{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
889 visninger | Oprettet:

Bud på racer? {{forumTopicSubject}}

Hej
Vi snakker lidt om at få en kat på et tidspunkt, tidligst om 1 år, men muligvis senere, så jeg har heldigvis god tid til at undersøge nu, så jeg kan finde den helt rigtige når tiden kommer. smiley

Men jeg kunne godt bruge lidt hjælp, for jeg har kun haft huskatte førhen, og selvom jeg kan navnene på flere racer, ved jeg faktisk ikke så meget om forskellen udover selvfølgelig udseende og størrelse, så jeg kunne godt bruge nogle gode bud, på racer jeg skal kigge nærmere på.

Den må meget gerne være kælen, altså så den faktisk selv kommer hen for at blive snakket med og nyder at være tæt på mig.

Skal fungere godt med små hunde. (jeg ved det i stor grad handler om at sammenfører dem ordentligt og at lærer hundene at respektere kattens grænser, men jeg tænker der må være forskel på racerne?)

Aktivitetsniveau har jeg ikke de store præferencer, den skal fungere med at bo i rækkehus med have og ikke gå frit udenfor grunden. Kan dog sagtens tage den med på tur i snor, hvis den kan lide det.

Pelspleje er ok, men helst ikke for meget, men en gennembørstning en gang om ugen eller sådan er ok. Fældning kan jeg leve med, ligesom jeg gør ved hundene smiley

Helst en lille til medium størrelse kat, men hvis det er de store du tænker passer ind, så tøv ikke med at skrive dem alligevel.

Gerne en sund race. Jeg ved ikke hvor meget der er med arvelige sygdomme osv. Ved katte i forhold til hunde.

Hvis der er noget jeg ikke har været omkring, som er vigtigt i forhold til hvilken race der kan passe, må i endelig bare spørge. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bud på racer?
  • #1   25. sep 2023 Jeg har mest forstand på Ragdoll og den er måske ikke nødvendigvis det du søger.

    Men når du skriver sundhed og arvelige sygdomme så har jeg lyst til at sige vælge MED stamtavle. Som opdrætter af Ragdoll tester vi kattene for racetypiske sygdomme som HCM (hjertesygdom) og PKD (nyresygdom)
    Og jeg ved racetypiske sygdomme også gælder for andre racer, men det gode ved racetypiske sygdomme er typisk at man i tavleavl har virkelig godt styr på dem og kan styre uden om dem.
    Vælger du uden stamtavle så køber man sig virkelig til problemerne.

    Det er nok det eneste råd jeg kan give dig herfra smiley


  • #2   25. sep 2023 Tak, det var også min plan at købe med tavle. Jeg ved hvor vigtigt det er i forhold til sind og sundhed fra hundene, så det er også det jeg går efter ved katten. Ellers havde vi nok bare fået en fra et internat. Men jeg vil netop gerne sikre mig at vi får det rigtige match til os smiley

  • #3   26. sep 2023 Jeg har en tyrkisk angora kastrat han/Ruslan til salg. TUA ns
    Det er en semielanghår og mellem stor race.
    Meget social, intelligent, aktiv (legesyg igennem hele live)t, snakkende og ingen problemer med at blive opdraget. God familie kat.
    Tandstensproblemer, da de er slemme til, at sluge deres mad.


    profilbillede
  • #4   26. sep 2023 Jeg forstår, du har hund? Hvilken race?

  • #5   26. sep 2023 Hegn haven ind, så kan katten få frisk luft i sikkerhed.

  • #6   26. sep 2023 Frankenthal, den er godt nok fin, men jeg søger ikke en kat, blot racer at kigge nærmere på. Vil bestemt kigge nærmere på den race, den står allerede på listen over mulige racer smiley

    Dkkorat, jeg har papillon og chihuahua.
    Planen er også at hegne haven ind, men som jeg skriver kommer den ikke udenfor haven. Og selvom vi har en ok størrelse have, er den ikke kæmpe stor.


