{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.817 visninger | Oprettet:

Min kat jager mine kaniner - kan jeg lære hende at lade vær? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har kaniner ud over mine katte, som elsker at løbe rundt i haven. Dette har mine kaniner altid kunne, eftersom vores tidligere katte har været vant til at kaninerne løber rundt i haven (under opsyn, self.) uden at gøre dem fortræd.

MEN min kat Astrid, som er en stor killing, vil rigtig gerne jage mine kaniner - hvilket er ret træls, eftersom mine kaniner bliver bange og går i panik. På den anden side er det også synd, at Astrid ikke kan være udenfor i haven når vi er ude.

Derfor er mit spørgsmål: kan jeg lære Astrid at hun IKKE må jage dem? på en eller anden måde?

På forhånd tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min kat jager mine kaniner - kan jeg lære hende at lade vær?
  • #1   30. apr 2019 Tag en blomster forstøver og sprøjt vand på den når den gør det smiley

  • #2   30. apr 2019 Jeg ville holde kat og kanin adskilt.

  • #3   30. apr 2019 Hold kaniner og katte adskilt. Alt andet er for farligt for kaninerne smiley

  • #4   30. apr 2019 problemet er at katten jo faktisk kan slå en kanin ihjel

    har selv haft kaniner i mange år, men vi har de store slagtekaniner (bare rolig vi spiser ikke kaniner). sjovt nok har kattene en vis respekt for kaninerne. men vi har så også haft en som gerne ville slås.

    jeg ville nok sætte en snor på den unge dame, sådan at I har styr på hende
    brug stemmen så hun lærer at nej betyder nej til kaninerne


  • #5   30. apr 2019 Det er jo naturligt, og det tager kun et kort øjeblik så har katten gjort kaninen fortræd smiley jeg ville nok ikke turde lade dem være ude samtidig

  • #6   1. maj 2019 kaniner er flok dyr katte er rovdyr... husk det og kaniner kan blive sure og bange for katte og i visse tilstand kan kaniner blive så bange at de går i chok tilstand og det er farlig


    da står det her på nettet jeg fandt. har dog aldrig opleve det selv men det kan sket

    Forhåbentlig kommer du aldrig til at høre din kanin skrige, men kaniner kan skam godt skrige. Det er en modbydelig lyd, der skærer sig igennem marv og ben, og betyder at den er alvorlig såret eller døende. Nogle kaniner kan også skrige når de kommer ind til dyrlægen, fordi de er overbeviste om at de nu bliver slået ihjel. Eller hvis en fremmed kat sniger sig ind på dem, og de får et chok

    Læs mere her: http://www.kaninhaandbogen.dk/naturlig-adfaerd-hos-kaniner/kaninens-lyde/


  • #7   1. maj 2019 Hold dem adskilt - det kan ende galt. Katte er rovdyr og vil helt naturligt jage dem.

  • #8   1. maj 2019 Lav en indhegning til kaninerne. Katten ser dem som byttedyr.

  • #9   1. maj 2019 Jeg ved bestemt at dyrene bør være adskilt og at det ligger til kattens nature - men som sagt har jeg før haft kaniner og katte udenfor på samme tid, uden problemer. Derfor vil jeg høre om man kan lære dem det smiley

    Mine kaniner har indhegning, men de vil hellere have haven til at løbe i, da vores indhegning er lille - og kaninerne har jo brug for en masse plads at strække benene på smiley


  • #10   1. maj 2019 Og nogle gange er det umuligt at holde min kat ude, når kaninerne er ude... Det var derfor jeg lige ville høre smiley Hun hopper bare ud af vinduer eller lign.

  • #11   1. maj 2019 Jeg kan umiddelbart ikke finde noget om nogle metoder der kunne virke på nettet.
    For det meste lyder det til at så længe katten har det her jager instinkt og kaninerne løber (hvilket aktiverer det) så er det svært at lære dem. Det er lidt ligesom at lære dem ikke at kradse overhovedet - Det kan man ikke.
    Men du kunne måske forsøge at introducere dem som mange med indendørs kaniner gør. For at forsøge at lære katten ikke at jage kaniner, men nogle katte er bare mere udviklede når det kommer til at jage bytte. Og der er utallige sager hvor bare et øjebliks uopmærksomhed har kostet kaniner livet.
    Du kunne overveje at kun have kaninerne ude i snor når katten ikke er der.
    Eller måske et voliere til kaninerne? De behøver ikke plads kun i længden men kaniner kan også leve helt fint i et lille voliere der går ned i jorden.
    Men desværre ved jeg ikke om der er en solid løsning smiley


  • #12   1. maj 2019 Det kan du ikke lære din kat, at den ikke må. Det er et rovdyr, og den ser kaninerne som byttedyr = noget den skal fange og dræbe. Tag dog og sæt katten i snor, når kaninerne er ude smiley

  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #14   2. maj 2019 Du kan i hvert fald nedsætte kattens tendens til at se Dine kaninger som legetøj eller et muligt måltid.

    Det kræver masser af positiv forstærkning, når I alle er indendørs og i samme værelse. Positiv forstærkning går ud på, at Du skal rose katten og evt give den en godbid HVER GANG den har en fredelig kontakt med en kanin.

    Du kan læse om det under stik-ordet "Klikker-træning" - det virker på alle slags dyr (jeg har overværet kakerlakker, der adlød træneren smiley

    Allerbedst er det, hvis I er 2, når I hver dag træner positiv forstærkning i op til en time ad gangen - den ene af jer skal koncentrere sig om katten, den anden om EN af kaninerne (når det er gået godt uden uheld hver dag i ca. 1 uge), kan I prøve med den næste kanin - alene med Jer og katten smiley

    Katte-psykologer er fikse at rådføre sig med - eller allerbedst få besøg af, så I får startet rigtigt!

    De allerbedste hilsener


Kommentér på:
Min kat jager mine kaniner - kan jeg lære hende at lade vær?

Annonce