Søvnproblemer Søvnproblemer
Min kat Saga er ved at drive mig til vanvid. Hun er begyndt at være meget urolig om natten, hun render rundt og mjaver, og galoperer også meget rundt og leger (skal gerne foregå ved at hun drøner op i min seng, ned igen, op igen, ned igen osv), hvilket betyder at jeg bliver vækket titusind gange, hvilket igen betyder at jeg har minus overskud om dagen og det er noget skidt da jeg er psykisk syg og har brug for alt det overskud jeg kan opdrive for at kunne klare mit fleksjob.
Det har stået på noget tid efterhånden. Hun går fint nok med mig i seng om aftenen, putter sig i min fod-ende, men der går ikke længe, måske en time eller to, før hun begynder på sin fest.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Jeg bor i en lille 2-værelses lejlighed. Har forsøgt at lukke hende inde i stuen, sådan at hun ikke kan komme ind i soveværelset, men det bevirker bare at hun står og skraber løs på døren og det kan jeg heller ikke sove for.
Tænker at der nok ikke er noget at gøre, andet end finde sig i at sådan er det, men tænkte at jeg ville prøve at høre jer herinde om der er nogen af jer der har oplevet noget af det samme, og hvad i evt. har gjort ved det som har virket.
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Så er maven fuld og energien opbrugt og hun vile sove nogle timer igennem.
Prøv eventuelt at skaffe et aktivitetsboard til hende som hun kan lege med om natten inde i stuen .
Hvis du er fast besluttet på at døren skal være lukket kan det godt tage nogle uger at vænne hende til det
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 33 Svar: 426
Der var en herinde der skrev at jeg bare skulle have hendes mad stående fremme så hun kunne spise hvad hun ville, for så ville hun naturligt kun spise det hun havde behov for, og det prøvede jeg så og vupti tog hun et halvt kilo på, så den metode duer i hvert fald ikke. Men jeg havde en glad kat i den periode, ingen tvivl om det
Jeg har ikke prøvet at lege med hende lige inden sengetid, men det vil jeg prøve.
mar 2011
Jeg elsker at sove sammen med hende, så det vil helt klart blive et tab for mig, men omvendt er min søvn også livsnødvendig for mig.
feb 2012
Hun skraber på døren for at få dig til at åbne den. Så skal hun lære at døren ikke bliver åbnet.
Og det der med reduceret kost duer ikke. Hun render rundt og er konstant sulten
Giv hende istedet vådfoder et par gange om dagen (primært vand, mæt for få kalorier) og hvis hun VITTERLIGT spiser alt hvad hun får, så investere i en foderbold eller et legebræt hvor hun selv skal få maden ud. Har hørt flere have succes med dem herinde
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 811 Katte: 20 Annoncer: 1 Emner: 118 Svar: 7.380
Vådfoder mætter uden at katten tager ret meget på. Det samme er gældende for råt kød.
Du skulle overveje at købe noget tørfoder, der indeholder en lavere fedtprocent, end det hun får nu. Hvad fodrer du hende med?
mar 2011
Jo mere jeg tænker over det nu, jo mere er jeg overbevist om at det er sulten der holder hende vågen, for det passer meget godt med at det er startet omkring det tidspunkt hvor hun gik over på reduceret kost.
Jeg vil prøve i aften at lade hende spise hvad hun vil, og så se om det ændrer på hendes aktivitetsniveau i nat, hvis det gør så ved jeg jo hvad problemet er, og så må jeg tage den derfra.
nov 2013
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 751
Vådfoder/kød er godt, da det har et stort indhold af væske, hvilket giver mæthedsfornemmelse med få kalorier. Gå efter et vådfoder der ikke er fyldt med sukker og korn (LUX fra Aldi er det godt bud). Den øgede mængde væske er i øvrigt med til at mindste risikoen for urinvejsproblemer. Så i mine øjne er det en win win situation.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Tøsen får 2 store portioner vådfoder af omkring 80-100 gram pr måltid, morgen og aften, jeg hælder ca 1/2 dl. vand ved, det mætter nemlig også, og så får hun 3-4 små portioner tørfoder om dagen og altid i foder automat, så hun skal arbejde for at få fat i maden og ikke sluger den...
