1.473 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 50 Svar

Søvnproblemer Søvnproblemer

Min kat Saga er ved at drive mig til vanvid. Hun er begyndt at være meget urolig om natten, hun render rundt og mjaver, og galoperer også meget rundt og leger (skal gerne foregå ved at hun drøner op i min seng, ned igen, op igen, ned igen osv), hvilket betyder at jeg bliver vækket titusind gange, hvilket igen betyder at jeg har minus overskud om dagen og det er noget skidt da jeg er psykisk syg og har brug for alt det overskud jeg kan opdrive for at kunne klare mit fleksjob.
Det har stået på noget tid efterhånden. Hun går fint nok med mig i seng om aftenen, putter sig i min fod-ende, men der går ikke længe, måske en time eller to, før hun begynder på sin fest.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Jeg bor i en lille 2-værelses lejlighed. Har forsøgt at lukke hende inde i stuen, sådan at hun ikke kan komme ind i soveværelset, men det bevirker bare at hun står og skraber løs på døren og det kan jeg heller ikke sove for.

Tænker at der nok ikke er noget at gøre, andet end finde sig i at sådan er det, men tænkte at jeg ville prøve at høre jer herinde om der er nogen af jer der har oplevet noget af det samme, og hvad i evt. har gjort ved det som har virket.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Søvnproblemer
  • #1   24. apr 2014 Har du prøvet med masser af leg og en stor portion vådt /råt lige før sengetid? Mine sover længere på en god portion leg og mad smiley

• #2   24. apr 2014 Masser af leg inden sengetid er et must og gerne et måltid mad inden også.
    Så er maven fuld og energien opbrugt og hun vile sove nogle timer igennem.

Prøv eventuelt at skaffe et aktivitetsboard til hende som hun kan lege med om natten inde i stuen .

Hvis du er fast besluttet på at døren skal være lukket kan det godt tage nogle uger at vænne hende til det

• #3   24. apr 2014 Vi har længe haft et problem med mad, fordi hun er blevet for tyk og derfor er på reduceret kostmængde. Hun er konstant sulten, men hvis jeg bare lader hende spise, tager hun på. Hun vejer lige nu 6,5 kilo og har taget voldsomt på siden januar hvor hun blev steriliseret. Jeg har også selv tænkt på om det simpelthen kan være sult der holder hende vågen om natten, men hvad dælen gør jeg ved det.

Der var en herinde der skrev at jeg bare skulle have hendes mad stående fremme så hun kunne spise hvad hun ville, for så ville hun naturligt kun spise det hun havde behov for, og det prøvede jeg så og vupti tog hun et halvt kilo på, så den metode duer i hvert fald ikke. Men jeg havde en glad kat i den periode, ingen tvivl om det smiley

Jeg har ikke prøvet at lege med hende lige inden sengetid, men det vil jeg prøve.

• #4   24. apr 2014 Heidi J....hvis jeg skal vænne hende til at døren skal være lukket, skal jeg så bare lade hende skrabe løs på døren? Og altså ikke gå ind til hende eller noget?
    Jeg elsker at sove sammen med hende, så det vil helt klart blive et tab for mig, men omvendt er min søvn også livsnødvendig for mig.

• #5   24. apr 2014 Lige præcis.
    Hun skraber på døren for at få dig til at åbne den. Så skal hun lære at døren ikke bliver åbnet.

Og det der med reduceret kost duer ikke. Hun render rundt og er konstant sulten
    Giv hende istedet vådfoder et par gange om dagen (primært vand, mæt for få kalorier) og hvis hun VITTERLIGT spiser alt hvad hun får, så investere i en foderbold eller et legebræt hvor hun selv skal få maden ud. Har hørt flere have succes med dem herinde

• #6   24. apr 2014 Giver du hende vådfoder?

Vådfoder mætter uden at katten tager ret meget på. Det samme er gældende for råt kød.

Du skulle overveje at købe noget tørfoder, der indeholder en lavere fedtprocent, end det hun får nu. Hvad fodrer du hende med?

