Selvvalgt "staldkat" Selvvalgt "staldkat"
I mange år har jeg haft kat, og efter en kattefri periode fik jeg muligheden for igen at få 1 kat.
Glæden var stor og hele familien med, da vi kørte ud til Inges kattehjem, og kom hjem med en fræk og sød huskat- killing.
Hun var umåde nysgerrig, og kælen. Hun er sund, rask og meget selvstændig. Hun har hele vore have, naboernes have og lidt af genboens område som territorie og er ikke bange for at markere sig, for at beholde det.
Nu er hun 1½ år gammel, steriliseret, og har valgt at bosætte sig i kæleren, og sover på et tæppe foran et åbent vindue. Hun har adgang til hus, mad og nus ad libitum, men hun vælger faktisk kun at spise, og så daffe helt ud i det fri, eller sove i kælderen. Vi får et enkelt blik i ny og næ - men snakke gider hun ikke rigtig mere.
1-2 x om måneden gider hun nusse, og det er rart - og jeg giver mig tid til det - selv om det oftest er midt nat!
Til gengæld kommer hun flere gange og hilser på og vil nusse, når vi er i haven.
Skal jeg holde hende inde, som ex. nytårsaften eller natten før dyrelægebesøg bliver hun meget ked af det og rastløs - og nægter at gå på bakke, men holder sig til hun kan komme ud igen. Det til trods for at jeg har fyldt en bakke med kattegrus, og en anden med barkflis og jord ude fra hendes egen have.
Når hun så endelig må få lov at komme ud igen, er hun eddikesur en uges tid, hvor hun kun kommer og spiser, ikke værdiger os et blik, og så er væk igen.
Vi har kun mulighed for at have 1 kat, og det er lidt træls, at den kat vi så har valgt har det enestående godt udenfor med minimum kontakt med os, når vi nu alle havde håbet på en rigtig kælepotte...
Der er ikke sket noget, der kan have "traumatiseret" hende, og udviklingen er kommet gradvist, i takt med at hun har mere område hun skal passe udenfor og er blevet ældre. Vi tager hende ikke op mod hendes vilje, og lader hende være i fred, når hun ikke ønsker kontakt. Ønsker hun at snakke eller lege, gør vi det med hende. Men det er som sagt sjældent.
Hun har hendes egen stol inde i stuen, og flere skabe, hvor der er indrettet et hjørne til hende, og hvor hun kan slappe af. Det har hun gjort tidligere, og når hun har været på "hendes"steder har vi ladet hende være i fred og ladet hende komme til os.
Nu hvor hun har erklæret sig som selvvalgt staldkat -> Kan vi gøre noget for at hun bliver mere kælen?
Eller skal vi bare acceptere at vi har en kat, der er bidt af det frie liv, og i den grad er sin egen?
Har tidligere kun haft overmåde kælne katte, så jeg er helt på bar bund her.
maj 2014
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 36
Hun var 7 ½ mdr. da hun kom ud første gang, og hun har gradvist søgt mere og mere ud. Hun har INTET imod sne og kulde eller regn - og sover gerne på en måtte lige udenfor vores terassedør i de kolde måneder, hvis hun ikke liiiige ligger i kælderen.
Synes at have læst et sted, at man skal lade madskålen være tom, når man er hjemme, fordi katten så skal "kræve" mad og gøre opmærksom på sig selv. Når man så giver hende maden kan man stryge katten over ryggen, mens den lige starter med at spise... men stresser dette ikke katten?
En anden mulighed jeg har overvejet er at lukke kattelemmen for natten, så hun er inde om natten...Hun vil nok være stik fornærmet de først mange uger - men er der nogen der har erfaringer med det?
Alle mine andre katte har været internatkatte, og det er den første der er så selvstændig. SÅ ud af 6 katte igennem årerne, er det vel egentlig meget godt gået.
At indhegne haven er desværre udenfor vores budget. Og da hun er en god klatrer, vil hun blot bruge haven træer til hjælp, for at komme ud.
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 583
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Det kan være til vinter at huset og "menneskepjattet" virker mere indbydende
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 7 Svar: 75
Klikkertræning kan være en rigtig god måde at styrke forholdet til en kat og mange katte elsker at skulle løse opgaver og lære tricks. Og så er det fine ved den form for træning, at det kan gøres på totalt frivillig basis fra kattens side. Så hun kan gå sin vej når hun ikke gider mere.
maj 2014
Da jeg ikke har mulighed for at have flere katte - (og selv hvis jeg havde, så ville "prinsesse" Luna nok vælge at flytte, hvis der kom en ny) - vil jeg da prøve med klikker-træning.
@Nina A - hvordan gør man?