Det fungere her, men katte er forskellige..
jan 2012
mar 2011
Heidi N >> Hvor mange gram tørfoder får Tøsen pr. dag?
feb 2012
Lad hende spise sig mæt i vådfoder (100 gram våder har ca, hvad der svare til 20 gram tørfoders kalorier) og så vil du højest sandsynligt opleve at hun spiser mindre tørfoder... Fordi hun er mæt.
En anden løsning skal du have, 49 gram foder er ikke nok
mar 2011
Ingredients
Chicken By-Product Meal, Brewers Rice, Corn Gluten Meal, Powdered Cellulose, Dried Tomato Pomace, Flaxseed, Dried Beet Pulp, Chicken Liver Flavor, Coconut Oil, Pork Fat, Lactic Acid, Potassium Chloride, Calcium Sulfate, L-Lysine, Choline Chloride, Dried Carrots, DL-Methionine, Taurine, vitamins (Vitamin E Supplement, L-Ascorbyl-2-Polyphosphate (source of vitamin C), Niacin Supplement, Thiamine Mononitrate, Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Riboflavin Supplement, Biotin, Vitamin B12 Supplement, Pyridoxine Hydrochloride, Folic Acid, Vitamin D3 Supplement), minerals (Manganese Sulfate, Ferrous Sulfate, Zinc Oxide, Copper Sulfate, Calcium Iodate, Sodium Selenite), L-Carnitine, Mixed Tocopherols for freshness, Beta-Carotene, Natural Flavors.
feb 2012
kyllingerester, ris og majs består det meste af foderet af.
mar 2011
feb 2012
Efter jeg fik mew fixet, stod dyrlægen også og viftede med en pose af deres foder til steriliserede katte. Og den gad jeg sku ikke have, hvorefter jeg fik et laaaangt foredrag om at de skal have foder til steriliserede katte, ellers bliver de tykke.
Mews vægt har været stabil siden (næsten halvandet år) og har aldrig rørt en pose med steiliseret foder.
Tilgengæld får de foder uden korn, men med kød. Blander flere slags, så der kommer flere fedtværdier ind over, så får de vådfoder to gange dagligt og råt kød et par gange om ugen.
Begge mine katte kan spise det samme og begge vejer det de skal ud fra deres kropsbygning
mar 2011
Heidi J, hvilket foder fodrer du så med? Tænker bare hvis jeg skal ud og finde noget kornfrit er jeg lidt på herrens mark, for det ved jeg ikke hvor jeg skal finde. Måske Petworld har noget, der handler jeg tit.
feb 2012
mar 2011
mar 2011
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.012
49 g er ALT for lidt selvom at hun skal tabe sige. Normalt hedder det ca 65 g for en normal kat på 4 kg.
og hvis man vil have sin kat skal tabe sig fra 6,5 kg og måske 1 kg ned, ja så går man ind og se hvad en kat på 5.5 kg skal have.
Men noget helt andet. Min lille Rosa nåede en vægt på næsten 11 kg (hun havde et stofskifteproblem desværre ikke noget man får noget for). Men da jeg har 18 i alt, i forskellige vægtklasser ja så sætter man ikke bare lige nogen på slankekur. Så jeg begyndte at lege med hende hver dag, og meget.
