Har brug for et godt råd.. {{forumTopicSubject}}
Jeg har aldrig haft kat før, og fik i søndags 2 små søde killinger på 10½ uge. Hunnen, der hele tiden har været noget mere reserveret end sin bror, har praktisk talt sovet et døgn nu og står kun op for at hoppe ned under sofaen og kaste lidt op. Hun bevæger sig i slowmotion, når hun endelig er vågen. Hun har intet drukket eller spist i dag og har heller ikke set hende på kattebakken.
Kan det være stress over flytningen - savnet af sin mor - noget hun har spist - ændring til nyt foder??
Eller er hun bare syg..?
Det skal lige siges, at de ikke er kigget efter af en dyrelæge...
Gode råd søges.
Tine - der føler sig som en ret elendig kattemor lige nu.
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
Synes du skal kontakte opdrætter og informere hende om loven og levere killingerne tilbage indtil de er gamle nok.
Mvh natasja
nov 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
Personligt bliver jeg pænt irriteret, når jeg sidder i venteværelset hos min læge og der sidder en maveinfluenza ved siden af.. Det smitter ret meget sådan noget - ingen grund til at give resten af dyrene i dyrelægens venteværelse samme problem. tænker jeg...
- og så oprettede jeg altså ikke profil herinde for at blive skældt ud og truet med bøder..
sep 2008
Selvfølgelig skal du tage til dyrlægen med en killing der ikke laver andet end at sove og kaster op. Den er højst sandsynlig meget dehydreret og den kan få varige skader og i sidste ende dø hvis du ikke handler.
Før katte holder op med at spise at drikke skal de være meget syge og du skal ikke bekymre dig om at den smitter til andre da din anden killing så også ville have symptomer.
Mit bedste og eneste råd jeg kan give er dem jeg har skrevet, intet ondt ment i det.
apr 2009
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 43 Svar: 663
Men syns du skal tage til dyrlægen!
nov 2009
Vil få hende tjekket hos dyrelægen, hvis hun ikke er i hopla igen i morgen tidlig.
Tak Natasja
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Og for det andet skal du jo forbi dyrlægen en gang for et sundheds tjek, vaccination og for at få dem chippet.
sep 2008
God bedring
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
SVAR:
Når det drejer sig om en så lille killing, der tilmed hverken har spist eller drukket længe og kun bliver aktiv for at kaste op - JA, så bør man tage til dyrlægen.
-----
Personligt bliver jeg pænt irriteret, når jeg sidder i venteværelset hos min læge og der sidder en maveinfluenza ved siden af.. Det smitter ret meget sådan noget - ingen grund til at give resten af dyrene i dyrelægens venteværelse samme problem. tænker jeg...
SVAR:
Du vil vel ikke have, at man skal vente med at tage til lægen eller dyrlægen, til man ingen symptomer har på sygdom?
Desuden sidder katten vel i en transportkasse med et tæppe over og kommer ikke i nærkontakt med de andre dyr i venteværelset.
-------
- og så oprettede jeg altså ikke profil herinde for at blive skældt ud og truet med bøder..
SVAR:
Jeg synes nu ikke, du er blevet skældt ud, men i hvert fald burde killingernes opdrætter være klar over den nylig vedtagne lov.
Jeg vil anbefale dig at kontakte opdrætteren og levere killingerne tilbage. Så kan du jo hente dem igen, når de er gamle nok (også mentalt) til at komme væk fra deres mor.
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 83 Svar: 730
nu hvor du er ikke har haft katte før ville jeg give dig min bedste liv linje
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=2/menu=1/
her kan du finde nummeret på den dyrlægevagt der er i dit område og alt andet om katte...
nov 2009
Ang. smitterisiko - så er langt de fleste vira noget man kan klare derhjemme. Man kommer langt med almene råd. F.eks. anbefaler man folk med influenza at ringe til vagtlægen i stedet for at tage ud til et overfyldt venteværelse på en skadestue og hoste på de andre.
Både jeg og opdrætter kender godt reglerne.. og vi ved godt, at det er tidligt. Det kunne desværre bare ikke være anderledes.. Ville gerne have ventet nogle uger...
nov 2009
Ved godt, at der intet ondt er ment med nogle af jeres svar - bare mig der er lidt.. hmm.. ja.. ups..
Og så laver jeg lige en rettelse - anede ikke at jeg der var lov om det.. Troede bare det var retningslinjer. Men det ændrer nu ikke på, at de ikke kunne være hos deres mor mere.
Kigger lige på det der dyrelægevagt-link.. TAK!!
sep 2008
Har du prøvet at tjekke om huden falder hurtigt sammen?
nov 2009
Hun er lige vågnet, har været på kattebakken (efter hun kastede op) og har snuset nysgerrigt rundt i gangen og på badeværelset (nye rum for dem). Hun vil stadig ikke drikke - snusede til vandet men drak ikke noget. Huden falder ned med det samme, så tror nu ikke det er livstruende p.t.
Lige nu sidder hun og kigger på at hendes bror leger vildt. Følger efter ham og logrer lidt farligt med halen - men leger ikke med.
