1.194 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Hvid vs. døv, genetikken bag. Hvid vs. døv, genetikken bag.

Ja, jeg kom på baggrund af en annonce herinde til at prøve at finde ud af om man kender sammenhængen mellem genet W for den helt hvide pels og den ofte medfølgende døvhed. Og så vidt jeg kan forstå er der ikke samme sammenkobling mellem genet S for "hvid plettethed"?

Og hvorfor det siges især at ramme katte med blå øjne?
Jeg har prøvet at søge på google, men kan intet brugbart finde. Kun at der er en sammenhæng.

Det bedste jeg har kunnet finde indtil videre er dette:
"Genetik

Det har længe været kendt, at der er en sammenhæng mellem det hvide pigment og døvhed, men endnu er arvegangen ikke afklaret.

Generelt kan man sige, at jo mere hvid en hund eller kat er, jo større risiko er der for at den er døv. Ca. 80 hunderacer og ca. 14 katteracer vides at have forhøjet risiko for døvhed. Det drejer sig f.eks. om: Dalmatiner, Dogo Argentino, hvide Bullterrier, Jack Russel, Engelske Cockere og Engelske settere.

For kattenes vedkommende drejer det sig f.eks. om: hvide Persere og hvide Norske skovkatte. "

Og det siger jo ikke så meget.. :o(
Så er der nogen herinde der er inde i netop dette emne?

Derudover har jeg også kunnet finde at hvide døve's katte tilsyneladende ikke har nogen defekter i mellemøret, men at deres ører/hørelse tilsyneladende er "slået fra". :o)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvid vs. døv, genetikken bag.
  • #1   29. nov 2007 Spændende billeder :o) Giver mig desværre bare ikke noget svar? :o)

• #2   29. nov 2007 Karen P - Jamen, hvorfor kan en tortie kat der bærer genet for døvhed der parres med f.eks. en sort kat der bærer genet for døvhed, ikke frembringe rød kat der er døv? Hvis de begge giver det gen de bærer videre? Hvorfor SKAL hvid være indblandet? :o)

• #3   29. nov 2007 Karen P - Ok, tak :o)

• #4   29. nov 2007 kan det ikk have lidt af gøre med at det er lidt af la albino over det som gør det er hvide katte.. eller måske den hvide farve ikk er en født farve men en som er fremavlet? aner det ikk men bare lige det der røg i mine tanker da jeg læste dette indlæg..

• #5   29. nov 2007 angelce - altså, katte med hvid farve har jo generne for farve under det hvide :o) Det så og sige går ind og lægger som en "kappe" over farven. Og den hvide er så vidt jeg ved ikke fremavlet :o) Naturlig mutation.

• #6   29. nov 2007 var os bare nogle tanker.. *S*

• #7   29. nov 2007 angelce - samme her, bare fordi farven fungerer sådan kan det jo stadig godt være tilfældet ;o)

• #8   29. nov 2007 Eva K --> Hvis du lige sender mig en pb med din mailadr. har jeg noget materiale, jeg ka' sende dig om emnet. :o)

• #9   29. nov 2007 jeg vil os meget gerne looke.. for kan jo være jeg skal prøve lidt hvide kuld i fremtiden.. men pt vil jeg bare lærer min pige af kende og farvene.. sender dig en pb..

• #10   29. nov 2007 angelce - Ok, set den nyeste tråd i gruppen genetik, avl og lysten til ny viden? :o)

• #11   29. nov 2007 nej ikk lige.. *S*

• #12   29. nov 2007 angelce - det kigger "vi" nemlig bla. på hvilke gener vi kan gætte os frem til på Poly's Ziggy der er hvid, og fra Kazandra :o)

• #13   3. dec 2007 En hvid kat er hvid, fordi den har et W gen. W-genet dominerer over alle andre farve gener og uanset hvilken genotype katten i øvrigt måtte have, så bliver den hvid. W dominerer samtidig over w så både en WW kat og en Ww kat er hvid. En ww kat kan have alle de øvrige farver.
    Et eksempel på en blå Brite som er hvid smiley fås ved at tage genotypen for den blå, BBddooss eller Bbddooss, og så tilføje Ww eller WW. Dette giver os disse fire genotyper BbddoossWW, BbddoossWW, BBddoossWw og BbddoossWw.
    ikke alle hvide katte er ww

Genet for døvhed er placeret på samme
    kromosom og "følger" med sammen med W genet
    Genkode:
    -- -- -- -- -- -- -- --
    -- -- -- W-

Der er ingen sammenhæng mellem hvide katte og blå øjne, der er lige så stor sansynlighed for at en hvid kan med gule øjne eller odd eyed bliver døv som en med blå øjne... det er en gammel skrøne fra dengang der ikke blev avlet så mange hvide katte ;o)

Har selv haft 2 kuld med hvide og ingen af dem var døve, 2 var med blå øjne, en med gule, og 2 var odd eyed.