• #7   24. apr 2014 Hun får PD Feline Metabolic, som jeg køber hos dyrlægen. Det er slankefoder som skulle mætte mere pga højt indhold af fibre, hun har tabt sig på det, men hun er konstant sulten. Jeg hader det, for vil så gerne have en glad kat, og det føler jeg bestemt ikke hun er pt. Jeg har aldrig haft en så overvægtig kat som hende, så har alle dage bare haft foder stående fremme, og det føles helt forkert det her.

Jo mere jeg tænker over det nu, jo mere er jeg overbevist om at det er sulten der holder hende vågen, for det passer meget godt med at det er startet omkring det tidspunkt hvor hun gik over på reduceret kost.

Jeg vil prøve i aften at lade hende spise hvad hun vil, og så se om det ændrer på hendes aktivitetsniveau i nat, hvis det gør så ved jeg jo hvad problemet er, og så må jeg tage den derfra.

• #9   24. apr 2014 Meget diætfoder har desværre den modsatte effekt af det, som man ønsker som katteejer.

• #10   24. apr 2014 Hun er da helt sikkert sulten det lille pus. Jeg ville give hende en stor portion vådfoder/råt kød ved sengetid. Kan du få råt kød i hende, vil det være at foretrække, da hun også får brugt bisserne på den måde.
    Vådfoder/kød er godt, da det har et stort indhold af væske, hvilket giver mæthedsfornemmelse med få kalorier. Gå efter et vådfoder der ikke er fyldt med sukker og korn (LUX fra Aldi er det godt bud). Den øgede mængde væske er i øvrigt med til at mindste risikoen for urinvejsproblemer. Så i mine øjne er det en win win situation.

• #11   24. apr 2014 Stuen netop det foder får Tøsen også, og hun er modsat din erfaring mæt f det, men måske handler det om hvor meget vådfoder du giver ved siden af..

Tøsen får 2 store portioner vådfoder af omkring 80-100 gram pr måltid, morgen og aften, jeg hælder ca 1/2 dl. vand ved, det mætter nemlig også, og så får hun 3-4 små portioner tørfoder om dagen og altid i foder automat, så hun skal arbejde for at få fat i maden og ikke sluger den...

Det fungere her, men katte er forskellige..

• #12   24. apr 2014 Og ja jeg tror du har ret hendes nataktivitet hænger sammen med sult..

• #13   24. apr 2014 Jeg vil prøve med vådfoder, kan høre der er flere der anbefaler det. Skal jeg så tage noget af tørfoderet og erstatte med vådfoder som hun så kan få ved nattetid? Hun må få 49 g pr døgn af tørfoderet i henhold til dyrlægen.

Heidi N >> Hvor mange gram tørfoder får Tøsen pr. dag?

• #15   24. apr 2014 Nej, lad vær med at erstatte (49 gram? Så det klart hun er sulten)

Lad hende spise sig mæt i vådfoder (100 gram våder har ca, hvad der svare til 20 gram tørfoders kalorier) og så vil du højest sandsynligt opleve at hun spiser mindre tørfoder... Fordi hun er mæt.

En anden løsning skal du have, 49 gram foder er ikke nok

• #16   24. apr 2014 NFO-Moar, måtte lige lede efter det på nettet, fordi mit tørfoder hældes over i en tønde, og så smider jeg posen ud smiley , men jeg fandt dette på nettet:

Ingredients
    Chicken By-Product Meal, Brewers Rice, Corn Gluten Meal, Powdered Cellulose, Dried Tomato Pomace, Flaxseed, Dried Beet Pulp, Chicken Liver Flavor, Coconut Oil, Pork Fat, Lactic Acid, Potassium Chloride, Calcium Sulfate, L-Lysine, Choline Chloride, Dried Carrots, DL-Methionine, Taurine, vitamins (Vitamin E Supplement, L-Ascorbyl-2-Polyphosphate (source of vitamin C), Niacin Supplement, Thiamine Mononitrate, Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Riboflavin Supplement, Biotin, Vitamin B12 Supplement, Pyridoxine Hydrochloride, Folic Acid, Vitamin D3 Supplement), minerals (Manganese Sulfate, Ferrous Sulfate, Zinc Oxide, Copper Sulfate, Calcium Iodate, Sodium Selenite), L-Carnitine, Mixed Tocopherols for freshness, Beta-Carotene, Natural Flavors.

