og beder dem om at finde et nyt hjem til ham, for vi skal have sat en stopper for situationen. Mvh Cornelius' mor


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kat besørger i nabos have
  • #1   29. maj 2022 Der er desværre kun to ting du kan gøre: a) hegne haven eller en del af haven ind eller b) gøre den til indekat - hvilket jeg synes ville være synd. Kan du ikke gøre a eller b, så ville jeg finde et nyt hjem til den smiley

  • #2   29. maj 2022 Har I prøvet at smide vand efter katten?
    det er de færreste katte som gider at blive våd

    og vejret er fint til at det ikke skader katten


  • #3   29. maj 2022 Den mest effektive løsning er at indhegne haven.

  • #4   30. maj 2022 Hvis i ikke vil hegne jeres have ind, så tilbyd at hegne naboens have ind, hvis det er trådhegn i hæk, har jeg aldrig oplevet, at andre katte er kommet her ind, men ved fast hegn skal der et udhæng på, eller noget katten ikke kan lande på.
    Dine katte ser naboens have som territorium, og det skal meget til, at stoppe dem, som du siger så er det et klassisk problem med udekatte og tætte naboer, udekatte høre til på store landejendomme/stalle hvor de har et job, at udføre, og ja dine katte vil være svære at gøre til indekatte/havekatte, med mindre du lægger låg på haven smiley


  • #5   30. maj 2022 Hegn haven ind, så overholder du også loven om at holde katten på egen matrikel. Du undgår påkørte katte, katte der skydes, katte der smides i biler og køres langt væk, katte der hopper op i en lastbil eller et motorrum osv. Der er rigtig mange fordele i det.

  • #6   30. maj 2022 Øv et træls problem. Men det lyder da trods alt til, at naboen har en vis tålmodighed og vilje til samarbejde.
    Kan Jettes ide med at tilbyde et lavt hegn omkring nabos have lade sig gøre? Hvis der er en tæt hæk i forvejen kan et mindre stykke hegn ved evt. åbne steder måske endda gøre det.

    Hvis naboen smider vand (evt. bruger vandpistol) og råber op, klapper og tramper, og truer, når katten betræder bedet, tror jeg den vil foretrække et andet toilet. Fx en sandbunke/sandkasse. Har I prøvet med dét i egen have?


  • Anette R
    Anette R Tilmeldt:
    maj 2022

    Emner: 1 Svar: 6
    #7   1. jun 2022 Tusind tak alle sammen. Ja naboen har været ganske samarbejdsvillig men de ønsker ikke at få indhegnet deres have. Det er ellers en god løsning men det er forståeligt at der trods alt er grænser for hvad vi kan forlange at de "laver om på" i forhold til at holde dyr ude. Ellers ville vi bestemt være klar til at betale for det.

    I forhold til vores egen have kunne vi have mulighed for at indhegne forhaven og omdanne det til en stor løbegård. Det ville kræve nedlæggelse af et par højbede (som er bygget op med mursten og ikke lige til at fjerne) og opsætning af et højt hegn. Tidshorisont-mæssigt ville det dog tage for lang tid lige nu for problemet skal løses hurtigt. Og det ville være synd at katten pludselig kun har en lille gårdhave at opholde sig i når han er vant til andet.

    Hvad angår det med vandpistolen har vi allerede købt en sådan til naboen med opfordring til at skyde efter katten når de ser den. Problemet er bare at de rent faktisk aldrig ser katten. Bedet er i deres forhave, hvorudtil deres soveværelser + entre vender så de ser ikke så meget ud af de vinduer og skulle de se katten, vil den være lynhurtigt væk inden de når at smide vand efter den. Ingen har rent faktisk set vores kat besørge i deres bed men der er meget som tyder på at han gør det. For eksempel at vi havde ham på et internat i en uge, og i den uge kom der ingen lorte i deres bed.

    I vores egen have har vi som sagt adskillige steder med jord som vi holder blød og rar at grave i, og vi har også opsat en kattebakke med grus under et halvtag.

    Det er en dejlig mis og vi er dybt ulykkelige over situationen men vi kan ikke være i den mere så vi bliver nok nødt til at komme af med ham. igen tusind tak for jeres input


  • Anette R
    Anette R Tilmeldt:
    maj 2022

    Emner: 1 Svar: 6
    #8   1. jun 2022 PS er der nogen som har erfaring med at sætte en GPS på en kat, og så kan man tracke hvor katten befinder sig på sin telefon? Jeg har læst mig til at man kan indstille en slags no-go-zone således at man får en advarsel på sin telefon hvis katten befinder sig i den forbudte zone. Jeg har overvejet at prøve denne løsning men har samtidig læst mig til at no-go zonen ikke er så præcis alligevel (afhængig af satelliter) så man kan risikere at det ikke virker som det skal.

