1.295 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
52 Svar
Ikke råd til ... ?? Ikke råd til ... ??
Med fare for at få sådan en oven i hatten stiller jeg nu et spørgdsmål som har undret mig meget !
Ser flere gange at folk de stiller spørgsmål ang hvad de skal gøre med katten fordi de ikke har råd til at få den f.eks neutraliseret .. eller andet der har med dyrlægen at gøre ..
Hvorfor anskaffer man sig en kat hvis man ved man ikke har råd til de dyrlæge regninger man jo ikke kan undgå at få.
0 synes godt om
dec 2006
Følger: 21 Følgere: 15 Katte: 4 Emner: 29 Svar: 488
jul 2008
Følger: 23 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 268
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 10 Svar: 109
Susanne M.
Skulle det ske mange år efter man har fået katten at man haver i en eller anden dum økonomisk situation .. så som pga fyrring, skilsmisse eller andet er ikke lige det jeg mener !
Det er din sidste sætning sidste jeg tænker på, har set det et par gange og undre mig over at man ansaffe sig en kat når man igrunden godt ved at det økonomiske grundlag ikke er der.
dec 2008
Nej det gør det ikke ..
Er nu også mest de tilfælde hvor jeg læser de lige har anskaffet sig katten at jeg undre mig over.
Tror de en kat ikke koster mere end foder !
Og at de måske kan nøjes med det billige fra Fakta ?
dec 2008
Jamen en lille killing er da ååhh så sød .. Men man skal altså bruge hovedet INDEN man anskaffer sig et dyr, lægge ens budget op for at se om der er til minimun årlige tjek hos dyrlægen !
Om der er til ordentlig foder.
Som jo igrunden ikke koster mere end det du køber i fakta. Ok det er selvfølgelig dyrer lige i det øjeblik man betaler for 10 kg RC eller Hills. Men det skrækker altså også noget længere end det billige bras man køber andre steder.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Der findes menneksker der anskaffer en masse de ikke har råd til - når det er dyr er det en katastrofe.
Jeg er meget kristisk med hvem jeg sælger til - jeg beder ikke om en at se bankkontoen. Jeg leverer ikke en kat uden jeg er sikker på den nye ejer kan tage vare på den.
apr 2008
Følger: 105 Følgere: 99 Katte: 8 Emner: 242 Svar: 2.576
jeg har heller ikk råd til at ha mine dyr
men jeg tager mig råd
så må jeg selv mangle for mine børn og mine dyr de kommer først
nu er mine dyr så oz nogen som andre ikk ku ha eller ville ha eller ikk var gode ved
det er dyr der kræver lidt mere
men det har jeg vidst da de kom i mit hjem
jeg indrømmer blankt at mine dyr har kostet mere i dyrlæge end det de kostede da de kom
men jeg ka bli noget så harm over dem der anskaffer sig et dyr
for derefter at finde ud af de ikk har råd til ordentligt foder eller til dyrlægen
og så må dyret lide fordi at ejeren ikk tænkte sig om
det er frygteligt
jul 2008
Nu er man ikke selv herre over visse ting... da jeg fik både misse og mille havde jeg råd ja og mine katte lider ikke... de får alt hvad de skal ha men jeg kan ikke blive ved med at vende og dreje mine penge for de kan forsætte med at have det godt .. faktisk ser det skidt ud nu og derfor har jeg valgt at de skal have et nyt hjem hvor de kan få det jeg ikke kan give dem.... jeg ville da aldrig ha valgt 2 katte hvis jeg ikke havde råd men der kan sku ske ting i ens liv som gør man er nødt til at tænke ud over ens ejen næstetip.. jeg sidder sku ikke og griner over jeg skal af med dem tværtimod.. jeg er pisse ked af at det hele ser så sort ud at jeg ikke kan beholde dem og jeg syntes ikke det er fair at de skal gå her og lide for det ved jeg de kommer til de næste mange måneder (næste års tid) hvis de ikke får et nyt hjem...
apr 2008
undskyld jeg håber ikk det er det jeg skrev
jeg mener jo oz at der ka være grunde der gør at man ikk ka
der ka jo ske noget som man ikk er herre over og du er frygtelig ked af det
det jeg mente er folk der ikk fodrer eller går til dr dyr med dem
eller dem der ku har haft dem i en uge og så pludselig finder ud af at det ikk li var noget alligevel
nu blir jeg helt ked af det og undskylder hvis det er det jeg skrev
jul 2008
jeg har kæmpet for mine katte har det godt jeg springer gerne maden over for de kan få mad og hvad de ellers har brug for.. men det er hellere ikke holdbart i længden for min side af...