I dag vejer katten omkring 7 kg. Og hun har fri adgang til rc sterilised. ja hun skal tabe sig mere, men det går i det tempo som passer os.
så engang et program omkring det at slanke katte. Og det vigtigste var faktisk at lege med katten hver dag.
men lad være med at sult din kat. Hun laver balade fordi hun er sulten. Går du også sulten i seng?
må vi lige se billede af din lille dame?
personligt er jeg træt af dyrlæger fordi de kører rigtig meget i HVAD katten vejer, frem for at se på katten.
jeg har fx en stor hankat som vejer 7 kg. Og det første hun sagde at det var da meget, men så kiggede hun på katten, og så var der jo slet ikke noget i vejen. Fordi han er en høj og lang kat, derfor er 7 kg ikke ret meget på ham
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Jeg synes nok det er bekymrende med den omsiggribende fedtforskrækkethed hos visse dyrlæger. Og jeg kan ikke forstå, at katteejere lytter til dem, når vi er ude i sådanne ekstremer. 49 gram, Ni-og-fyrre!! :-S
Som andre nævner, giv katten masser af vådfoder. Hvis det får hende til at trives, og du kan få din søvn, så må det da være en en smule overvægt værd.
mar 2011
Nu sidder jeg jo og har det skidt med at jeg bare lyttede til dyrlægen, men det er svært synes jeg. Jeg har bare gået ud fra at dyrlægen vidste hvad der var bedst for Saga.
Anja N, sikke et par smuksakker du har dig
Jeg har været i Aldi og købe LUX, 4 dåser, 2 gule og 2 orange, så prøver jeg i aften at give hende en portion ved sengetid. Nu kommer så kampen med min anden kat Tyson, for han kan ikke tåle dåsemad, men han elsker det. Han brækker sig i stride strømme når han får det. Han er i det hele taget følsom med sin kattemad, det eneste han kan tåle af tørfoder er Hills Vet Essentials - også købt hos dyrlægen -, fordi det er store piller, så han tvinges til at tygge dem godt, ved mindre piller sluger han dem (mange af dem i hvert fald) bare, og bom så kaster han dem op.
Så, jeg synes jeg er lidt udfordret på mad-området herhjemme, med 1 kat der er for tyk, og en anden kat der har tendens til at tabe sig og desuden er mad-vanskelig ...pyha.
Her kommer et billede af prinsessen, lige taget nu. Ikk så god kvalitet, mit kamera er ret dårligt.
mar 2011
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
jul 2008
her er rosa før hun tabte sig
mar 2011
Dyrlægen vil ha hende ned på 4 kilo, men jeg har det sådan, at hvis bare hun kan komme ned i nærheden af 5, vil det være fint.
nov 2013
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 385 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
For det første: Ja!
For det andet, så kan det godt være at foder indeholdende korn betegnes som hønsefoder osv. men nogle katte kan bare ikke tåle det.
Og selvf. skal det llle pus have noget mere at spise, hun skal da ikke sultes...
jul 2008
jeg ville nok starte med at sige 5 kg, over et godt stykke tid. syntes at de holder det nemmere hvis det går langsomt. rosa tabte sine ca 4 kg på 1½ år. Og det var så kun via motion. I dag elsker hun bare at lege, og leger rigtig meget
jan 2012
Tøsen får ca. 40 -50 gram tørfoder om dagen og hun er en stor pige på nu 9,5 kg..
Men nu har Tøsen jo også været vant til afmålt foder og spisetider nærmest hele sit liv, da hun aldrig har kunnet styre sit madindtag..
Så ja jeg har erstattet vådfoder med tørfoder måltider, faktisk hvis det skulle være rigtigt så skulle endnu et måltid tørfoder erstattes af vådfoder, men der er jeg ikke nået til endnu, pga alt der her med hendes knæ og urinvejssygdomme lige har væltet ned over os
Det handler lidt om at du skal give hende små portioner fordelt over hele dagen, jeg har gjort det at når Tøsen fortæller at hun er sulten så får hun lidt mad, så får hun stillet sin sult og så er det det, og efter mange år sådan så har hun selv fundet sine spisetider, hun beder om mad ca ved samme tid hver dag, det hænger selvfølgelig sammen med vores døgnrytme...
