24 times stop med tørfoder er det ok 24 times stop med tørfoder er det ok
Jeg har fuldt det seneste indlæg om emnet med overgang til våd og rå mad. Da jeg har en ca. 7 -8 årig kat fra internat som meget sjældent spiser vådt og da slet ikke rå mad. Jeg har faret rundt med kyllinge stykker og lavet suppe og alt mulig andet men katten vil altså ikke engang smage det.
For nogle år siden var jeg hos en dyrlæge som sagde tørfoderet under ingen omstændigheder måtte fratages katten heller ikke engang et døgn. Og den anvisning har jeg fulgt men jeg har så heller ikke fået katten til at spise meget anderledes. Jeg har også løbende været hos en anden dyrlæge, som flere gange har sagt det samme. Altså ikke noget med at tage tørfoderet væk.
Nu ser jeg så at der i et link der er sat ind står at man kan tage tørfoderet væk i 24 timer. Hvad mener i om den metode. man bliver jo lidt forvirret når to dyrlæger uafhængig af hinanden siger det modsatte.
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Nogle katte gider bare ikker hvis de er vant til tørt og er fuldt ud tilfreds med det
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Katte er vane dyr og ja de er sgu også kræsen.... men så længe de trives, så hvorfor "tvinge" dem til noget andet??
Vi spiser da heller ikke noget vi ikke bryder os om.... med mindre vi bliver sulten nok og ikke har andre muligheder
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg kan godt se Felis pointe, men omvendt så kan man altså ikke tvinge en kat til noget den bare ikke vil, dermed ikke sagt at du skal give op, du skal fortsætte med at prøve, forsøg med forskellige mærker og se om du kan få katten til at spise det, når du giver vådmad kommer du så lidt ekstra vand ved, så det bliver en suppe?? Det er der rigtig mange katte der elsker..
Et mærke jeg kan anbefale og som mine er vilde med, det er lidt dyrt det fås bla i maxizoo og hedder bioplan, der er rigtig meget kød i (60% mener jeg) og dufter faktisk godt af kattemad at være
Mine får normalt LUX nu, men af og til køber jeg et par dåser af bioplan til dem, men kun af og til da prisen er næsten 3 x LUX pris
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Hvis din kat er overvægtig ville jeg kun fjerne tørfoderet et par timer af gangen, og skære ned på hvor meget foder den fik men ikke sulte den 100%. (med "skære ned" mener jeg at den kun får den anbefalede mængde tørkost og ikke 24/7 adgang, du ved jo ikke hvor meget tørkost den spiser når du ikke er hjemme
Det kan være en meget lang og hård process at vende en tørkost kat om til råt. nogle har brugt flere år før de fik success fordi de kun kunne tage 1 lille baby skridt ad gangen ellers gad katten ikke.
Der er mange meninger og mange meninger fra dyrlæger. Jeg blev rådgivet af en dyrlæge kun at fodre mine katte i portioner altså at de ikke måtte have 24/7 tørkost stående fordi de overspiste og tog på. Det er der flere herinde der ville blive forarget over og sige at dyrlægen var bims. Men dyrlægens mening var at jeg lagde tørkost i foder-bolde så katten skulle arbejde for føden og de fik mad på toppen af deres klatretræ så de skulle løbe efter det.
Jeg har 2 forslag.
1)Din kat er meget stædig og derfor foreslår jeg du først arbejder på at får den over på våd-foder.
Tag tørkost 24/7 væk i 8 timer men maks 12(for eksempel i nat men vær opmærksom på at din kat måske bliver meget aktiv i nat) - server lidt vådfoder om morgenen, vender han næsen op af det vent en time og prøv igen. Hvis han stadig ikke vil kan du forsøge at knuse lidt tørkost og strø hend over.
alternativt kan du blande en teskefuld vådkost ind i tørkosten men husk at den ikke må stå ude for længe inden han spiser det. Tørkost skal helst ikke gøres vådt og få lov at stå.
Det er baby skridt hele vejen når katten er stædig og elsker sit tørkost. Men hvis man bare kan få en bid vådfoder ned kan man få udvidet det til hverdags kost
Dette link omhandler hvordan man omvender en "tørkost-junkie" som de kalder vores kære små tørkost elskere
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
Jeg har ikke prøvet det med ekstra vand. Det prøver vi lige og krydser fingre for at det stædige asen vil være med . Jeg synes 3 år er længe at prøve men det scenarie Felis nævner ønsker jeg da ikke for min kat.
Felis: Mange tak for informationen om vand . Jeg havde ikke tænkt på vandet i den forbindelse men troede dyrlægerne mente katten tog skade af at undvære maden i de 24 timer. Jeg har aldrig rigtig kunne få et svar jeg forstod helt. Måske r de bange for katten ikke drikker når tørfoderet er væk
.
jul 2012
okt 2012
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 13 Svar: 155
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Britt: mht vand så har nogen held med at det er lidt kogende vand som selvfølgelig er afkølet til lunken temp (kan også blot opvarme koldt vand i miro.. Må blot ikke være varmt vand fra hanen..
Jeg bruger selv koldt vand, mine er ligeglade
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 229
Mine er ikke kredsne, så der stod tørfoder som vanligt, da de første gang fik råt.
sep 2012
Der er mange der fordre både råt og tørkost men det anbefales ikke ud fra hvad jeg har læst omkring overgangen fra tørkost til råt.
Jeg tror jeg læste at det var værst for hunde som anbefales at faster den i minimum et døgn inden man begynder råt. Mange af vejledninger jeg har læst anbefaler også at man faster hunden 1 dag om ugen da det er meget naturligt for vildhunde(dingo'er) at gå et døgn uden mad. Flere af vejledningeren gør en pointe ud af at de 24 timer KUN er til hunde og at man skal passe på med at faste katte.
Men ja de fleste skriver også at det så er et plus at katten/hunden er sulten og mere villig til at prøve nyt
jul 2012
Ja, det er da muligt at hun aldrig kommer til at spise særlig varieret .
Jeg tror vi prøver det med lidt vådt i tørfoderet eller Heidis forslag med vandet i den våde mad stille og roligt. For hun har af og til spist lidt af væsken omkring det våde.
Så jeg giver ikke op endnu. Så kan vi vel i det mindste ende der hvor Ann N er med lidt held. Mange tak for jeres gode hjælp og svar .
sep 2012
Mine var allerede vandt til portions fodring så derfor har jeg ikke skulle bruge det med at faste i længere tid.
24 times stop med tørfoder er det ok