{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.026 visninger | Oprettet:

Aktivering og motion til indekat {{forumTopicSubject}}

Hej Kattegalleri,

Jeg har en fin indekat på 7 år, han er en blanding mellem norsk skovkat og huskat, hvilket betyder han af natur er en stor kat. Han er kastreret, hvilket også gør at han har lidt hængende mave.
Hans vægt ligger ganske stabilt omkring 6 kg, og ved hans dyrlægebesøg, ytre de ingen bekymring omkring hans udseende eller væg.
Jeg synes dog at han er begyndt at blive noget bred over hofterne og jeg kan se at hans appetit gået op. Han er desværre begyndt at tigge om mad hele tiden. Han får en pose vådfoder fra kittekat, og så får han Royal canin tørkost, jeg forsøger at give ham omkring 40 - 50 gram tørkost + vådfoder posen + godbider om dagen, som forsøg på begrænse sit kalorieindtag. Jeg ved at mange har tørfoder stående fremme hele tiden, men jeg har forsøgt det, og kunne se at hans madforbrug steg ganske meget, hvilket ikke er godt for ham.

Jeg søger om råd til aktivering og motion, han er desværre blevet ret doven. Jeg købte et kæmpe kattetræ til ham, som jeg måtte sælge igen da han ingen interesse what so ever viste i det. Jeg har købt utallige legetøj til ham, uden at han gider dem. Han basker lidt til dem med poten, og mister interessen.

Jeg bekymre mig omkring hans form, og ønsker ikke se ham tage på i vægt, men på den anden side er det også synd for ham hvis han er sulten hele tiden, så min plan er at han skal aktiveres meget mere, således han kan danne lidt muskel på kroppen.

Så gode råd søges.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktivering og motion til indekat
  • #1   16. dec 2018 Vådfoderet kan mætte lidt mere, hvis du hælder vand over det. Det fylder i maven smiley

  • #2   16. dec 2018 Jeg har selv en kat der er ret overvægtig, så jeg har en ide om hvor du kommer fra.
    Vådfoder mætter faktisk ret godt og ret længe, samt det feder faktisk forbløffende lidt i forhold til tørkost, så min anbefaling til dig vil egentligt nok være at du finder et sundt dåsefoder uden korn og sukker, der findes alverden af den slags i alle prisklasser, det billigste findes i Aldi og hedder topic, når du har fundet et foder som er sundt og han gider spise så giver du ham dåsemad både morgen og aften, altså 2 gange om dagen.
    Derudover så begynd at give ham tørkost i aktiveringsdimser, det kan være alt fra foderbolde til foderlabyrint, og det kan godt være han er doven og ikke gider lege, men er han sulten så skal han nok finde ud af at få maden ud.
    Her er nogle forslag til hvad aktiveringsdimser kan være:
    https://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/foderautomat/intelligenslegetoej/350458
    https://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/foderautomat/intelligenslegetoej/182713
    https://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/bolde/244634
    https://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/intelligenslegetoej/labyrint_foderbraet_kat/231595

    Jeg har selv dem alle sammen og min får udelukkende mad i foderaktiveringsautomater, der kommer ikke mad i skåle med mindre det er dåsemad. På den måde sørger jeg for at hun kun spiser til hun er mæt, hun spiser langsommere og derved føler hun mætheden tidligere, det er nemlig sådan at tørfoder udvider sig først efter ca 15 minutter efter det er indtaget, derfor kan katten spise meget og hurtigt, men mærker først nærheden efter ca 15 minutter.

    Du skal selvfølgelig ikke gå hen og købe alle dem jeg linker til, det er blot et forslag til hvilke det kunne være eller hvordan de kan se ud. Vælg en eller 2 du mener kunne være interessante.


  • #3   16. dec 2018 Hej tak for langt og udybende svar.
    Jeg tror din autocorrect har været igang, går ud fra at du mener vådfoder når du skriver værelser??
    Jeg var faktisk af den opfattelse at vådfoder kun kan betegnes som snack, uden meget næring, da det meste er vand. Men måske der som du siger findes andre varianter med mad og mindre vand.

    Desværre er det for min kat sån at han elsker sit vådfoder og det er egentligt det han tigger om.
    Jeg skal klart prøve nogle af disse aktivitets dimser du linker til, for klart han vil jagte maden er han sulten nok..


    Er der nogle som med succes har prøvet disse ferris cat wheels? Jeg ved de er dyre, men hvis jeg kan få ham til at løbe i sån så ville det være fantastisk.