• #17   24. apr 2014 Æv det er ikke kattefoder

kyllingerester, ris og majs består det meste af foderet af.

• #18   24. apr 2014 Heidi J, ja jeg spurgte også dyrlægen om hun virkelig mente Saga kun måtte få 49 g, man ja det insisterede hun på. Kan udmærket følge dig i at du synes det er for lidt, for det tænker jeg også, og kan inderligt godt forstå at Saga er sulten! Men det er fisme svært, når ens dyrlæge mener det er det rigtige.

• #20   24. apr 2014 Har din dyrlæge et VET-kursus? Ellers ville jeg ikke lytte til ham/hende. De kan kun gå ud fra anbefalinger og de få ting de har lært om ernæring (en dyrlæge lærer ikke særligt meget om kost til det enkelte dyr på uddannelsen).

Efter jeg fik mew fixet, stod dyrlægen også og viftede med en pose af deres foder til steriliserede katte. Og den gad jeg sku ikke have, hvorefter jeg fik et laaaangt foredrag om at de skal have foder til steriliserede katte, ellers bliver de tykke.

Mews vægt har været stabil siden (næsten halvandet år) og har aldrig rørt en pose med steiliseret foder.
    Tilgengæld får de foder uden korn, men med kød. Blander flere slags, så der kommer flere fedtværdier ind over, så får de vådfoder to gange dagligt og råt kød et par gange om ugen.
    Begge mine katte kan spise det samme og begge vejer det de skal ud fra deres kropsbygning

• #21   24. apr 2014 NFO-Moar, så du mener hun vil kunne tabe sig hvis hun kommer over på noget kornfrit foder?

Heidi J, hvilket foder fodrer du så med? Tænker bare hvis jeg skal ud og finde noget kornfrit er jeg lidt på herrens mark, for det ved jeg ikke hvor jeg skal finde. Måske Petworld har noget, der handler jeg tit.

• #22   24. apr 2014 I tillæg så fylder jeg begge skåle op med tørfoder når de er tomme. Det svarer til ca. 100 gram tørfoder og det holder i to dage.. Og de er to katte til at spise af det.

• #23   24. apr 2014 Lurede lige på Petworlds hjemmeside, og de forhandler noget der hedder Kingsmoore som står til at være kornfrit. Kender i det?

• #25   24. apr 2014 haha nfo-moar, det var da dejligt han kunne hygge sig med det smiley Må jeg prøve med Saga. Hun har aldrig gidet sådan noget førhen, men dengang stod foderet også frit fremme, så hvorfor gide arbejde for det smiley

• #26   24. apr 2014 du må altså ikke lade hende sulte.
    49 g er ALT for lidt selvom at hun skal tabe sige. Normalt hedder det ca 65 g for en normal kat på 4 kg.
    og hvis man vil have sin kat skal tabe sig fra 6,5 kg og måske 1 kg ned, ja så går man ind og se hvad en kat på 5.5 kg skal have.

Men noget helt andet. Min lille Rosa nåede en vægt på næsten 11 kg (hun havde et stofskifteproblem desværre ikke noget man får noget for). Men da jeg har 18 i alt, i forskellige vægtklasser ja så sætter man ikke bare lige nogen på slankekur. Så jeg begyndte at lege med hende hver dag, og meget.
    I dag vejer katten omkring 7 kg. Og hun har fri adgang til rc sterilised. ja hun skal tabe sig mere, men det går i det tempo som passer os.

så engang et program omkring det at slanke katte. Og det vigtigste var faktisk at lege med katten hver dag.

men lad være med at sult din kat. Hun laver balade fordi hun er sulten. Går du også sulten i seng?

må vi lige se billede af din lille dame?
    personligt er jeg træt af dyrlæger fordi de kører rigtig meget i HVAD katten vejer, frem for at se på katten.
    jeg har fx en stor hankat som vejer 7 kg. Og det første hun sagde at det var da meget, men så kiggede hun på katten, og så var der jo slet ikke noget i vejen. Fordi han er en høj og lang kat, derfor er 7 kg ikke ret meget på ham

profilbillede
  • #27   24. apr 2014 49 gram hønsefoder om dagen smiley Er den dyrlæge da fuldstændig b****p? :-S
    Jeg synes nok det er bekymrende med den omsiggribende fedtforskrækkethed hos visse dyrlæger. Og jeg kan ikke forstå, at katteejere lytter til dem, når vi er ude i sådanne ekstremer. 49 gram, Ni-og-fyrre!! :-S

Som andre nævner, giv katten masser af vådfoder. Hvis det får hende til at trives, og du kan få din søvn, så må det da være en en smule overvægt værd.