  • #9   1. jun 2022 Hvis de ikke har set jeres kat, kan det være en hvilken som helst kat, men løsningen er den samme, bare de tror det er jeres kat.

  • #10   2. jun 2022 Altså... hvis der ikke er bevis på, at det ER din kat, som skider i deres have, så synes jeg ærlig talt, at du handler lidt overilet med at afskaffe dig katten...

  • #11   2. jun 2022 jeg ville nok prøve at holde ham mere inde. og se om det ikke hjælper lidt på ham
    prøv fx at sig at han kun må være ude i fx max 2 timer om dagen

    personligt havde jeg nok valgt at få indhegnet haven.
    mine elsker deres løbegård, også selvom at der er tilløbere blandet dem, som har været vant til at komme og gå som de har haft lyst til. faktisk har jeg oplevet at de er faldet mere til ro, når de opdager at de ikke længere behøver at kæmpe for deres område


  • Anette R
    Anette R Tilmeldt:
    maj 2022

    Emner: 1 Svar: 6
    #12   3. jun 2022 igen tak skal I have. Der er desværre ikke rigtig nogen tvivl om at det er vores ene kat som besørger i deres bed. Jeg har her til morgen stort set taget ham midt i akten. Han kom just ud fra bedet da jeg så ham og der lå en frisk lort derinde. Det smerter mig og det er langt fra en let beslutning at give ham videre til andre. Han er en dejlig mis, tillidsfuld og kælen, vant til små børn, renlig indendørs.... hele pakken. Bare han dog kunne forstå at han ikke må opholde sig i denne bestemte have. Denne "kamp" har varet i ugesvis og tærer på mig, jeg har brugt enormt meget energi på at bekymre mig når han er ude, prøve at holde øje med hvor han befinder sig, jeg har ligget søvnløs nogle gange.

  • #13   3. jun 2022 Endnu engang er jeg glad for mine indekatte. Min tidligere nabo ville skyde vores kat.

  • #14   3. jun 2022 Jeg ville altså, spørge naboen om de ville acceptere hegn om deres have, hvis i påtager jer arbejdet og økonomien i det, og er der en hæk, så er et trådhegn med 5x5 cm masker og nogle jern hegns pæle, både let og ikke vildt dyrt.
    Ellers så ville jeg hegne min egen have, og se om begge katte trives, før jeg så meget som ville tænke tanken om at sende en kat videre, man kan aldrig være sikker på, om næste hjem kan gøre det bedre.


  • Anette R
    Anette R Tilmeldt:
    maj 2022

    Emner: 1 Svar: 6
    #15   3. jun 2022 "jeg ville nok prøve at holde ham mere inde. og se om det ikke hjælper lidt på ham
    prøv fx at sig at han kun må være ude i fx max 2 timer om dagen

    personligt havde jeg nok valgt at få indhegnet haven.
    mine elsker deres løbegård, også selvom at der er tilløbere blandet dem, som har været vant til at komme og gå som de har haft lyst til. faktisk har jeg oplevet at de er faldet mere til ro, når de opdager at de ikke længere behøver at kæmpe for deres område"

    Tak Anja det er slet ikke dårlige forslag og jeg tror at vi nu vil prøve at begrænse hans udetid ganske voldsomt. Han har hidtil fået lov til at rende ind og ud nøjagtigt som han ville. Jeg vil prøve, når jeg kan, at holde ham indendørs om morgenen indtil han har lavet stort i kattebakken indenfor, og så derefter slippe ham ud. I forvejen må han ikke være ude sen aften og nat. Hvad angår indhegning kan vi godt hegne forhaven ind og det vil i så fald blive en slags gårdhave. Det vil dog tage lidt tid idet to murede højbede skal fjernes.


