{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
944 visninger | Oprettet:

Kat kommer ikke ind {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Håber, I kan hjælpe mig.
Vi har en lille søde kat Lilly som er 11 mdr. gammel og som vi (og især vores 2 piger) elsker højt. Vi har haft hende siden hun var 3 mdr. gammel og det er gået fint. Vi har fået hende fra Dyrenes Beskyttelse og har fået at vide, at hendes tidlig barndom har ikke været den letteste. Det har resulteret, at Lilly er meget forsigtig og kan være ret bange engang imellem (f. eks. for høje lyde). Vi er på ferie i Italien i øjeblikket og har fået min mor til at bo hos os, så hun kan passe Lilly. Og det er gået fint indtil i går, hvor min mor kom til at træde på hendes hale og Lilly var med det samme blevet bange, løbet ud af huset og er ikke kommet ind siden. Hun kommer og mjaver udenfor en gang imellem, men går ikke ind, selv om døren er åben. Hun vender om og løber i naboens have, hvor hun elsker at være. Min mor har langt hendes mad udenfor i morges og hun har spist den, men, som sagt, hun kommer ikke ind. Går rundt ved døren (udenfor), mjaver, som om hun gerne vil ind, men går ikke ind, heller ikke når min mor kalder på hende. Jeg har sagt til min mor, at hun skal lade være med at sætte maden udenfor til Lilly, så der er større chance, at hun kommer ind når hun er sulten. Men jeg et ved at blive bekymret, da Lilly aldrig har været sådan før. Hun kommer altid ind og spiser om dagen og går ud igen og er som regel også indenfor om natten. Hvad gør vi nu? Vi har planer om at komme hjem først om ca. 5 dage og jeg er bange, at Lilly kan finde på “at flytte hjemmefra” indtil da. Kan det ske? Er der nogen, der har erfaring med noget lignende? Hvordan lokker min mor hende ind i huset?
Beklager for et sådant langt opslag og på forhånd tak for de gode råd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat kommer ikke ind
  • #1   8. jul 2022 Ja helt rigtigt, hun skal fodres inden for, og de sjældne gange min datters kat er smuttet ud, er den blevet lokket frem, med en dåse tun.
    Det er ærgerligt i ikke er hjemme, men mit foreslag er, at din mor sætter tun eller andet frem, og holder afstand, så katten tør komme ind, jeg ved min bangebuks ikke vil gå ind ad havedøren, hvis den er spæret af en gæst.
    Måske skal der flere forsøg til, for hun har mistet tilliden til din mor, og den skal genvindes.
    Hvis din mor er heldig, at få hende ind, så skal hun ikke lukke hende ud igen, katten skal blive inde i mindst 14 dage EFTER i er kommet hjem, så hun får ro på, som hvis hun flyttede i nyt hjem, og måske kan i overveje om en nervøs kat, skal ud igen, eller om hun bør have en løbegård/ indhegnet have, hvor hun kan være tryk.
    Jeg håber meget din mor får hende ind, ellers kan det blive svært, for når i kommer hjem, vil der være mere uro, som kan sende hende længere væk.
    Sig til din mor hun skal lege jæger, altså prøve at komme rundt om hende, så katten vælger den åbne dør, væk fra din mor, og mod den lækre mad, og så være klar til at lukke døren, men tålmodighed er vigtigt, så hun kommer langt nok ind i huset, så hun ikke lige kan vende om i døren.
    Heldigvis bliver det tørt og varmt de næste dage, og forhåbentlig har din mor, masser af tid til, at holde øje med katten og en åben dør smiley


  • #2   8. jul 2022 Tusind tak, Jette.
    Jeg tænkte, at det ville være godt hvis vi var hjemme hurtigst muligt, da hun kender og accepterer os bedst (hun er ret meget knyttet til mig). Men det kan man selvfølgelig ikke helt vide. Jeg har sagt, at når min mor hører hende ved stuedør, skal hun prøve at komme ud af stuen og når Lilly er ind, skal hun hurtig lukke døren. Men det kræver også, at Lilly kommer ind…
    Jeg er mest bange for, at Lilly kan komme længere væk fra hjemmet på de 5 dage mens vi er på ferie og kan ikke finde vejen hjem når vi kommer (i tilfælde af at hun ikke kommer i huset snarest muligt).


  • #3   8. jul 2022 Pokkers med sådan et uheld, for det var da ellers en fornem ordning med kattesitter i huset.

    Håber ikke det forvirrer dig, men jeg nævner nu alligevel lidt andre ideer end Jettes.

