Justitsministeriets ny bekendtgørelse Justitsministeriets ny bekendtgørelse
Er Politikerne imod racekatte ??
Er de ude på vi skal opdrætte katte i bure ??
Hjælp os til det ikke bliver lov at race katte skal opdrættes under internatforhold, og din evt kommende killing skal opvokse i et desinficeret rum med afløb i gulvet og ingen former for hjemligt miljø.
(Nu skrives der godt nok racekatte . . . . men det gælder så sandelig også jer som har fertile krydsninger af racer, samt almindelige fertile huskatte). Så se at komme ud af busken.
Vores kattehobby er ikke et erhverv og ikke kan sammen lignes med internater og pensioner og ej heller hundekenneler.
Hvis Justitsministeriets bekendtgørelse vedtages, vil det betyde neutralisering af ubeskrivelig mange race katte, som ellers lever et dejligt liv i private hjem som en del af familien og er en elsket (non-profit) hobby for mange, og det vil i fremtiden blive svært at kunne få sig en racekat, og umuligt med internatforhold at give killingen den omsorg og kærlighed som de ydes nu i vores private hjem.
At have ordnede forhold er vi enige om der skal være, men mange af de opstillede forslag og evt kommende regler vil gøre det vanskeligt og problematisk for opdrættere at fortsætte med deres hobby opdræt.
Med den nye lov, må du ikke have mere end 3 katte eller 3 kuld killinger om året, uden du skal være uddannet minimum med dyrepasseruddannelsen. Dette er også gældende for de mennesker som har huskatte. De ny regler er mange, og jeg vil ikke nævne dem her. Tar evt et kig på : http://www.facebook.com/home.php?#/topic.php?uid=259308590583&topic=11113
Hvis det nye lovforslag bliver trumfet igennem, så vil du - hvis ikke du overholder samtlige regler - blive straffet med bøder eller fængsel i op til 4 mdr...
På facebook er der lavet en gruppe der hedder : Racekatte skal ikke opdrættes under internatforhold.
http://www.facebook.com/home.php?#/group.php?gid=259308590583&ref=nf
Hvor du kan læse meget mere om de forestående regler mv ....
feb 2009
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 23 Svar: 1.389
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Det er fint nok, at det bliver indført nogle regner omkring hvordan kattene skal bo, så man kan gribe ind overfor dem der ikke har ordentlige forhold, men at det skal gælde dem som har mere end 3 avlskatte og mere end tre kuld årligt, det er meget lavt sat.
Men det lader desværre til, at det er sådan det bliver - de er ikke åben overfor vores mening..
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.282
De aner ikke engang hvordan de skal takle situationen med muskelhundene.....!
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 9 Emner: 157 Svar: 737
Så har i jeres avls katte i huset skule det ikke volde problemer..
Endvidere -
§ 28. Den eller de personer, der har det daglige ansvar for virksomheden, skal have gennemført
1) en erhvervsuddannelse som dyrepasserassistent eller
2) en uddannelse vedrørende håndtering af katte, der har faglige mål på mindst samme niveau.
Stk. 2. Den eller de personer, der har det daglige ansvar for virksomhe-den, skal sikre, at ansatte, som håndterer katte eller yder rådgivning om hold af katte, senest 6 måneder efter ansættelsesstart har
1) gennemført en uddannelse som nævnt i stk. 1 eller
2) erhvervet elementære kompetencer med hensyn til håndtering af katte ved at gennemføre en anden uddannelse eller dele af en eller flere uddannelser.
.................................................................................................................
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 gælder ikke for ansatte, som har en ugentlig arbejdstid på under 20 timer og ikke yder rådgivning om hold af katte.
.................................................................................................................
Så ja, folk ska ha orden i vaccinationer, og dyrlæge kontrol, men det giver da iikke de problemer i nævner - for hvor mange af jer er "ansat" i over 20 timer som katte handler ?
Det er jo ikke noget folk skriver på deres skattekort som eneste indkomst ??
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 28 Katte: 6 Emner: 18 Svar: 528
Mente bare mange herinde måtte stå uvidende om det nye forslag, og så absolut ikke var lige glad.......
Derfor kom jeg her med indlægget. Så de har mulighed for at støtte op om urimligheden i de fleste af punkterne i lovforslaget.
Jeg får jo viden igennem min klub, FD mv.... Så jeg kendte jo godt til det, inden lovforslaget enegtlig kom frem..
