{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.047 visninger | Oprettet:

Foder til killing {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er ret ny i det her, for fik for 1½ måned siden en super dejlig huskat hankilling.
Jeg har fået at vide at det foder han skal have skal være dyrlæge godkendt.
Har så købt det der hedder Dyrlægens fra Dansk Supermarked (Føtex og Bilka osv).
Han får killinge tørkost, og de der 100 grams portioner killinge "vådkost" med kylling.
Har også pga. tilbud købt nogle killinge menubokse fra Whiskas.
Og også nogle dyrlæge godkendte 100 grams portioner "vådkost" fra kvickly..

Han spiser det hele med velbehag, har aldrig serveret noget for ham som han ikke kunne lide.
Og han vokser meget fint, og leger og er glad...

Så mine spørgsmål er..

Er det godt for ham?
Nogen der har erfaringer med det?

Og...

Nogle siger han skal have killinge kost i et ½ år og andre siger han skal have det til han er 1 år...
Hvilket passer?

De kærligste misse hilsener fra Trine og Hawkeye smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder til killing
  • #1   21. okt 2009 selvom der det er dyrelægens foder, er det ikke det foder en dyrelæge vil anbefale dig...

jeg bruger gerne ders vædkost, men jeg bruget aldrig deres tørkost.
    Af tørkost bruger jeg heller et mærke som Hills, royal canin, Iams og pro vet (pro vet er et mærke som mine dyrelæger han anbefalet og som jeg ved flere dyrelæger anbefaler)

• #2   21. okt 2009 Det bedste for ham ville være at få killingefoder. Der er mange mærker at vælge imellem og noget er dyre end andet.
    Hills er nok det dyreste, sammen med Royal Canin, der findes også nutra nuggets, choise, Iams, enukanoba, Arion, pronature, Olivers.

Nogle katte trives godt på det ene og nogle på det andet, så du må gøre op med dig selv, hvad du vil betale og så prøve om det er godt til ham. Olivers købes over nettet på olivers.dk

• #3   21. okt 2009 Nogle katte har ikke godt af killingefoder i et år. Jeg plejer gerne at sige at man burde nok, men katten skal heller ikke blive overvægtig, hvilket nogle katte bliver.

jeg har en del katte og jeg kommer tit til at skifte tideligt, da mine killinger pludselig selv føler at de er for store til killingemad..

så den del er efter min mening altid afhængig af katten man har

• #4   21. okt 2009 OK, tusind tak for det...

Line R - Jeg har ladet mig fortælle at killinge maden er vigtig for deres lever, er det sandt?

• #5   21. okt 2009 Hej Trine smiley

Jeg har søgt lidt på nettet, men kan ikke lige finde en ingrediensliste på "Dyrlægens fuldfoder". Umiddelbart er det IKKE et foder, jeg vil bruge til min egne misser, da det højst sandsynligt ikke er særlig godt.

Hvad står først på ingredienslisten? Jeg vil gerne gætte på, at det ikke er kød (måske animalske biprodukter?).

Whiskas har jeg hellere ikke meget fidus til, jeg kan heller ikke lige finde en ingrediens liste for det, men jeg kan huske at jeg kiggede på det for sjov i Netto den anden dag.

Alt i alt, så vil jeg anbefale dig at skifte til noget andet! Jeg bruger Bozita vådfoder, bestilt fra zooplus.co.uk (nogle gange er .de siden billigere) og Applaws tør.

Jeg har søgt højt og længe på foder, og det er de to jeg er kommet frem til smiley Jeg vil ikke have et foder, hvor korn står som første ingrediens (det skal faktisk helst ikke være der!), heller ikke animalske biprodukter eller vegetabilsk protein!

• #6   21. okt 2009 Dyrlægens fuldfoder fik dumpe karakterer i forbrugerbladet TÆNK*S undersøgelse *SS*

• #7   21. okt 2009 Aldi og Lidl – suveræne alternativer

Tænk har testet syv slags tørfoder og ni slags vådfoder. Og den store vinder i tørfoder-testen er det dyre foder fra Hill’s, kaldet Science Plan. Dette foder får 87 procent i den samlede bedømmelse. Foderet har det helt rigtige indhold af næringsstoffer, og deklarationen på bagsiden er korrekt. Desværre ligger dette tørfoder også i den dyre ende.

Lige i hælene på den dyre vinder ligger to billigere alternativer, der begge får lige så gode karakterer i den samlede bedømmelse. Både Schnucki fra Aldi og Coshida fra Lidl ligger i top, når det gælder næringsindhold og deklaration. Begge produkter koster en syvendedel af Hill’s Science Plan for en dags ration og er helt på højde med luksusfoderet fra Hill’s.