apr 2008
du har så oz i længere tid fortalt hvor ked af det du er
du har dine grunde
og du gør slt hva du ka
jul 2008
dec 2006
Det samme gælder mine katte. Det er mig der har besluttet mig for at have dem og det er mig der skal sørge for at de altid har det så godt som muligt. Mange der skaffer sig kat/ dyr, burde sætte sig godt ind i dens pasning og pleje og lave et budget, for at se om det kan lade sig gøre. Men uforudsete ting kan jo desværre ske.
Og evt. skaffe sig en sygeforsikring til dyret.
......nøj, hvor lyder jeg hellig ;o)
dec 2008
Nu er det ikke de uforudsete ting der dukker op hen ad vejen ang ens økonomi jeg taler om, men at man anskaffer sig en kat når man godt ved man igrunden ikke har råd.
Men man burde i det mindste have råd til de ting der skal til et dyr i det øjeblik man anskaffer dyret. Hvad der sker i ens liv hen ad vejen kan man jo endnu engang ikke rigtig altid styre !!
dec 2006
Det er heller ikke nogle som dig, der bliver talt om :o) Du tænker jo på kattenes behov før dit eget.
Det er dem som tænker på sig selv, fremfor deres kæledyr eller anskaffer sig et kæledyr uden at tænke sig om, for at finde ud af, hvad der er af udgifter.
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
men har man ikke økonomien i orden når man anskaffer den, så kan jeg se en del problemer..
min ret så klpge dyrlæge sagde en dag til mig hvis folk ikke har råd til at købe en "dyr# racekat, har de ikke råd til kat.. hmm det er der nok noget om..
nogen gange må jeg da også vende og dreje hver en krone for at det hele skal går op.. men råd til dyrlæge og foder skal jeg have, så må andre ting vente..
hehe nyt tøj har jeg haft.. nye ting til hjemmet... haha behøves ikke...
dec 2008
*men har man ikke økonomien i orden når man anskaffer den, så kan jeg se en del problemer..*
Lige præcis og det er der jo desvære nogen der gør. kunne godt tænke mig at vide hvorfor !
Har selv ønsket mig kate i mange mange år, men muligheden, overkudet og økonomien tillod det først i 2002. I første omgang en huskat..så blev økonomien bedre og så fik jeg opfyldt min drøm en maine coon. Nu der udsigter til endnu bedre økonomi så hvem ved .. måske kommer kat nr 4 på et eller andet tids punkt
Jeg har som en anden også skrev en ektra konto som jeg sætter lidt ind på hver mdr, til alle former for uforudsete ting og sager .. det kunne f.eks være dyrlægen !
dec 2008
Nej man skal ikke slå større brød op end man kan bage !!
End man kan have overskud og overblik plus økonomi til, det er trods alt levende væsner vi tager til os og som vi har t kæmpe ansvar over for.
Og er man reg opdrætter har man jo rabat fordele en del steder, på ting som kattemad og kattegrus.
Og selv om man kan få de rabatter så det alligevel ca 8000-10.000 kr i udgifter til bare foder og grus alene.
nov 2008
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
* He is a Winner * er det mig du hentyder til....
for jeg har skam råd til mine katte, jeg skriver bare ind imellem kniber det, men råd er der... jeg provitere, (har lige et problem med at stave) bare anderledes... mine dyr først så mig bagefter
dec 2008
Klart sælger har et ansvar også.
Da jeg havde killinger uden stam, spurgte jeg også ind til om de nu havde gjort sig klart at det koster og have kat.