Jeg er 100% enig i at der gerne må komme mere styr på kattevelfærd i DK. Men er kattevelfærd at have :
- max tre fertile hunkatte
- ingen regler for fx antal hankatte
- max tre kuld/året
- katte i bure
- afløb i alle *katte* opholdsrum
Det er sku vores egne-private hjem der bliver lovgivet om...... MIT PRIVATE HJEM sku.... Skal politikkerne nu bestemme om jeg vil ha min kat i min sofa eller i min seng som sovebamse... Det er sku for groft.
Og lave afløb i mit soveværelse, og i min stue....... det kan man jo ikke engang gøre i praksis, hverken hos dig eller mig.
Så kom frem af busken. Kig på linket til facebook, og bliv medlem af gruppen. Så vi bliver så mange som muligt, der kan stå sammen.
dec 2007
Du må ikke have mere end 3 fertile katte, eller mere end 3 kuld/året. Ellers kan du ikke overholde reglen.
Gen-materialet bliver for småt, hvis du kun må have 3 katte.
Hvor gør vi af de katte som bliver for mange ??????
Hvem vil købe alle de voksne kastrater, der lige pludselig kommer til salg ?
Hvis ikke der er købere, skal de så aflives ?
DYREVELFÆRD ?? Hmmmm
Foresæt debatten på facebook, jeg er her ikke så tit..
Syntes bare jeg ville oplyse om bekendtgørelsen herinde, da her jo er en *hulens* masse katte-elskere her på siden.
feb 2007
"Men hvad med landmanden som her feks 7 hunkatte til at gå som muse fangere, bliver de berørt ??"
Jeg havde præcis samme tanke. Det er jo helt urimeligt, at de regler ikke gælder dem som har en masse fertile huskatte rendende som parrer sig og får killinger, som enten dumpes i rendestenen eller bare efterlades til et sølle liv/død.. For det gør det vel ikke, eftersom de ikke sælger deres katte? De gives dem væk gratis eller efterlader dem i en papkasse.
Men de som vælger at deres katteopdræt er en højtelsket hobby, som har mange udgifter på dyrelægekontrol, arvelige sygdomstest, vaccinationer, kvalitetsfoder, chipning osv, som rent faktisk putter en masse penge i at resultatet bliver godt og derfor koster en killing 4000 kr - Det skal opfattes som "erhvervsmæssig virksomhed". Og det er dem det kommer til at gå ud over, når reglerne er så stramme.
Det er jo ikke rimeligt!
De politikkere som har lavet det udkast har ikke en skid forstand på opdræt af katte. Synes simpelthen det er for langt ude, at de skal sidde og lovgive om noget de ikke har forstand på overhovedet..
feb 2007
jul 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 227
dec 2007
Hvis man ikke vil bo sammen med sin fertile hankat, så kasterer den - ellers er han jo netop kun penge maswkine - god nok til at lave killinger, men ikke go nok til at være i huset... ??
Måske min holdning ændre sig, hvis nogle gider forklare hankatte huset for mig, har nemlig aldrig hørt om det ...
feb 2007
dec 2007
jul 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 227
Mange tak for oplysningen
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Jeg synes det er godt vi får en katte lov, men jeg synes ikke den kan god kendes af os opdrætter , som den er .
nogle af hygiene forslagen har vi ikke change at over holde , som afløb i alle rummen kattene er.
Eller at man skal have net , gitter for alle vores vinduer hvor kattene er .
Vi er jo ikke et fængsel men et hjem , hvor vores katte går over
hele huset, og i vores have.
Vi gør alt for at vores katte et godt liv.
Opdræt er ikke arbejde men vores hobby livsstil og det vi ligger alt vores hjerteblod i .
Og den lov for da storbetydning for os ,hvis den går igennem uden der sket nogle justeringe.
For så kan vi ikke arbejde som vi gerne vil med de linie. Og det vil betyde store udskiftning i vores flok af fertile. Og hvor godt er det, De linie som vi har nu ville jeg da gerne arbejde med i mange år også beholde afkom af.
Men hvis man kun må har 2 fertile hunkatte for ikke at hver erhverv drivene. så duer det ikke.
Og som det forslag er nu så vil vi har nogle små problemer ved nogle af forslagende .
Og jeg har heller ikke mulighed for at tage den uddannelse.
Så håber at det kunne ændres til at vores klubber kan tilbyde kursuser og andet . det ville jeg endda bifalde.
Da jeg i forvejen synes det er for let at få et stamnavn .
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Det bliver ski svært også at udstille - og genpuljen - den ryger sig en tur.
feb 2009
Kommer i ikke snart på besøg igen.
Det var hygge ligt at se jer jer på udstillingen.
feb 2009
nov 2008
feb 2009
men det at vi skal tvinges ind i erhverv med 2 fertile og 3 kuld GGG.