    Hvor og hvordan var situationen da Lilly blev trådt på halen?
    Vil hun nærme sig din mor i haven?
    Er hun utryg ved både din mor og ved huset?

    Hvis det er din mor, som Lilly er blevet utryg ved, kan det måske hjælpe, hvis et andet familiemedlem eller ven, som katten kender og synes godt om, kommer i huset i morgen og lokker og fodrer. Og så kan din mor få lejlighed til at give godbidder og genvinde tillid.

    Hvis det er huset, Lilly synes er "farligt", kan din mor sidde afslappet ude i haven, mens en skål dejlig mad står lige inden for døren. Næste måltid stilles lidt længere indenfor. osv.

    Om det er en god ide at holde katten inde, tja måske... måske ikke...
    Når I kommer hjem (jo før desto bedre) kan du nok godt fornemme på hende, hvad der skal til.
    Hav med i overvejelserne, at det kan være sin sag at få børn til at være opmærksomme på, at en kat ikke må slippe ud. Og hvis en kat er utilfreds med at blive holdt inde, og alligevel smutter ud, så bliver det måske først svært at få den ind igen.

    Jeg ville rejse hjem ASAP - først og fremmest af pyller for min kat, men også fordi jeg synes det er synd for kattesitter.


  • #4   8. jul 2022 ...Og det er da bare så mega trælst at være så langt hjemmefra og ikke kunne gøre meget end at søge råd, som du kan give videre til din mor. Føler med dig...

    Positivt: Katten er i nærheden, nætterne er forholdsvist lune og hun kommer og spiser hver dag. I min optik er det næstbedst af en træls situation. Det bedste er selvfølgelig at få Lilly indendøre igen, mest for jeres egen trygheds skyld.

    Sålænge din mor fodrer Lilly med det foder hun rigtigt godt kan lide, så tror jeg ikke du skal være nervøs for at hun flytter hjemmefra - vejen til kattens hjerte, går gennem maven.

    Er der godbidder hun er specielt vild med? De kan lægges hhv lige udenfor døren (hvor din mor også stiller fodder), og så i dørkarmen og dernæst indenfor. Og så skal din mor ellers holde sig på afstand - som også foreslået længere oppe.

    Som Tinka skriver: Hvis din ferie er for påvirket af Lillys eventyr udenfor, så er det måske værd at overveje at tage hjem og få styr på det - man er ikke på ferie, hvis tankerne ikke er med anyway.


  • #5   8. jul 2022 En 11 mdrs killing skal ikke gå udenfor medmindre der er hegnet ind smiley

  • #6   8. jul 2022 #5

    Så længe det er væk fra trafikerede landeveje og sure naboer, så er det ikke noget problem for en kat oppe i den alder.


  • #7   8. jul 2022 Tusind tak for jeres svar og de gode råd smiley
    Lilly kom ind i nat og min mor nåede heldigvis at lukke døren, så hun er ind nu og sover trygt i sin kurv smiley
    Min mor sagde, at Lilly var helt ok med hende (som om hun har glemt hvad der var sket), men efter hun har spist og har sovet et par timer, vil hun ud igen og det er der, der kommer min tvivl. Jeg har indtil videre aftalt med min mor, at hun beholder Lilly indenfor til hun er HELT sikker, at Lilly er ok med hende. Jeg er nemlig også bange for, at hvis vi beholder Lilly indenfor indtil vi kommer hjem og længere og lukker hende ud først om mange dage, så bliver det måske svært at lokke hende ind igen. Det er også svært for mig at gætte hvordan det kan blive, da vi som sagt, aldrig har været i den situation før.
    Der skal siges, at min mor er den eneste person Lilly accepterer udover os. Hun gemmer sig som regel, når vi har andre gæster i huset. Lilly kan rigtig godt lide at være udenfor, men efter min mening er hun også meget glad for sit hjem. Det et i hjemmet hun gemmer sig, hvis hun føler sig utryg udenfor (f. eks. når hun bliver uvenner med anden nabos kat). Normalt er hun ud om dagen og kommer igen når vi kommer hjem fra arbejde/skole, spiser og løber ind og ud, indtil vil låser hende ind i stuen for natten, ca. kl. 21.
    Jeg tænker, at som minimum skal min mor beholde hende ind til i morgen og de skal være helt ok med hinanden før Lilly smutter ud igen.


  • #8   8. jul 2022 Godt, at Lilly kom ind af eget valg smiley , og dejligt at høre, at hun er tryg ved din mor. smiley

    Jeg kender jo slet ikke Lilly, men eftersom hun jo altså selv er kommet ind, tror jeg ikke, at der er grund til at holde hende inde. Men nu er det aftalen, og så må hun og din mor hygge sammen inden døre - gerne med lækkerier smiley .