Og det der med at stryge katten over ryggen, når den er inde for at spise - er det ikke at stresse hende? Ingen af mine tidligere katte har brudt sig om det i hvert fald. Hvad mener I?
maj 2014
Hendes udeliv er bare blevet lidt mere for hver måned.
Der er ingen tvivl om at vores have er hendes, og hun hilser os som gode gæster når vi skal slå græs eller ordne bede, eller skovle sne.
Du kommer med gode råd.
Vinduet vil jeg nok lade forblive åben, med mindre der er storm. Ellers bliver hun for forvirret/frustreret. Men jeg kan jo prøve at lokke hende ind med en godbid i ny og næ, når hun ligger foran terrassedøren.
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 7 Svar: 75
Klikkertræning går ud på at sammenkode et klik fra en klikker med forventningen om at få en godbid. Så katten ved at KLIK = godbid. Så kan man klikke lige i det øjeblik katten gør det man ønsker (fx. sætter sig ned) og så derefter give den en godbid. Det vil føre til at katten prøver at gentage den adfærd der udløser et klik, så den kan få flere godbidder.
Klikkertræning stiller relativt store krav til menneskets timing. Jo skarpere man er til at klikke lige på det rigtige tidspunkt, jo hurtigere lærer katten øvelsen.
Nå, men for at begynde med starten:
1. Find en eller flere typer godbidder som din kat elsker. De skal helst være så små at de hurtigt bliver spist og ikke mætter alt for meget, men samtidig være smagfulde og lækre nok til at katten gider arbejde for dem.
2. skaf en klikker (eller vælg at lave en lyd fx. slå smæld med tungen)
3. sæt dig med klikker, kat, godbidder og en pæn portion tålmodighed. Så går du igang med at lave et KLIK og give en godbid straks efter klikket. Altid KLIK først og godbid lige efter. Gentag indtil katten ikke gider mere.
Gentag punkt 3 nogle gange et par dage, så burde katten have fattet at der kommer en godbid når der bliver klikket.
4. Begynd med små nemme øvelser. Jeg plejer at starte med at katten skal dutte med snuden på et target (fx. enden af en blyant eller en lille bold). Til at starte med holder jeg target lige foran næsen på katten og klikker så snart der er kontakt mellem snude og target - og giver så en godbid. Efterhånden kan man så holde target længere væk så katten skal opsøge det for at få klik og godbid. Og endda bruges til at guide katten op og ned af møbler eller andet.
5. Tja, når først katten har forstået princippet med klikkene, så er der ingen ende på hvad du kan træne. Youtube er en super kilde til inspiration
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 33 Svar: 426
Må man se prinsessen?
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.012
men det kræver selvfølgelig at man selv gør noget for det. Det hjælper ikke med en kattelem som bare står åben, eller at maden står fremme 24 timer i døgnet. Det er faktisk bedre når man ønsker en kat som faktisk også bliver hjemme bare en gang imellem, at man lukker katten ud på sulten mave, for så skal den nok finde hjem igen.
det er meget typisk at mange gør det din kat gør. Folk oplevere det fordi de ikke kan nænne at sætte grænser for deres kat. Det er kattens natur at gå rundt og hygge sig - vrøvl, pænt sagt. For vil man have en kælen og kontaktsøgende kat, er man også nød til at gøre noget selv.
nu har du en dame, og de har gerne deres egen mening om det hele. derfor er det sværere at få hende til noget.
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
jul 2008
Så venter man med at give den maden når den kommer ind
det jeg faktisk taler om er de mennesker som faktisk gerne vil have glæde af deres kat, når de nu har brugt mange penge på den. Men samtidig gerne vil give den muligheden for lidt frihed ude. Så lukker man sin kat ud i max et par timer, om eftermiddagen. Det vil sige at man så giver sin kat MORGENMAD, og så får den mad igen når den KOMMER IND.
Hvorfor skal man skærer altid ud i pap herinde ?
til JESPER: hvorfor har du kat ?
nemt spørgsmål. Har du kun kat fordi den skal fange mus? og er det så bare en eller anden gratis kat.
Eller vil du virkelig bruge mange penge på en kat, og så lade den gå ude og blive kørt ned, eller komme til skade, eller blive væk?
Det er virkelig en meget dum kommentar at komme med.
jeg har mine som indekatte med adgang til løbegård. Ja det er at sætte grænser for mine katte. Men jeg gider nu ikke at være uvenner med naboerne, eller skal ud og finde 4 katte ude på vejen som ligger 3 meter fra mine vinduer.
Jeg har jo også grænser på mine hestes liv. De får jo hellere ikke lvo til at gå på naboens grund.