Jeg føler ikke at jeg driver et erhverv. Ja jeg tager penge for mine katte , Men det er for at få en lille andel ind af det jeg bruger.
Og jeg er et hobby opdræt j.
feb 2007
Det er jo heller ikke fordi jeg mener at man absolut skal avle mere end to kuld om året. Når jeg engang kommer i gang med at opdrætte (hvis jeg tør, efter de nye regler..) regner jeg da heller ikke med at skulle have en hel masse kuld hele tiden. Men det er mere det, at man får trukket det ned over hovedet, at det er erhverv med 3 hunkatte og tre kuld årligt. Så har du reelt set kun to kat at avle på og det er da et kæmpe tilbageskridt i forhold til at man gerne vil bruge flere forskellige linier, for at få det de fleste opdrættere ønsker sig: den perfekte kat.
feb 2007
feb 2007
Jeg forstår det, som at hvis du har 3 eller flere fertile dyr, er det erhverv..
feb 2009
Vi har kun en hankat i hver hustand og de hankatte som har/ haft har altid kun strintet ud eller på kassen.
Så vi holder os til 1 han kat pr husstand og så køber vi parringer når vi har brug for det .
feb 2009
nov 2008
Skal jeg sterilisere hvad jeg har ud over to fertille hunner - sikke noget shit - jeg køre en linie der ikke bærer fortynding særskilt - det vil sige jeg kan have 1 avlshun med fortynding og 1 uden. Det giver skisme ikke meget at arbejde med.
Det er med at krydse fingre der ikke sker de noget - ikke kan bliver drigtige - livmoderbetændelse eller lign - man kan hurtigt få smidt en god linie og en msse gener i "skraldespanden". Livre og seler vil ikke eksistere mere
nov 2008
3. Indehaveren/den uddannelsesansvarlige skal:
• være faglært dyreassistent/dyrepasser, jordbrugsassistent eller faglært landmand
eller
• have drevet selvstændig virksomhed af passende størrelse og beskaffenhed inden for området i mindst 5 år
eller
• have ansat en medarbejder, faglært eller med erfaring inden for ovennævnte områder, som står for den daglige oplæring.
http://www.jordbrugetsuddannelser.dk/Dyrepasser/GodkendelsePraktikplads/RetningslinjerDyrepasserass.htm
feb 2009
Og vi er jo en stor folk opdrætter der med tvang skal skubbet igennem den udd.
feb 2009
Det bifalder jeg, jeg nyder at komme på kursuser.
Og vores klubber må jo bare arbejde på laver nogle forslag inden for det , som de forhåbenligt kan godkende.
nov 2008
Racekattens potekurser er kanon gode. Meen, jeg har mødt mange på de kurser, nogen af dem har vist bare været der - husker ikke en sk** - eller det de selv syntes passer bedst - så har det ikke megen værdi
dec 2007
Hvis politikerne vil lave disse nye regler (love), må de samtidig ændre i grundloven.
Grundloven siger at ens private hjem er ukrænkeligt, det får de dælme svært ved at lave om.
Eks.
Hvis man har som hobby at renovere lamper i sit private hjem, bliver man automatisk til en lampeforretning.
Hvis man har mere end 3 parakitter, undulater, slanger eller lignende, bliver man automatisk en dyrehandel. Måske en zoo hvis man har flere dyre arter.
Det er sgu for åndsvagt.................
dec 2007
Jeg skrev jeg citerede !!!
Det er ski ikke mig der var skribent
feb 2009
Så det passer til et privat hjem og ikke et internat eller pension.
og det med at vi kun må have to fertile og under de der tre kuld , det er for ikke at komme inde under regle for være erhverv driven da der nogle punkter hvor vores hjem ikke er ejenet til det , ekt. med afløb i hver rum , gitter på alle vinduer de færdes .det er de ting vi gerne vil lempe på.
Dyrlægen må gerne komme på besøg .Eller som da jeg var jyrak medlem der blev forvores katteri godkendt der. Der er også ok hvis vores nye klub får det indført.
Det jeg også kan blive lidt har over det er at vi skal moms registret. Da jeg lige startede op.
Jeg glad ned til til told og skat for blive momset , ja hvor naiv være ???
de vil ikke have os
Og nu vil de tvinge os til at være virksomhed og lade os registre ,men uden de goder der ellers følger, For vi er stadigvæk kun en hobby opdræt i deres øje et underskuds projekt.