  • #7   26. sep 2023 På YouTube kan du finde mange beskrivelser af katteracer, fine gennemgange af temperament og pleje.
    Jeg har/har haft 3 racer, hellig birma, Main Coon og Kurilian bobtail, de frækkeste, mest pågående og kærlige, men også tilbage holdende, har været mine Bimser, selvom de har været meget forskellige, også når det kommer til pleje har der været stor forskel, 2 havde den mest fantastiske nemme og dog tykke og dejlige pels, som ikke krævede ret meget pleje, de blev bare nipser, hvis der sad noget i pelsen, og børstet en gang i ugen.
    2 af dem, havde/har en fantastisk blød pels, som filter som en vind, og skal børstes dagligt. Den lille som jeg stadig har, er en filt tot, men hans søster har en rigtig fin og nem pels, så det kan være svært at vide, hvad man får.
    Min piger og jeg har alle haft Main Coon, 6 i alt, de har også haft forskellig pels, fra super let til meget besværligt, spørg til linierne og pels på forældrene, så du ved lidt.
    MCO er en skøn, meget stor kat, med stor ro, da jeg havde min, og min datter havde en lille hund, sad manne roligt og så på den der lille vilde hvalp, når den kom for tæt på og gøede, så Manne bare på den ( stirrede) og så skyndte hvalpen sig væk, Manne Vejle de 11 kg, så han var stor nok til, at hvalpen ikke turde genere ham.
    Røde jeg har nu, er Kuril, og vokset op med 2 små hunde, før han kom her ( det ville jeg satse på, når du skal have killing) og han er absolut ikke bange for hunde, han hilser gerne gennem hegnet, på de hunde som vil, og er der nogen som gør af ham, så vender han sig roligt om, og går roligt der fra, så han ikke trigger en jagt med hunden, min Bimse er væk så snart han ser nogen ved hegnet, både 2 og 4 benede.
    Kurillen og MCO minder en del om hinanden i sind, min datter har i alt haft 3, og jeg har den samme som nu er på vej mod de 12år, og alle har været rolige stabile katte, stadig legesyge, men ingen af dem, har villet have sele på smiley det kan ikke gå, mangler ben, så snart selen er på.
    Jeg ser det faktisk som en fordel, hvis du får en lidt større katterace, så dine hunde ikke bliver for frække, de er jo ikke små hunde inden i smiley


  • #8   26. sep 2023 Tak smiley mine hunde er vant til små kæledyr og små hvalpe og derfor generelt forsigtige når de skal være det. Den yngste som også er den største på 3,7 kg, har mødt en lille kat der ikke løb væk, og den kunne han godt lide, og var meget forsigtig, selvom katten gned sig op ad ham, for den var vant til hunde der var større end ham.
    Den lille er en lort, han vejer 1,9 kg, ville ikke gøre en mus fortræd og er generelt rolig for han er knap 11 år gammel, men hvis katten løber, så løber han altså efter. Men han ville aldrig gøre den noget. Jeg har dog ikke besluttet om katten kommer før eller efter vi ikke har ham mere, han er jo ikke helt ung.
    Så jeg er egentligt ikke bange for at hundene driller katten, for de er meget søde ved alle de levende væsener de har mødt. smiley og så er det jo heldigvis nemt at give katten mulighed for at søge i højden, hvor de ikke kan komme, for de kan ikke hoppe ret højt smiley
    Jeg er bare lidt bange for, at hvis katten er stor, at de så vil blive bange for den. De har aldrig set en stor kat, kun alm størrelse katte.

    Det er ikke et krav at den vil ud i snor, det er også vildt individbaseret, jeg vil bare nævne det som en mulighed hvis det er en race der er kendt for gerne at ville ud og udforske verden og ikke kan nøjes med at komme ud i haven smiley

    Tænker bestemt vi skal have en hundevant killing uanset race, så vi har større chance for succes fra starten.

    Jeg har selv kigget på britisk kort/langhår, men jeg har lidt svært ved at finde ud af, om racen matcher mig, eller om der er noget der matcher bedre. De ser bare så søde ud.


