{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.524 visninger | Oprettet:

stor kælekat? {{forumTopicSubject}}

Hej hej..

jeg er ny her på kattegalleri, og søger jeres hjælp/råd.

Min kæreste har desværre udvist slem allergi for hund, og vi har måtte gå af med vores. Det er rigtig trist, og tror ikke jeg kan undvære et skønt væsen indendøre.

Han kan sagtens tåle kat, og har aldrig udvist allergi.

Jeg overvejer, ikke hermed sagt det skal være nu, er slet ikke klar, men tror måske en kat kunne være løsningen.

Jeg har bare slet ikke forstand på katteracer -Overhovedet!
Jeg ved der sidder mange katte rundt om i landet, på internater, og i stalde, hjem mm. der bare er til at køre ud og hente. Men jeg har det ligesom jeg har med hundene, jeg vil gerne vide hvad jeg køber, og være sikker på at vi kan give dyret det det har behov for, og vi kan få det ud af den som vi ønsker.

Lidt om os, vi har to små børn og bor på landet. her er fri udendørsplads. der er mange katte i forvejen, og derfor er det helt sikker at vores skal neutraliseres.

det jeg forstiller mig, er en kat der pusler rundt i huset, som en hund. som man kan hygge med i sofaen og som børnenene -under opsyn og forståelse for katten- kan få mange timers glæde af. Den må selvfølgelig gerne komme ud, men intet krav er at den skal fange mus osv.

den må rigtig gerne være stor og have en pels, der ikke sidder for meget fast i møbler og tøj.
med et roligt og lækkert temperament.

kan man få det?? -det er jeg sikker på man kan smiley

jeg synes at bengalerne er utolig smukke! ragdollerne er for lækre, og en grå kat med grønne øjne er skøn. MEN udseende er langt fra alt.

har i nogle bud på hvilken race vi kunne kigge på? og om en kat overhovedet er et godt bud?

vi har haft kat hjemme før, min kæstestes forældre har masser af udendørs katte, på deres gård, som selvfølgelig er der for at holde mus og andet nede. Men det er ikke sådan en kat jeg ønsker.. Jeg ønsker en kat der kan ersattte min elskede hund. Ved godt det lyder grotesk, men det er den pure sandhed. vi savner sådan et dejligt dyr.

på forhånd tak for svar, og undskylder det lidt lange indlæg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stor kælekat?
  • #3   20. nov 2011 Ja, kan også kun anbefale en norsk skovkat smiley I min optik den aller flotteste, aller sødeste, aller mest dejlige katterace smiley

  • #4   20. nov 2011 tusinde tak for svar -indtilvidre smiley

    En af mine gamle venner havde en meget lille NS kat pige, som virkelig var sød. hun passede sig selv, men kom gerne forbi til lidt sofa hygge. Hun ville helst bare være indendøre og havde ingen stor trang til at være vild eller springe rundt. Dejlig og smuk kat faktisk.

    og mht pelsen, så var hendes i hvert fald heller ikke sådan en der sad fast på tøj og møbler.


  • #5   20. nov 2011 jeg vil gerne ud at se lidt af hvert mht til opdrættere og katte.
    Er der nogen der kan anbefale en rex race?
    Jeg har haft en rex rotte, og er helt tosset med pelsen smiley


  • #6   20. nov 2011 Jeg tror rigtig mang vil anbefale den katterace de har gående. Vi er jo allesammen vilde med hver vores:)
    Så derfor vil jeg anbefale en Hellig Birma. vores er et lille eksemplar på kun 3 kg, men jeg har set dem meget større.
    Hun er meget snakkende og meget kælen. Man sidder ikke i sofaen uden en kat i nærheden her i huset. Og så sover hun gerne i ske om natten, hvis hun får lov.
    Min kærestes søster har også en Birma, som er meget højt elsket af hendes 9årige datter. Hun slæber for et godt ord denne her kat rundt, kører den rundt i en dukkevogn, og sover med den i armene om natten. Og den finder sig i absolut alt. Jg har aldrig før set så nervefast en kat.

    Jeg synes det er en rigtig dejlig race, fordi de er så rolige. Yatzy tager da nogle gange en tur i fuldt firspring gennem lejligheden, men hun bruger lant mere tid på at slappe af og tigge om kæl.
    Hun fælder jo. Men jeg synes ikke det sidder overalt. Det er ikke noget som ikke kan klares med en fnugrulle. Desuden filtrer hendes pels ikke. Jeg børster hende en gang i mellem for hyggens skyld, men det er absolut ikke noget som skal ske hver dag.