• #28   24. apr 2014 Haha hønsefoder...den var go smiley
    Nu sidder jeg jo og har det skidt med at jeg bare lyttede til dyrlægen, men det er svært synes jeg. Jeg har bare gået ud fra at dyrlægen vidste hvad der var bedst for Saga.

Anja N, sikke et par smuksakker du har dig smiley

Jeg har været i Aldi og købe LUX, 4 dåser, 2 gule og 2 orange, så prøver jeg i aften at give hende en portion ved sengetid. Nu kommer så kampen med min anden kat Tyson, for han kan ikke tåle dåsemad, men han elsker det. Han brækker sig i stride strømme når han får det. Han er i det hele taget følsom med sin kattemad, det eneste han kan tåle af tørfoder er Hills Vet Essentials - også købt hos dyrlægen -, fordi det er store piller, så han tvinges til at tygge dem godt, ved mindre piller sluger han dem (mange af dem i hvert fald) bare, og bom så kaster han dem op.
    Så, jeg synes jeg er lidt udfordret på mad-området herhjemme, med 1 kat der er for tyk, og en anden kat der har tendens til at tabe sig og desuden er mad-vanskelig ...pyha.

Her kommer et billede af prinsessen, lige taget nu. Ikk så god kvalitet, mit kamera er ret dårligt.

profilbillede
  • #29   24. apr 2014 Her kommer et fra hendes "mindre flatterende side" hvor man rigtig kan se hendes...ahem...kurver smiley

profilbillede
  • #30   24. apr 2014 Det er jo svært at vurdere, om der er for store deller under al den pels, men IMO ser hun altså ikke særlig tyk ud.

• #31   24. apr 2014 syntes nu hellere ikke at hun ser for tyk ud

her er rosa før hun tabte sig

profilbillede
  • #32   24. apr 2014 Jøsses Anja N, hun var godt nok også en stor dame - stor og dejlig . Kunne hun soignere sig bagi? Det har Saga nemlig fået bøvl med. Hun er en lille kat, lille hoved, små poter osv., så 6,5 kilo fylder nu godt på hende, det hele sidder på maven, så det kniber hende at folde sig så meget sammen så hun kan nå om til nummeren. Har lige måtte klippe hende deromme, fordi hun var filtret sammen, tænker det er fordi hun ikke rigtig får vasket sig og ordnet pelsen deromme. Nu vasker jeg hende så.- hvilket hun bestemt ikke er tilfreds med!

Dyrlægen vil ha hende ned på 4 kilo, men jeg har det sådan, at hvis bare hun kan komme ned i nærheden af 5, vil det være fint.

• #33   24. apr 2014 Pelsen filtrer sig nu også sammen på nogle af mine, som ikke vejer for meget. Så det har ikke noget med hendes vægt at gøre. smiley

• #34   24. apr 2014 Heidi J....hvis jeg skal vænne hende til at døren skal være lukket, skal jeg så bare lade hende skrabe løs på døren? Og altså ikke gå ind til hende eller noget?

For det første: Ja!
    For det andet, så kan det godt være at foder indeholdende korn betegnes som hønsefoder osv. men nogle katte kan bare ikke tåle det.

Og selvf. skal det llle pus have noget mere at spise, hun skal da ikke sultes...

• #35   24. apr 2014 da hun vejede de der omkring 11 kg der kunne hun ikke, så her blev hun vasket. Men hun har ingen problemer i dag.

jeg ville nok starte med at sige 5 kg, over et godt stykke tid. syntes at de holder det nemmere hvis det går langsomt. rosa tabte sine ca 4 kg på 1½ år. Og det var så kun via motion. I dag elsker hun bare at lege, og leger rigtig meget

• #36   24. apr 2014 Stuen..