Klar fremgang...Den store udfordring er vist at få hanmissen til at lade sin søster være.
nov 2009
sep 2008
3 dl. tykmælk
1 dl. piskefløde
1 spsk. vand
1 tsk. druesukker
1 æggeblomme
Det kvikker op og så prøv om du kan få hende til at spise bagefter.
nov 2009
sep 2008
Håber du kan få lidt i den lille mis
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Er du klr over at både DU og SÆLGER iflg. den nye lov der trådte ifkraft i søndags kan straffes for at aftale og for at sælge killinger under 12 uger?
En syg killing kan ikke vaccineres!
nov 2009
Forstår godt jeres reaktion... men nu ser virkeligheden sådan her ud - og så må jeg jo tage den herfra.
sep 2008
Det håber jeg de mere erfarne opdrætter vil give mig ret i.
nov 2009
Og har efterhånden fattet, at jeg har overtrådt loven - åbenbart den dag den trådte i kraft. Gider I ikke at stoppe..!! Mit kat er syg for fanden.. spørger jeg pænt om et godt råd. Så gider jeg ikke at høre på det der.
nov 2008
Hvorfor kontakter du ikke der hvor de er købt - de ved da om nogen "hvad huset byder på"
Du kunne jo også levere dem tilbage - og så gøre dit forarbejde bedre næste gang du købte kat.
Under alle omstændigehder skal killingen til dyrlæge - og er en syg kan du forvente den anden også bliver
nov 2009
Jeg kan fortælle, at jeg har brugt 2 mdr på at undersøge og læse om det at have kat. Jeg har besøgt internater og private. Kigget på racekatte og huskatte..
Hos Inges Kattehjem sælger de killinger på 7-8 uger parvis (men kun parvis), der er blevet forladt af deres mor. Hvilket - ifølge opdrætter - var det der skete for mine killinger.
Måske har jeg fået forkert besked nogen steder.. skal jeg ikke kunne sige.. Ved bare, at jeg har handlet i bedste tro. Og kommer her i bedste tro og spørger, hvad jeg skal gøre. Netop fordi jeg godt er klar over, at jeg ikke er særlig klog på katte og gerne vil spørge nogen, som har forstand på det.
aug 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 65
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 83 Svar: 730
jeg er ening med dig i at de nok havde bedst af at komme væk fra deres mor når hun går til angrep på dem....
jeg ved dog godt at missemor lære den om livet men det er langt fra okay at gå til angrep på de små....
stor ros til dig at du har sat dig så meget ind i det at ha kat, syntes virkelig det er flot...
jeg er sikker på at du nok skal blive glad for at være her, giv det bare lidt tid...
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Og jo - missemor opfører sig lige "efter bogen".
Jeg har opdrættet siden 1987, og når killingerne er ca. 10 uger lærer deres mor dem angrebs- og forsvarsmekanik.
Det kan godt se meget voldsomt ud, når hun bider fast i halsen på dem og sparker dem med bagbenene, men bagefter kan man se, at de små afprøver "teknikken" på hinanden.
I starten af mit opdræt hørte jeg om en opdrætter, der fik sin hunkat med killinger aflivet. Hun troede, missemor var blevet sindssyg, fordi hun "angreb" killingerne.
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 62 Katte: 9 Emner: 27 Svar: 1.456
Jeg vil sige velkommen til KG Tine N.. Og tag det roligt og bliv nu herinde ;o)
folk er lidt hurtige også fordi der har været nogle ''Hvor man har siddet og rystet på hovedet''........ Så folk er måske lidt hurtige herinde, men vi går alle op i at vores katte skal have det godt, og du kan også få mange gode råd herinde... Held og lykke med Killingen
Knus lala
nov 2008
Nu er det jo ikke første gang "den historie" kommer op - hvor køber tror på hvad sælger siger er rigtig (måske sælger ikke ved bedre) - så burde de holde sig fra at få killinger.
Jeg syntes det er rigtig godt man anskaffer sig viden INDEN man køber kat - og forstår det man læser.
Der er ingen der er dyrlæger herinde - og heller ikke synske - men det du beskriver kræver dyrlæge.
Held og lykke med dyrlægebesøget og killingerne.
Læs den her tråd - måske den kan bidrage:
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=57959
Dyrlæge Anna Cramer beskriver det også fint:
http://www.aahusets.dk/Killinger%2012%20uger.htm
feb 2009
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 23 Svar: 1.389
jul 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 1 Emner: 10 Svar: 116
- Gør mig ondt med din lille nye mis, men håber den bliver 100 procent rask igen.. Krydser fingre
Ang at du ikke føler dig velkommen herinde efter de 2 timer, tja, hvad kan jeg sige? Folk herinde lufter sine meninger, nogle siger dem på en måde som godt kan såre andre. Har selv prøvet det.
Man skal passe på hvad man skriver herinde, man kan ende med at blive stemplet som dårlig katteejer.