    Hvis du kontakter lidt forskellig opdrættere kan du garanteret få lov til at komme og møde deres katte. Så kan du få et mere objektivt billede:) Som sagt elsker vi jo allesammen vores egne katte, og synes de er guds gave;)


  • #7   20. nov 2011 Jeg vil sige jeg har en veninde som lider af meget allergi men hun har fundet 3 racer hun kan tåle og det er Main coon hvilket jo er en ret stor race norsk skovkat som jo oser en stor og så hellig Birma hvilket jeg syntes er utrolig smuk smiley har selv en blanding ag norsk skovkat og Main coon smiley
    En anden mulighed er sphynx kat som jo er hårløs smiley


  • #8   20. nov 2011 Tak, vil også tage et kig på main coon og hellig b.
    DEt lyder som dejlige racer.

    Min kæreste er blevet testet for allergi mod mange ting. Og Det eneste dyr han slår ud over, hvilket så også er ret kraftigt, er hund. Han kan sagtens tåle kat.


  • #9   20. nov 2011 Jeg har aldrig haft én, men jeg har altså hørt at en British Shorthair har et meget godmodigt temperament. Den er også korthåret hvis man er mere til det:-)

  • #12   20. nov 2011 Hej!
    Ja vi har tyrkisk van Kebira og har en tortie tilbage på snart 7 mdr.. Hun er meget livlig og aktiv elsker at lege. Vi kaster boldt eller mus m.m. og hun løber efter det og kommer tilbage med dem for at vi så kan kaste igen og igen.
    M.v.h. Barbara


  • #13   20. nov 2011 Jeg synes du skal kikke på de forskellige racer, og se hvilken der tiltaler jer, og så kan kontakte opdrætter og spørger om må komme på besøg..
    Jeg ville ikke sige nej, her er i velkommen.
    Her er der Maine coon,


  • #14   21. nov 2011 1000 tak for svar, det er dejligt nogen med erfaring og viden gider hjælpe smiley
    vi skal nok, som i siger, ud og se, røre og snakke.

    Jeg synes de rex'er er helt skønne. selkirk'en er smuk, men ud fra billeder virker det meget som om man avler efter pels? nogle ligner krøllede persere og andre mere spidse i ansigterne, så de er lidt svære at gennemskue,

    Dog har jeg fundet ud af, at den lange pels altså ikke tiltaler mig. hverken med pleje eller det at den kan slæbe en masse med ind.
    så jeg tror ikke skovkatten eller main coon bliver vores valg.

    den tyrkiske virker lidt kortere i pelsen. Eller er det bare mig?

    British shorthair viker som en skøn basse.
    Alfa omega er dog at det er en kat der trives sammen med små børn.
    og som enekat, der er mange katte omkring, men de plejer at blive ret teritoriale når det kommer til stykket ikke?

    jeg forestiller mig at vi skal have en hun. men kan godt se de er dem der er hutigst væk.

    imorgen tager jeg forbi det nærmeste katte internat og får en snak smiley




  • #15   21. nov 2011 Fedt at du tager på internat smiley så får du os en kat hvor alt er iorden til en billig penge smiley og så gør du os noget godt samtidig smiley håber det lykkedes smiley

  • #16   21. nov 2011 ja, nu må jeg se hvad de har smiley
    Jeg vil ikke købe bare for at købe.
    Jeg har lige så vel et ønske om at få en kat der trives godt, med os -og ved os.
    Jeg er sikker på der nok skal findes en, jeg har ikke travlt.
    Men det hunde menneske, som jeg nu er, siger mig at det er nemmere med racekatte, da de jo er fremavlet -som hunde, med forskellige krav og kriterier. Og det er lidt lettere at gennemskue om katten da passer til os. Fremfor et internat, hvor jeg ved der nok skal sidde 100 katte, som savner hjem, og de også gerne vil give hjem.

    Jeg læste på hjemmesiden at de helst ikke solgte killiger til folk med børn under 4 år. vores børn er ikke vilde-vilde, og er jo vant til hund, så ved de ikke laver skader på en killing. de er desuden altid under opsyn, da vores hus indeholder et stort køkken alrum, hvor vi næsten altid opholder os.


  • #18   21. nov 2011 Håber I finder den helt rigtige smiley

    Ærgerligt med de langhårede, men vil dog lige tillade sig mig at sige der ikke er en enorm pelspleje ved skovkattene - og min søster og hendes mand har to skovkatte som er udekatte. Det går fint smiley Dog skal der lige holdes øje jo, så kan godt forstå bekymringen ved det.
    De korthårede racer er jeg ikke så bekendt med men kan forestille mig at nogen som allerede sagt ikke kan holde varmen i efter-og vinterhalvåret ude.


Kommentér på:
stor kælekat?

Annonce