Men jeg er nok bare heldig hvad det angår
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
jan 2012
Jeg ved ikke præcist hvor mange gram hun får, det svarer til en bundskjuler i det bæger jeg har og vil tro det er ca 10 gram pr. måltid, så det er nok nærmere 30-40 gram, gennemsnitligt 40 gram tror jeg..
mar 2011
Heidi N, ja det er noget møg med Tøsens knæ mv, håber det bedste for jer.
Jeg har også haft Sagas mad delt op så hun har fået lidt flere gange om dagen, men med 49 gram har der ikke været meget at dele ud af. Nå men nu får hun så sin tørfoder som bliver sat op til 60 g, og så vådfoder til natten, så må vi se hvordan det går.
mar 2011
Tusind tak for jeres gode råd.
jan 2012
Håber det fortsætter
mar 2011
jul 2008
mar 2011
jul 2008
jeg giver mine 18 to dåser til aften til deling. Og så har jeg en som får vådmad lidt oftere da han ikke vil have morgentun. Så han har en dåse som han får af 2-3 gange om dagen - det er en 100g dåse. Krumme som åbenbart er i voksealderen - tror han selv, får ekstra ca 200 g vådfoder om dagen udover det de alle får til aften han er så hellere ikke så vild med tørkosten
mar 2011
mar 2011
Jeg er stadig lidt i tænkeboks med tørfoder, jeg kunne godt tænke mig at kunne fodre både hende og Tyson med Vet Essentials som i sikkert vil skrige op over at det er et dårligt foder, men det er det eneste Tyson har kunnet spise uden at kaste op, fordi det er store piller, og så kunne tørfoderet stå fremme så både ham og Saga bare kunne spise af det når de ville. Han tåler heller ikke dåsemad, i går prøvede jeg at give ham 2 bidder af Sagas LUX, jeg mosede dem ud med en gaffel og tænkte at så slugte han dem da ikke hele og ville ikke kaste op, men jo, han brækkede sig kort efter og selvfølgelig skulle det foregå i min seng tsk tsk.
Hvis jeg skal prøve kornfrit foder, skal det være store piller, og det ved jeg ikke om det findes. Kunne være smart hvis der var mulighed for man kunne lukke poser op og kigge
nov 2013
mar 2011
jul 2008
beklager men jeg er ikke til kornfrit. Har set for mange bivirkninger til det. Og så syntes jeg at hvis katten trives på et foder, hvorfor så skifte? Man risikere fx allergi mm. Kender flere katte som har fået foderallergi efter skift til kornfri
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 2 Svar: 2
Jeg har to meget forskellige katte (cornish rex og maine coon), specielt hvad angår foder. De er begge steriliseret og jeg har prøvet alverdens slags foder -dyr/billig/special. Men det der virker bedst for os er alm kvalitets foder og så billig vådfoder. Startede nemlig os med dyr special foder til steriliseret katte, men der var slet slet ik næring nok i! De miavede hele tiden og var meget natte aktive. Så prøvede jeg med billig tørfoder fra fakta af, det virkede, bortset fra at de spiste konstant (ska lige siges at dengang var der altid tørfoder fremme), hvilket gjorde jeg ku rende og købe foder hele tiden. Så i sidste ende blev det lige så dyrt at købe billig tørfoder som hvis jeg købte kvalitets foder.
Så nu får misserne en god håndfuld enten royal canin eller hill's tørfoder (til alm kat) om morgen når jeg står op, og igen inden jeg går i seng. Derudover får de en pose vådfoder når jeg kommer fra arbejde. På den her måde er de mætte,glade og vækker mig IK om natten
Mvh. Winnie
mar 2011
jul 2008
husk nu lidt motion hver dag
mar 2011
Og så er hun i øvrigt MEGET skuffet over sin mor. Først vasket i røven og derefter Zoolac i den anden ende...dumme mor!
hun har nemlig fået smatmave, sikkert pga vådfoderet, så nu går jeg lidt mere lempeligt frem. Hun plejer ellers at have en stærk mave, har aldrig reageret når jeg har skiftet foder, men det her vådfoder var åbenbart mere end mavsen kunne klare.
Søvnproblemer