905 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
PKD positiv PKD positiv
Er der nogle herinde der har en PKD positiv kat, og som vil dele sine erfaringer om sygdommen? Jeg fik som det første testet min kat for PKD da hun kom hjem, og jeg fik desværre den dårlige nyhed i går. Jeg ved at de kan få et godt og lang liv på trods af sygdommen, men jeg vil gerne hører hvad i har erfaret.
Jeg er desuden også i dialog med min dyrlæge, han har jo den faglige erfaring. Jeg tænkte bare at det kunne være der var nogen der havde personlig erfaring der kunne fortælle lidt mere
0 synes godt om
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.489
Nej jeg har ikke en kat med PKD, men min gamle birma blev undersøgt for det, da hans nyretal ikke var i orden, allerede i en alder af 1 år, ja det skal du også gøre
Min kat havde kronisk nyresvigt men blev 9 år og det var ikke nyrerne som svigtede.
Jeg ved så hvor hårdt det er, at vide du har din kat på lånt tid, og gå og holde øje med de små tegn på det ikke er ok.
Men brug din dyrlæge, og så et til forslag, giv din kat godt med vådfoder, det skåner nyrerne med meget væske, min bimse fik bedre nyretal på mindst 2 x vådmad om dagen, det skal måske være mere til din ?
maj 2012
dec 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 4 Emner: 8 Svar: 23
Jeg vil helt sikkert få hende scannet, jeg har læst at det skulle give bedst resultat hvis hun bliver scannet når hun er fyldt de 10 måneder, så kan hun også blive steriliseret hvis scanningen går godt. Jeg skal i hvert fald ikke avle på hende nu.
Hun får en pose dåsemad om dagen, hun er jo ikke så gammel så indtil videre tror jeg at mængden passer meget godt. Dyrlægen må sikkert også kunne anbefale noget foder
maj 2012
Birk fik også nyrekost i flere omgange, men havde bedre tal på alm foder + godt med vådfoder
aug 2007
Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
For at være positiv skal en af forældrene være positiv.
Hvis de erscannet negative er der en vis usikkerhed styret af udstyret, den der ser og størrelsen af cysterne.
Derfor får de fleste Dna testet for PKD
Når det er sagt så har min datter netop mistet sin PKD positive hunkat i en alder af 13 år
Hun levede et godt liv og fik de senere år nyrekost fra hills
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 243
dec 2011
aug 2007
Nu kan det jo tænkes at sælger har handlet i god tro, hvis hendes jagte er scannet negative i stedetfor dna testene.
Jeg undrer mig dig over at du som køber vælger at teste en nyindkøbte killing som du allerede har fået af vide er negativ.
Hvad er bevæggrundene for det??
Personligt ville jeg som opdrætter tage det som et tegn på mistillid.
dec 2011
aug 2007
aug 2007
Man bør tænke sig rigtigt godt om og have enormt gode argumenter for at parre en PKD positiv hunkat.
Her tænker jeg på lille genpulje som hos sølvkatte.
Hvis man absolut vælger at parre sin hunkat SKAL det være med en negativ han og alle killinger testes. De positive går IKKE videre i avl.
Som ny opdrætter vil jeg kraftigt fraråde dig at kaste dig ud i dette.
dec 2011
aug 2007
dec 2011
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Men trist at hun er PKD positiv. Jeg håber hun får et langt liv alligevel, PKD hos persere er jo heldigvis ikke en sygdom med høj/tidelig dødelig, og en del ender faktisk med at gå bort af andre årsager.
Er forældrene testet, eller har det være antaget ud fra deres forældres status?
dec 2011
Som jeg skrev længere oppe valgte jeg at teste Mitzi fordi jeg gerne ville have på papir at hun var negativ, hvilket jeg selvfølgelig gik udfra at hun var. Men jeg er nu glad for at jeg fik hende testet, så jeg ikke bidrager til flere PKD positive killinger
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Og ja, den fejl du har opdaget er også grunden til at man anbefaler at teste hver anden generation. Bare rigtig trist for dig at du lige var en af de uheldige
PKD positiv