{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.358 visninger | Oprettet:

Min kat er begyndt at angribe os {{forumTopicSubject}}

Vi har en blue russian på 4 år. De sidste måneder er hun begyndt at angribe os. Det finder ofte sted om aftenen eller i sengen når vi skal sove. Angrebene er uprovokeret - eks at man stikker en fod ud fra dynen som så tænder hendes angrebsinstinkt og det ender med at vi må bære hende ud af soveværelset. Vi siger av og nej og jeg har enkelte gange taget hende i nakkeskindet (dog aldrig noget der har gjort ondt) og løftet hende væk fra situationen. Det som har ændret sig i hendes liv er at vi har fået sommerhus (og normalt bor hun i lejlighed). Der er ingen tvivl om at hun trives i sommerhuset, hvor hun er begyndt at komme ud. Når jeg tænker mig om husker jeg heller ikke nogle aggressive situationer når vi er i sommerhuset, kun herhjemme i lejligheden. Kan det virkelig være det, og hvad kan man gøre ved det? Vi bor jo hvor vi bor, selvom vi da ville ønske vi havde er hus. Obs vi har en del legetøj som også flittigt bliver brugt om aftenen hvor hun er temmelig hyper. Vi vil super gerne have hun kan trives begge steder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min kat er begyndt at angribe os
  • #1   21. feb 2023 "Der er ingen tvivl om at hun trives i sommerhuset, hvor hun er begyndt at komme ud. Når jeg tænker mig om husker jeg heller ikke nogle aggressive situationer når vi er i sommerhuset, kun herhjemme i lejligheden. Kan det virkelig være det, og hvad kan man gøre ved det? "

    Jeg tror, at du har fat i noget der - at hendes energi og instinkter er vakt ved det dejlige udeliv, og så bliver det bare for kedeligt at være indekat. Hvad man gør ved det, har jeg ingen gode bud på (udover at flytte permanent i sommerhus smiley ).
    En kat mere vil muligvis kunne hjælpe.
    Eller hun kan blive forment adgang til soveværelset, men det er jo da en kedelig løsning, hvis hun er vant til at sove sammen med jer.

    Straf er i hvert fald ingen løsning - måske misforstår jeg, men for alle tilfældes skyld, du må altså ikke løfte hende i nakkeskindet.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #2   21. feb 2023 Nej nakkeskindet er no-go og slet slet ikke at løfte katten i nakkeskindet, der sidder en masse nervetråde i nakkeskindet på katten som man kan river over og dermed pådrage varig skade på katten og det er der jo ingen der har lyst til. Prøv at læse denne tråd. smiley

    https://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/102125-tage_i_nakkeskindet


  • #3   21. feb 2023 Det er utrolig usmart at lade hende være udekat i sommerhuset. Hvad hvis hun ikke er der, når i skal hjem?

    I har selv sat jer i situationen.

    Jeg ville prøve at lege rigtig meget med hende inden sengetid, give hende vådfoder og håbe, at hun så sover igennem.


  • #4   21. feb 2023 Lige til info: hun er ikke udekat i sommerhuset. Hun får lov at komme ud med chip på om dagen og hun er kun ude når vi er hjemme i huset.

    At vi selv har sat os i denne situation er da en træls og meget ukonstruktiv kommentar - nu er det sådan at hun bor i en lejlighed og selvfølgelig kommer hun med i sommerhus når vi er der.

    Jeg synes godt om de mere konstruktive kommentarer som en ekstra kat eller ekstra leg, hvilket vi i øvrigt altid har brugt meget tid på.

    Vi skal være forældre til juni så der kommer uanset til at ske ændringer i hendes liv.

    Til kommentarerne om nakkeskindet har I helt ret. Vi har aldrig straffet vores kat - hun er meget glad for os, sover med os hver nat etc, men jeg har gjort det et par gange når hun er gået helt amok og ikke forstår nej eller av, af bare frustration. Så flere konstruktive kommentarer om hvad man kan gøre kysser jeg velkommen.


  • #5   21. feb 2023 # 4 "Hun får lov at komme ud med chip på om dagen"

    Hvordan chip? det forstår jeg ikke.

