Hårtab - og sur røv Hårtab - og sur røv
Hej peps
Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med !
Jeg har en hunkat (neutraliseret) hun vejer 5,2kg - lidt fed :b
- Hun fælder HELT VILDT, og har lidt tørhud/skæld/hvid et eller andet i pelsen, og når jeg reder hende, kommer der for mange hår af, så hun nærmest føles helt ruhåret. Hun foder inde fra Olivers.dk
Hvad kan jeg lige gøre her, og hvad kunne evt. skyldes problemet ?
Noget andet med hende er ogs at hendes røv stinker UTROLIGT meget, og vores gæster vil ikke snakke med hende fordi hun lugter så meget Og jeg synes det er så synd for hende. Hun har normal afføring, men hendes røv er altid beskidt
Jeg er lidt ligeglad med det - selvfølgelig er det ikke ret lækkert at få en dunst af røv i hovedet, men jeg vil heller ikke ha at hun føler sig udstødt - kan man overhovedet gøre noget, eller er det fordi hun er for tyk til at nå ned til hendes røv ?
Håber i kan hjælpe mig og ikke mindst min kat
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Det kan godt være, at det er fordi hun ikke kan nå om til numsen, at den er beskidt, men det må du jo observere, om det er tilfældet.
Og hvis det er sådan, må du hjælpe hende med at holde sig ren bagi - fx med en fugtig engangvaskeklud.
Og så kan du forsøge at få hende til at tabe sig - ved at give mindre tørfoder og mere vådfoder. (start langsomt op med vådfoder, hvis hun ikke er vant til det).
Synes det lyder lidt mærkeligt, at hun er så beskidt bagi, at hun lugter, hvis afføringen er helt normal. Måske kan det være noget med analkirtler..
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
Har du lagt mærke til om hun vasker sig bagi og kan komme til.?
Katte der har taget meget på. kan godt får en rigtig dårlig pels.
okt 2004
Følger: 31 Følgere: 23 Katte: 15 Emner: 65 Svar: 352
Og så synes jeg dens hudproblem lyder som noget allergi af en art...
Tag den til dyrlægen og hør hvad han/hun siger.
sep 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 4 Emner: 16 Svar: 57
Jeg har prøvet at opservere hende når hun gør sig ren, men hun vasker kun sin tissemis og slet ikke hendes mås .
Så jeg må hellere prøve med en klud - det bliver hun ikke glad for :b
Hvis det er analkirtlerne er det så noget hun jævnligt skal til dyrlæge med ?
okt 2004
Følger: 31 Følgere: 23 Katte: 15 Emner: 65 Svar: 352
Måske de skal tømmes af dyrlægen.
Kan også have noget med foderet at gøre.
dec 2006
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
sep 2012
sep 2012
- Men derfor skal hun nu stadig på kur
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Hvis det er et foder med en fedtprocent på under 10%, så kan det meget vel være årsagen, jeg har selv en overvægtig kat og troede vejen frem (for nogle år siden) var at give foder med lav fedtprocent..
Men jeg fik problemer med at hun fældede ekstremt og fik ligesom skæl i pelsen, ikke noget der generede hende, men jeg forhørte mig hos dyrlægen og fik at vide at det simpelhen var fordi hun fik for lidt fedt til pels og hår, så jeg valgte et andet foder med højere fedtprocent og blander det med et foder til hud og hår, samt hun får vådfoder 2 gange dagligt, nu fælder hun normalt og har ikke skæl mere..
Det med at hun lugter bagtil tror jeg skyldes analkirtlerne, så der ville jeg konsultere dyrlægen..
sep 2012
Det foder jeg overvejer at bestille hjem er stadig inde fra Olivers af, som er til voksne. Jeg skal bare forhøre mig om det er veleget til indekatte.
De for ogs vådfoder en gang om dagen (aften) og råt kød når jeg står og laver mad til os selv
Så må jeg hellere for tjekket den mås med dyrlægen
- Tak for alle de gode råd og informationer !
sep 2012
sep 2012
Men skællen er så små "stykker" at det ligner prikker - bedre kan jeg ikke beskrive det
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Du kan også give hende fede fisk (husk de enten skal have været frosset først eller kogte uden ben), eller se om hun vil spise lakseolie, min vil ikke men det kan jo være din vil
dec 2006
Den ene af mine katte har mange skæl over lænden i fældningperioder, og jo mere jeg friserer, desto mere skæl kommer der - men det er kun slemt få dage, og det går i sig selv.
Sur røv har han også (haft) i perioder. Det har hjulpet gevaldigt at give ham en lille bitte smule (bare en knivspids eller to) psylliumskaller dagligt i vådfoder. Det gør afføringen mere fast, hvilket kan forebygge analkirtelproblemer.
Men god ide at få dyrlægen til at tjekke katten, hvis fældning, skæl og sur røv, har varet længe.
sep 2012
Jeg har læst mig frem til at man selv kan tømme kirtlerne ?
sep 2012
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 387 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
dec 2006
Helsekostbutikker sælger også Urtekrams loppefrøskaller.
Jeg tror det er en dårlig ide selv at begynde at tømme analkirtler - bedst hvis der kan komme så meget styr på maven, at afføringen får en konsistens, så kirtlerne tømmes naturligt.
Men det er jo ikke sikkert det lykkes, så hvis det bliver helt galt med analkirtlerne, må dyrlægen se på dem. .
Har forresten aldrig glemt dengang min barndoms hund havde tilstoppede analkirtler og vi var ved dyrlægen for at få dem tømt. Føj dog, for en stank! :-O.
dec 2006
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
Det må vel også gælde for katte. Jeg ville derfor være noget betænkelig ved at dosere Husk til min kat selv såfremt den ikke for en hel del væske i form af våd foder, som Tinka skriver.
dec 2006
Jeg giver kun 1-2 knivspids skaller dagligt, og det blander jeg i vådfoder, evt. med en skefuld vand.
sep 2012
dec 2006
Jeg ville aldrig selv gøre det (alene pga stanken!) men først og fremmest fordi jeg ikke ville risikere at gøre skade på katten, og også fordi, det kan gøre ondt på katten, så den bider.
sep 2012
dec 2006
Går det forresten bedre med røv og pels?
Hårtab - og sur røv