1.176 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Kemisk kasteration Kemisk kasteration

Bare for info, kan man kemisk kastrere en kat ligesom man gør med en hund?
Producerer den i så fald stadig testosteron, med samme opførsel til følge?

Kæresten og jeg kom til at sidde og diskutere det i dag og aner intet om det og om man overhovedet kan gøre det med katte.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kemisk kasteration
  • #3   11. feb 2014 Jeg ville ikke gøre det..

Foreskellen på hund og kat er at det er normalt at hankatte bliver kastreret, mens hanhunde somregl holdes intakte, og hvor man bruger kemisk kasteration til at teste om hanhunden bliver roligere

• #4   11. feb 2014 Opdrættere gør det nu og da hvis de af en eller anden grund må holde en pause i opdrættet.

• #6   11. feb 2014 Ja, man kan gøre det. Men medmindre katten skal bruges i avl, så er der ingen grund til at gøre brug af det, da katte i modsætning til hunde trives rigtig godt som kastrater smiley

Det kan dog for en opdrætter være en måde at udsætte kattens avlskarriere/næste del af den lidt. Det kan være hunkatte hvor man gerne vil vente pga. kattens kondition, samme med hankatte. Men det kan også være sundhedsmæssige årsager, hvor man gerne vil have lidt mere ro på katten så den bliver lidt ældre og man kan vurdere f.eks. hjertestatus bedre.

Ved hankatte virker det til at chippen enten bare virker eller ikke virker. Ved hunkatte er der flere der har fået livmoderbetændelse eller haft en negativ adfærdspåvirkning mens chippen har været på grænsen ti lat ophøre.

• #7   11. feb 2014 Implantat er meget udbredt ved ildere også og bruges til at tage tæver ud af løb da de ikke selv kan komme ud af løbetiden og kan blive syge af det.
    Man bruger det også til at tage hannerne ud af brunst så bliver de ikke fedtede i pelsen og urenlige som ellers. Man bruger det til de fleste ildere der ikke skal avles på da det virker i op til 3 år og ikke har nogen følgevirkinger som neutralisering af ildere i for tidlig alder kan smiley Har kun gode erfaringer med det til ildere smiley

• #8   12. feb 2014 En udmærket artikel om kemisk kastration smiley :

(link fjernet)

• #9   12. feb 2014 PS kemisk kastration er så vidt jeg lige ved også dyrt, næsten lige så dyrt som kastration ( det er det når det gælder hunde )

• #10   12. feb 2014 Jette - Ja, nu var vi der alligevel i anden anledning, men chippen (den lille, som er den man bruger til kat) alene koster ca. 1000 kr, og så er der jo konsultationsgebyr oveni, så en 1500-1600 kr, hvilket alligevel er det en kastrering af en hunkat koster her i Århus området smiley

• #11   12. feb 2014 Det er heller ikke fordi jeg vil bruge det smiley Synes bare det er spændende viden og det kunne godt være nogen vidste en del mere om emnet end jeg og måske endda nogle som har en kat der er kemisk kastreret.

• #12   12. feb 2014 Min tidligere opdrætter var nød til det i forbindelse med en skilsmisse, som hun sagde man skal have økonomisk overskud til, at lave killinger og det havde hun ikke og skulle også have begrænset sit opdræt, så det passede til de nye boligforhold.

• #13   12. feb 2014 Maja - Jeg tror også bare snakken gik om grunde til at bruge det, hvoraf den økonomiske i hvert fald ikke er der smiley
    Jeg har selv afprøvet det til hunkat, og jeg kender flere opdrættere der har brugt det til deres katte, både han og hunkatte

• #14   12. feb 2014 Virker det så ligesom en alm. kasteration sådan rent adfærdsmæssigt eller tager det bare formeringsevnen?
    Jeg ved man kan få det til 1200 for hunde her på fyn, men det er jo så også dyrere end den almene kasteration. Hvor længe holder sådan en chip så cirka? smiley

• #15   12. feb 2014 Maja - Først så plejer der at være en optrapning af den fertile adfærd, dvs. for hunkattene typisk en brølende løbetid, der godt kan være længere end normalt. For hankattene kan det tage en 4-6 uger før det virker hvor de strinter og kalder mere på damer end normalt. Så virker den typisk i ½-1½ år. Det er det jeg hører rundt omkring. Kender en del hunkatte hvor effekten har varet ca. 1 år. ved hunkatte er der risiko for at hunkatten kan få livmoderbetændelse mens effekten er ved at klinge af, samt negative adfærdsændringer, urenlighed og frustration.

Kommentér på:
Kemisk kasteration

Annonce