    Nå, men i andre forumemner kan jeg se, at I før har overvejet en kat mere. Når der er tale om en voksen kat, der er vant til at være enekat, er jeg altid forsigtig med at foreslå kat nr. 2, for der er ingen garanti for succes, og hvis det mislykkes er man i satans kattepine. På den anden side... en kattekammerat at bo, lege - og forhåbentlig putte sammen med - kunne faktisk godt vise sig at være en god løsning her.
    Det vil være et sats at forsøge - og skal der forsøges, så gør det, før I får barn, for sammenføringsperioden kræver nok lidt ekstra opmærksomhed.

    Har I evt. en altan, som, I kan kattesikre og gøre interessant med klatremiljø osv?


  • #6   21. feb 2023 Man ligger som man her redt. Men ja, jeg ville også sige en katteven til den, ville være en god idé smiley

  • #7   21. feb 2023 det som er problemer nu er at hun har fået lov til at komme ud
    så nu vil hun have mere UD
    og ja det er svært når man så bor i lejlighed.
    De fleste katte kan nemlig ikke forstå hvorfor man et sted må et og det andet sted, må man så ikke

    så ja det er jer selv der har gjort det. Så det hjælper ikke at straffe katten

    Har I en terasse/altan? For så kunne I jo lave en ude mulighed for hende
    https://www.omlet.dk/shop/katte_produkter/katteindhegning_til_altan/

    Hvis ikke så må I overveje at lærer hende at gå i snor, og så må I ud og gå en lille tur hver dag

    Alternativet er at I må finde et nyt hjem til hende hvor hun har mulighed for at komme ud i evt løbegård eller lukket have

    Det er vigtigt at når man har indekat at man aldrig giver katten lov til at komme ud- hellere ikke andre steder. For så vil katten foresætte med at vil ud.
    Jeg har via internatet hvor jeg arbejdet desværre mødt flere familier med samme problemstilling som jeres. De valgte så desværre at aflive kattene.
    For har man ikke mulighed for at lave en luftemulighed og ikke har lyst til at komme af med katten så vil den desværre forsætte med at overfalde folk.

    beklager ved godt at det ikke er det du lige ønsker at hører


  • #8   21. feb 2023 Jeg ville nok overveje at anskaffe endnu en kat, så den får en legekammerat smiley
    Ellers ville jeg begynde at gå tur i snor med katten, så den får mulighed for at komme ud, selvom den bor i lejlighed.
    Jeg tænker, at jeres kat angriber jer, fordi den har en masse energi, som den ikke kan få afløb for. I sommerhuset får den afløb for energien ved at komme ud, men i lejligheden er der ikke denne mulighed, og katten keder sig derfor og finder selv på måder at få afløb for sin energi - som fx at angribe jer.
    Jeg bor selv i lejlighed med to indekatte og går tur med dem hver aften. De dage, hvor de ikke gider (fx på grund af dårligt vejr), kan jeg se, at de leger meget mere sammen end ellers og tit også mere voldsomt.
    Høje kradsetræer og hylder er også en god måde at give sin indekat mere aktivering.
    Jeg har også en snusemåtte til godbidder, så de får brugt hovedet og på den måde bliver mentalt trætte smiley


  • #9   22. feb 2023 Måske har den fået lopper og tror at loppebidende er noget I arrangerer.Min tidligere vildkat Blanco angreb mig af og til i den første tid og dyrlægen mente at det var loppebid,der gjorde ham irritabel.

  • #10   22. feb 2023 Poul: Det lyder godt nok fjollet. Katten har ikke hjernekapacitet til at "skyde skylden på" ejer for loppebid. Det er da godt nok det mest latterlige jeg længe har hørt.

  • #11   22. feb 2023 Indi-bob
    Det Poul skriver er ikke helt vanvittigt, for det er jo en stikkende smerte og smerter kan udløse aggressiv adfærd smiley


  • #12   22. feb 2023 Jeg siger ikke, at loppebid ikke giver smerte og det kan udløse aghression, men den måde Poul udelægger det på lyder for menneskeliggjort til mig smiley

  • #13   23. feb 2023 Nogle gange kunne man måske forsøge at læse indlæggene som de er ment, i stedet for at tage hvert enkelt ord så vældig bogstaveligt.....