Du kan ikke have et dyr i dag og så bare lade det gå som det har lyst til. Ja der er stadig mange som har deres katte rende løst, men der er rigtig mange som har fundet ud af at man faktisk elsker sine katte, så man holder dem på egen grund.
Og hvis man har lyst, så prøv at se hvor mange som får skudt deres kat, selv midt i Odense sker det jævenligt. Hvor sjovt er det så lige ? Hvor ligger det naturlige i det ?
jul 2008
jul 2008
jeg syntes at hvis man vil have en kælekat, så er man nød til at gøre nogle tiltag i dens hverdag. Mange katte har det med at friheden er bedre end familielivet. Ja TS har kun oplevet det en gang, men der er mange flere som prøver det.
og her skal man så gøre op med sig selv hvad man vil. vil man have en kat som har sin frihed, ja så sker det altså på bekostning af noget andet, og i mange tilfælde er det nus/kæl
Eller vil man have en kat som er med i familien, ja så må man gøre noget for det. Sætte grænser. Om man vil det eller ej.
ja der er katte som kan finde ud af det, men der er altså mange som kun vil have den ene ting fremfor den anden.
ja det kan godt være at jeg måske har skrevet tingene lidt for firkantet men man kan vel selv finde ud af at man da ikke sulter sin kat i 14 dage for så at smide den ud. Så er den smuttet for længst.
Også selv om at det er skrevet som værende i KV. Kender alt for godt til folks holdning til dem.
men det er altså rådene vi gav til folk som havde samme problemer som TS.
morgenmad, ud om eftermiddagen i et par timer, ind til aftensmad.
og de råd er der altså mange som har gjort brug af. Man giver jo ikke mange penge for en kat, som bare smutter når den har lyst. Ja det kan godt være at nogen syntes at man så sætter grænser.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Men jeg har nu set det før, at kælne kontaktsøgende killinger bliver mere selvstændige med tiden og får stor udetrang. Heldigt at katten så er kommet til et hjem, hvor der er mulighed for det frie liv, som hun tydeligvis foretrækker
PS: Jeg har sagt det før, og siger det gerne igen og igen ;-). Ønsker man en kælen huskat (eller bare et eller andet andet bestemt temperament) så vælg en VOKSEN kat, der har færdigudviklet sin personlighed. Så undgår man den slags overraskelser.
(beklager hvis jeg har gentaget noget der allerede er skrevet, men pga. noget kævl scrollede jeg bare ned)
maj 2014
Der gik vist lidt diskussion i denne tråd.
jeg vil lige komme med en tilabgemelding.
Det vi har gjort siden indlægget, er at vi stryger hende over ryggen i et minuts tid, når hun kommer ind for at spise og mens hun spiser. Det gør at hun kommer ind og sover hos os om natten.
Tricket med nærheden under måltidet, som jeg læste mig til et andet sted virker altså.
Clicker træning er vi ikke kommet igang med, af den ene grund at katten ikke er særlig glad for godbidder. Vi har prøvet alt fra tørret og fersk fisk, kød, dreamies m.m. siden vi har haft hende.
Det er som om hun er blevet træt af det hele- og gider faktisk kun hendes tørfoder fra Iams. Vådkost er hun heller ikke synderlig glad for, trods mange mærker der er præsenteret for hende.
Og ja! Inden nogen hidser sig op over at hun nærmest kun lever af tørkost... hun drikker masser af vand indenfor fra hendes egen vandskål, som hun får fyldt op daglig.
Vi har kontakt med katten 3-10 gange i løbet af en dag, og kan fint holde øje både med skader, tænder, vægt og velbefindende. Det er ikke fordi hun bliver misrøgtet og vi er ligeglade, eller ikke kan finde ud af sætte grænser for katten. Jeg tror på egen vilje i dyr, og blot fordi jeg har et behov for at kæle katten og være tæt på den, er det ikke ensbetydende med at katten gider. Og det respekterer jeg.
Var hun en angst kat, ville hun ikke have fået den samme frihed - det samme, hvis hun ikke holdt sig på afstand af biler, femmede med mere. Vi bor på en MEGET stille vej i et meget stille kvartér, og katten skal være ualmindelig handikappet eller sløv/syg, for ikke at undvige en bil der kører 15 km i timen. De store veje holder hun sig langt fra - og de er langt væk - og der er mange katte-territorier imellem. Og vores naboer, som hun hænger ud hos også er glade for hende.
Tak for råd, og ja vi valgte selv at få en killing, og de vokser op og får deres egen vilje. Det er jo også noget af det, der er spændende ved at vælge en killing frem for en voksen kat.
Selvvalgt "staldkat"