Tør taber vinder i vådfoder
    Sidstepladsen går til tørfoderet fra IAMS, som er blandt de dyreste og kun klarer sig halvt så godt som vinderen. Men hvad IAMS mangler på tørfoderet, vinder mærket til gengæld inden for vådfoder. IAMS Adult 1 + rich in chicken opnår hele 91 procent i den samlede bedømmelse, og det er mere end noget andet fodermærke i det samlede felt.

Vådefoderet fra IAMS scorer topkarakterer i samtlige kategorier. Desværre er det også det absolut dyreste produkt i denne test.

I bunden af testen af vådfoder ligger Dyrlægens Fuldfoder, som sælges af Føtex og Bilka. Det eneste, dette foderprodukt klarer sig godt i, er korrekt deklaration på bagsiden. Desuden er foderet forholdsvis dyrt.

• #8   21. okt 2009 du skal ihvertfald være obs på at killinger ikke må få det foder hvor der er hårdbolle reduktion i før de er 12 mdr det siger min dokter. plantorama maxi zoo osv køre tit tilbud på der gode fodder. det kan godt betale sig

• #9   21. okt 2009 Hanne, står det hvilke parametre de forskellige mærker er blevet bedømt efter?

• #10   21. okt 2009 Den test tror jeg ikke meget på............... Jeg køber alt kattemad og grus osv på zoplus.uk eller de eller medicanimal.com.uk. Der får du alt det gode mad til gde priser. Jeg bruger hills,, RC, cosmo.

• #11   21. okt 2009 Er godt nok glad for jeg blev medlem af denne side, sikke nogle gode og nyttige svar man får, og sikke mange dejlige mennesker der svarer smiley

Vil lige læse det igen senere, når jeg er faldet til ro..
    Ved godt det er meget off-topic, men min veninde slog Hawkeye meget hårdt her tidligere, og jeg er dybt rystet...
    Så ingenting giver mening lige nu.....

• #12   21. okt 2009 den kost den får nu er rigtig god smiley
    jeg vil sige når den sagtens kan spise voksen foder blandet med killinge foder når den er halvt år smiley

hvorfor slog din veninde ham ? smiley det gør man bare ikk..

• #13   21. okt 2009 Hun siger hun fik et chok fordi han ville op til hende og brugte klør, og hendes reaktion er så at klaske ham sådan en lige i hovedet, så min ellers meget legesyge og nysgerrige kat løb væk og gemte sig...

Var så chokeret, og især over hvor hårdt hun slog!

Og nej, det gør man bare ikke, uanset hvad, så slår man ALDRIG et dyr.
    Man slår generelt ikke nogen!

Hawkeye er ok, og har været henne og mysse mig osv, men han er lidt forsigtig...
    Og han har fået ekstra mange kram og kys....!!
    Han ligger ovre på sengen lige nu og puttesover, har lige været ovre og ligge og kigge på ham, hvor han drømte, de små poter og øre sitrede..
    Har ingen planer for resten af dagen, så putter mig over til ham om lidt, og sørger for han får masser af omsorg!

• #15   21. okt 2009 Jo men hun reagerede og så slog hun ham - meget hårdt!

Og der var ingen reaktion fra hendes side, ingen undskyld, ingen overraskelse, hun brokkede sig bare over at han klør gjorde ondt!

Jeg var simpelthen så overrasket at jeg ingenting sagde... Hun gik kort tid efter det, og så kontaktede jeg hende, og konfronterede hende med det, og der sagde hun så at det havde gjort ondt og hun var blevet overrasket....

• #16   21. okt 2009 Jeg vil nu gerne modsige Susan. Det foder du bruger nu, er ikke optimalt for katten.

Kan du ikke skrive hvad der står på ingredienslisten på "Dyrlægens foder"?

• #17   21. okt 2009 Rilou...
    Laboratoriet har analyseret 19 slags kattemad - syv slags tørfoder og 11 slags vådfoder. Alle testede typer foder er beregnet som fuldfoder til voksne katte.

Foto: Johnny Anton Wichmann
    Laboratoriet har testet følgende:

Næringsindhold:
    Indholdet af næringsstoffer (protein, aminosyrer, calcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium, sporstoffer, vitaminer og umættede fedtsyrer) blev målt og vurderet i forhold til de normer, der angives af det amerikanske National Research Council (NRC 2006).
    Den optimale fodermængde blev bestemt for en let overvægtig kat på fire kilo. Kattens energibehov blev sat til 950 kJ omsættelig energi. Desuden har vi vurderet, hvor let foderet fordøjes.