  • #9   26. sep 2023 Altså Indi Bob troede heller ikke, at han overhoved kunne gå, da han fik selen på i starten som killing. Men efter at have givet ham den på hver dag i en måneds tid i cirka en time ad gangen, så kom der gang i de små ben, og han lærte at benene altså stadigvæk godt kunne gå, selvom man var i sele smiley

    Du skal bare huske, at hvis du begynder at gå tur med en kat, så er det for livet. Også om vinteren og i dårligt vejr. De vil nemlig kræve deres gåture, nogen mere højlydte end andre smiley


  • #10   26. sep 2023 Q jeg går jo med hundene hver dag alligevel, så om jeg skal ud med katten også gør ikke den store forskel for mig smiley jeg har kæledyr for at give dem det bedst mulige liv, så jeg anskaffer mig ikke et dyr, hvis jeg ikke har tid og mulighed for dette smiley
    Jeg har også en rygsæk til den mindste hund, han bruger den ikke så tit på alm gåture, for han kan endnu stadig sagtens gå med, men med alderen kan han godt få brug for lidt pause på de længste ture. Og hvis katten nyder at være med, kan den da få lov til at sidde i tasken og kigge, når den ikke går selv. smiley men jeg forventer ikke at få en kat der vil alt det en hund vil, for så kunne jeg jo ligeså godt købe mig en hund. Jeg vil jo have katten fordi det er en kat smiley


  • #11   26. sep 2023 Du skal nok bare ikke gå med hund og kat samtidig. Hvilket betyder flere ture end du allerede går, det skal du bare vide smiley

  • #12   26. sep 2023 Det var også planen smiley men hundene får også nogle gange alene tur, og da jeg havde 3 hunde gjorde de også. Så om jeg går alene tur med hver hund eller katten er jo nok ikke den store forskel. Udover at katten nok ikke går 5-10 km smiley

  • #13   26. sep 2023 Godt nok. Jeg synes bare, at du skulle være forberedt på det smiley

  • #14   26. sep 2023 nu har jeg maine cooner. Sammen med huskattene
    umiddelbart lyder det som om at du bør kigge lidt mere på dem
    de har et godt temperman. pelsen er nem at holde -især når man vælger med stamtavle
    eneste er nok at de ikke altid er helt så rolige. Har min Simba på 10 år som tit opfører sig som en på 10 mdr. alle mine 3 er meget kælende, og det er også overfor fremmede. Jeg har loppemarked hele sommeren, og der er tit kunder som gerne lige vil hilse på den pæne kat i vinduet - det er min overvågningskat Pippi. Hun elsker at få lov til at hilse på alle der gider

    Et godt råd er dog at vælge at få en killing/kat hos en opdrætter med hund. FOr så går sammenføringen noget nemmere
    Et andet råd, tag på en katteudstilling, og have masser af tid, så du har mulighed for at komme hele vejen rundt. Snak med så mange som muligt. alle racer har fordele og ulemper


    profilbillede
  • #15   26. sep 2023 Sikke en flot kat smiley Jeg elsker maine coons smukke majestætiske udseende, men troede faktisk de var lidt krævende i pelspleje. Jeg kender en der har små hunde sammen med en, og det går vist ganske fint, selvom katten jo er noget større end hundene smiley

    Jeg kunne dog godt frygte om en maine coon eller anden gigant race ville føle der var for lidt plads i vores hjem? Vi bor på 65 kvm, og har en god størrelse have, hundene kan i hvert fald sagtens løbe rundt med fuld fart og lege. smiley Vi har også en overdækket terrasse, så selvom den ikke skulle gide ud i haven når vejret er dårligt, er der stadig rig mulighed for at gå udenfor smiley

    Jeg havde helt glemt at spørge ind til katte udstilling. Jeg har aldrig været på en, er det et godt sted at se racer ligesom ved hundene? smiley Mest for at få en ide af hvilke jeg godt kan lide, så jeg kan undersøge nærmere. Jeg er ikke sådan vildt god til lige at gå hen og kontakte vildt fremmede mennesker, men vi er jo to i huset der skal vælge den rigtige race for os begge, så et sted hvor vi kunne få os et indtryk af de forskellige katte, så man kan arbejde videre ud fra hvilke vi begge kan lide, ville være super fedt smiley


