{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.298 visninger | Oprettet:

Har brug for råd {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået 2 hankillinger - de er nu 16 uger. Jeg har haft dem i 3 uger, og købte dem hos ejeren af moderen. De var de sidste i et kuld på 5. De er superlækre, søde og alt hvad de skal være.

Problemet er så nu.....
Den ene har den idé, at den vil tisse i min seng (den har nu gjort det 3 gange lige for øjnene af mig) - hvorfor er jeg usikker på, men har af en dyrlæge fået at vide, at det kan skyldes at den er så glad for mig, at den føler en samhørighed som skal bekræftes ved, at min seng også dufter af ham. Den anden gør det ikke. Det skal måske lige siges, at jeg har valgt ikke at have dem i mit soveværelse om natten, da de kravler op ad sengen - de hopper ikke bare op, men kravler op på bagsiden - som en del af leg tror jeg, og det kan jeg altså ikke sove fra. Så derfor er mit soveværelse nu off limit for dem, og døren dertil er altid lukket.

Da mit soveværelse er meget lille, så kan jeg ikke sove med lukket dør, og da døren går ud til en fordelingsgang, så er jeg nødt til, at have kattene i stuen når jeg skal sove - for kan de komme ud i gangen, så smutter de jo ind til mig - og det går ikke.

Nå, men jeg bor sammen med min store datter på 16, og efter et lille uheld på hendes værelse - samme kat tissede i hendes seng - så færdes de fint hos hende. Så nu kan de færdes i stuen, køkkenet, gangen, badeværelset, og hendes værelse.

Dette finder jeg ikke tilfredsstillende - hverken for dem eller os, for synes at kunne fornemme på dem, at de har brug for mere plads. Når de leger, så er det som om at de mangler plads at strække ordentlig ud på, hvilket de så kompenserer for, ved at bruge møblerne som legeplads = at de kravler på spisestuestolene som om de var træer, har allerede flået et badeforhæng itu, og bruger sofaerne som noget der også skal klatres på/opad.

De har et ret stort kradsetræ, som går fra gulv til loft, masser af legetøj samt hinanden, så kan ikke helt forstå deres vilde adfærd. Men da det ødelægger mit hjem, så bliver jeg frustreret, og tænker at de ville have det bedre andetsteds, hvor de kan komme ud og få brugt deres energi og få lov at være rigtige katte.

Men men.... min datter og jeg er jo rigtig glade for dem, så det er med smerte i hjertet hvis vi giver dem videre.

Er også meget i tvivl om, hvorvidt de har godt af et skift mere. Tænker på den ene side, at de er så små, at de kan nå at starte forfra et nyt sted, men omvendt også, at de har brug for trygheden i at være et sted de kender.

Det skal lige siges, at jeg har en god ven, som bor som fastligger året rundt på en campingplads, og han og konen vil meget gerne have dem. Dermed ville kattene få et godt hjem, og bedst af alt - mulighed for at komme ud.

Da jeg er i store overvejelser om hvad jeg skal gøre, så ville jeg lige høre jeres erfaringer om dette.

Og er der nogen som har erfaringer med, om hvorvidt kattene bliver mere rolige eller ej efter kastration? Eller er det bare tiden der skal til, for at de ikke længere har brug for at knalde energi af på samme måde?

Er ny her, og håber meget på nogle gode input fra jer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har brug for råd
  • #2   9. jan 2012 Jeg vil også anbefale dig at få dem kastreret.Og ja, sådan er killinger. Vi har lige fået kart nr 2, en kastrat på 8 mdr. og han er total dampbarn.Løber rundt og leger og hopper og springer.Det synes jeg bare er super sjovt.

  • #3   9. jan 2012 Du beskriver dine katte nøjagtig som mine katte herhjemme. Og de har ,stue, spisestue, køkken, 3 gangarealer, en gildesal og et badeværelse at færdes på. Plus den store kan komme ud. Men min killing virker også som om den har for lidt plads og for lidt at lege med. Men den har alt. Den er bar en killing. Min store var også sådan engang men så blev han kastreret og ældre. Nu sover han meget af tiden. Ellers er han bare en nusse kat hvorimod den anden kan man godt få spat af fordi han også ødelægger ting, hopper op på alt og ska bide og kradse i alt og alle. Den bruger også sofaen som et træ selvom at han har et kæmpe kradsetræ.

    Dog har soveværelset altid været forbudt område siden vores store kat tissede i sengen lig foran os.

    Så det er et spørgsmål om tid. Syntes ikk du ska skaffe dig af med dem. Alle killinger er sådan. smiley


  • #5   9. jan 2012 Lotte:
    Nu synes jeg ikke du er helt fair. Vi er enige om at det er normal killingeopførsel, og at man burde have sat sig ind i det inden, men nu lyder det jo som om de gerne vil vide mere og lære mere, og så synes jeg da de bør have en chance for det førend man opfordrer til at skille sig af med killingerne og fraråder at holde kat. Vi har alle været nye katteejere og man skal jo starte et sted.