Alle 6 katte gik til par både med og uden børn, men med arbejde. afviste en enkelt hvorfor er jo så lige meget !
dec 2006
Nu er jeg heldigvis ikke opdrætter. Det må da være svært at tjekke købere, men jeg kan UDEMÆRKET forstå, at man gerne vil være sikre på ens opdræts fremtid hos nye ejere. De opdrættere jeg købte fra, krævede at jeg kom på besøg hos dem, før vi lavede en fast aftale, både så de kunne se mig an og så jeg kunne se, om kattene virkelig var noget for mig osv. Det synes jeg da var en fin ordning.
dec 2006
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
Min mor på 46år, er stadig overbevist om at hendes katte sagtens kan leve på whiskas...som hun siger "det er da noget af det dyreste foder man kan få" (altså af det man køber i supermarkederne). Har dog prøvet at overbevise hende om mange gange at man skal købe foder ved dyrehandleren/ dyrelægen........hun fatter det bare ikke X)
Må da også være ærlig og sige at jeg heller ikke havde regnet med at det var SÅ dyrt at have bare en lille kat..............har flere gange været hos dyrlægen i 5 min hvor det kostede over 1000,- og det ER mange pange...men selvfølgelig ska dyrene have den pasning/ pleje de har brug for, ellers skal man ikke have dyr.
apr 2008
hov hov hov
jeg er på kontanthjælp
min mand er på su
vi har 4 katte
4 hunde
3 dejlige børn
og en mere
vores børn og dyr får da mad og pleje hver dag
de får alt hva de ska bruge
og ska< dyrene til dr. dyr så kommer de det
vi køber ikk det dyreste af det dyreste
det har vi prøvet og det ku dyrene ikk tåle
så nu køber vi det der hedder sund kat
og sund hund
plus vi blander lidt forskelligt i
det er så oz fra en dyrehandel
men det er ikk det dyreste
og nej det er ikk whiskas
men jeg vil så sige at
jeg har haft blandet whiskas med det der hedder indoor og med kitekat
og lidt killingefoder
det voksede de af og de tog på af det
og mange spurgte hva vi gav vores katte for de blev jo flæotte de overlede fra den skæbne de havde før de kom
de er nu smukke katte og de lever rigtig godt
jeg sys ikk vi er på den selvom vi vender hver en krone for vi har hva vi ska ha
og vi mangler ikk noget
apr 2008
jul 2007
sorry, var heller ikke for at fornærme nogen. Er selv på SU, og har ikke det vilde at bruge af, men selvfølgelig får mine dyr den optimale pleje alligevel X)
apr 2008
det er oki blev bare li lidt hmmm
for vores børn og dyr har det fantastisk selvom vi ikk har mange penge
jul 2007
apr 2008
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Jeg hader når folk skriver at de har ikke råd til at få katten neutraliseret - tag dog det ansvar der følger med. Det er for kattens skyld og også til glæde for ejeren, da man får en roligere kat, som ikke strejfer, strinter, stresser over løbetid osv. Det er da også den dårligste undskyldning, for hvad så hvis katten kommer til skade eller bliver syg? Så skal den måske heller ikke til dyrlægen? Og hvis man nu tænkte sig om, når man fik katten, at den skulle kastreres når den var omkring 8 - 10 mdr, så var det jo bare at lægge et par hundrede til side og spare pengene op.
Jeg er selv studerende, men jeg finder da altid penge til mine katte, hvis der skulle ske noget. Så tror ikke det nødvendigvis handler om hvor mange penge man tjener, men hvordan man prioriterer og om man er fornuftig og lægger penge til side til dyrlægeregninger og andre uforudsete udgifter. Og om man er sit ansvar bevidst og sætter sig ind i hvad det indebærer at have kat, eller om katten bare er "en dåse kattemad værd", gratis killinger er der nok af..
apr 2008
jeg har ikk givet særlig meget for mine katte men de får alt hva de ska ha
selvom de var en dåse mad værd
altså gratis katte ka oz ha det godt
jeg har ikk råd til en dyr kat
men jeg ka prioritere så jeg ved de får alt hva de ska ha
feb 2007
Mens de som har givet 5000 kr for en racekat, er nok mere indstillet på at der er udgifter forbundet med at have kat.
apr 2008
for jeg kendte en der havde race katte og var avler
hun var ikk go ved dem
og hun havde dem ikk hos sig men i bure udenfor
men hun avlede og avlede
og skaffede flere hunkatte for at avle mere
og de havde tavle
så igen det er ikk alle der har det sådan
dec 2006
jul 2008
dec 2008
Når man priotere så det jo fordi man godt ved at det koster at holde kat !!!!!!!!
jul 2008
nov 2008
"selvf. skal de neutraliseres... men det bestemmer de nye ejer selvf om de vil gøre eller ej"
Undskyld, det kan jeg ikke se er det bedste for kattene - og slet ikke for overproduktionen der er af katte
jul 2008
så er jeg bare en dårlig katteejer der ikke tænker det bedste til mine katte.