  • #16   26. sep 2023 jeg bruger en kam til mine vel 1 gang om ugen, måske nogle gange går der to uger
    så det er nemt at have med gøre

    størrelsen af hjemmet har ikke så meget at sige, hvis bare katten har mulighed for at komme op i højden. katte kigger kigger ikke på m2 men på hele rummet som sådan. så det skal du ikke bekrymmer dig om

    jo udstillinger er et godt sted at starte. Og dem er der flere af i løbet af efteråret og vinteren. Oftes behøver man ikke at være den som starter samtalen, for de fleste opdrættere er gode til at fortælle uden de store spørgsmål
    der er lidt forskel på katteudstillinger. For nogen kører alle racer begge dage, mens andre har delt det op sådan at der er nogle den første dag og andre på dag 2


  • #17   27. sep 2023 Solvej:
    Lige et indspark til selekatte...
    Elvis er 14 år, har gået i sele siden han var omkring 20 uger og du skal bare vide, at en gåtur med en kat er noget helt andet - 1 skridt frem og 2 tilbage.


  • #18   27. sep 2023 Tak, men jeg ved nu godt hvordan det er at gå med en kat smiley
    Jeg er opvokset med kat, så det eneste jeg egentligt har brug for hjælp til, er hvilken race der vil passe ind i mit liv, da jeg kun selv har haft huskatte.


  • #19   27. sep 2023 DKLaLunaMoonlight, nu har jeg set lidt youtube om ragdolls og læst om dem, og synes egentligt de lyder som en skøn kat. Men nu jeg er heldig at have dig i min tråd, hvordan tænker du så at den passer på det jeg har beskrevet ? smiley
    Jeg er med på at der er individ forskelle, og forskel på pelspleje. Jeg er også helt klar på at jeg måske skal gå på kompromis med nogle krav, for at få den bedste kat, men sådan overordnet set.


  • #20   27. sep 2023 Her i byen, er der et par stykker som går med kat og hund sammen, det ene hold er katten i sele, det andet hold er den ikke i sele, men følges med mand og hunden, hvis den bliver bange, så gemmer den sig i en have, på deres faste rute, og de må pænt gå ruten igen, for at få katten med hjem smiley katten går ikke ude alene.
    Min gå tur kat, gik også altid en fast rute, og ville ikke ændre på den, selv da der flyttede et par larmende kernterrier ind på ruten, og han gerne ville undgå dem.


  • #21   27. sep 2023 Den må meget gerne være kælen, altså så den faktisk selv kommer hen for at blive snakket med og nyder at være tæt på mig.
    - Ragdolls er MEGET sociale. De står ved døren når du kommer hjem og du går sjældent på toilet alene. Men det er ingen skødekat. Den vil typisk ligge i nærheden af dig, men til tider kan det godt være lige uden for rækkevidde. Dog er der selvfølgelig forskel på individer.

    Skal fungere godt med små hunde. (jeg ved det i stor grad handler om at sammenfører dem ordentligt og at lærer hundene at respektere kattens grænser, men jeg tænker der må være forskel på racerne?)
    - Ragdolls kan sagtens fungere sammen med hunde, men det kræver virkelig en hund der er god ved katten. En Ragdoll er meget blid og afslappet og vil sjældent slås for territorie eller sætte grænser. Du kan derfor opleve at katten bliver kanøflet af hunden for hvor en huskat blot vil sætte en klo i snuden på næsen så har Ragdoll sjældent lyst til optøjer, og vil nærmere bare gemme sig. Så får du en Ragdoll der bor under sengen og det vil være synd på alle parter. (Dette er klart det punkt hvor jeg ikke syntes Ragdoll nødvendigvis er et godt match, men kommer jo HELT an på hunden. Hvis den bare lader katten være er det ikke det store problem).