Tøsen får ca. 40 -50 gram tørfoder om dagen og hun er en stor pige på nu 9,5 kg..

Men nu har Tøsen jo også været vant til afmålt foder og spisetider nærmest hele sit liv, da hun aldrig har kunnet styre sit madindtag..

Så ja jeg har erstattet vådfoder med tørfoder måltider, faktisk hvis det skulle være rigtigt så skulle endnu et måltid tørfoder erstattes af vådfoder, men der er jeg ikke nået til endnu, pga alt der her med hendes knæ og urinvejssygdomme lige har væltet ned over os smiley

Det handler lidt om at du skal give hende små portioner fordelt over hele dagen, jeg har gjort det at når Tøsen fortæller at hun er sulten så får hun lidt mad, så får hun stillet sin sult og så er det det, og efter mange år sådan så har hun selv fundet sine spisetider, hun beder om mad ca ved samme tid hver dag, det hænger selvfølgelig sammen med vores døgnrytme...

Men jeg er nok bare heldig hvad det angår smiley

• #37   24. apr 2014 Mine spiser kun ca 20 g tørt hver om dagen, efter eget valg. De får alt det vådfoder de kan æde (250-300g hver) og så er der ikke plads til så meget af det tørre smiley

• #38   24. apr 2014 Jeg tror faktisk jeg satte tallet af tørt for højt..

Jeg ved ikke præcist hvor mange gram hun får, det svarer til en bundskjuler i det bæger jeg har og vil tro det er ca 10 gram pr. måltid, så det er nok nærmere 30-40 gram, gennemsnitligt 40 gram tror jeg..

• #39   24. apr 2014 Nu har Saga fået sin natmad, en portion Lux. Så må vi se hvordan natten går, - krydser fingre!

Heidi N, ja det er noget møg med Tøsens knæ mv, håber det bedste for jer.

Jeg har også haft Sagas mad delt op så hun har fået lidt flere gange om dagen, men med 49 gram har der ikke været meget at dele ud af. Nå men nu får hun så sin tørfoder som bliver sat op til 60 g, og så vådfoder til natten, så må vi se hvordan det går.

• #40   25. apr 2014 Har haft en dejlig nat, Saga har ligget i min fodende og sovet sødt smiley
    Tusind tak for jeres gode råd.

• #41   25. apr 2014 Godt at høre at det var en succes smiley

Håber det fortsætter smiley

• #42   25. apr 2014 Jeg har besluttet at hun godt nok skal tabe sig, men det må gerne gå noget langsommere, sådan at jeg stadig har en glad Saga. Jeg har ikke hjerte til at hun går og er så ked af det, og ligefrem sulter. Så kan dyrlægen sige hvad hun vil.

• #43   25. apr 2014 super smiley

• #44   25. apr 2014 Jeg har så lige et spørgsmål. Jeg vil gerne op på at hun får 2 gange vådfoder pr. dag og så tørfoder et par gange også, men hvor meget vådfoder pr. gang vil i sige hun skal have? Hun kan spise MEGET hvis hun får lov! Men er jo nok nødt til at sætte en grænse. Har ingen erfaring med vådfoder som hovedmåltid overhovedet, for har førhen bare købt det som en ekstra snack til dem, så er meget i tvivl om mængde.

• #45   26. apr 2014 jeg ville nok give hende hvad der svarer til en ½ pose om morgen (50g) og så en hel pose til aften (100g), når hun nu også får tørkost

jeg giver mine 18 to dåser til aften til deling. Og så har jeg en som får vådmad lidt oftere da han ikke vil have morgentun. Så han har en dåse som han får af 2-3 gange om dagen - det er en 100g dåse. Krumme som åbenbart er i voksealderen - tror han selv, får ekstra ca 200 g vådfoder om dagen udover det de alle får til aften han er så hellere ikke så vild med tørkosten

• #47   26. apr 2014 Tak for råd, jeg prøver med 50 g til middag og 100 g til natten smiley Hun har sovet fint igen i nat, så vi fortsætter på denne måde, så må vi se på hen ad vejen om hun tager på eller hvad.