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
Hvis jeg har forstået dette korrekt, så vælger du at gå af med dine katte, fordi du IKKE LÆNGERE har mulighed for at give dem det liv de fortjener. Det havde du da du anskaffede dig dem, og det her var helt uforudset? Hvis du ikke har mulighed for at give dine dyr et godt liv, så er det også bedst de kommer til noget andet.
Jeg siger ikke at jeg havde gjort det sammen, men jeg kender jo ikke din situation, jeg siger bare, at HVIS dine katte virkelig ikke kan blive ved med at have et godt liv hos dig, er det bedre de kommer til et andet hjem som kan.
Denne tråd henvender sig bestemt ikke til dig, det synes jeg ikke der er nogle indikationer på.
nov 2007
Du kan jo bare neutralisere dine katte nu.
Hvis ikke de nye ejere vil have neutraliserede katte, så er de vel heller ikke værdige til dine missere??
nov 2007
der skulle så selvfølgelig stå hvorfor farer du OP??
hehe
dec 2008
Lena....
Jeg tror du misforstår mig lidt her, når jeg siger ikke har råd, så er det ikke råd i det øjeblik man anskaffer katten, ....
At der sker ting henad vejen i ens liv som gør at man evt er nød til at omplacere katten, aflive den eller andet er jo en helt anden sag. Der er ting man ikke er herre over.
Men når man KORT tid efter man har fået katten, sidder og piver over man ikke har råd til diverse dyrlæge regninger osv så skulle man ikke ha hentet katten 14 dage tideliger ...
Kan godt være jeg ikke har formuleret mig rigtig fra begyndelse af ..
Det jeg ikke forstår er at man anskaffer sig en kat man godt ved man ikke har råd til .... i det øjeblik man anskaffer den.
apr 2008
du er go til dine katte
og at du li nu ikk har muligheden
det er det der sker
desværre
her er det dig der prioriterer
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 18 Svar: 261
Selvføgelig skal man havde råd til mas, grus dyrlæge osv før man anskaffer sig en kat, eller noget andet dyr. men synes nu også jeg læser om mange der har haft fint styr på deres økonomi, og pludselig sker der bare en masse på en gang, hvor man så pludselig ikke kan havde råd til det hele.
da min første gekko blev syg, hoppede jeg også 1½ time med tog for at komme til dyrlæge med ham. kunne vælge mellem en aflivning eller en sprøjte der måske hjalp. tog selvf sprøjten der måske ville hjælpe ham, selvom jeg ikke havde en krone på lommen. allerede der havde hun sagt det min ville koste mig 1500 kr. men hende Beth, krybdyrs dyrlægen er simpelhen det sødeste menneske jeg nolge sinde har mødt, for da jeg stod der med tåre i øjene og var ulykkelig over jeg ingen penge havde til min lille gekko måske ku redes. sagde hun at det fant vi nok en løsning på, bare han ku komme af med sine lidelser. Han døde desværre bare få dage efter. nu ikke fordi det kommer sagen så meget ved,
men jeg tror altså bare os folk bliver forbavset over hvor satans dyrt det kan være at komme til dyrlæge med nogle ting. min kat blev syg i en periode og ja siger dyrlægen han har nok indfluenza, vi gir ham en sprøjte. smæk 500 kr. da min anden kat var syg, ja hun har nok spist et eller andet, en sprøjte og smæk 450 kr. nu har min kat heldigvis *7*9*13* kun været syg en enkel gang. hvor det ikke lige var en planlagt udgift.
til gengæld har mine gekkoer være syge nolge gange og det er fandme dyrt. og det kan altås godt være lidt hårdt for kontoen til tider. men sådan er det. jeg har da klare mig, må man bare spise lidt mindre den mådne hvis det er helt slemt. Er jeg heldigvis ikke lærling mere, så hjalp jo en del på de problemer.
dec 2008
*men jeg tror altså bare os folk bliver forbavset over hvor satans dyrt det kan være at komme til dyrlæge*
Det burde jo ikke komme som en overraskelse ? Næsten alle har adgang til internet og der kan man jo google alle former for priser også dyrlæger INDEN man anskaffer sig et dyr.