    Aktivitetsniveau har jeg ikke de store præferencer, den skal fungere med at bo i rækkehus med have og ikke gå frit udenfor grunden. Kan dog sagtens tage den med på tur i snor, hvis den kan lide det.
    - Intet problem for en Ragdoll de sover ca. 23 timer i døgnet. (Nok overdrevet en smule, men de kræver ikke meget aktivering og holdes nemt som indekatte)

    Pelspleje er ok, men helst ikke for meget, men en gennembørstning en gang om ugen eller sådan er ok. Fældning kan jeg leve med, ligesom jeg gør ved hundene smiley
    - Her er igen en af de punkter hvor jeg tænker man skal have en noget anden indgangsvinkel hvis man skal have en Ragdoll. Som udgangspunkt er racen ikke meningen til at have meget pelspleje, men det er en langhårs-kat og den kræver en god børstning en gang i ugen, og i fældeperioderne helt ned til en gang om dagen hvis den danner mange knuder.

    Helst en lille til medium størrelse kat, men hvis det er de store du tænker passer ind, så tøv ikke med at skrive dem alligevel.
    - Ragdoll vejer typisk mellem 5 og 7 kg. Enkelte individer vejer 8 kg.

    Gerne en sund race. Jeg ved ikke hvor meget der er med arvelige sygdomme osv. Ved katte i forhold til hunde.
    Ragdoll er generelt en sund race. Vi har HCM og PKD i avlen men disse sygdomme gentester vi for. smiley


  • #22   27. sep 2023 I er velkommen til et et besøg i opdrættet til en uforpligtende snak om racen og få mulighed for at møde lidt forskellige individer. Jeg bor i Midtjylland lidt uden for 8600 Silkeborg. smiley

  • #23   27. sep 2023 Den lyder som en skøn race, som jeg bestemt vil kigge nærmere på smiley
    Og mange tak for tilbudet, det kan da sagtens være at jeg gerne vil tage imod, når jeg kommer lidt nærmere på valget af race. Jeg tænker jeg starter med en udstilling smiley

    Jeg er ikke nervøs for hundene, de er meget forsigtige og søde og respektere fint grænser. Da den yngste som også er den største mødte en kat der ikke løb væk, var han meget forsigtig ved den. De kan godt lege vildt, men kun når modparten er med på den. Og katten vil få steder den kan være i fred for hundene.

    Jeg er vant til pelspleje og at det er værre i perioder, jeg vil bare ikke have en pels der kræver at jeg skal vaske og børste og udfiltre hver dag året rundt. smiley

    Det er de her to tosser den ville skulle bo med smiley


    profilbillede
  • #24   27. sep 2023 Det lyder til du har gjort dig fine tanker.
    Held og lykke med projektet.
    De fleste udstillinger i Jylland vil du også kunne finde mig i Ragdoll-lejeren smiley


  • #25   28. sep 2023 Vi har prøvet flere forskellige racer: Maine coon (har også en nu) huskat (har vi også nu) Thai siameser, aby, blanding af ragdoll/perser, perser, Devon Rex (har vi også nu)
    Alle var/er skønne katte med dejlig personlighed.
    De sidst ankomne er to Devon Rex, og hold da op, de har taget os med storm. Kælne, sjove og kærlige.
    De elsker at sove under dynen, de venter på os ved døren når vi går, og vil gerne op til os når vi kommer hjem. De elsker ar ligge i arm og vi har dårlig sat os før vi har to katte på skødet.
    De har begge et kæmpe gå på mod, og er ikke lette at skræmme. De leger med støvsugeren når vi støvsuger, og deltager i alt hvad vi foretager os.
    De elsker gæster som straks bliver undersøgt og de forlanger en plads på skødet af dem.
    Pelsen er nem at holde, den passer sig selv.
    En helt fantastisk kat som du bude møde.
    Held og Lykke med at finde jeres nye medlem af familien.