  • #4   16. dec 2018 Du har ret autokorrektur har været på spil og jeg fik ikke læst igennem inden jeg trykkede send, det er rettet nu smiley
    Vådfoder er absolut ikke kun snack, nogle katte lever udelukkende af vådfoder og de er ikke mindre sunde eller velnærede end dem der lever af tørfoder. Netop fordi vådfoder indeholder ret meget vand så mætter det godt og længe og feder ikke ret meget, så længe man holder sig væk fra sukker og korn, 2 ting katten ikke har behov for. Jeg fodre selv dåsefoder uden korn og sukker, men mine er nogle divaer og vil kun have den dyre slags der koster 20 kroner år 400g dåse smiley men det får de hver eneste dag,på faste tidspunkter, og de ved der ikke vanker noget på andre tidspunkter, så de tigger ikke efter det.


  • #5   16. dec 2018 Jeg har den her til min kat, som han er ret glad fro. Han spiser sit foder langsommere pga den smiley

    profilbillede
  • #6   16. dec 2018 jeg ville nok øge hans vådfoder til flere gange om dagen

    jo mere vand indenbords jo mindre tørfoder er der plads til
    så vådfoder et med til at slanke katten uden at sulte den. det er jo meget vigtigt at man ikke begynder at sulte katten,for det kommer der ikke noget godt ud af.

    og når man skal begynde at motionere en lidt bedre kat, så er det vigtigt at man selv er indstillet på at det kræver hårdt arbejde - også for en selv. for katten gør det nemlig ikke af fri villige.
    du kan finde legetøj her
    https://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenspielzeug/katzenspielzeug_beschaeftigung?utm-source=utm_source_teaser&analytics-id=1vo7yhprbsja-3xnAlJ9rm0iGAy8qsiWKwE

    denne er meget populær her i huset som de selv kan lege med
    https://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenspielzeug/katzenspielzeug_beschaeftigung/jagdspielzeug/175453

    en LED pointer er også sjovt for de fleste katte



  • #7   16. dec 2018 Du er helt forkert på den.

    Kattenes naturlige føde indeholder omkring 70% vædske.
    Vådfoder mellem 50 og 80%.
    Tørfoder omkring 7%.

    Hvilket tror du kommer tættest på den naturlige føde? Ikke tørfoderet i hvert fald.

    RC indeholder tonsvis af korn, og det er proteiner, som katten ikke kan optage korrekt og det ender ofte med overvægt. Der findes tørfoder med meget mere kød i.

    Og vådfoder er vejen frem for overvægtige katte, jo mere jo bedre.


  • #8   19. dec 2018 Køb sådan en hvor du kommer foderet ind i (kan ikke huske hvad de hedder) så han skal arbejde for føden, det kan godt gi´ ham noget motion


  • #9   20. dec 2018 Har jeg to Ferris Cat Wheels (Ikke One Fast Cat) og umiddelbart lyder det til at din kat ikke får nok god mad at spise - simpelthen ligeud er det mad du giver ham noget hø.
    Jeg ville anbefale at du skifter til et tørfoder med meget større kødandel (udfra kg pris kan jeg sagtens finde gode alternativer til dig) og et vådfoder også med højere kødandel, her kan Topic fra Aldi anbefales ellers ville jeg, også til god pris, klart anbefale Bozita.

    Det kan tage op til flere måneder for en kat at bruge både et kradsetræ eller sådan en type hjul som jeg har. Og der skal trænes i at bruge det og stimulere katten til at bruge det, f.eks ved at lege på kradsetræetog give katten godbidder på træet.
    Jeg har opnået at træne mine forældres katte til at elske deres kradsetræ, og de vidste nærmest ikke hvad et kradsetræ var.

    Det er også klart, at når din kat har den alder som den har, så vil aktivitetsniveaut kontinuerligt falde, det kommer man ikke uden om. Den har primært brug for meget mere rigtigt kød i maden og så anbefaler jeg, som de andre, at den får vådfoder 2 gange om dagen da det er sundere end tørfoder smiley


  • #10   20. dec 2018 Tak for svar alle sammen,
    Det lyder til at jeg skal ændre lidt i kosten.

    I må gerne komme med bud på godt vådfoder samt tørfoder. Altså noget i ved har en høj kødprocent.



Kommentér på:
Aktivering og motion til indekat

Annonce