    Bortset fra det, så skyldes problemet næppe lopper i Amys tilfælde.


  • #14   25. feb 2023 Når vi har Viola med i sommerhus(hun er først begyndt at komme med efter hendes bror blev "kidnappet" og vi ikke syndes det er trygt at lade hende blive ude hele weekend) har vi en sele/snor på hende i bilen og går lidt ude på et græs stykke før vi skal afsted med en båd, de gør det lidt bedre. Når vi kommer der over bruger hun den første aften på/under mine forældres seng og så kommer hun ud og tømmer madskålen(tørkost) vil gerne ud og vi lukker hende ud men hun vil gerne ind med det samme igen. Hun er aldrig nede på mig og min søsters værelser (de er i den anden ende end min forældres soveværelse) efter et par dage er hun hel tryg med at blive lukket ud og bruge timer udenfor eller ligge inde i stuen og sove, ligesom hun hør herhjemme. Vi har aldrig prøvet at vi ikke kunne kalde på hende og få hende ind, værken i sommerhus eller herhjemme. Får et par år siden ville jeg gerne have en kat til, vores hankat var lige død. Vi fik en lille baby (og hun er stadig mindre end Viola er nu) men hun begyndte at angribe Viola (som er født på en gård og kan godt forsvare sig mod andre katte normalt) og mig (hoppe og på mig og sætte klør i mit knæ fordi jeg stod og snakket med min mor eller bide mig i næsen fordi jeg tillod mig at sove på ryggen…) hun var så også en kat der var blevet tage fortidig fra hendes mor, men der var det lille mor havde efterlad hende for anden gang… hun bor nu hos min faster og min onkel og har det bedste gårdkatte liv.

    Så jeg vil bare sige pas på med kat nr 2, for selv om Viola normalt havde hendes "bror" (det er hvad vi tror han var, det var ihverfald ens) så kunne hun ikke med Zira. Vi var bange for at hun ville tage at gå hvis Zira ikke kom væk først, jeg græd i 3 dage, men nu har jeg en kat der noglelude kan lide mig.

    Billede er fra i sommers i sommerhus efter jeg kom hjem fra svømmeskole, haven døren havde stået åben hvis hun ville gå ind og så Molly (vores hund) kunne komme ud.<3<3

    Btw så bliver Viola 13/14 til juli, så alt kan være nemmer med en yngre kat. Al held til jer med kat og baby!<3


    profilbillede
  • #15   27. feb 2023 Trine, jeres problem er et helt andet. Når man tager en killing for tidligt fra sin mor, lærer hun ikke kattesprog. Og sætter man sådan en sammen med en anden kat, er det dømt til at gå galt.

    Der er en meget god grund til, at det hedder mindst 12 uger!

    Det er iøvrigt en del af hel normal katteopdragelse, at missemor begynder at afvise sine killinger ved 8-ugers alderen. Det er også en del, der er meget vigtig. Og den del har katten ikke fået lært.

    Og så har missemor måske oveni været i løbetid. Så har hun ikke tid til killingerne.

    Det lyder som to meget dårlige steder at få kat fra.


  • #16   27. feb 2023 Katte mor prøvet at dræbe dem… sådan at hun havde bidemærker og alt muligt. Hun prøvet flere gange at gå ind i huset via luftveje og efterlade dem der inde da de lige var født. Og så var hun allerede gravid igen.

    Og derfra vi fik Viola var der lige puselig katte killinger og vi skulle have en haleløs. Men vi kunne ikke fange ham unden Viola. Og vi skulle have kat for vi vil ikke have mus.


  • #17   1. mar 2023 Trine, netop min pointe. To ekstrem dårlige steder at få kat fra. Jeg var bare gået igen.

    Det er ikke usædvanligt, at en kat der er taget for tidligt fra, at den kan finde på at blive aggressiv.


Kommentér på:
Min kat er begyndt at angribe os

Annonce