    Grunden til at at hun gerne vil så meget ud nu, handler måske også delvis om årstiden og sommervejret. Og nok også især det, at den daglige trummerum og "tidplan" er ude af normalen, mens I er væk. Katte er virkelig vanedyr, så når noget ikke er som det plejer, så er de heller ikke helt som de plejer. Måske hun også holder lidt øje med, om I skulle komme hjem....


  • #9   8. jul 2022 smiley

  • #10   8. jul 2022 ... og fortsat god ferie smiley . Og godt ferieophold i jeres hus til din mor. Jeg synes, det er en superfantastisk god gerning at tilbyde sig som kattesitter i huset. smiley .

  • #11   8. jul 2022 sørg for at din mor forkæler katten så meget som muligt. sådan at de bliver gode venner igen
    så skal tingene nok gå som det plejer igen
    katte glemmer hurtigt, når de bliver forkælet smiley

    en god ting er at vænne hende til at få noget bestemt når hun kommer ind til aften/nat. Noget som hun kun får på det tidspunkt. så har hun noget at se frem til, og så er det nemmere at få hende ind. de gange jeg har haft udekat, har det været vådfoder klar når det var tiden til at komme ind.


  • #12   9. jul 2022 Tusind tak for både jeres gode råd og dejlige hilsener.
    Jeg skriver lige om et par dage igen og fortæller hvordan det går med Lilly og min mor.
    Vi regner med at være hjemme tirsdag aften og jeg og resten af familien glæder os til at se hende. Jeg håber, at hun også savner os.

    Anja, Lilly får vådfoder om morgenen, men måske vil det være god ide til at skifte det til aften, så vil hun være nemmere at lokke til at komme hjem.



  • #13   9. jul 2022 Det vil være en god ide
    Det var et af de råd vi gav kunderne da jeg var på kV når det kom til at få katten ind til sengetid smiley


  • #14   10. jul 2022 Det dummeste man kan gøre er at lade sin kat have udeadgang, når man er på ferie. Der kan ske så meget. Og det sker jævnligt, at katte flytter permanent hjemmefra.

  • #15   14. jul 2022 Så kom vi hjem for et par dagen siden. Lilly var udenfor, men kom lige så snart jeg kaldt på hende. Man kan trygt sige, at det, at katte ikke knytter sig til mennesker, men til stedet, er en kæmpe myte, da Lilly viser tydelige tegn på glæde siden vi kom hjem. Er mere tit hjemme om dagen, følger os overalt (især mig), snakker med os meget mere end før smiley Normalt om natten sover hun i sin kurv, i stuen, men den første nat efter vores tilbagekomst har hun lagt sig mellem min mand og mig. Det er dejligt at se hende så glad og at det er gået nogenlunde ok med min mor og hende.
    Men jeg tænker, at det har været en smule hårdt for min mor (selv om hun selv siger, at det har det ikke), så jeg er begyndt at overveje kattehotel næste gang.
    Hvad gør I andre når I er ude at rejse?


  • #16   14. jul 2022 Hvor sødt at Lilly ville ligge mellem jer smiley Det er nemlig en sejlivet myte at katte ikke knytter sig til mennesker.

    Det har sikkert ikke været helt nemt for din mor - især pga. træde-på-hale-balladen - men hvis hun tilbyder sin hjælp en anden gang, så tag da endelig imod det. Pasning i kattens eget hjem er klart at foretrække! Din mor er nok også glad for at kunne hjælpe jer.
    Måske kan I tilbyde at hjælpe hende med et eller andet til gengæld for hendes store hjælp... Der er næppe noget, der kan måle sig med fornem kattepasning (IMO), men alt efter hvad hun kunne have brug for, så kan I nok gøre nytte eller glæde på en eller anden måde.

    I alle de år jeg havde katte, havde jeg ingen kattepasser, og mine katte ville heller ikke have kunnet klare pensionsophold, så jeg var bare aldrig på ferie.


  • #17   14. jul 2022 Kattene vil hellere passes i ejet hjem, end i pension smiley hjemme er der kun en forandring, nemlig at i ikke er hjemme, i pension skal de et fremmet sted hen, og har mindre plads end hjemme, og kan se og høre fremmede katte døgnet rundt, og den som fodre og giver vand, er også fremmed.
    Så hellere hjemme med en bedste som passer, og i kan overveje om der skal være 0 udgang imens, det vil stadig være bedre end pension, og lidt trygt for jer og bedste, at den ikke kan stikke af.


Kommentér på:
Kat kommer ikke ind

Annonce