  • #26   28. sep 2023 Hvis vi kan få det passet ind, tænker vi at tage til hedensted udstillingen i november. Ved du om alle racer er på begge dage eller om det er delt op? Vi kan nemlig kun søndag i den weekend smiley

    Mange tak. Jeg har godt haft lidt kig på devon, min mand er ikke helt overbevist om udseendet, men vi har jo kun set dem online, så tænker det hjælper at se dem i virkeligheden, har hørt at de skulle være utrolig bløde smiley
    Jeg ville så også gerne have en sphynx, men det nægter han smiley


  • #27   28. sep 2023 Udstilling er en rigtig god ide, så møder du opdrættere som kender deres race ud og ind, og du ser om der er en race og en opdrætter du svinger med, så du kan komme på besøg hjemme hos dem, og måske blive skrevet op til ønske killingen, når de passer ind i jeres liv.
    De opdrættere jeg har/ har haft kontakt med, har resulteret i flere køb i familien, fordi det har fungeret godt, og tilliden var der.


  • #28   28. sep 2023 Udstillingen i Hedensted er ikke delt op. Alle racer begge dage smiley

  • #29   28. sep 2023 Super, mange tak, så vil jeg da satse på at komme og kigge søndag smiley
    Der er jo alt for mange lækre racer, så det er svært at finde den helt rigtige synes jeg. Men med hundene ved jeg jo også at der er racer der matcher mig bedre end andre.

    Tak for din besked Jette, jeg vil bestemt tage på udstilling og se om jeg kan finde mod til at snakke med folk. Jeg har nogle psykiske ting der gør det lidt svært, men jeg ved jo godt at folk er rigtig søde, når man lige får sagt hej.
    Jeg kommer en del på hundeudstillinger, men har aldrig været på en katte udstilling. Har udstillerne også tidspunkter hvor de har mere travlt end andre? ved hunde skal man jo selv ind i ringen med dem, så der er det bedst at komme når de er færdige, eller i god tid inden.
    Jeg tænker vi laver en hyggedag ud af det, så vi har den tid vi føler for deroppe. Og så måske tage afsted igen til næste år.

    Er det svært at udstille sin kat? eller er det noget alle kan være med til? og skal katten være intakt for det? For det lyder da som en hyggelig hobby. Min hund egner sig desværre ikke til udstilling, og den anden har ikke tavle, ellers havde jeg udstillet i hundeverdenen. smiley


  • #30   28. sep 2023 Ja der er tidspunkt hvor vi som opdrættere har mere travlt end andre tidspunkter.

    For Ragdoll er morgenen typisk travl da Ragdoll typisk er på fra morgenen af (det skifter nogengange hvis noget med dommerelev skal gå op).
    Og over middag er der så mange opdrættere som forlader deres bur for at spise.
    Så mit bedste bud er hvis man virkelig kan sætte hele dagen af og så gå igennem rækkerne og snakke med de folk der sidder stille på deres stol.
    Typisk sidder opdrætterne og snakker med venner og opdrætterkollegaer så man kan godt føle man afbryder. Men jeg kender ikke nogen der ikke gerne vil svare på spørgsmål. Så en god måde at komme i kontakt med opdrætterne kan være bare at spørge "må jeg lige spørge om noget i forhold til din race"

    Så vender man typisk alt opmærksomhed mod den besøgende og er klar til en snak. smiley


  • #31   28. sep 2023 Hov i forhold til selv at udstille så kan det virke uoverskueligt de første par gange. Men de fleste opdrættere vil gerne hjælpe en igang. Man kan sagtens udstille en der er neutraliseret. Klasserne er delt op efter hunfertile, hanfertile, hankastrater, hunkastrater.
    Og så killinger og ungdyr.

    Der er helt sikkert forskel på hvor udbredt udstilling er blandt forskellige racer. For Ragdolls er vi efterhånden rigtig mange udstillere og har et godt sammenhold i Ragdollklubben smiley

    Så hvis det også er noget socialt man går efter i sin race så er der også noget at hente ved Ragdolls. smiley


  • #32   28. sep 2023 Tusind tak for din hjælp. Det lyder meget som om det er lidt som ved hundene når man ikke er på smiley

    Det ville klart være for det sociale og hyggen at jeg ville udstille, da jeg ingen planer har om at skulle opdrætte katte. Man skal aldrig sige aldrig, for man kan jo blive bidt af det. Men i første omgang er planen en kat til kæl smiley


  • #33   28. sep 2023 Der er fin mulighed for at udstille kælekatte. Det gjorde jeg selv i omkring 2 år før jeg blev opdrætter smiley

  • #34   11. okt 2023 Vi er desværre kun i Hedensted om lørdagen. Men Issakat er der sikkert med Siameser og Orientaler.