Nogle prøver at hjælpe, og det er SKØNT, de mennesker skulle have alverdens knus
Så er der de andre.. Lad dem være
HELD OG LYKKE MED MISSEN
Håber på en opdagtering snart
okt 2009
Følger: 53 Følgere: 50 Katte: 1 Emner: 88 Svar: 1.833
Jeg ville også komme til dr. dyr så hurtigt som muligt! Det kan jo være flere ting der er galt så det er beder at komme afsted og få svar end at prøve at gætte hvad der kunne være galt!
Så bare prøv at få lidt væske i den lille mis og kom afsted først imorgen....
Det er selvfølgelig rigtig skidt den er kommet så tidligt fra sin mor
God bedring med den lille....
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Velkommen og ja det er da lidt af en velkomst at få.
Jeg tror som andre også har skrevet, at det er fordi folk er så bekymrede for din lille kat og fordi de er glade for den nye lov.
Flere herinde har erfaringer med at misse-mor 'banker' killlingerne, men du skriver at denne kattemor aldrig har gjort det før, det tager jeg (ligesom dig) som 'bevis' på at tingene ikke er som de burde være.
Jeg er ikke erfaren opdrætter, man har for år tilbage haft lille stueopdræt af Norske Skovkatte; min misse-mor elskede sine killinger, også når de blev store og voksne og kunne aldrig drømme om at være efter dem. Vi beholdte flere af dem og der var aldrig problemer.
Jeg håber din killing får det bedre
Rigtig god bedring
Pia
nov 2008
Jeg har hunner der aldig revser sine killinger - snot forkælede møg unger.
Andre der får de på et tidspunkjt det glatte lag.
De snotforklede ikke revsede killinger får sig en på opleveren når de møder husets andre katte - der kommer de ikke godt af sted med alle deres unoder. Det er rigtig godt - for i det virkelige katteliv slipper man altså ikke godt afsted med alt - det læres kun på een måde, den hårde
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 2 Emner: 13 Svar: 43
Det er 2gang jeg har kat selv (ikke hjemme ved min mor) den sidste havde jeg kun ca6 md da hun ville være ude kat.
... nårrr det jeg vil siger er, jeg har prøvet at side hjemem med en kat der klart var syg, dybt ulykkelig. Skynte at ringe til min dyrelæge som var så sød og hjælpsom. han kunne ikke tåle det mad han fik, så nu lever de begge i luksus.
Det svært at være katte ejer, man bliver jo mor. hvad drenge missen angår, tror ikke de kan andet end lege vildt. Især den bedte af mine er en rigtig vildbasse.
tror du skal vende dig til to katte med hver sit temperment.
Håber dyrelægen kan hjælpe den lille pige i morgen.
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Jeg må så have haft nogle utroligt flinke katte, allesammen, for mine killinger har heller ikke fået 'bank' af de andre katte. Og på et tidspunkt var vi oppe på at have 12 stk (incl hjemmeavlede killingerne der blev).
Jeg havde både Norske Skovkatte og huskatte (aflivnings/nyt hjem killinger), som havde taget med hjem fra job (veterinærsygeplejerske) + 2 tilløbere.
Jeg forsøger på ingen måde, at afvise at mine har været specielle, men det var mor-missen der hvor Tine fik sin fra måske også.
Ha' en dejlig dag
Pia
nov 2009
Babymissen har været meget syg, og har tabt sig helt forfærdeligt meget. Fra 926 til 862 gram (+ det hun tabte sig, inden min bekymring startede). Hun har været helt afkræftet og jeg måtte finde en babysitter i går aftes, da jeg skulle på arbejde, så der var en til at holde sin festlige bror fra hende og fylde hende med sukkervand hver time.
Da jeg kom hjem sent i går aftes liver hun faktisk lidt op. Leger (en lille bitte smule) og drikker almindelig vand af vandskålen. Hun ville stadig ikke spise. - og så hyler hun ikke helt så konsekvent, når brormand er vild.
Til morgen møder jeg en (stadig lidt mat - men vågen) killing, der kommer hen og miaver til mig. Blander lidt torskerogn med kogt vand (råd fra dyrelægen) - og vupti..!! Så spiser hun..!!!
Hun er jo stadig en syg mis - stadig med lidt diarre, men uden opkastninger.. Nu håber jeg bare vægten vender.
Er vildt glad nu...
Tak for hjælpen og svar - sure som søde.
Tine - mor til en kæmpe farlig tiger killing og en mikrokilling i bedring..:))
nov 2008
Min oplevelse er hvordan morkatten opfostrer sine killinger og hvor meget der revses er liniebestemt - altsaå en vis form for arvelighed. Så har man katte der er i familie - så kan k´man forvente at se stort set samme mønster
Ikke at min "andegård" er den store statistik - men jeg arbejder altid ved flere helt forskellige linier.
jul 2006
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 81
jul 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 1 Emner: 10 Svar: 116
okt 2009
Følger: 53 Følgere: 50 Katte: 1 Emner: 88 Svar: 1.833
Så har du været til dyrlægen med den lille-mis?
Har brug for et godt råd..