Skadelige stoffer:
    Vi har målt indholdet af bly, cadmium, arsen og kviksølv samt giftstoffet aflatoxin.

Mikrobiologisk kvalitet:
    Er bedømt som det samlede kimtal samt indholdet af salmonella og E-coli bakterier. Alle prøverne var i orden og vægtes derfor ikke i det samlede resultat.

Deklaration:
    Deklarationerne blev bedømt i forhold til gældende retningslinier for mærkning af foder. Desuden blev reklamepåstande og fodringsanbefalinger bedømt.

Resultaterne vægtes således:
    Næringsinhold 60%
    Skadelige stoffer 20%
    Deklaration 20%

Hvis næringsindholdet får lavere end karakteren 4, kan det samlede resultat ikke blive bedre end denne karakter, da næringsindholdet er alfa omega ved kattemad.

Testen er udført i samarbejde med andre forbrugerblade i International Consumers Research and Testing, ICRT.

• #19   22. okt 2009 Tak smiley

Det lyder ikke som om de har analyseret kvaliteten af næringsstofferne, kun om der var den korrekte procent sats.

Så giver det bedre mening at billige supermarkedsfoder ligger i top.

De fleste kan vel se fornuften i, at der er forskel på om proteinet stammer fra vegetabilske kilder frem for animalske?

Derfor bør man gå udenom foder hvor kød IKKE er den første på ingredienslisten.

• #20   22. okt 2009 Der er jo nok også en ret fornuftig forklaring på, hvorfor det er så billigt ; )

• #21   22. okt 2009 Lotte...Ja, Pris og kvalitet hænger ikke altid sammen *S* mange betaler alt for meget bare for et navn *SS*

• #22   22. okt 2009 Rilou... Det ser ud til at der er det i foderet som der står på embalagen *S* og det som en kat har brug for *S*

• #23   22. okt 2009 Hanne S.

Ja det er selvfølgelig rigtigt...
    Men jeg har bare ikke ret meget til overs for supermarked foder.. Måske fordi jeg opdagede forskellen i mine kattes trivsel dengang jeg skiftede fra supermarked foder til "mærkevare" foder smiley

• #24   22. okt 2009 Prøv at google iams *SS*

• #25   22. okt 2009 Hanne S.

Mener du det der med mishandling af dyr?
    Det er vist noget der liger langt tilbage har jeg hørt flere steder fra...
    De skulle ikke gøre det mere overhovedet..
    Men mon ikke de fleste fødevarerproducenter (indenfor dyreverdenen) har lavet disse forsøg eller nogle der minder om? De skulle jo finde ud af på en eller anden måde, hvordan det virker på dyrene..

Men det er stadig trist at tænke på alle de raske dyr der måtte aflives for at man kunne undersøge tarmindholdet : (

• #26   22. okt 2009 mine persere har aldrig haft flottere pels, end de har nu hvor de får Lidl's tørfodder *S* inden da fik de Royal Canin, DET får de aldrig mere *SS*

• #27   22. okt 2009 Ja, det er da fint at det der er i foderet er det der står på emballagen - men er det korn, majs samt animalske og vegetabilske biprodukter, så er det jo stadig et skod foder smiley Jeg siger ikke at Hills og RC er bedre, for det er hellere ikke produkter jeg vil fodre med - de bruger nemlig også korn osv.

Det er ganske grundlæggende ernæringsvidenskab, at vegetabilsk protein IKKE har samme høje kvalitet som animalsk protein smiley

Hanne, kan du ikke læse bagpå pakken og skrive herinde, hvad der er af ingredienser i Lidl's foder til katte?

• #28   23. okt 2009 Så er jeg oppe og klar igen, måtte lige ligge syg desværre:-)

Mit problem med maden, er desværre, at jeg ikke tjener særlig mange penge, men han skal altså have hvad der er godt for ham, så jeg skifter hans kost nu, og hvis det skal ende med at blive det dyre, jamen så er det det jeg skal...

Lige et spørgsmål:
    Lidl's mad, har de mad til killinger?