• #14   3. dec 2007 Charlotte B - tak, men man ved stadig ikke hvordan de to gener er koblet, eller hvad der giver døvheden? Så vidt jeg kan forstå :o)

• #15   3. dec 2007 Kan en kat med W godt have få sorte/farvede hår? Eller er det så hvidplettet hed, S, der spiller ind?

• #16   3. dec 2007 Eva K, Nej man har endnu ikke fundet forbindelsen til det døve gen :o( Håber da at det en dag kommer.

her er endnu en lille remse om W genet

Da alle ikke hvide katte er ww kan man tilføje det til deres genotyper. Her opremsesgenotyperne for de 10 fuldfarvede og tortie katte tilsat ww;o)

Derfor er en sort hunkat BBDDoossww, BbDDoossww, BBDdoossww eller BbDdoossww.
    Derfor er en chokolade hunkat bbDDoossww eller bbDdoossww.
    Derfor er en blå hunkat BBddoossww og Bbddoossww.
    Derfor er en lilla hunkat bbddoossww.
    Derfor er en sort hankat BBDDossww, BbDDossww, BBDdossww eller BbDdossww.
    Derfor er en chokolade hankat bbDDossww eller bbDdossww.
    Derfor er en blå hankat BBddossww og Bbddossww.
    Derfor er en lilla hankat bbddossww.
    Derfor er en rød hunkat BBDDOOssww, BbDDOOssww, bbDDOOssww, BBDdOOssww, BbDdOOssww eller bbDdOOssww.
    Derfor er en rød hankat BBDDOssww, BbDDOssww, bbDDOssww, BBDdOssww, BbDdOssww eller bbDdOssww.
    Derfor er en creme hunkat BBddOOssww, BbddOOssww, bbddOOssww eller bbddOOssww.
    Derfor er en creme hankat BBddOssww, BbddOssww, bbddOssww eller bbddOssww.
    Derfor er en sort tortie BBDDOossww eller BbDdOossww.
    Derfor er en chokolade tortie bbDDOossww eller bbDdOossww.
    Derfor er en blå tortie BBddOossww eller BbddOossww.
    Derfor er en lilla tortie bbddOossww.

Det var en heftig remse, og jeg ved at man kan blive godt rundforvirret af det hele, derfor er det en rigtig god ide at tage et opdrætter kursus så man får det hele fra grunden, man kan også købe bogen katte og genetik, den er en lille hjælp, samt man kan melde sig ind i biblioteket på KVL, der er også e del materiale, og materialet kan fremsendes til din adresse hvis man ikke bor i nærheden ;o)

• #17   4. dec 2007 Charlotte - Årh, det er nu ikke så slemt. Har siddet og kørt rundt i de remser de sidste mange dage i gruppen "Avl, genetik og lysten til ny viden", da Poly var ved at lave på hendes..

Og tak for de gode råd. Har nu allerede været afsted på opdrætter kursus (Jyraks i år, ikke at der var nogen genetik der). Og så læser jeg biologi, så har selv faget ;o)

• #18   4. dec 2007 Hvaaaa ? har Jyrak ikke engang genetik på deres kurser.... hmmm det er da ellers noget vigtigt, det har vi så i norsk skovkatterings opdrætter kursus, men det hjælper jo ikke meget hvis ikke du opdrætter NFO. Årh ja man har jo altid lidt genetik i biologi, det kan jeg godt huske fnis men det er jo ikke meget man har af hunde og katte genetik med mindre man læser til dyrlæge, og selv der har man ikke ret meget, det er kun det basale, og mest indefor kør, grise, får og høns fnis ikke meget hjælp at hente der.
    Held og lykke med biologien ;o) Måske man skulle foreslå Jyrak at inkl. genetik i deres kurser ??

• #19   4. dec 2007 PS Jeg kan anbefale at skrive til Jette Eva Madsen hun er bestemt en med meget info om hvid og genetik... hun var tidl. i avlsrådet, og har selv opdrættet rigtig mange hvide katte

• #20   4. dec 2007 ;o)

• #21   5. dec 2007 Jeg kan varmt anbefale at få fat på Royal Canin's bog "Cat Breeding". Den går dybt ned også i det emne, men man - i hvert fald jeg - skal holde tungen lige munden for at følge med.

• #22   5. dec 2007 Charlotte B - Ikke så vidt jeg husker, men det kan også bare have været fordi det var så "nemt" at jeg ikke husker det...

Og nej, jeg opdrætter jo hverken NFO eller noget andet indtil videre, så der kommer jeg jo nok ikke lige med :o)

Mega - Okay tak, det kan være den lige skal skrives på ønskelisten til jul så :o)

Kommentér på:
Hvid vs. døv, genetikken bag.

Annonce