    Hvis du vil have en race, der ikke kræver pelspleje af betydning, og som stort set ikke fælder, så kig på Devon Rex og Cornish Rex. Selvom sidstnævnte ville jeg nok undgå en hankat. Den vii havde angreb hunden og de andre katte. Men ok, han var så også blevet omplaceret mange gange og fertil.


  • #35   8. jan Vi endte desværre med at måtte udskyde vores tur, da jeg blev syg.
    Jeg har tjekket de forskellige udstillinger for 24, men jeg er lidt i tvivl om hvornår det er delt op og hvornår alle racer er på samme dag. Så er der nogle udstillinger i jylland/fyn i 24 hvor man kan være heldig at se flest mulige/alle racer den samme dag? smiley


  • #38   9. jan Tak Anja, det har jeg godt fundet, jeg kan bare ikke finde ud af om alle racer er på begge dage? smiley måske er jeg bare lidt dum. Haha

  • #39   9. jan Alle racer, alle dage ved Jyrak. Dog skal der altid forventes flest katte om lørdagen. smiley

  • #40   9. jan Tak så vil jeg da satse på at komme til det smiley

  • #41   11. jan I var så gode til at hjælpe, så nu hvor jeg har haft lidt mere tid til at gå og tænke over hvad der egentligt er vigtigt for mig i en kat, håber jeg i har lyst til at komme med bud igen, hvis det er et bud i allerede er kommet med, må i selvfølgelig gerne lige sige det også smiley
    Jeg læser stadig op, og da vi desværre ikke kom på udstilling i efteråret, planlægger vi at tage på en i løbet af i år, når det lige passer med kalenderen.

    Jeg ønsker:

    - En meget kælen kat, der gerne vil mig og være tæt på mig, gerne en "skødekat". Jeg ved at katte selvfølgelig er individer, men der må alligevel være racer der er mere kælne og ønsker nærhed end andre.

    - Den skal trives med at bo i et lille rækkehus med en ok str have, ikke stor men heller ikke mikroskopisk. evt med mulighed for at komme ud i snor.

    - Den behøver ikke være den mest aktive kat i verden, men den skal gerne ville lære tricks, lege, lave aktivitetsspil og lign.

    - Den SKAL kunne bo med en lille hund og må meget gerne faktisk også gide at være sammen med den. (her tænker jeg det handler mere om tilvænning og opvækst)

    - Pelspleje er OK, men det må ikke være noget vi skal hver eneste dag. 1-2 gange i ugen og måske lidt ekstra omkring fæld et par gange om året er fint. Men vi har ikke præference til om den er kort eller langhåret generelt. (den må ikke være hårløs, selvom jeg gerne vil have sådan en, men manden er på tværs smiley )

    - Racen skal være forholdsvis sund, og gerne med en høj gennemsnitlig levealder.

    Det er vist det, håber det hjælper lidt mere til at få mig lidt tættere på præcis hvilken kat jeg ønsker mig. smiley Vi snakker også stadig om, at vi kan adoptere en internatkilling, men jeg vil gerne undersøge alle muligheder, nu hvor vi har god tid og ikke planlægger kat foreløbigt.


  • #42   12. jan Jeg vil anbefale at hegne haven kattesikkert ind.

    Har I overvejet en voksen kat?


  • #43   12. jan Haven bliver selvfølgelig hegnet kattesikret ind smiley

    Jeg vil gerne have en killing smiley


  • #44   12. jan Jeg kan kun tale ud fra egen race. (Ragdoll)
    Og ud over ønsket om at den skal ville lære tricks og være aktiv, så matcher den dine krav.

