{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

Overvægtig kat {{forumTopicSubject}}

Hej alle søde katte mennesker

Min Fine er desværre overvægtig, vejede 5 kg sidste gang hun var ved dyrelæge. Hun er så begyndt på slankefoder fra Royal Canin. Også får hun mad 2 gange i døgnet, med ca 12 timer imellem.

Problemet er at hun spiser sin mad så hurtig, at hun er begyndt at kaste det op igen. Jeg ved godt at hun er sulten, og føler mig virkelig som en dårlig kattemor! Men hvad kan jeg gøre? Hun får den rette mængde og kan ikke dele det mere ud da jeg arbejder.
Har tænkt at jeg vil ringe til dyrlægen imorgen, da jeg ikke føler det her går super!
Men tænkte jeg lige ville høre jer? Hvad kan jeg gøre?
Skal lige sige at hun taber sig, og virker til at have mere energi, leger mere end hun gjorde før. Da alt nærmest handlede om at spise eller sove før! Så hun har det også godt, men tror altså hun er sulten?

Mange hilsner Marie og Fine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvægtig kat
  • #1   29. mar 2015 For mit vedkommende ville jeg aldrig veje af og fodre på faste tider, katte er småt spisende, så skulle det være på faste tider burde det minimum være 4-5 måltider, men jeg vil foreslå noget helt andet smiley
    Foderdimser, hvor din kat skal arbejde for, at få noget madordning put mere end en dags dosis på.
    Tror pokker hun grovæder:(


  • #2   29. mar 2015 Ja har også tænkt på sådan en foderdims, men ved at hun vil vælte den.
    Har også tænkt på at dele det lidt mere ud, hendes mad. Ja jeg ved det ikke, derfor jeg spørge herinde, da jeg aldrig har stået i sådan en situation før smiley


  • #3   29. mar 2015 personligt er jeg modstander af afmålt mad. det eneste man får ud af det er at katten spiser for hurtigt pga sult, og så ender man med at den kaster op, og det er en ond cirkel at komme ind i
    giv hende mere vådmad, gerne 3 gange om dagen. sådan at hun spiser sig mæt i det og så lad hende have tørkost stående til hvis hun alligvel mener at hun kan spise lidt mere. vådfoder indeholder rigtig meget vand , og vand fylder godt i maven på katten og gør den mæt.
    så er det i gang med motion. er hun indekat eller udekat? hvis hun plejer at komme ud, ja så er det altså helt naturligt at der sidder lidt ekstra på sidenbenene her om vinteren (de dovne varmeglade katte). til sommer er det væk igen.
    hvis hun er indekat så se om du ikke kan få hende til at lege - gerne lidt vildt så hun får pusten op og kører, hver dag, og gerne ½ time. Motion til katte er lige så godt som til mennesker når de skal slankes.



  • #4   29. mar 2015 Der findes jo andre fodredimser end den jeg tro du tænker på. Du tænker på denne ikke? http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/231595

    Jeg har selv lige anskaffet mig et funboard. http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/182713
    Som altså fungere lige så godt som den anden bortset fra den ikke kan væltes smiley
    Jeg har selv det samme problem med min kat er overvægtig. smiley


  • #5   30. mar 2015 Tænker at købe sådan en foderdims til hende. Også dele hendes mad mere ud og give hende mere vådfoder smiley
    Vi leger egentlig mere end en halv time hver dag, også leger hun selv en masse udover det. Var egentlig meningen hun skulle være indekat, men hun får lusket sig ud en gang imellem smiley
    Så må vi se om det vil hjælpe lidt på det smiley
    Mange tak for svar


  • #6   31. mar 2015 Den bedste slankekur er god kvalitet vådfoder uden korn og sukker og masser af det.
    Slankefoder fra dyrlægen indeholder enormt meget korn. Faktisk har jeg oplevet en kat, der blev ganske overvægtig af at spise dyrlægens slankefoder.
    Vi bruger ikke slankefoder herhjemme mere. Hellere vådfoder.