Ellers kunne man jo gå forbi eller lige ringe til en dyrlæge for at høre havde det minimum koster at have dyr og evt få en prisliste med sig ...
feb 2007
Jeg synes nu heller ikke det kan komme som en overraskelse. Og hvis du er sluppet med 500 kr og 450 kr, de par gange du har været afsted med din kat, skal du vist bare være glad.
Så tænk på hvad det koster, med en kat som virkelig bliver syg - hele udredningsforløbet og hvad der kan følge med af fx. blodprøver, scanning, røntgen, urinprøver osv osv. Og det er kun udredning, så kommer behandlingen oveni! Det kan derfor være en rigtig god idé at få sygeforsikring på sine katte, hvis man skulle være så uheldig at ende i den situation.
Jeg havde en kat som blev alvorligt syg - Det kostede mig alt i alt 6000 kr, for hans udredningsforløb og endte alligevel med at han måtte aflives. Jeg havde gerne betalt det dobbelte, hvis bare de kunne redde ham. Og ved da at der er folk som har betalt meget mere end det, for at få deres kat rask. Det er jo ikke penge man går og håber på at skulle af med, men når det er nødvendigt, må man altså bare betale. Så må man finde pengene et eller andet sted..
nov 2008
nej, jeg har nu også altid vist det var dyrt at komme til dyrlæge, sådan da. siger bare at jeg tror godt nolge kan blive forbavset over det.
og ja man kan tjekke det på nettet, men da jeg i sin tid købte fx min gekkoer gik jeg altså heller ikke på nettet og tjekkede hvad priser på hvad fx et øje tjek ville koste, så ja blev da forbavset over en regning, men betalte da uden at brokke mig.
Gjorde jeg på sin vis heller ikke da jeg fik en kat. og har på sin vis heller ingen ide om hvad det koster hvis min skildpadde bliver forkølet en dag.
og tror jeg bare heller ikke mange andre gør. jeg har også altid været bedøvene ligeglad med hvad det sku koste mig, hvis mit dyr er sygt skal det blive rask, hvad det så end måtte koste mig. og om jeg så sgu ud og låne penge til det. brokker mig bestemt heller ikke over de små beløb jeg har givet for mine katte, for da glad for de ikke har kostet mig mere, men derfor synes jeg stadig det er dyrt for et tjek hvor de ikke engang gad undersøge mere hvad det ku være han fejlede. mener bare gir jeg 500 kr for min kat får en sprøjte, ville jeg da på sin vis da godt havde haft de havde tjekket ham lidt grundiger, men han var derinde i 5 min.
men selvf står du og i forvejen har problemer med at klare økonomien skal man sgu ikke anskaffe sig et dyr, for det koster da bestemt mange penge i løbet af deres levetid.
men ja tror også tit folk bare siger den er jo sød, og ku være hygligt med fx en lille kat, også er den gratis, fint den tager jeg. og tror at folk hvor det er første gang de har dyr så tænker man bare ik så meget over fx dyrlæge regninger. eller andre ting. der høre med. kattegrus fx, jamen jeg så da også først, fint man kan få en sæk for 8 kr i aldig. jo ingen ting, men fandt jo hurtig ud af det ikke var en skid vær og derfor måtte købe det til 52 kr sækken istedet. sådan bliver man klogere med tiden.
og dem der sælger dyrene burde nok også indfomere mere om udgifter for nye dyre købere. ku være det hjalp lidt, problemet ligger nok i at dem der sælger deres dyr billigt er måske lidt ligeglade i nogle tilfælde.
nov 2008
nov 2008
ved ikke hvor meget dyre det er, men er bestemt sikker på det er en del dyre end hvis det var en kat man sgu afsted med, (alt afhænig af sygdommen selvf) heldigvis heller ikke så tit sådan nogle krybdyr bliver syge, eller ihverflad ikke mine. men sker desværre, og tit er det så for sendt når man opdager det. har jeg desværre haft et par små gekkoer der døde inden man næsten har nået at ringe og bestille tid. Ja det er Beth Fladelius, super god dyrlæge synes jeg. men jo også næsten den enste i landet. næsten der de største problemer ligger er i den lange transport med et lille sygt dyr.
nov 2008
Ikke råd til ... ??