• #48   26. apr 2014 CCD>> Jeg fodrer med LUX, som flere har anbefalet herinde, umiddelbart mener jeg ikke der er sukker i, kan i hvert fald ikke læse på dåsen at der skulle være sukker i.

Jeg er stadig lidt i tænkeboks med tørfoder, jeg kunne godt tænke mig at kunne fodre både hende og Tyson med Vet Essentials som i sikkert vil skrige op over at det er et dårligt foder, men det er det eneste Tyson har kunnet spise uden at kaste op, fordi det er store piller, og så kunne tørfoderet stå fremme så både ham og Saga bare kunne spise af det når de ville. Han tåler heller ikke dåsemad, i går prøvede jeg at give ham 2 bidder af Sagas LUX, jeg mosede dem ud med en gaffel og tænkte at så slugte han dem da ikke hele og ville ikke kaste op, men jo, han brækkede sig kort efter og selvfølgelig skulle det foregå i min seng tsk tsk.

Hvis jeg skal prøve kornfrit foder, skal det være store piller, og det ved jeg ikke om det findes. Kunne være smart hvis der var mulighed for man kunne lukke poser op og kigge smiley

• #49   26. apr 2014 Kingsmoor har piller i stor størrelse, som er kornfrit. smiley

• #50   26. apr 2014 Okay, hedder de noget bestemt?

• #51   26. apr 2014 jeg ville prøve at sætte hende på det samme.

beklager men jeg er ikke til kornfrit. Har set for mange bivirkninger til det. Og så syntes jeg at hvis katten trives på et foder, hvorfor så skifte? Man risikere fx allergi mm. Kender flere katte som har fået foderallergi efter skift til kornfri

• #52   30. apr 2014 Hej Stuen smiley ser først tråden nu, men tænkte at jeg ville skrive mine erfaringer da jeg oplevet stort set det samme med mine to smiley

Jeg har to meget forskellige katte (cornish rex og maine coon), specielt hvad angår foder. De er begge steriliseret og jeg har prøvet alverdens slags foder -dyr/billig/special. Men det der virker bedst for os er alm kvalitets foder og så billig vådfoder. Startede nemlig os med dyr special foder til steriliseret katte, men der var slet slet ik næring nok i! De miavede hele tiden og var meget natte aktive. Så prøvede jeg med billig tørfoder fra fakta af, det virkede, bortset fra at de spiste konstant (ska lige siges at dengang var der altid tørfoder fremme), hvilket gjorde jeg ku rende og købe foder hele tiden. Så i sidste ende blev det lige så dyrt at købe billig tørfoder som hvis jeg købte kvalitets foder.
    Så nu får misserne en god håndfuld enten royal canin eller hill's tørfoder (til alm kat) om morgen når jeg står op, og igen inden jeg går i seng. Derudover får de en pose vådfoder når jeg kommer fra arbejde. På den her måde er de mætte,glade og vækker mig IK om natten smiley og de har begge tabt og har nu en forholdsvis stabil vægt mellem 4-5 kg. Hvilket min dyrlæge siger er fint til dem smiley

Mvh. Winnie smiley

• #53   30. apr 2014 tusind tak for dit input Winnie H, det er noget i den retning jeg også gør nu, men ved ikke om saga kan tabe sig på det, det vil vise sig. Jeg vil ikke fodre med diætfoder mere, Saga er begyndt at få skæl og det har hun aldrig haft før, først nu hvor hun har været på diætmad. Så det er slut med det.

• #54   30. apr 2014 det er ulempen med diætfoder. deres pels bliver mega kedeligt.

husk nu lidt motion hver dag smiley

• #55   2. maj 2014 Saga har tabt sig 100 gram smiley
    Og så er hun i øvrigt MEGET skuffet over sin mor. Først vasket i røven og derefter Zoolac i den anden ende...dumme mor!
    hun har nemlig fået smatmave, sikkert pga vådfoderet, så nu går jeg lidt mere lempeligt frem. Hun plejer ellers at have en stærk mave, har aldrig reageret når jeg har skiftet foder, men det her vådfoder var åbenbart mere end mavsen kunne klare.

Kommentér på:
Søvnproblemer

Annonce