  • #7   31. mar 2015 Jeg ville sige, at alt under 5 - 6 gange om dagen, er for lidt at fodre sin kat, hvis den skal have det i potioner.
    Alt det slankefoder ville jeg holde mig langt fra, da det er fyldt med kulhydrater, som ikke mætter, men bare fylder i maven.
    Hvis jeg var dig, ville jeg finde et rigtig godt kornfrit/ et foder uden for meget korn/ kulhydrater. Jeg fodre i aktiveringsbræt, så katten ikke bare kan æde løs.
    Derudover ville jeg give et kornfrit vådfoder 2 gange dagligt (50 - 100g. pr. potion) LUX fra aldi er et billigt alternativ smiley

    Med de ovennævnte ting + adgang til udelivet, har min hankat siden september tabt sig 900 g.


  • Julie N
    Julie N Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Svar: 3
    #8   2. apr 2015 Har også en overvægtig kat, 6,7 kg og 7 år til maj.. Fik hende af en familie 1 jan..! Dyrlægen siger hun skal ned på kun 70 g mad om dagen, i øjeblikket får hun omkring 105-110 g om dagen...! Kun tør foder til stereliserede katte fra Føtex.. Hvordan kan jeg hjælpe hende?? Vil gerne have hun taber sig så hun får et god katteliv! Hun sover rigtig meget og når hun er ude sidder hun kun lige foran døren til hun bliver lukket ind igen..

  • #9   2. apr 2015 Drop foderet til neutraliserede katte.
    Køb noget godt kornfrit foder, porta21 grøn pose, applaws, purizon eller orijen er dem jeg lige kender til.
    Foder i funboard, og giv 50-100 gram god vådfoder 2 x dagligt. Lux fra aldi er et billigt alternativ.
    Luk ørene, når dyrlægen rådgiver om foder, medmindre de har taget en uddannelse i foder og ernæring ?


  • #10   2. apr 2015 Jeg har disse http://m.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/402422

    og den i sidste link længere oppe ?


  • Julie N
    Julie N Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Svar: 3
    #11   3. apr 2015 Hvor meget tørfoder ville du så give om dagen?

  • Julie N
    Julie N Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Svar: 3
    #12   3. apr 2015 Hvordan med deres urinveje og foderet??

  • #13   3. apr 2015 Fri foder, du skal være hjemmegående fpr, at dosere foderet (overdrivelse fremmer forståelse ;)), da katte æder lidt, mange gange om dagen.
    Jeg har endnu ikke haft en kat selv, mere end 3 år, men mine har ikke haft det. Katte drikker ikke ret meget, da deres byttedyr i naturen indeholder meget vand. Derfor er væske vigtig, da der kun er 7% vand i.. Vådfoder indeholder 80% væske, så vådfoder minimum en gang dagligt, gerne 50 - 100 g. pr måltid.


  • #14   3. apr 2015 det vigtigste når det er tørkost er at holde øje med magnesiumen. det er med til at skade nyrerne
    når katten skal på slank, så kig på hvor meget fedt den får - også i tørkosten. det hjælper ikke at sætte den på slank med en fedtprocent på over 20%

    jeg må så sige at jeg så ikke er til kornfrit - det er mine dyrlægere hellere ikke.
    mine får rc sterilsed og har gjordt det i 8 år snart. uden problemer. de trives super på det, selv med en lav fedtprocent.
    med op til 19 katte ja så har jeg så aldrig oplevet at der var problemer med pelsen. selv med sterilsed.

    når katten skal på slank, så er det vigtigste faktisk motionen. så i gang med leg med kat hver dag i min 30 min. og den skal altså lave noget, ikke bare tøffe rundt.


  • #15   4. apr 2015 Min kat får satiety fra Rc. Det er weight management. Der er 34 % protein i og 9% fedt. Så det lyder da meget godt?
    Har delt det op, hun får mere vådfoder og i stedet for at hun får sin mad i en skål, smider jeg det på gulvet, for så bruger hun mere tid på det smiley det går allerede meget bedre, og hun bruger ikke al sin tid på at sidde og vente på mad smiley
    Så mange tak for alle de fod råd smiley


  • #16   4. apr 2015 Synes der er alt for lidt fedt i det foder du bruger. Man siger gerne minimum 20% fedt, og det har min nu også stadig tabt sig af ??
    Prøv også, at ligge noget på kradsetræet, og hvor hun ellers må være i højderne, så hun skal hoppe og og ned efter det.
    Du kan også lave huller i en lukket papkasse, så hun skal fange det med poterne, der er mange billige alternativer smiley


Kommentér på:
Overvægtig kat

Annonce