519 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Indførelse af ny kat Indførelse af ny kat

Har kontaktet bestyrelsen hvor vi bor, og vores odds om at få lov til at have 2 katte ser lovende ud, dog har jeg nogle spørsmål inden jeg roder mig ud i noget jeg ikke har forstand på.

Min nuværende kat, Lunie, virker som om hun vil gavne af en legekammerat, hun er kun omkring de 17 uger gammel men hun er god omkring andre mennesker og dyr ser det ud til. Især elskede hun at være hos dyrelægen, der var mange spændende folk og dyr at hilse på.

Så alt i alt er hun en rar og social kat. Hun kan til tider godt virke lidt doven, men jeg ved ikke om det kan have at gøre med hendes størrelse (hun er maine coon) og varmen i øjeblikket? Vi prøver ihvertfald at få hende til at lege mere og mere for hver dag der går, og virker ret godt indtil videre.

Jeg er nervøs, jeg har hørt mange historier om folk der har fået anskaffet sig en kat nummer to, hvorefter en af kattene bliver undertrykt af en dominerende han eller lign.

Min kæreste vil virkelig gerne have en hankastrat da vores mis i øjeblikket er en fin pige, hun er måske lidt for meget en kælepotte. Jeg har før haft abyssiniere som jo er meget legesyge og nysgerrige og jeg tror at min kæreste er ret sat på at vi skal have en aby.

Men ville en abys livlige og intelligente personlighed ikke kollidere med vores rolige kælemis?
Jeg ville elske at have en aby, men først og fremmest vil jeg have at min nuværende kat har det godt, det er mest af alt for hende at vi vil anskaffe os endnu en kat.

Nogle gode råd?

Har allerede set på nogle abyssiniere og forhørt mig om deres temperament, men er stadig lidt usikker, især da jeg ikke føler at vores nuværende kat er den skarpeste kniv i skuffen. Og så er hun også en smule ukorrordineret.

Glæder mig til at høre fra jer.

Mvh en bekymret misse mor

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indførelse af ny kat
  • #1   11. jun 2013 Lunie lyder som en typisk maine coon, lidt langsom/doven og ukordineret smiley Vi har nemlig også sådan en mis smiley Vi har faktisk en maine coon, en aby og en siameser og de er alle rigtig glade for hinanden. Det er dog mest vores aby og siameser der leger sammen men de er jo også jævnaldrende hvor vores maine coon er noget ældre. Vores maine coon har altid taget pænt imod nye katte i hjemmet, det er ham der bestemmer og det ved de to små godt, men han har aldrig givet det bank, han kigger bare på dem og så retter de ind.
    Det er lidt svært at vide om dine to katte vil blive perlevenner hvis temperamentet er meget forskelligt men på den anden side hvis de begge er killinger mon så ikke de kan finde ud af det.
    Her går det godt med forskellige racer.

• #2   11. jun 2013 Vi har herhjemme en alm. huskat, og en siameserblanding, hvoraf sidstnævnte slet ikke fremtræder som huskat personlighedsmæssigt, men derimod som siameser. Vi har ikke haft nogle problemer, andet end at Kiwie nogle gange ikke gider lege når legesyge Jackson kommer og tjatter til ham. Jackson er omkring 8-9 mdr og Kiwie er 1 år gammel, men trods den sene sammenførsel enes de super godt med hinanden smiley

• #3   11. jun 2013 Hehehehe det lyder som en typisk Maine Coon i har jer der smiley

MCO er en lidt doven social kat der ikke altid virker helt intelligent, men tag ikke fejl af dem, de kan være yderst udspekulerede smiley

En aby er en meget intelligent og social kat, ens for begge racer er at de er meget snakkende og vil være med til alt, aby er nok mere aktiv, men det kan næsten kun være en fordel for en lidt lad MCO smiley
    Kattene skal nok selv sige fra hvis den ene gider lege og den anden ikke gør, men sørg for at de er nogen lunde jævnaldrende, altså når din er 17 uger er det fint med en på mellem 12 og 20 uger, så for du den bedste dynamik mellem dem, det plejer at være ret nemt at sammenføre 2 killinger..

• #4   11. jun 2013 Jeg ville være bange for, at abyen ville kede sig og blive frustreret på din Maine Coon. Både pga. racen, men også fordi drenge og piger leger meget forskelligt. Drengene vil først og fremmest gerne "slås", mens pigerne helst vil lege fangeleg.

Var det mig, ville jeg enten vælge en med et sind, der nogenlunde ligner Lunies. Eller også ville jeg vælge en af samme køn. Kønsforskellen er ikke kæmpe stor, når de er neutraliserede. Men den er der stadig, og især omkring legen.

• #5   11. jun 2013 Jeg ville ikke betænke mig et sekundet smiley jeg har kun haft en lille pige, men hun var rigtig gode venner med drengene.
    Jeg har også flere raser sammen, og de skal lige finde ud af, at de faktisk taler samme sprog, Røde har der slet ikke været " sprog problemer med" for han er vokset op med flere raser.
    De lyder forskellig og det var det jeg lige som lagde mærke til, kunne give lidt misforståelser i starten,

• #6   11. jun 2013 Jeg ville ikke betænke mig et sekundet smiley jeg har kun haft en lille pige, men hun var rigtig gode venner med drengene.
    Jeg har også flere raser sammen, og de skal lige finde ud af, at de faktisk taler samme sprog, Røde har der slet ikke været " sprog problemer med" for han er vokset op med flere raser.
    De lyder forskellig og det var det jeg lige som lagde mærke til, kunne give lidt misforståelser i starten,

profilbillede
  • #7   11. jun 2013 Tak for alle jeres svar! smiley

Vi har kigget lidt omkring og jeg har talt med nogle forskellige opdrættere. Vi fandt bl.a. en aby som vi synes så rigtig dejlig ud, dog beskrev ejeren ham sådan her i hendes mail:

"Jeg tror, at det lykkedes at få nogle okay af billeder af ham, selvom han ikke er nem at fotografere, da der er vældig meget gang i ham. Han er kuldets slagsbror, som altid skal bøffe rundt med de andre, men han er også den, som satte poterne op på brystet af dyrlægen og stak næsen helt op i ansigtet på hende, da han var inde sidst."

At anskaffe sig ham ville nok være at "push our luck". Ville i ikke også mene det?

• #8   11. jun 2013 Han lyder ellers sød smiley men du kender bedst din kat smiley

• #9   12. jun 2013 an lyder sød men kan have en tendens til at give opdrætter ret, han er måske lige en tand for meget for jeres MCO, ikke fordi han er aktiv, men fordi han gerne vil tumle meget med de andre og dominere dem, lyder det til i mine øjne..

• #10   12. jun 2013 Har talt med forrige ejer til min Lunie, da jeg jo ikke har set hende så meget med andre katte. Hun siger at Lunie er meget god til at sige fra og har det godt med de fleste katte, men vil gerne se på katten inden jeg bestemmer mig. Så kan jeg bestemme for mig selv smiley

Kommentér på:
Indførelse af ny kat

Annonce