Rilou: Fik du ingredians listen? ellers finder jeg den lige?:-)

• #29   23. okt 2009 Trine, nej ingen ingrediens liste smiley Du må gerne skrive det ind, hvis du gider smiley

• #30   23. okt 2009 Her kommer den så:-)

Hvede, grevemel, majsgluten, kyllingekødmel, parboiled knækris, hydrolyseret kyllingeprotein, fersk kyllingelever pg -hjerte, fiskemel, roetrævler, fjerkræfedt, serumprotein, oksetalg, svinefedt, ølgær, helægpulver, vallepulver, salt, calciumcarbonat, dicalciumfosfat, fosforsyre (pH-regulerende middel, urinforsurende), kaliumchlorid, yuccaekstrakt.
    Fodertilsætningsstoffer: DL-methionin, vitaminer, taurin, mokromineraler, antioxidanter (butrylhydroxyanisol (BHA) butylhydroxtoluen (BHT)), konserveringsmiddel (citronsyre).

Lyder da ikke skide lækkert? smiley

• #31   23. okt 2009 Det lyder ikke særlig godt!! smiley

Hvis ikke kød står som FØRSTE ingrediens, kan man lige så godt hælde foderet lige i skraldespanden...
    Det indeholder lige så lidt næring som en Big Mac rent ud sagt :S

Så du kan lidt sammenligne det med at du skulle leve af Mc Donald's

Trist men sandt.. ;-/

• #32   23. okt 2009 Lotte, der tager du fejl. Kattefoderet indeholder næring, og sikkert den korrekte mængde - men ikke fra de rigtige kilder. (Der er også næring i en BigMac, omend ikke sundt smiley

Næring er ikke et kvalitetstempel i sig selv, men nærmere om er energi tilstede - og det må der siges at være i burger.

Tak for ingredienslisten, Trine, jeg må nok indrømme at være bekymret. Ingredienslisten skrevet udfra hvad det indeholder MEST af fra venstre mod højre. Så at ud af de fem første, er der kun én proteinkilde på 4. pladsen, det er ikke godt!

Jeg ville finde et foder, hvor kulhydrat IKKE er på første pladsen.

Jeg håber, at du kan bruge mine indlæg til noget smiley

• #33   23. okt 2009 Lotte: Det var ikke pænt sagt! Nu har jeg SINDSYGT lyst til en big mac, hehe smiley

Rilou: Det kan du tro jeg kan... Så snart jeg får lettet min mås skal jeg ud og købe kvalifoder til mesteren smiley

• #34   23. okt 2009 Haha, Trine. Jeg fik også lige lyst til MackieD's da Lotte nævnte BicMacs. Det er overhovedet ikke sundt, men det smager nu godt alligevel smiley

Du kan spare mange penge ved at købe over nettet, fx. på www.zooplus.co.uk / www.zooplus.de (det er nogen gange værd at tjekke hvilken der er billigst) - levering til døren!

Du kan evt. kigge på mærker som Applaws (bruger jeg selv, og er godt tilfreds), Orijen og Acana. De har mange mærker derinde, og der er som regel en ingrediens liste at kigge på, så kan du selv bedømme smiley

....men pas på, de har maaange spændende ting, så der kommer gerne andet med i kurven end bare foder smiley

• #35   23. okt 2009 Beklager at jeg gav jer lyst til Mc D. smiley

Men åhh ja, det smager hundeme godt smiley

• #36   23. okt 2009 Rilou...Du spiser selv skodfoder hver gang du spiser et stykke fuldkorns rugbrød... du kan heller ikke fordøje korn, men det fylder i din mavesæk og mætter uden at fede......... det samme gælder i kattens foder, og er med til at katten ikke bliver overvægtig.

og så har en kat altså også behov for andet end kød... der skal også indgå grønt i en kats foder...

sæt dig ind i tingene istedet for at finde ukorekt viden herinde...

Og så lige en sidste ting..... Lad for fremtiden være med at læse flere test, hvis du fortsat vil læse dem som fanden læser biblen... du fordrejer dem jo så de passer til dit hoved og ikke til det reelle resultat

• #37   23. okt 2009 Hanne.

Jeg må desværre rettte dig, for du tager helt fejl. Hvor i alverden har du din "viden" fra?

Du tager helt fejl, omkring fuldkorn. Det er ikke "skodfoder", men en vigtig del af kosten - du er selv velkommen til at læse her:

(link fjernet)

Min viden om ernæring kommer ikke herinde fra, men fra min uddannelse - skal jeg spørge igen hvor du har din almægtige viden fra?

Katte fordøjer animalsk protein langt bedre end vegetabilsk, da det er et rovdyr (er du uenig her?) - fordøjelsessystemet er skabt til kød.

Med hensyn til hvordan jeg læser testen, så er jeg kritisk og æder ikke bare resultatet råt, som du tydeligvis gør. Du bruger det vel som undskyldning for at fodre med Aldi foder?