  • Anette R
    Anette R Tilmeldt:
    maj 2022

    Emner: 1 Svar: 6
    #16   3. jun 2022 "Jeg ville altså, spørge naboen om de ville acceptere hegn om deres have, hvis i påtager jer arbejdet og økonomien i det, og er der en hæk, så er et trådhegn med 5x5 cm masker og nogle jern hegns pæle, både let og ikke vildt dyrt.
    Ellers så ville jeg hegne min egen have, og se om begge katte trives, før jeg så meget som ville tænke tanken om at sende en kat videre, man kan aldrig være sikker på, om næste hjem kan gøre det bedre. "

    Tak Jette, du har ret i at jeg ikke skal give op for let, det er da en mulighed at de gerne vil have hegnet haven ind. Og ja der burde skulle rigtig, rigtig meget til før man opgiver et dyr. Jeg er bare præget af at det er en virkelig hård situation som har stået på i månedsvis, faktisk siden marts. Med skæld-ud og fjendtligheder. Til grundejerforeningens generalforsamling var vores katte også et emne, selvfølgelig bragt på banen af disse naboer. Jeg havde på fornemmelsen at det ville ske og udeblev derfor fra generalforsamlingen. Men der blev skældt og smældt om os bag vores ryg. Jeg har ligget søvnløs, jeg har tilbragt tid med at følge efter vores kat, stået på vagt uden for naboens have for at holde øje med om han går derind. Jeg har også (menneske)børn at tage mig af og denne situation har præget mig så meget at det går ud over dem. Derfor kan jeg snart ikke denne situation mere, det skal stoppe på en eller anden måde.


  • #17   7. jun 2022 Det er godt nok trist med udskæld og grundejerforeningsdrama over, at en kat skider i et bed. Bevares, det er da træls, at der ligger en lort, når man skal luge, men ift. verdens tilstand nu om dage, så forekommer det mig altså som en petitesse ligefrem at bringe op på en generalforsamling. smiley
    Jeg kan godt forstå du er negativt påvirket af situationen, men håber dog stadig, at der kan findes en løsning.

    Jeg ville nok hegne min egen have, og krydse fingre for, at kattene ville være tilfreds med det. Eller alternativt holde kattene helt inde i en periode (hvilket vil være træls, og jeg aner heller ikke om det er en god ide). Katte husker udmærket, men man kunne håbe, at han glemmer det bed efter nogle uger uden adgang til det, og derefter vil bruge nogle af de udmærkede toilet-løsninger I har lavet til ham.
    Alternativt - måske kan I finde ud af hvad det er, der er så attraktivt ved naboens bed, og så lave en efterligning af det i egen have.

    Bedst hvis naboen ville gå med til indhegning. Hvis de er så generet af kat i bed, så burde de da tage imod tilbud om hegn med kyshånd. Så slipper de ikke bare for din kat, men også andre katte, i deres have.


  • #18   17. jun 2022 Er der noget nyt? Katten flyttet eller?....
    Jeg kom til at tænke på, at der findes en plante, der hedder Kattens Skræk "Coleus canina", dog ved jeg ikke, om den er til at skaffe længere.


  • Anette R
    Anette R Tilmeldt:
    maj 2022

    Emner: 1 Svar: 6
    #19   23. jun 2022 Undskyld det sene svar Tinka. Han er stadig hos os men vi var på nippet til at aflevere ham hos Kattens Værn i sidste uge og ombestemte os i sidste øjeblik. Det er et virkelig svært valg for han er så dejlig og vi ikke ikke af med ham. Og det ser faktisk ud til at det går lidt bedre nu for tiden , der har været perioder på adskillige dage hvor der ikke er blevet gravet i bedet.

    Jeg tør ikke håbe på at han permanent har ændret vaner og at han aldrig igen vil sætte sin pote i deres bed så det er fortsat en opslidende situation hvor jeg bekymrer mig dagligt og går forbi deres bed dagligt for at se efter om der er gravemærker. Vi har plantet katteurt i vores egen have og har gjort endnu et bed klar til kattetoilet med blød, løs jord. En af vores andre naboer har så tilfældigvis en trailer stående, som indeholder en stor bunke grus... og den er vores kat begyndt at besørge i. Disse naboer er ligeglade med hvad vores katte laver, heldigvis, og traileren står på et fælles område så jeg kan gå og fjerne lortene... jeg tror at den trailer med grus redder os lidt, lige for tiden.

    Så for nuværende holder vi ud og vores søde mis er hos os. Men på den lange bane er situationen ikke løst for der er ingen garanti for at han ikke genoptager vanen med at gå ind i den pågældende nabos have.


Kommentér på:
kat besørger i nabos have

Annonce