    Jeg vil så alligevel tage Lottes ord når jeg siger, det er noget i må afgøre om i kan leve med. Kattenes adfærd er naturlig, den vil klinge af når de bliver ældre, især hvis i får dem kastreret snart. Tisseriet er ærgerligt, og at de ødelægger møbler osv kan handle om hvordan de levede da det var hos opdrætteren. Sig nej, og flyt killingen når den laver noget den ikke må, men vælg jeres kampe. Lad være at lave 40 regler om hvad de må eller ikke må, kattene fatter det ikke og du vil bare skulle sige nej 1000 gange i døgnet. Hos os må han ikke være på køkkenbordet. Det ved han godt, men gør det nu alligevel når jeg ikke ser det. Så alle vores borde tørres af inden brug og så er den skid slået. Han må gerne gå på de andre borde, jeg tørrer jo alligevel af, da jeg ved han går der om jeg ser det eller ej.
    Desuden er det naturligt for katte at klatre, og være oppe i højden.

    I må gøre op med jer selv om i kan leve med lidt flossede møbler, i bytte for kattenes selskab, eller om i ikke kan. Er de pæne møbler vigtigst, så er det ihvertfald ikke to killinger i skal have smiley


  • #6   9. jan 2012 Mange tak for jeres input smiley
    Kan forstå på jer, at det nok klinger af, så vil hurtigst muligt få dem kasteret, og håbe at det hjælper lidt. Men hvor får man det gjort når de ikke er ældre? Har talt med dyrlægen hvor jeg bor, og de sagde, at de skulle være ældre og større.

    Og til Lotte......
    Jeg har skam haft katte før samt 2 hunde, så ved godt hvad det vil sige. Har bare ikke før prøvet at have så unge killinger.
    Lidt svært at have respekt for dit indlæg, som på ingen måde bærer præg af forståelse og lyst til at dele viden, så kan da undre mig hvorfor du skriver.....


  • #8   9. jan 2012 Det er helt normal killingeadfærd og jeg synes det er pragtfuldt når de drøner rundt med turbo i måsen. Ind i mellem ryger der en potteplante, og så ???

    De kan sagtens kastreres nu, siger den dyrlæge nej, ville jeg personligt ikke betro ham mine katte, for så er han ikke fingerfærdig/dygtig nok, den dag der skulle opstå noget akut. Selv marsvin bliver kastreret.


  • #10   9. jan 2012 Jeg finder det nu også skønt når de leger - og en potteplante betyder jo absolut intet......

    Og til Lotte.....
    Er ikke på randen af sammenbrud, men tænker, at hvis denne adfærd fortsætter, så kender jeg mig selv godt nok til at vide, at jeg ikke holder det ud de næste 5 år. Derfor tænkte jeg, at hvis de alligevel skulle videre, så var det bedre nu hvor de er så små - fremfor om nogle år, hvor både de og vi har knyttet os mere til hinanden.

    Men intet er besluttet endnu, og det er derfor jeg søgte råd herinde, da jeg fornemmede at her var mange mennesker med gode erfaringer vi kunne søge hjælp hos. For holder allerede meget af dem, og har ligget søvnløs mange nætter i nat pga dette. Kan mærke at det stresser mig at vi ikke alle kan færdes frit i hjemmet - det har jeg altid kunnet med de andre katte jeg havde.

    Der er så også lige opstået en anden lille ting.... Har vinduer som kan stilles på kip - altså på skrå - det har de også gjort de 3 uger kattene har været her - uden problemer - men lige før var den ene på vej til at kravle op som om den ville ud. Kan se at alle de andre som bor her med katte har deres stående sådan - tilsyneladende uden problemer. Tænker så lidt, hvordan lufter i andre med indekatte ud? Bor på 1 sal, så de skal helst ikke hoppe ud, hverken til gården eller den MEGET trafikerede vej til den anden side.


  • #12   9. jan 2012 Har lige checket, og nej desværre. Det er sådan nogle billige plasticvinduer. Men da det ene er utæt, så skal jeg ha en snedker op og se på det i denne uge - kan måske høre ham om mulige løsninger, for måske en sådan anordning kan fikses.

  • #13   9. jan 2012 Hej CJ...du kan købe børnesikringsbeslag til vinduerne som kan skrues på med et snuptag :0)

  • #14   9. jan 2012 Chicabee
    Tak, men da vinduerne er lavet af plastic kan/må jeg ikke skrue noget ind i dem. Kender du til nogle der ikke skal skrues fast? En eller anden løsning som gør, at vinduet kan åbnes lidt på kip, men uden at kattene kan komme ud?


  • #15   9. jan 2012 Jeg så i petworld den anden dag, at de havde sådan nogle gitter agtige tingester til at sætte i vinduer der åbnes i kip. Hvordan det helt præcis fungere kan jeg ikke udtale mig om, da jeg hurtig gik videre fordi vi har sat børnesikring på vores, men det var måske værd at kigge på smiley

  • #16   9. jan 2012 Da jeg ikke kan finde ud af, at sætte billeder ind på anden måde, har jeg nu sat det på som profilbillede.
    Som I kan se, så åbnes vinduet foroven, og er lavet af plastic, og det er derfor ikke muligt at skrue noget som helst ind i dem.

    Kan faktisk ikke forstå at det skal være et problem, for alle andre som bor her og har katte, har ingen problemer med at de springer ud med vinduerne på skrå. Findes der et hemmeligt våben som gør at de ikke får lyst til en eventyrudflugt fra vinduet?

    Og ellers, så har jeg oprettet en ny tråd om emnet sikkerhed, og håber på en masse gode idéer smiley

    Og mange tak for jeres input.


Kommentér på:
Har brug for råd

Annonce