• #38   23. okt 2009 ................mht at kornet er med til at holde katten slank, så er det simpel ernæringslære at man skal have samme energi indtag, som "output" - altså det man forbrænder.

.....ergo, lad over med at overfodre, eller leg mere med katten, så den forbrænder mere energi.

• #39   23. okt 2009 Hmm mente jeg havde svaret i den her tråd en gang.. Har du lavet den igen?

• #40   23. okt 2009 Må desværre indrømme jeg sidder og spiser en big mac lige nu smiley
    Mega sund frokost, hehe....

Så er der købt kattemamse til bettemanden.
    Det blev et produkt der hedder Arion, købt i petworld.
    Den dame der hjalp mig derinde sagde det var absolut lige så godt som Royal Canin, men bare ikke et så kendt mærke..
    Og da jeg læste på det lød det rigtig godt, og det første der stod på ingrediens listen var kylling:-)

Købte også vådkost til ham, det blev portions poser fra SciencePlan til killinge basser:-)

Tanja: nej, det har jeg ikke:-)

• #41   23. okt 2009 Og selvfølgelig en helveds masse legetøj til kitkatten:-)
    Og en julekalender:-)

• #42   23. okt 2009 Jeg kan ikke lige se ingredienslisten for Arion på deres hjemmeside, men det kan kun være bedre end "Dyrlægens" fra Føtex smiley

Sikke stille der blev fra Hannes side, hun læser nok på Altomkost, så hun kan få korrigeret sin forkerte ernæringslære smiley

• #43   23. okt 2009 Hehe, jeg har da altid lært at korn osv er mægtig godt for os mennesker:-)

• #44   23. okt 2009 Rilou: Skal jeg skrive ingrediens listen?

• #45   23. okt 2009 Trine, det har du også helt ret i. Fuldkorn er en vigtig del af den humane kost. Jeg ved ikke hvor Hanne har det skrøne fra, at det er "skodmad", men jeg har faktisk stødt på det før. Jeg gætter på at det må være en mistolkning af noget de har læst.

Mht. ingredienslisten, så behøver du ikke for min skyld smiley Jeg har jo skrevet tidligere hvad man skal undgå og hvordan man kan bedømme kvaliteten på et foder smiley

• #46   23. okt 2009 Så har midderen fået hans nye mad, og DET var mums!
    Han åd og åd, hehe....
    Så det er godkendt smiley

• #47   23. okt 2009 Hmm jeg var ellers sikker *g*

Nå, men herhjemme er jeg lige begyndt at barfe min killing, jeg køber barf mad gennem www.rigtighundemad.dk lad ikke navnet afskrækkedig, for når det kommer til barf er det det samme kød som både hunde og katte skal have, kattene skal bare have det i andre mængder smiley og så har de ikke en kun-ben dag smiley

før det fodrede jeg med Olivers smiley

• #48   23. okt 2009 De er forresten også begyndt at forhandle kattemad nu smiley

• #49   23. okt 2009 Okay, det er min forhandler ikke smiley jeg bruger dem i Vejle og de har kun i hunde portioner, men de kan så bankes halv over, så man selv kan pakke dem i mindre portiner smiley

og det er jo ikke særlig dyrt 21 kr, for 500g af det jeg har købt smiley

• #50   23. okt 2009 var faktisk overrasket over deres meget lille udvalg i både Maxi zoo og Petworld...

BTW! Kattemælk, er det usundt for en killing?
    Hawkeye ELSKER det...
    Han får det ca. hver anden uge eller sådan noget, når han skal have lidt ekstra...

• #51   23. okt 2009 OK, det var godt:-)
    Det er bestemt ikke noget han får hver uge, men f.eks her hvor han har været lidt rystet over det med min veninde, så har han fået lidt kattemælk:-)

• #52   25. okt 2009 Er vådfoderet ok?(Altså det fra bilka)

Finder lige ingrediens listen

Kød og animalske biprodukter (min. 4% kylling), fisk og fiskeprodukter, korn, mineralstoffer, sukker. Fodertilsætningsstoffer: Vitaminer og mikromineraler.

• #53   25. okt 2009 grundfoder er vel ligsom voret hovdemåltider hvad vi spiser ved siden af er hellerik lige sundt

• #54   25. okt 2009 Lilje: Ok, er det skidt for katten?

• #55   25. okt 2009 Ok, for han får mest tørfoder, og så lidt vådfoder engang imellem, har bare et helt lager, og ville være synd bare at hive det ud smiley

• #56   25. okt 2009 Brug du bare dit lager op, men køb noget bedre næste gang smiley

Kommentér på:
Foder til killing

Annonce