    Men aktiv gælder ikke for Ragdoll tvært i mod smiley


  • #45   12. jan Det lyder godt, for kan egentligt rigtig godt lide Ragdolls ud fra hvad jeg har set og hørt indtil videre. Der er dog flere racer jeg gerne vil se nærmere på, så intet er bestemt, men Ragdolls er bestemt en af de racer vi gerne vil se på udstilling smiley
    Med aktiv og tricks tænker jeg det skal være på kattens præmisser, så hvis det er 5 minutter man kan lokke til at lave et eller andet sjovt, eller om den farer rundt i en halv time er egentligt ikke så vigtig, og det er nok også der jeg er mest klar til kompromis. Det vigtigste er en kælen kat der gerne vil være sammen med mig, for den får ikke meget alene tid i hverdagen. Og så en kat der vil komme godt ud af det med min hund, så han har lidt selskab smiley


  • #46   13. jan Herhjemme har jeg altid minimum 3 katte i sengen - ofte også alle 5.

    De 2 yngste ligger nærmest altid på mig så snart jeg sidder eller ligger ned. smiley

    I forhold til tricks så havde jeg for nogle år tilbage en hest. Den kunne alle div. Cirkustricks. Stejle, ligge ned, neje osv på kommando. Men en simpel kommando som "sit" kan jeg ikke få en eneste af mine Ragdolls til at forstå. Jeg begynder at tænke de ikke har hjernekapaciteten til det smiley

    Nogengange får man tanken om at de har 2 hjerneceller og de står i vejen for hinanden.

    Men man knuselsker dem. Og jeg tror ikke jeg kan falde i søvn uden at have en spindende kat ved min side smiley


    profilbillede
  • #47   13. jan Åh hvor hyggeligt. Jeg har set Ragdolls lave tricks på youtube når jeg har siddet og kigget efter hvilke katte der egner sig til den slags, så nogle af dem kan godt, men det er nok nogle gange op ad bakke. Jeg har en hund der vitterligt sætter sig med ryggen til mig og lader som om jeg ikke eksistere når han ikke gider træne med mig smiley Hvordan vi har fået 2 trick titler i hus er mig en gåde, men det har vi altså smiley

    Jeg kan heller ikke sove, hvis hundene ikke er i sengen hos mig, de har faste pladser, og selvom det nu er over 2 år siden vi mistede vores Rosa (en lille chihuahua på 1,4 kg) mangler hun stadig på hendes plads smiley Vi har endda købt en større seng, bare for at der var plads til alle, så katten vil selvfølgelig også have en plads hvis den har lyst smiley


  • #48   20. jan Hundene har i dag været med på besøg hos min søster, som har 2 katte der ikke er vant til hund. Den ene går altid ud når de er her, men den anden som de ikke før har mødt, kom ind. Den ville ikke snakke med dem, men kom hen og sad få meter fra dem. Hundene ville meget gerne hen til den, men var selvfølgelig i snor så de ikke skræmte katten, men de faldt egentligt ret hurtigt til ro og var dygtige til bare at sidde roligt og kigge på den. Så jeg tænker ikke det bliver et problem at sammenfører dem med en killing smiley

  • #49   20. jan Det skal nok gå rimelig smertefrit. Der er kun få racer som jeg ikke ville turde lade gå sammen med kat(te). Katten kan desuden altid gå i højden, hvis den vil slippe for hundene.

  • #50   20. jan Susanne det tænker jeg bestemt. Jeg var ikke i tvivl om at hundene godt kunne, men vidste ikke helt hvor "nemt" det ville blive, men jeg er meget positiv nu hvor jeg har set deres reaktion på en kat, som jo bestemt ikke ville snakke med dem, men som heller ikke løb smiley

    Killingen får masser af steder hvor den kan hoppe op, eller være i fred, så det er jeg ikke bekymret for.


  • #51   21. jan Jeg glæder mig til at se, hvilken i vælger.

  • #52   21. jan Det gør jeg virkelig også. Der er så mange skønne racer at vælge imellem, så det bliver svært. Men jeg håber lidt at når vi kommer på udstilling, at vi så bare falder pladask for en eller to racer, som vi så kan arbejde videre med smiley

  • #53   21. jan Det gjorde vi. Så i skal nok finde den rette. smiley

Kommentér på:
Bud på racer?

Annonce