Hvis jeg er en virksomhed vil jeg da også have godene af kunne trækket momsen væk af
Tørfoder
Råfoder
Dagsgamle kyllinger
Fisk
Killing pakker (med foder og lege tøj
grus
nyt inventar til kattene ( kasser-divs. kradse miljøer /ting - mad og drikke skåle - legetøj og meget andet.)
Slid på huset og inventar
ikke mindst dyrlæge der kan listet meget op .
det betaler vi fuldt ud nu, og jeg klager ikke da det sker i min fritid og er mit hobby (opdræt)
Men jeg er jo heller ikke momset og erhvervsdriven endnu.
Men det ender jeg jo nok med at blive , hvis der bliver lavet nogle justreringe i lov forslaget.
maj 2007
Følger: 14 Følgere: 119 Katte: 32 Emner: 58 Svar: 969
Bla. denne
Stk. 2. Killinger, der fødes i virksomheden, skal vaccineres mod kattesyge og katteinfluenza, når de senest er
8 uger gamle.
vacinen er jo intet værd når gives til killingen som 8´ugers.
Hvorfor ikke skrive kort og godt at alle katte uanset race skal vaccineres og mærkes inden den sælges el. gives væk.
nov 2008
Jeg så hellere de i velfærden for kattene rykkede saglsalderen således den passede med at killingen kunne være fult vaccineret - altså til efter 16 uger.
SKAL killinger vaccineres 8 uger gamle - så lukker jeg biksen.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Solveigh - Ja og udover en omsætning på 50.000, så skal man også have et forventligt overskud. Og hvilken opdrætter har lige det..
Men altså - ingen moms reg. pga det her forslag.
jun 2006
maj 2007
Følger: 14 Følgere: 119 Katte: 32 Emner: 58 Svar: 969
Kan du ikke sætte et link ind.
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
jun 2006
Det står under katte bekendtgørelse, nederst i venstre hjørne på forsiden, men her er et link direkte:
http://www.jyrak.dk/index.php?SectionID=891
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
jun 2006
Men kig på jyrak's spørgeside, så der var en der havde spurgt ang. det
dec 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 204
En lidt "sjov" regel.
Det er ikke et erhvervsmæssigt opdræt hvis du har 2 fertile hunner og har 2 kuld på hver (dvs 4 kuld om året).
Men skulle du have 3 fertile hunner og har ét kuld på hver i løbet af ét år - altså mere end 2 kuld i alt per år....ja så falder hammeren.
Det forekommer mig som en regel, der er lige så heldig som våbenloven (tænker her på de seneste tilfælde med domme vedr. knive, som var for lange).
Tilrettet til at ramme specifikke folk, men ender med at ramme de forkerte. Skulle have ramt de katteavler, som bare avler løs uden hensyntagen til kattene - men ender med at ramme hobbyopdræt og den lokale landmand.
dec 2006
dec 2006
"Allerførst!
Skal vi få slået fast at denne bekendtgørelse IKKE operer med at opdrættere skal registreres som erhvervsdrivende!!! Den kræver at de mennesker der opdrætter katte med henblik på salg skal have en tilladelse til opdrættet!! Se det er noget helt andet! Hvis man skal registreres som erhvervsdrivende skal det ske genne erhvervs og selskabsstyrelsen, hvor man også kan momsregistrere sig. Det kræver at du sælger killinger for mere end 50.000 kr om året OG at dit opdræt enten giver eller har udsigt til at give overskud!! - og denne registrering har IKKE noget som helst med denne bekendtgørelse at gøre!!
jun 2008
Følger: 1 Katte: 5 Svar: 2
Jeg undrer mig over hvor mange ressourcer/økonomi man er villig til at bruge på at lave love og regler for hovedparten af de mennesker der brænder for deres katte og har ordentlig forhold forvejen. Til at manfokusere og bruge ressourcer/ordentlig kovgivning på alm. mennesker/landbrug der lader deres katte leve en kummerlig tilværelse og som vi konstant ser resultater af på et intenat og som man i mine øjne ikke støtte nok om, bare en tanke herfra..
jun 2006
jun 2008
Følger: 1 Katte: 5 Svar: 2
jun 2006
Foriøvigt er der også blevet vedtaget et forslag om at killinger SKAL være 12 uger før de sælges, det træder i kraft pr. 15.11., så nu er der ikke længere nogen latterlige undskyldninger for at sælge ved 8uger, gør man det er det et lovbrud! oD
dec 2007
nov 2008
(link fjernet)
dec 2007
Felis Danica´s høringssvar fik jeg med. Men er der kommet en endelig afgørelse eller et nyt udkast fra politikkerne ?
jun 2006
dec 2007
Justitsministeriets ny bekendtgørelse